Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
dynamiskt omfang och 20D
- Trådstartare staffan l
- Start datum
Jochum Berg
Aktiv medlem
Jag undrar hur mycket större omfång exakt har RAW då jämfört med jpeg, Phil på dpreview skrev under testbilderna att skillnaden var försumbar om jag kommer ihåg rätt, men något mer ingående test av detta gjordes inte, bara "okulärt"… jag fick intrycket att skillnaden var lite större förr men med digic-processorn så är skillnaden idag minimal… men vad är den exakt då?! Ett bländarsteg? Ett halvt?
AnWi
Aktiv medlem
Det är nog inte fullt så enkelt. Huvudskillnaden är att när du sparar i jpeg så kommer kamerans automatik att försöka göra det bästa möjliga av att trycka in din 4096 ljusnivåer per kanal från sensorn i 256 nivåer per kanal som jpeg klarar.
Fotar du i RAW finns all information från sensorn i filen och du kan i datorn göra en vettigare bedömning om hur du vill processa bilden.
Det är mera som om du har ett negativ och skall blaska fram förstoringen. Du kan inte få fram mer information än negativet kan registrera men du väljer exponering och hårdare/mjukare papper direkt i mjukvaran för att få bilden som du vill ha.
Vet inte om detta gör dej mer förvirrad än tidigare. Det är som jag ser på processen och jag fotar nästan uteslutande i RAW. Det finns nästan aldrig en bra anledning annan att slippa extrajobb men då även möjligheter. Enda alternativet är egentligen RAW+Jpeg.
/AnWi
Fotar du i RAW finns all information från sensorn i filen och du kan i datorn göra en vettigare bedömning om hur du vill processa bilden.
Det är mera som om du har ett negativ och skall blaska fram förstoringen. Du kan inte få fram mer information än negativet kan registrera men du väljer exponering och hårdare/mjukare papper direkt i mjukvaran för att få bilden som du vill ha.
Vet inte om detta gör dej mer förvirrad än tidigare. Det är som jag ser på processen och jag fotar nästan uteslutande i RAW. Det finns nästan aldrig en bra anledning annan att slippa extrajobb men då även möjligheter. Enda alternativet är egentligen RAW+Jpeg.
/AnWi
Jochum Berg
Aktiv medlem
Ja, jag fotar oxå uteslutande i RAW av denna anledning men när jag läste recensionen så blev jag tveksam om det gör ngn märkbar skillnad men min nya bättre kamera.
Men nog skulle man kunna mäta skillnaden i alla fall på något sätt?
Men det är klart att jag hur som helst har möjligheten att efteråt bestämma var jag vill ha mitt bästa "ursnitt" av omfånget, för tar jag hela omfånget blir bilden kontrastlös, så jag kan välja var. Men det skulle jag kunna göra från en mycket kontrastlös jpeg oxå… fast staplarna i nivåer skulle bli uppsplittrade då gissar jag.
Men nog skulle man kunna mäta skillnaden i alla fall på något sätt?
Men det är klart att jag hur som helst har möjligheten att efteråt bestämma var jag vill ha mitt bästa "ursnitt" av omfånget, för tar jag hela omfånget blir bilden kontrastlös, så jag kan välja var. Men det skulle jag kunna göra från en mycket kontrastlös jpeg oxå… fast staplarna i nivåer skulle bli uppsplittrade då gissar jag.
kaw
Aktiv medlem
Det är bara om du inte tänkt efterbehandla bilden som det inte blir någon skillnad.Jochum Berg skrev:
[...] men när jag läste recensionen så blev jag tveksam om det gör ngn märkbar skillnad men min nya bättre kamera.
Jochum Berg
Aktiv medlem
Jaha, okej, då förstår jag mer. Tack!