Annons

Flera bilder - sida vid sida i Photoshop.

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon fena på PS som kan hjälpa mig hur jag ska lösa följande på bästa sätt...

Jag vill sätta samman ett antal bilder till EN bild sida vid sida. Kan jag göra detta smidigt med ett macro?

Praktiskt exempel:
Jag ska skriva ut fyra bilder som är 12x12cm. Dessa bilder vill jag ha samlade på en bild som då blir 24x24cm för att kunna skriva ut allt på en gång.
Jag skapar en ny bild med storleken 24x24 och lägger sedan till mina bilder en efter en...

Att göra det manuellt tar ju en väldans tid. Någon som har bra tips på macro, eller hur jag automatiskt kan placera mina bilder för att göra livet lite lättare att leva...

Tacksam för svar.
Mvh /Peter

Om det går att göra med ett makro lämnar jag osagt. Däremot föreställer jag mig att det skulle kunna vara genomförbart med Contact sheet-funktionen i Photoshop. Har du kollat in den?

Jag hittade lite info om det här på FS nu när jag visste vad jag skulle söka efter... men du får mellanrum mellan bilderna då va?

//Peter

Ja, mellanrummet verkar man inte kunna påverka. Det slår mig också att de fyra bilderna också förminskas. Hmmm, det var ju lite synd att det inte går att styra.

Varför tar du inte bilden du arbetar med och ökar arbetsytan 200% åt båda hållen. Dra ner bilden i hörnet. Kopiera in resten. Lägg dom fint och ändra stlk och uppl så att det passar. DEt borde väl gå att spara som ett makro, men det tar max en minut.

Var jag rörig nu?
MVH Daniel

Fridykarn skrev:
Varför tar du inte bilden du arbetar med och ökar arbetsytan 200% åt båda hållen. Dra ner bilden i hörnet. Kopiera in resten. Lägg dom fint och ändra stlk och uppl så att det passar. DEt borde väl gå att spara som ett makro, men det tar max en minut.

Var jag rörig nu?
MVH Daniel

Exakt.. fungerar ju utmärkt. Varför krångla till det?

Vill man ha mellanrum mellan bilderna men inte är helt säkert hur stort så är det ju bara att förstora arbetsytan 300% och och när man är klar så croppar man bort det överflödiga. Man ska inte vara rädd för att använda störra arbetsyta än slutbilden. Det kan öka kreativiteten.

ANNONS
Götaplatsens Foto