Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

janne ö

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en liten kamera. Jag använder i Canons A1 kameror normalt men vill ha en liten smidig kamera att altid ha med. Helst ska det finnas manuelin ställning som automatik. Objektivet jag vill ha är ett 21 mm men använder även 24 mmm. Problemet är ju då att det då blir två objektiv. Behöver sen så hög ljustyrka som möjligt, Jag vill inte använda blixt.

Vad finns det för alternativ till ett sånt kamerapaket.

´hälsningar Janne
 
Jag kan se två alternativ.

1. Ricoh GR21 och GR-iv. Det är mycket små och smidiga kompaktkameror av högsta klass som har 21 resp 28 milimeters brännvidd, superskarpa och ljusstarka.

2. Voigtländer Bessa mätsökarkamera med 21 mm och 24 eller 28 mm.

Alla ovanstående modeller säljs bland annat genom LP-Foto i Stockholm. www.lpfoto.se
 
Hej Magnus

jag tittade in på LP-foto och så att det finns en kamera som heter Voigtlander Bessa L . Dom hade tom. en beg. i krom för under 2000:- . Hur är det med objektiv till den. 21 mm, 24 och ev 35 mm. Är det inbyggd ljumätare i kameran.
Det är svårt när man skall skaffa nåt nytt. Det komer ju nya modeller varje vecka så att hålla sig uppdaterad är inte lätt.
 
Det gäller att läsa allt i en anonns. Det stod där att den hade ljusmätare med lysdioder. Hur är kvaliten på kameran?
 
Kvalitén på objektiven är super. Kamerahusen är mer plastiga men de funkar helt ok. Det är mest Leicafreaksen som rynkar på näsan.
 
Bessa-L saknar inbyggd sökare, kräver att man har en extern sökare i blixtskon mao. Tar nog bort en del av kompaktheten. Dessutom saknar den om jag förstått saken rätt avståndsmätare, fungerar alltså i princip bara med extrema vidvinklar och zonfokusering. Blev själv lite sugen på Bessa-T när FOTO testade den. Visserligen saknas inbyggd sökare även där, men avståndsmätare ingår. Bessa-R/R2 har både sökare och avståndsmätare, men även där blir du tvungen att ha en extern sökare om du vill ha vidare optik än 35mm.

Om du kan nöja dig med en brännvidd är nog Ricoh GR21 bästa (minsta och smidigaste) valet. Inte billig dock...

/Martin
 
Tänk om det bara var att beställa det man önskar sig, få skräddarsy sin egen kamera.

Att det är en extern sökare det kan jag förstå, det hade man till Leica med vid använding av dåtidens extrema vidviklar. Men jag vill gärna ha en avståndsmätare med snittbild. Skärpe- inställningen är inte av så stor vikt då man håller sig från en halvmeter och till oändligt med extrema vidvinklar. Men då man går under halvmetern och utnyttjar dess närgräns, ja då är det viktigt. Eftersom jag mest använder just vidvinklar och det är mest natur jag fotar.

Det är svårt att välja.
 
Ett helt annat alterativ är att satsa på Olympus systemkameror från 80-talet. En OM-4 t ex är väldigt liten.. Deras gluggar är dessutom väldigt kompakta. Tror att de har 21/3,5 som ett exempel.
 
Det har du rätt i. Olympus är ju små och det var väl OM-2:an som var den bästa. OM-4 är det en uppgraderad OM-2:a?

Pentax ME och MX kameror är väl också små. Finns det fler fabrikat? Jag har ju bara kört Canon och jag tittar ju inte runt på andra märken , man blir ju bar sugen på nåt nytt då.
 
Med en Pentax MX kan du inte bli besviken, funkar alltid o tål massor.
Finns dessutom hur mycket bra optik som helst till rimlig kostnad.
 
Eftersom jag inte vet nåt om vare sig Olympus eller Pentax så frågar jag om det är helt manuella kameror. Om det är automatik i dess går det då att köra helt manuellt. Sen är det optiken, Jag vill ha en 21:a och hur är deras objektiv? Jag tänker fortsätta (tror jag) med min Canon utrustning och ska investera i ytterligare ett hus en F1 så vet jag ju i dag vad de objektiven håller för. Jag ska bara ha den som en kamera som alltid är med och på den ska det vara just en 21:a.
 
Du vinner egentligen inte så mycket på att byta till Olympus/Pentax.

Canon A-1: 141x91mm, 620g; FDn 20/2.8: 305g, 58mm

Olympus OM1 (manuell, mekanisk): 136x82mm, 510g
Olympus OM2 (manuell/tidsauto): 136x82mm, 520g
Zuiko 21/3.5: 185g, 31mm; 21/2.0: 250g, 44mm

Pentax MX (manuell, mekanisk): 136x83mm, 495g
Pentax ME-super (manuell/tidsauto): 132x83mm, 445g
SMC-M 20/4.0: 150g, 30mm

Alla dessa kameror och objektiv är mycket bra. Jag har använt dem alla.
 
Kanske ett bättre Canon-hus är vettigare då. Själv gllar jag F1 new som är ganska litet men gediget. Det ända jag inte gillar är att sökaren har så stor förstoring att det är svårt att få överblick över bilden och komponera.
 
En F1 :a är redan på gång men den ersätter just inte den här kobinationen.

Det var intresant att vikterna på kamerorna, jag har mera gått på storleken och därmed trott att vikten följer med storleken. Men som sagt det är inte storleken som är viktigast, även vikten är avgörande ju. MX + 20 mm väger bara knappt hälften av vad A1:an gör och skulle jag då ta F1:an istället för A1, ja då blir det vikt.
 
Lättare lösningen än en Ricoh GR21 kan du inte hitta. Tillsammans med en GR-1v har de en slagkraftig kombination av hög kvalité. Men du får väl slanta upp 15 000...
 
Ricoh GR21

Jag visste inte innan ni berätade om denna kamera ens att den fanns, nu har jag tittat runt lite på den och vad jag förstår så är det motorframdragning på den, det finns programautomatik och tidsautomatik men inget helt manuelt läge. Vad det är för slutare har jag inte sett. Det finns ju inget behov av vare sig motorframdragning eller inbyggd blixt. Helst vill jag ha kameran helt mekaniskt och batterioberoende slutare. Men det är väl bara en ösnkedröm förstår jag. Det finns väl bara Leica men vill man ha ljusmätare i den så vet jag inte om det finns det ännu i någon av deras senare modeller.
Tänk vad mycket hjälp man kan få av liksasinnade kamrater på den här sidan. Jag är tacksam för det.
 
ANNONS