Annons

Det värsta jag varit med om!

Produkter
(logga in för att koppla)

callekula

Aktiv medlem
Hejsan alla glada !

Är en stolt ägare av en Canon EOS 350d som jag ägt sen i maj.

Efter att ha upptäckt ett sensorfel skickade jag in min kamera via hollyfoto(fotoaffär på söder) till canon service center i upplands väsby(också stockholm).

Nu till det jobbiga:
22/8/2005 - skickades kameran från hollyfoto till canon service center AB.

19/09/2005 - efter 4veckors tid ringer jag Canon service center AB för att fråga vad de höll på med.
De sa att det inte var något fel på min kamera och att de hade tänkt skicka tillbaka den till mig/hollyfoto. Självklart säger jag att det visst var fel på kameran då alla bilder fick konstiga ränder i överkant horisontellt.

Jag ber dom att överlämna kameran till en mer kunnig tekniker.

23/09/2005 - Jag ringer tillbaka till Canon och får då beskedet av den nya teknikern att det visst är fel på min kamera. Han säger att han ska byta huvudkortet och om inte det hjälper beställa hem en ny sensor( enligt honom ca 2-3 dagar ).

26/09/2005 - Återigen ringer jag till Canon och får då beskedet av kundtjänst att sensorn var restnoterad( fanns inte i lager ) hos Canon.
Detta gör mig riktigt sur.

28/09/2005 - Ringer jag till Canon och får då beskedet av teknikern att jag troligen ska få en ersättningskamera. Han skulle bara maila/ringa Canon och höra med de för säkerhets skull.
Senare den dagen ringer jag igen och får beskedet att Canon varken svarar på mail eller telefon.
teknikern ber återigen om ursäkt och ber mig återkomma dagen därpå.

29/09/2005 - Samma sak här inget svar.

03/10/2005 - Blir jag kopplad till chefen på Canon service center AB och han säger att han måste prata med de på Canon.

De skjuter altså upp alting! Hela tiden, jag kanske missförstår mig, ska det ta så här lång tid. Enligt teknikern ska jag inte behöva det. Men ändå så hittar de på ursäkter.

Jag är 17 år gammal och använder kameran i mitt skolarbete. Idag den 07/10/2005 säger de samma sak.

Grejen är att jag har en deadline på torsdag då ett fotoprojekt ska vara klart. Och varken hollyfoto eller Canon vill låna ut en kamera åt mig.

Hur ska jag göra?

/calle larsson
 
callekula skrev:
Hejsan alla glada !

Är en stolt ägare av en Canon EOS 350d som jag ägt sen i maj.

Efter att ha upptäckt ett sensorfel skickade jag in min kamera via hollyfoto(fotoaffär på söder) till canon service center i upplands väsby(också stockholm).

Nu till det jobbiga:
22/8/2005 - skickades kameran från hollyfoto till canon service center AB.

19/09/2005 - efter 4veckors tid ringer jag Canon service center AB för att fråga vad de höll på med.
De sa att det inte var något fel på min kamera och att de hade tänkt skicka tillbaka den till mig/hollyfoto. Självklart säger jag att det visst var fel på kameran då alla bilder fick konstiga ränder i överkant horisontellt.

Jag ber dom att överlämna kameran till en mer kunnig tekniker.

23/09/2005 - Jag ringer tillbaka till Canon och får då beskedet av den nya teknikern att det visst är fel på min kamera. Han säger att han ska byta huvudkortet och om inte det hjälper beställa hem en ny sensor( enligt honom ca 2-3 dagar ).

26/09/2005 - Återigen ringer jag till Canon och får då beskedet av kundtjänst att sensorn var restnoterad( fanns inte i lager ) hos Canon.
Detta gör mig riktigt sur.

28/09/2005 - Ringer jag till Canon och får då beskedet av teknikern att jag troligen ska få en ersättningskamera. Han skulle bara maila/ringa Canon och höra med de för säkerhets skull.
Senare den dagen ringer jag igen och får beskedet att Canon varken svarar på mail eller telefon.
teknikern ber återigen om ursäkt och ber mig återkomma dagen därpå.

29/09/2005 - Samma sak här inget svar.

03/10/2005 - Blir jag kopplad till chefen på Canon service center AB och han säger att han måste prata med de på Canon.

De skjuter altså upp alting! Hela tiden, jag kanske missförstår mig, ska det ta så här lång tid. Enligt teknikern ska jag inte behöva det. Men ändå så hittar de på ursäkter.

Jag är 17 år gammal och använder kameran i mitt skolarbete. Idag den 07/10/2005 säger de samma sak.

Grejen är att jag har en deadline på torsdag då ett fotoprojekt ska vara klart. Och varken hollyfoto eller Canon vill låna ut en kamera åt mig.

Hur ska jag göra?

/calle larsson

Hade detta hänt mej hade jag besökt dom med ett slagträd !!
 
Ganska enkelt, begär en lånekamera omedelbart, så får du det, det får man iallafall av Nikon.
 
Ring till Canon och förklara (lugnt och sansat) hur läget är och fråga hur du ska göra och vad du som kund kan förvänta dig av Canon. Be dom snällt hjälpa dig med ditt ärende och fråga hur du som kund kan göra för att påskynda den långsamma hanteringen. Är man trevlig, förklarar situationen korrekt bör man bli bemött mycket proffsigt. Du bor ju inte så där toklångt ifrån deras kontor, fråga (fräckt) om du kunde komma och hämta den där utlovade kameran hos dom personligen.


Adressuppgifter
Canon
Canon Svenska AB Huvudkontor, Gustav III:s Boulevard 26, 169 88 SOLNA
08-744 85 00
Support Konsument 08-744 86 20
Support Företag 08-744 85 80
Canon Finans Svenska AB 08-744 86 80
Fax 08-97 20 01

/Andreas
 
Hej igen!

Tack Andreas för svaret.

ska prova att ringa Canon.

Verkar som det där servicestället inte hade så bra kontakt med de.

/calle larsson
 
Re: Re: Re: Det värsta jag varit med om!

AlfaGTV skrev:
*Drypande ironi!!!*

Var växer de? Kanske kan va bra att veta ;)


MVH /Micke
(Som inte förordar maffiametoder)

Dom växer i min garderod :) Skämt o sido .. Våld löser sälland någe problem men va vansinnig man skulle bli om man skulle bli behandlad som grabben här har blivit !! Peace Brother !!
 
När du ringer till Canon löper du risken att bli kopplad till deras supportavdelning. Se till att du inte blir det, utan be vänligt, men väldigt bestämt, om att få tala med kvalitetsansvarige. Kvalitetsansvarige på större företag som tex Canon brukar var mycket snabba på at lösa uppenbara misförhållanden, som detta rimligtvis måste kunna klassas som. Samtidigt har kvalitetsansvarige även makt att ta beslut, vilket ju är en väldig fördel. Men, som Andreas skriver, se till att vara trevlig i telefonen. Då går det oftast att lösa det mesta.

mvh

Bent
 
callekula skrev:
Hejsan alla glada !

Är en stolt ägare av en Canon EOS 350d som jag ägt sen i maj.

Efter att ha upptäckt ett sensorfel skickade jag in min kamera via hollyfoto(fotoaffär på söder) till canon service center i upplands väsby(också stockholm).

Nu till det jobbiga:
22/8/2005 - skickades kameran från hollyfoto till canon service center AB.

19/09/2005 - efter 4veckors tid ringer jag Canon service center AB för att fråga vad de höll på med.
De sa att det inte var något fel på min kamera och att de hade tänkt skicka tillbaka den till mig/hollyfoto. Självklart säger jag att det visst var fel på kameran då alla bilder fick konstiga ränder i överkant horisontellt.

Jag ber dom att överlämna kameran till en mer kunnig tekniker.

23/09/2005 - Jag ringer tillbaka till Canon och får då beskedet av den nya teknikern att det visst är fel på min kamera. Han säger att han ska byta huvudkortet och om inte det hjälper beställa hem en ny sensor( enligt honom ca 2-3 dagar ).

26/09/2005 - Återigen ringer jag till Canon och får då beskedet av kundtjänst att sensorn var restnoterad( fanns inte i lager ) hos Canon.
Detta gör mig riktigt sur.

28/09/2005 - Ringer jag till Canon och får då beskedet av teknikern att jag troligen ska få en ersättningskamera. Han skulle bara maila/ringa Canon och höra med de för säkerhets skull.
Senare den dagen ringer jag igen och får beskedet att Canon varken svarar på mail eller telefon.
teknikern ber återigen om ursäkt och ber mig återkomma dagen därpå.

29/09/2005 - Samma sak här inget svar.

03/10/2005 - Blir jag kopplad till chefen på Canon service center AB och han säger att han måste prata med de på Canon.

De skjuter altså upp alting! Hela tiden, jag kanske missförstår mig, ska det ta så här lång tid. Enligt teknikern ska jag inte behöva det. Men ändå så hittar de på ursäkter.

Jag är 17 år gammal och använder kameran i mitt skolarbete. Idag den 07/10/2005 säger de samma sak.

Grejen är att jag har en deadline på torsdag då ett fotoprojekt ska vara klart. Och varken hollyfoto eller Canon vill låna ut en kamera åt mig.

Hur ska jag göra?

/calle larsson

Kontakta Hollyfoto och fråga dem hur de tänker åtgärda din reklamation den av dem försålda defekta varan, så att du omedelbar efter en allt för lång väntan kan påbörja fotograferingen.

Det är Hollyfoto som har sålt kameran, de är dem jag skulle vara på som en bålgeting varje dag, till varan är reparerard, utbytt, eller köpet hävt. De har valt att anlita Canons serviceorganisation för reparation, de är deras underleverantör.
 
Re: Re: Re: Re: Det värsta jag varit med om!

StudioG skrev:
Dom växer i min garderod :) Skämt o sido .. Våld löser sälland någe problem men va vansinnig man skulle bli om man skulle bli behandlad som grabben här har blivit !! Peace Brother !!

Att man skull bli vansinnig håller jag fullt med om. :)

Jag anser att det är Hollyfoto som är din fasad mot Canon. Det är de som handhar din reparation, de som skall ha skäll, för de kommer garanterat att skälla vidare ;)

/Micke
 
låter trist.
Jag har en 350d till vilken jag köpte ett 50mm 1.8.
Dock så frontfokuserade objektivet en del, så jag skickade in det till Centralservice i Uppland väsby.
Detta var i maj.
I slutet av juni skriver jag ett mail och undrar hur det går. Inget svar.
I slutet av Juli skriver jag ett till. Inget svar.
samma sak i augusti.
I början av september skriver jag ett argt brev som jag skickar till alla adresser jag hittar på centralservice AB's domän.
Haha. De ringer dan efter och ursäktar sig, säger att det hamnat mellan två bord.
En månad senare får jag det skickat till mig efter ytterligare strul (Schenker tappar bort paketet ett tag).
Objektivet frontfokuserar fortfarande.
Tack! Det var kul.
 
Kan berätta att när jag lämnade in min Canon Powershot på Expert så skickade de in den till en Canon verkstad. Jag fick vänta på den i exakt 4 månader.

Vad felet var? En säkring som gått.. då blev jag lite putt. Detta kostade mig en tusenlapp.

Jag vet inte, jag tror att man ska vara ganska glad att kameror fungerar så bra som de gör och hålla tummar för att de ej går sönder.

Min Nikon D70 har gått nästan felfritt hela tiden och jag har bara haft problem med ett objektiv ett par ggr, men inget som kostat mig pengar. Det var en inställningsgrej som jag råkat ändra på, dvs dum användare bakom kameran.
 
När man kollar runt lite i forumet verkar det som om att Nikon sköter denna bit (när det gäller rep. av kameror) lite bättre än Canon.

Stämmer det eller? För mig kan det nämligen vara en direkt avgörande sak om jag ska köpa Canon eller Nikon nästa gång jag handlar något av dessa märken.

Att service och reparation funkar bra och smidigt är otroligt viktigt.
 
Conna skrev:
När man kollar runt lite i forumet verkar det som om att Nikon sköter denna bit (när det gäller rep. av kameror) lite bättre än Canon.

Stämmer det eller?

Rent generellt så är det svårt att med hjälp av forumtrådar bedömma sådant, tycker jag i alla fall...

Kör själv KM & har läst både ris & ros om deras service. Dessutom så har dom nyligen bytt servicefirma vilket inte gör saken lättare...

Dock tragiskt att läsa om de problem som vissa i denna tråd har, blir det någonsin bättre tro?

//Larsa
 
Jag försökte en gång att få tidningen FOTO att göra ett kritiskt granskande reportage om de maffiametoder som styr kamerareparationerna i detta avlånga och snötäckta land.
Det ville dom inte för att det kunde störa relationerna med deras annonsörer!?
Fortsätt bråka! Det är bara vi konsumenter som kan påverka. Skriv och ring direkt till Canon Nikon mfl och berätta hur jävligt ni har blivit behandlade.
Anmäl till ARN occh prata med konsumentrådgivaren i din kommun. Dokumentera alla samtal och spara all breväxling och mejl. Stå på er!
Just nu har jag två gluggar på rep. Läser dom det här får jag nog köpa nya.
 
Har tyvärr haft liknande erfarenheter med CentralService... Skickade tillbaka kameran efter en service eftersom ett antal knappar på baksidan inte fungerade (dom funkade fint när jag skickade in den första gången). Eftersom det var dom som gjort fel och det var rätt bråttom så sa killen jag blev kontaktad av efter några samtal att dom skulle åtgärna kameran direkt när den kom in och, såvida det inte var något som behövde beställas till den, antagligen kunna ha den på väg tillbaka samma dag.

Det tog totalt fyra dagar innan den var på väg tillbaka. Som tur var så var jag beredd och ringde minst en gång om dagen (ibland 2-3) för att hålla koll på den. Oftast fick jag svepande svar precis som du, t.ex. att "nä, tyvärr fick jag inte tag i teknikern nu". Till slut så ringde teknikern själv efter att jag sagt åt på skarpen till kundtjänsten att det var riktigt bråttom och att jag ville att teknikern skulle ringa upp mig. Som tur var så verkade han bra (och antagligen alldeles överhopad med jobb), bad om ursäkt, konstaterade att allt var fixat och kameran på G samt gav mig kollinummret.

Tyvärr är det nog så att man måste vara på dom som en örn och inte ge sig förrän man fått svar (inom rimlig tid naturligtvis). Tyvärr igen så är nog det mer regel än undantag med de flesta företag. :eek:( Har själv råkat ut för det betydligt mer än en gång.

Hoppas allt ordnar sig för dig!!!

/Micke
 
Jag skickade in mitt Sigma objektiv för rep, när det kom tillbaka efter en tid så var det i sämre skick än när jag skickade in det.

Men nu är det fixat!

Fast man undrar ju.....hur hanteringen är med våra produkter.
 
Problemet när det gäller service på Canon är att det bara finns ETT serviceställe i Sverige dvs Stockholm Centralservice.

Jag har haft stora problem med deras support och obefintliga kontroll ( de har bl a tappat bort en kamera eftersom de registrerade den som den modell som stod på kartongen den skickades i och en gång skickat ut ersättningsprodukter på garantin två gånger - vilket jag i det senare fallet inte led någon skada av)

Det enda sättet jag kom framåt var att kontakta företaget som äger Centralservice nämligen Assist i Piteå. De är djupt bekymrade över den dåliga kundfokuseringen på centralservice och jag vet att deras VDar haft ett antal samtal kring detta. SCS vägrade också kategoriskt att besvara min mail under hela perioden.

Mitt råd är att kontakta Assist varje gång det inte fungerar som det skall så att de får fokus på detta.
 
ANNONS