Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skarp är denna bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag behöver lite hjälp för att avgöra hur pass skarpt mitt objektiv är.

Det kanske är en dålig bild men ändå... Jag länkade också till inlägg på min blogg då jag ville visa bilder i sin helhet, oredigerad osv.

http://oshesblogg.blogspot.com/2011/03/skarp-bild.html

Kan någon vara snäll och avgöra huruvida mitt objektiv är skarpt eller inte, även om det säkerligen är svårt att avgöra på en sådan här bild...

Jag kan avslöja att huset är ett Sony a100 med SSS aktiverad, men vad det är för objektiv säger jag först efter ett utlåtande.

Tack på förhand!

Det beror på vad Du tänker använda den till. Som minnesbild av att bilen Du såg på motorvägen var vit, är bilden tillräckligt skarp - alla ser ju att bilen är vit.

Ska den däremot användas som tryckunderlag, skulle jag underkänna den av flera olika skäl, bl.a. för dess bristande skärpa.

Det beror på vad Du tänker använda den till. Som minnesbild av att bilen Du såg på motorvägen var vit, är bilden tillräckligt skarp - alla ser ju att bilen är vit.

Ska den däremot användas som tryckunderlag, skulle jag underkänna den av flera olika skäl, bl.a. för dess bristande skärpa.

Japp självklart är det så som du säger. Jag skall försöka ta bättre bild och återkomma. Har nämligen köpt ett par nya objektiv och vill gärna vet vad de kan prestera och vad de duger till. Jag återkommer under kvällen och tackar för kommentaren. :)

nej den är inte skarp. Om det objektivet eller om det är skakninsskärpan som är värst är svårt att avgöra

... Har nämligen köpt ett par nya objektiv och vill gärna vet vad de kan prestera och vad de duger till. ...
Ska Du kunna utvärdera, måste Du kontrollera så mycket av störningsfaktorerna som möjligt. Några enkla saker som eliminerar felkällor;

• Stativ
• Stäng av SSS/OS
• Kontrastrikt motiv - gärna strecktavla i sv/v
• Kontrollerat ljus - känd °K
• Stäng av AWB - sätt WB efter ljuskällan

Min uppfattning, bilden är allt annat en skarp.

Ett råd, testa och fota en tegelvägg.

Det är väl bra också om motivet inte rör på sig. I värsta fall får man ju både bakgrund och huvudmotiv oskarpt om man ska plåta en bil som rör sig med avsevärd hastighet. För en kontroll som denna är det väl egentligen värsta tänkbara scenario möjligen med undantag att den inte är tagen i dåligt ljus då. Du bör helt klart göra det mer enkelt för dig.

Om det är hela bilden så är den ju nedskalad till 1,7Mpix och då kan man ju inte avgöra något alls. Är det däremot 100%, fast beskuren så är det lättare. Lätt är det ändå inte, för vi vet ju inte om objektivet är nedbländat. Även en kitglugg kan vara riktigt skarp på F8. Dessutom ser vi ju inte kantskärpan.
Att prova skärpan genom att panorera på ett rörligt föremål är väl inte heller så bra, då hänger det ju en hel del på hur bra panoreringen är. Skärpan beror ju även på hur mycket skärpa kameran lägger på. Antar att det är jpeg direkt ur kameran eftersom den är så underexponerad.
Stäng även av SSS när du kollar skärpan på ett objektiv.

Med den här bilden är det omöjligt att avgöra hur skarpt ditt objektiv är.

Det är väl fel på så många sätt att ta en sådan bild som denna. Men som npgon påpekat är det en panorering och det är flrst och främst bilen jag tänker på då jag hittade hack/anti-aliasing på det svarta i den. Jag skall försöka göra npgot slags kontrollerat test ikväll med berörda objektiv och sen återkommer jag. Det blev bara en bild i all hast då jag som sagt hittade aa i den.

Tack alla som svarat!

Det ser ut som om du panorerat bilen, eftersom denna är skarp och omgivningen oskarp. Av bilen att döma är ditt objektiv skarpt i mina ögon. Att omgivningen är oskarp har mest med fototekniken att göra, ifall du nu panorerat. Du måste nog fråga dig själv om du är nöjd med skärpan i ditt objektiv. Skärpa är subjektivt, att vissa dissar och andra rosar är tecken på detta. Det beror på vilka preferenser man har. I detta forum är preferenserna ofta extremt höga, bara en liten, knappt märkbar, avvikelse från det optimala får i mitt tycke oproportionell betydelse. Andra tycker inte så, utan tycker att dessa små skillnader är högst relevanta.

Min mening är att objektivets skärpa svårligen låter sig bedömas utifrån denna bild. Du skulle som sagt behöva fotografera ett annat, mer statiskt, motiv för att kunna avgöra bättre. Dessutom spelar ljus, dis i luften och motivets allmänna karaktär in för skärpeupplevelsen. Du skulle alltså behöva ta två bilder samtidigt av samma motiv med de objektiv du vill jämföra. Sedan får man också fråga sig vad skillnaderna betyder i praktiken för det sätt man själv använder sina bilder. Men skärpa är som sagt subjektivt, man kanske vill veta säkert att man fotograferar med ett objektiv vars skärpa är allmänt erkänd, just bara för känslan att veta att ens bilder är tagna med ett sådant objektiv. Detta alldeles oavsett om man själv upplever bilderna som skarpa eller ej. Kanske ger det ena objektivet skarpa bilder, och det andra ännu skarpare bilder? Blir då det första objektivet oskarpt? Jag tror att det subjektiva svaret på den frågan är ja.

Tack för alla era svar. Det var ju idioti i att lägga ut en panorerad bild men men... Jag skall försöka återkomma med fler bilder al a dpreview style eller nåt sånt. Jag undrar dock lite om man på något sätt kan avgöra hur sgora utskrifter ett objektiv klarar eller så. Hoppas ni förstår vad jag menar. Är lite sugen på att försöka try ka upp lite motiv, både stort och smått och då är det ju bra om utrustnngen inte är en flaskhals. 10 mpix på huset är väl i alla fall nog om man ska skriva ut canvas i olika storlekar, säg som störst 100x100 eller något i den stilen?

10 MP räcker lång - det handlar bara om betraktningsavståndet.

Jag har ett panorama över Ångermanälven på dass, taget från en 6 MP fil. Jag har använt 50 % av bredden och 25% av höjden och blåst den till en meter bred och 42 cm hög. Sitter man på holken är det ingen som reagerar av att kvaliteten skulle vara dålig - först när man trycker näsan mot bilden.

10 MP räcker lång - det handlar bara om betraktningsavståndet.

Jag har ett panorama över Ångermanälven på dass, taget från en 6 MP fil. Jag har använt 50 % av bredden och 25% av höjden och blåst den till en meter bred och 42 cm hög. Sitter man på holken är det ingen som reagerar av att kvaliteten skulle vara dålig - först när man trycker näsan mot bilden.

Det är i regel inga problem vilket objektiv jag än använder heller då eller? "Proffsbra" eller "hobbybra" eller tom kitglugg? Jag har en del olika objektiv men inget som är någon större klass på nämligen och jag hade tänkt börja i liten skala, som sagt med att försöka sälja lite bilder av olika typ. Inget större än 1x1 meter i vilket fall som helst.

Nerbländat, stativ o öppen spegel osv är ju hjälpmedel om man vill ha skarpare bild och det hade jag väl kanske tänkt att göra om jag nu har på känn att det skulle kunna vara motiv som kan tryckas upp i större storlek osv. men jag vill ju ändå känna att jag inte använder att för dålig optik som kan sinka bilderna mer än nödvändigt.

Tack åter igen för tips osv.

Jag tror inte du behöver oroa dig för vare sig megapixlarna, eller skärpan hos objektivet. Räcker inte megapixlarna så går det interpolera bilden till lämplig storlek. Det hela handlar om betraktningsavståndet. Större bild, större betraktningsavstånd. Men vill du betrakta en stor bild väldigt nära och då se de minsta detaljer som borde framträda vid denna närgångna granskning ökar kraven. Blända bara ner objektivet ett, eller ett par steg, till där det presterar som bäst och använd stativ med spegeluppfällning, fjärrutlösare och fokusera noga med max förstoring i live view-läget så får du förmodligen all skärpa du behöver för dina förstoringar, även med kitobjektivet.

Jag har gjort en meterförstoring av ett detaljrikt motiv med kitobjektivet och folks spontana kommentarer är "Oj vilken skärpa!" När de nyfikna sedan går riktigt nära och granskar med glasögonen på blir det spontant: "Oj vad mycket detaljer man ser!"

Edit: Oj, nu skarvade jag lite.Vid närmare eftertanke är bilden 1,5 meter lång, men det är ett panorama där varje delbild är förstorad till en höjd på 0,5 meter, alltså varje enskild bild är förstorad till 75x50 cm.

Senast ändrad:
inte alls

super soft

Känns nästan som att det är bättre att lyda någons råd och i så fall testa på så lika premisser som möjligt för att jämföra objektiv (vilket ju självklart inte är rocket science. Objektiv med olika brännvidder är ju lite svårare men det gäller ju snarare o kolla färger och bokeh osv för att se vad de är bäst lämpade för och kanske också vilka typer av motiv man skall hålla borta från viss objektiv.

Jag har ju fått råd om hur objektiven skall testas och skall nog ta och sätta ihop någon slags "testbed" men om det är någon som har några tips på hur man gör en simpel sådan så får ni gärna ge tips på det också.

Det var väldigt kort och koncist - men jag blev inte ett dugg klokare av Ditt inlägg. Skulle Du kunna nedlåta Dig till att använda fler än fyra ord?

Tack, jag håller med.

Jag har hittat lite tips till hur tester görs på nätet, däribland tegelväggs-testet osv. Jag skall testa dem men det blir väl mest för mitt eget bruk då ju, för som någon nämnt tidigare, allt är relativt...

Tack för hjälpen alla, jag kommer snart lägga upp ett foruminlägg om mina inköpta M42-gluggar och lite äldre Nikon-saker. Jag hoppas på lika bra svar då som jag fått i denna tråd.

Ett tips...

..om du tänker testa objektiven genom att fota något statiskt på ett stativ, stäng av alla skaknings hjälpmedel eftersom de kommer att förvärra resultatet. Först då får du en uppfattning av vad dit objektiv/hus kan prestera.

Eller ta bilder med både på och av och jämför.

Lycka till

Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto