Annons

Färga vatten rött

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Vilket är det enklaste sättet att färga vattnet rött i badkaret? Jag vill inte göra det i datorn.

Är det karamellfärg som gäller eller finns det enklare alternativ? Det ska helst vara ofarliga sätt då någon lär få det i ögonen. :)

Tacksam för tips.

badkritor lär väl vara ganska ofarliga, vet inte om karamellfärg ger några besvär dock...

Karamellfärg är ofarligt, dock blir det nog ett smärre h-vete att få rent badkaret efteråt (och en eventuell modell).

Någon sorts billigare jordgubbssaft på 5-liters dunk borde väl fixa biffen. 1:5 ger 25 liter, max 8 dunkar i ett kar ;)

Fördelen här, är ju att man har färdigblandad saft i sådär 3 år framöver ;)

Karamellfärg är ofarligt, dock blir det nog ett smärre h-vete att få rent badkaret efteråt (och en eventuell modell).

Någon sorts billigare jordgubbssaft på 5-liters dunk borde väl fixa biffen. 1:5 ger 25 liter, max 8 dunkar i ett kar ;)

Fördelen här, är ju att man har färdigblandad saft i sådär 3 år framöver ;)

Hahaha Jeppe,,,,vill DU dricka det någon annan har badat i????
// Christer

Varför inte T-Röd, BILTEMAS rödsprid har kraftig rödfärg, men innehåller Metanol och bör därför inte drickas.
Skojar bara, inte så lyckat med så brandfarlig vätskai sådan mängd.
Karamellfärg är nog bästa valet och inte är den så svårt att skölja bort.
För mindre mängd (cl volymer) för små bildexperiment är T-röd snygg, Spolarvätska blå, och blandara man dem får man en snygg viloett,eller lila färg.
Dessa vätskor ger en speciell stråle om man lyser med en smal ljusståle genom dem.

Varför inte T-Röd, BILTEMAS rödsprid har kraftig rödfärg, men innehåller Metanol och bör därför inte drickas.
Karamellfärg är nog bästa valet och inte är den så svårt att skölja bort.
För mindre mängd (cl volymer) för små bildexperiment är T-röd snygg, Spolarvätska blå, och blandara man dem får man en snygg viloett,eller lila färg.
Dessa vätskor ger en speciell stråle om man lyser med en smal ljusståle genom dem.

Tja, ska man bada i det så är det nog inte så lämpligt eftersom huden absorberar spriten. Full, blind och torr i huden lär bli resultatet. För att inte tala om hål i plånboken...

Själv experimenterade jag i min ungdoms glada dar med metylenblått i handfatet. Det var emellertid inte så lyckat för när jag skulle tvätta bort färgen så gick det varken med tvål eller vim. Det slutade med stålull och ett ganska repigt handfat. Tilläggas kan väl att metylenblått är ett väldigt starkt färgämne.

Kom att tänka på kemilaborationerna i realskolan på sextiotalet.. Vi experimenterade med kaliumpermanganat, det färgar rent otroligt. Gissar att en knivsudd gör badvattnet tämligen rött. Används även medicinskt, kan köpas på apotek. Info finns t.ex. här:

/Red. Kanske bäst att fråga om bortstädningssvårighetsgrad innan istoppandet ;-)

Badkaret får du enkelt rent genom att använda maskindiskmedel i pulverform och en sån där disksvamp med grön eller vit skrubbyta tillsammans med lite skållhett vatten. Använd gummihandskar.
Vad modellen anbelangar så kan du ju alltid efteråt lite menande ge komplimanger över den snygga hudfärgen. Han/hon kanske glömmer bort det hela då. Kan vara värt ett försök, i alla fall. ;-)

Badkaret får du enkelt rent genom att använda maskindiskmedel i pulverform och en sån där disksvamp med grön eller vit skrubbyta tillsammans med lite skållhett vatten. Använd gummihandskar.
...

Använd inget annat än svampar med VIT yta, de är gjorda för att inte repa porslin och emaljerade ytor.

När jag färgar vatten använder jag vattenfärg!

Ett rött block ur en målarlåda blir bra. Giftfritt och lätt att tvätta bort. Blir ganska mättat också, till skillnad från saft och annat som ger en genomskinlig färg.

Fel, T-röd är innehåller etanol inte metanol (Metanol = Träsprit). Det som är besvärligt med att dricka T-röd är kräkningsmedlet det innehåller. :D

Fel, T-röd är innehåller etanol inte metanol (Metanol = Träsprit). Det som är besvärligt med att dricka T-röd är kräkningsmedlet det innehåller. :D

Eftersom trådskaparen fått svar på sin fråga så kan vi kasta oss OT.

En halvbra karl silar bort kräkmedlet mellan tänderna och en redig karl dricker t-röd istället för beska droppar.

Den färgen blir du aldrig av med i badkaret.

Kanske risk för det ja.. Skaffa rostfritt badkar? Eller smörja in hela karet med vaselin före färgningen? Modellen också kanske, det ligger väl nära till hands att man blir ett rödskinn om man badar i sånt.

Men de använder det ju i sjukvården, kanske funkar ändå? Men jag vet inte om jag skulle våga prova själv, det medges ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto