To stay or not to stay analogue,

that is the question, or actually not... en södagsknäppares bilder och tankar härifrån och därifrån.

Unimog

Vi var ner till småbåtshamnen på en glass ikväll och då fick jag syn på den här, rätt så sällan man ser renoverade Unimogar här i Finland. Medan jag stod och tog några bilder med M4:an dök ägaren upp var vänligt ivrig att berätta om bilen. Han hade fått nys om den där den hade stått under en gran i femton år. Efter tre år av envist köpslående med gamla ägaren fick han till sist köpa den. Sedan tog en några års renovering vid och här är resultatet. Han berättade också att han är medlem i finska Mercedesklubben och att det faktiskt finns en Unimog-sektion i klubben.

Jag frågade hur den är att köra på landsvägen och fick till svar att maxhastigheten ligger på 52 km/h och 40 är lämplig marschfart. Bråttom skall man alltså inte ha...

Vinschen är ett exempel på tysk ingenjörskonst. Med hjälp av två hjul, ett vertikalt och ett horisontellt som rullar upp wiren exakt jämnt! 

En udda hobbybil i verkligt fint skick!

Bildkvalitén lämnar lite att önska, de här är tagna med iLuren.

Publicerad 2021-07-17 20:40 | Läst 1641 ggr 3 Kommentera

Kyrkstallar

Vi var ett par dagar i Österbotten bl.a i Närpes. Invid Närpes kyrka fanns en massa små "kojor" som vid närmar koll visade sig vara gamla kyrkstallar (som de säger där). Jag har aldrig sett nåt liknande trots att jag rört mig en hel del runt Finland.

Förr hade folk sina hästar här under gudstjänster och andra "happenings" i kyrkan.

Vissa har ett längre utskjutande tak där kördonen fick skydd vid dåligt väder.

I dag finns det ca 150 st bevarade vid kyrkan i Närpes. Som mest har det funnits över 400 enligt infotavlan!

Bilderna tagna med en Olympus OMD E-M1 mark II. Finns en del analoga också som eventuellt kommer i ett senare skede, vi får se.

Publicerad 2021-07-14 21:02 | Läst 1044 ggr 0 Kommentera

17-åringen

Chefen Laban här hemma hos oss fyller 17 år. Laban är en herreman som är till hälften Maine Coon och till hälften bondkatt. Enligt veterinären är han i gott skick till sin ålder. Han ser ut att må gott här på landet där han får gå som han själv behagar. Han är familjens självutnämnda boss som styr och ställer, ibland med diktatorsfasoner...

Han har en hel del att hålla reda på, som t.ex att hålla vakt på köksbordet att inga obehöriga kommer upp på gården.

Att husse verkligen jobbar på distans och inte bara dricker kaffe.

Eller som att julpyssel blir ordentligt gjort

Han tvekar inte att säga sina åsikter rakt ut om det finns nåt att anmärka på, som t.ex att det borde röjas lite, också längre bort från huset, så att även kortbenade kan ta sig enkelt fram!

Vi hoppas på att ännu få fira många födelsedagar tillsammans!

Publicerad 2021-07-06 10:12 | Läst 1656 ggr 4 Kommentera

En Carlsberg för de Rød-hvide

Sedan ”undret” 1992 har Danmark varit mitt lag i internationell fotboll. I år hände ett ännu större under när Finland för första gången kvalificerade sig till ett mästerskapsslutspel. Vår resa tog dock som väntat snabbt slut och nu är det de Rød-hvide som gäller igen. Efter matchen mot Tjeckien sitter en Carlsberg bra tillsammans med lite småplock.

Trevlig fortsättning på lördagskvällen!

Publicerad 2021-07-03 21:16 | Läst 1184 ggr 4 Kommentera

Fyra år till

Det är länge sedan mitt senaste inlägg. Det blir så lite tid vid datorn nu på sommaren när det mesta av den lediga tiden spenderas utomhus. Men här kommer i alla fall ett par iPhonebilder .

I går var det igen den nervösa dagen då veteranen skulle till besiktning. Den är museibesiktigad och behöver visas upp bara varannat år, men det är alltid lite småpirrigt..

Besiktningsmannen var på gott humör och hittade inte på nåt annat än att handbromsen borde spännas lite och det skall väl gå att åtgärda. Efter en provrunda konstaterade han att "nu får du köra fyra år igen". Trafiklagen här i Finland uppdaterades en hel del i fjol och bl.a museifordonens besiktningsintervall förlängdes från två till fyra år, vilket jag hade missat. Men man tackar och tar emot, nu går det att sova lungt fyra år igen!

Hoppeligen blir det många mil tillsammans i sommar. Nordiska typ 2 klubbens bussfest ordnas på Öland i sommar och det skulle var kul att delta. Men p.g.a rådande coronasituation blir det väl nog att stanna i hemknutarna ännu den här sommaren.

Publicerad 2021-07-01 08:36 | Läst 843 ggr 3 Kommentera
Föregående 1 ... 18 19 20 ... 23 Nästa