Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Min syn är endast min syn. Inte sätter jag mej på sånna höga hästar att jag påstår vad folk borde ha för syn.
Men detta är min syn baserad på vilken uppfattninga jag fick av Fotosidan och dess pooler när jag blev medlem,
Kanske har jag misstolkat hela tanken bak pooler/grupper!
Lena

Jag tror grundtanken är som du säger, att få utvecklande kritik. Men det jag menar är att det är naivt att tro att detta efterlevs. Nu är det flera Lena:eek:r här så jag hoppas jag skriver till rätt. Det är enda sättet att få publicitet, oavsett vilken typ man söker, det räcker inte att lägga bilder i ett album för att synas. Det är en generell pool så alla typer av bilder och intressen hamnar på samma plats, därav svårigheten att reglera.

Men nu är ju detta bestämt verkar det som så det är inte mkt att dividera om längre.
 
Jag röstade på 2 givna kommentarer per inlagd bild, men tycker också 1:1 är OK så länge som den givna kommentaren är för en okommenterad bild. En förstakommentar är ju för fotografen värd tusen gånger mer än den trettiosjunde.

Jag tror f.ö. jag ska börja bojkotta bildkritikpoolerna tills nya regler införs. Tidigare ikväll lade jag in en bild i bildkritik. Nu någon timme senare ligger bilden okommenterad på sida fyra, bilden har visats i fjorton gånger, och chansen att få kommentar på bilden är nu så gott som noll. Som bronsmedlem har jag en chans till att lägga in en bild men sen får jag vänta en vecka på att lägga in nästa...

Vad jag vill säga är att kritikpoolerna är så gott som värdelösa som de är nu. Det MÅSTE börja kommenteras mer på okommenterade bilder. Dessutom tycker jag det inte ska gå att lägga in bilder i bildkritik som redan fått kommentarer i andra pooler.

Huvudorsaken till varför jag skriver detta inlägg är ändå att jag tycker man skulle dela upp kritikpoolerna i olika subkategorier, istället för att ha de två allmänna som nu finns. Man kan ju filtrera enligt motiv förstås, men jag undrar om folk gör det i avsikt att kommentera? Nu finns det ju visserligen special- och intressepooler som fungerar väl, men till vissa är ansökningskraven för nybörjare som jag - som verkligen behöver kritik på sina bilder - t.o.m. mycket hårda. Allmänna kritikpooler för olika slags motiv, till vilka man inte behöver ansöka, är alltså mitt förslag till ändring av systemet. Plus förstås regeln minst en given kommentar per inlagd bild.

Till sist en liten kommentar till typen av bilder som ska läggas in i bildkritik - Jag tycker att man med gott samvete ska kunna lägga in bilder som man eventuellt inte är helt klar med, utan vill få lite hjälp och feedback på. Kanske en hjälp-pool kunde vara ett bra tillägg till Fotosidan? Jag lägger själv inte in en bild jag är jättenöjd med och stolt över i bildkritik, utan då hellre i någon specialpool i mån av möjlighet. Det är inte lika stort flöde i dem heller och därmed är chansen att få kommentarer i dem mångdubbelt större. Men till dem har man som sagt inte alltid tillträde...

Magnus
 
Ingen retroaktiv lagstiftning

Att vara tvungen att kommentera andras bilder för att själv kunna få kommentarer är väl rimligt. Att införa detta retroaktivt, som föreslås, blir däremot lite löjligt. Den stackare som ligger 97 kommentarer back, lär väl knappast ha tid att skriva några vettiga omdömen. Det blir nog 97 "Vacker bild" till ingen nytta.

P.S. Ordet ratio finns inte i svenskan, använd kvot istället. D.S.
 
Att vara tvungen att kommentera andras bilder för att själv kunna få kommentarer är väl rimligt. Att införa detta retroaktivt, som föreslås, blir däremot lite löjligt. Den stackare som ligger 97 kommentarer back, lär väl knappast ha tid att skriva några vettiga omdömen. Det blir nog 97 "Vacker bild" till ingen nytta.

P.S. Ordet ratio finns inte i svenskan, använd kvot istället. D.S.

Å en gammal hederlig ordpolis :)

Jag tror att ratio kommer att bli den vedertagna termen när det gäller förhållanden mellan ner/uppladdning etc på nätet.




----------------
Now playing: Bullet – Roadking
via FoxyTunes
 
Eftersom jag inte har kommenterat själva tråden och förslaget som sådant så gör jag det nu nedan. Verkar lika bra eftersom jag skrivit i tråden redan och följt den sedan den startade.

-----

Jag tycker det är rätt trist att det är mest negativa röster i olika former som skriver. Av egen erfarenhet på området så vet jag att det ofta är så att några få tar för sig ordentligt med plats med sin inte sällan avoga inställning till förändringar, eller annat av liknande art. De som är positiva eller ambivalenta skriver oftast ingenting då det accepterar den föreslagna förändringen som den är. Jag har inte räknat i den här tråden men jag är rätt säker på att de negativa inläggen överväger kraftigt trots att ett det finns betydligt fler än de som skrivit i tråden som faktiskt röstat på en högre ratio än det lägsta alternativet. Det torde ju tyda på att åtminstone dessa är positiva till förslaget.

Själv vill jag inte påstå att jag är oreserverat positiv, främst eftersom risken för s.k. skräpkommentarer finns. Dessa finns redan och hos en del flitiga kommenterare (ingen särskild utpekad) har jag sett att det finns en hel del rätt meningslösa kommentarer i ej obetydligt omfattning just av typen "fin bild/coolt/fantastiska färger" med något mindre kärnfullt tillägg efter. Dessa existerar alltså redan och jag misstänker att det inte bara är deras beundran för andras bilder utan också en strävan efter att synas som ligger bakom. De finns säkert hos andra också, men det är tacksamt att bläddra runt bland de flitigare kommenterarna för att se vilken typ av kommentarer som fälls där. Vad gäller själva förslaget i sig så kan man ju undra vad man gör i en bildkritikpool om man själv inte orkar skriva ens en kommentar till någon annan per inlagd bild. Regleringen borde egentligen inte, kan man åtminstone tycka, överhuvudtaget påverka någon alls. Tyvärr verkar så inte vara fallet.

Å andra sidan så bryr jag mig inte värst om att lägga in bilder i bildkritik. Jag har lagt in två bilder, varav en är avpublicerad därifrån i brist på kommentarer. Det beror bland annat på att för att vara någorlunda säker på att få kommentarer så ska man antingen ha en hejdundrans pangbild som fångar uppmärksamheten redan som tumnagel, alternativ vara känd kommenterare då det är uppenbart att det är mycket kompiskommenterade. Jag tycker det är tråkigt att det ska vara på det sättet eftersom det sätter upp en tröskel för att "få vara med och leka". Det blir lite av moment 22 om man inte tycker att det är kul att sitta och skriva högvis med kommentarer åt gången för att snabbt bli "känd". (Observera att jag inte menar att det är något meningslöst "jobb" att skriva kommentarer, men det finns gränser för den energi jag(/man?) vill lägga ned på det vid varje givet tillfälle.) Dessutom ska man då skriva hos några som kommenterar flitigt annars blir det ju "slöseri" eftersom man kanske inte får något tillbaka annars. Hela inställningen med att man ska kommentera varandras bilder istället för de bilder man faktiskt är intresserad av är minst lika dum som en del tycker att ratioförslaget är. Det har en tendens att bli lite av en klubb för inbördes beundran, tycker åtminstone jag.

Än så länge har jag inte röstat något och vet egentligen ínte hur jag ska ställa mig till själva ratioförslaget, men en sak är säker och det är att jag inte är så negativ som ett flertal debattörer i den här tråden. Problemet finns, även om en del inte håller med om det heller, och jag tycker inte att något praktiskt genomförbart alternativ egentligen har kommit fram i diskussionen.
Jag hänger upp mig på ordet fin
På vilket sätt kan det ordet minska värdet av kommentaren? Tycker den som kommenterar att bilden är fin så skall väl den personen få tala om detta.
Är det här en godkänd kommentar:
- Ett fotografi kan enligt min mening sönderdelas i två kategorier:
Innehåll och form. Vad innehållet i detta fotografi beträffar är det av
djupt och allmänt mänskligt innehåll.
Vad formen åter beträffar så kan jag inte underlåta att finna den mindre Adekvat. -
Trav. Strinberg Röda rummet.
Jag hatar dessa som sätter sig till doms över hur en kommentar skall utformas eller vilka ord som används. Det är väl för tusan den kommenterandes sak!
Assar
 
Jag hänger upp mig på ordet fin
På vilket sätt kan det ordet minska värdet av kommentaren? Tycker den som kommenterar att bilden är fin så skall väl den personen få tala om detta.
Är det här en godkänd kommentar:
- Ett fotografi kan enligt min mening sönderdelas i två kategorier:
Innehåll och form. Vad innehållet i detta fotografi beträffar är det av
djupt och allmänt mänskligt innehåll.
Vad formen åter beträffar så kan jag inte underlåta att finna den mindre Adekvat. -
Trav. Strinberg Röda rummet.
Jag hatar dessa som sätter sig till doms över hur en kommentar skall utformas eller vilka ord som används. Det är väl för tusan den kommenterandes sak!
Assar

När jag nu kikar på din profil så ser jag att du nu skrivit 65 foruminlägg (varav de flesta borde vara i denna tråden) och 51 bildkommentarer. Du har varit medlem sen 2002. Jag trodde faktiskt att du skulle skrivit långt mer kommentarer eftersom du är så pass stark motståndare till ratio/kvot funktionaliteten, och varit medlem i så många år.
 
När jag nu kikar på din profil så ser jag att du nu skrivit 65 foruminlägg (varav de flesta borde vara i denna tråden) och 51 bildkommentarer. Du har varit medlem sen 2002. Jag trodde faktiskt att du skulle skrivit långt mer kommentarer eftersom du är så pass stark motståndare till ratio/kvot funktionaliteten, och varit medlem i så många år.

Är det svaret på frågan ang. fin?
Du kan också kontrollera när jag laddade upp min första bild, det
var år 2009. Jag har alltså varit helt overksam på FS under 7 år.
Mvh.
Assar
 
Det kanske snart är dags att stänga tråden? Inläggen handlar nästan aldrig om VILKEN ratio vi vill ha utan handlar mestadels om vilken dålig idé det är.

Efter att ha följt tråden och postat några inlägg och sedan kollat i kritikpoolerna på hur många bilder och sedan okommenterade bilder det verkligen finns, så är jag faktiskt för ratio, eller kvot, och ser helst 1:1 eller eventuellt 2:1
 
Senast redigerad av en moderator:
Kvot eller förnuft

Å en gammal hederlig ordpolis :)

Jag tror att ratio kommer att bli den vedertagna termen när det gäller förhållanden mellan ner/uppladdning etc på nätet.


Det är möjligt, men ratio är mig veterligen det latinska ordet för förnuft och betydelsen blir i det här sammanhanget lite märklig. Varför då inte använda ärans och hjältarnas språk och kalla det för kvot eftersom det är det man menar?
 
Ska bli intressant att följa detta "spektakel" med ratio. Jag har fått 208 kommentarer och givit 70 kommentarer. Känns inte seriöst för mig med att, så att säga, tävla med mig själv med att börja skriva kommentarer som en galning. Ser jag en bild som talar till mig, så skriver jag en kommentar till den som har tagit bilden. Punkt slut.

Om ratio införs på FS så kommer inte jag förlänga mitt medlemsskap, känns som det är fler än jag som går i samma tankebanor.
 
Meningslösa kommentarer?

Blir det inte en risk för att man med detta "tvång" bara pliktskyldigast skriver något till en bild, intetsägande kommentarer bara för att få bonus till egna uppladdningar?

För mig vore det ioch för sig inget problem då jag ger många kommentarer (356 mot 226 mottagna), men jag ger dem på bilder där jag vill säga något, eller tror jag kan ge ett användbart tips. Givetvis är en del av mina kommentarer även idag av typen: - Vilken vacker bild, vilket kanske inte ger så mycket tips för att utveckla fotografen, men det är ärligt menat. Jag tror att om jag "måste" kommentera kommer det bli ganska andefattiga kommentarer efter ett tag.

Om det måste begränsas tror jag man skall se på andra alternativ.
 
Ska bli intressant att följa detta "spektakel" med ratio. Jag har fått 208 kommentarer och givit 70 kommentarer. Känns inte seriöst för mig med att, så att säga, tävla med mig själv med att börja skriva kommentarer som en galning. Ser jag en bild som talar till mig, så skriver jag en kommentar till den som har tagit bilden. Punkt slut.

Om ratio införs på FS så kommer inte jag förlänga mitt medlemsskap, känns som det är fler än jag som går i samma tankebanor.


Ratiot har inget att göra med hur många kommentarer du har fått, inte heller hur många bilder man har lagt upp sin profil (eller någonting annat i den stilen). Diskussionen handlar om hur många bilder man lägger in kontra hur många bilder man kommenterar, enbart i poolen bildkritik. Som jag ser det är diskussionen löjlig. Hur jobbigt kan det vara att kommentera en eller två bilder i poolen för varje bild man lägger in där? Tycker man att det är pest att kommentera så är det bara att strunta i att lägga in bilderna i bildkritik.
 
Ratiot har inget att göra med hur många kommentarer du har fått, inte heller hur många bilder man har lagt upp sin profil (eller någonting annat i den stilen). Diskussionen handlar om hur många bilder man lägger in kontra hur många bilder man kommenterar, enbart i poolen bildkritik. Som jag ser det är diskussionen löjlig. Hur jobbigt kan det vara att kommentera en eller två bilder i poolen för varje bild man lägger in där? Tycker man att det är pest att kommentera så är det bara att strunta i att lägga in bilderna i bildkritik.

Aha, enbart i poolen bildkritik, men då så, då är jag lugn för där lägger inte jag in några av mina bilder. Tack för klargörandet.
 
Ang. "fin"

Bildkritikpoolen är för mig inte ett galleri - folk frågar ju konkret efter feedback på sina bilder genom att lägga in dem dit. Jag kommenterar därför mest okommenterade bilder, för jag vet hur trist det känns att inte få nån kommentar alls. Jag är själv tacksam också för kommentarer typ "fin bild", för det säger ju i alla fall att någon tycker om bilden. Ingen kommentar lämnar bara frågetecken.

Nu är det ju så att jag är nybörjare och mina foton är säkert under medelnivå här på fotosidan. Strävar förstås mot att bli bättre och alla mottagna positiva och konstruktivt negativa kommentarer sporrar en att försöka få till bättre och bättre bilder. Därför tycker jag det är tråkigt att folk ser ut att kommentera endast de bästa bilderna, det är ju faktiskt inte dom som behöver mest kommentarer. Det är vi nybörjare som är i störst behov av dem. De bästa bilderna lär få kommentarer i vilket fall som helst.
 
Ratiot har inget att göra med hur många kommentarer du har fått, inte heller hur många bilder man har lagt upp sin profil (eller någonting annat i den stilen). Diskussionen handlar om hur många bilder man lägger in kontra hur många bilder man kommenterar, enbart i poolen bildkritik. Som jag ser det är diskussionen löjlig. Hur jobbigt kan det vara att kommentera en eller två bilder i poolen för varje bild man lägger in där? Tycker man att det är pest att kommentera så är det bara att strunta i att lägga in bilderna i bildkritik.

Bra skrivet! Instämmer helt!
 
När jag nu kikar på din profil så ser jag att du nu skrivit 65 foruminlägg (varav de flesta borde vara i denna tråden) och 51 bildkommentarer. Du har varit medlem sen 2002. Jag trodde faktiskt att du skulle skrivit långt mer kommentarer eftersom du är så pass stark motståndare till ratio/kvot funktionaliteten, och varit medlem i så många år.

Du gick in och svarade i en debatt mellan mig och JazzBass ang ordet Fin i kommentarer. Dessutom bör du kolla sakernas tillstånd innan du spelar "Allan" ang mitt engagemang vad gäller antal kommentarer. Jag engagerade mig 2009 då jag laddade upp första bilden! Du skrev i något annat inlägg att FS inte är en demokrati, vem betalar din lön? Kan det vara medlemmarna? Du har heller inte svarat på frågan jag ställde om att alternativet Ja/Nej i omröstningen inte finns. Så, varför finns det inte? Slutligen kan jag meddela dig att jag har inte längre väg ur FS än in. FS är inte allt i mitt liv!
Assar
 
Senast ändrad:
Du gick in och svarade i en debatt mellan mig och JazzBass ang ordet Fin i kommentarer. Dessutom bör du kolla sakernas tillstånd innan du spelar "Allan" ang mitt engagemang vad gäller antal kommentarer. Jag engagerade mig 2009 då jag laddade upp första bilden! Du skrev i något annat inlägg att FS inte är en demokrati, vem betalar din lön? Kan det vara medlemmarna? Du har heller inte svarat på frågan jag ställde om att alternativet Ja/Nej i omröstningen inte finns. Så, varför finns det inte? Slutligen kan jag meddela dig att jag har inte längre väg ur FS än in. FS är inte allt i mitt liv!
Assar

Du har skrivit ett fåtal kommentarer men tillräckligt många. Förslaget lär knappt beröra dig. Därför har jag svårt att förstå ditt engagemang.

Lönen kommer från medlemsintäkter och reklam. Och lite annat. Det innebär inte att Fotosidan är en demokrati. Dock vill vi att merparten skall vara nöjda och känna att sajten infriar medlemmarnas förväntningar. Vårt vanligaste klagomål är att det är för mycket bilder/inflöde och för lite kommentarer. Vi har testat en massa olika saker historiskt och nu vill vi testa något annat för att försöka komma styra upp. Vi vill veta vad medlemmar tycker verkar lämpligt logik i förslaget.

Och jag har svarat på det i ett tidigare inlägg.

Vad gällande "fin" så förstår jag inte. Men klargör gärna, jag kan missförstå eller glömma.
 
Vad är er nuvarande ståndpunkt, vad lutar det åt att ni ska införa?

Sänka antal bilder man får lägga in i bildkritik under viss tid plus kvot på kommentarer?

Vore intressant att höra eran logik bakom besluten som ska tas. Ni ber om svar, tankar och diskussion som underlag för erat beslut. Sen kallar ni motståndarna till förslaget för negativa som skriker högst för endast sina egna intressen och säger att det är minsann ingen demokrati. Ganska respektlöst tycker jag. Ni kan ju åtminstone delta i diskussionen och besvara det intresset ni uppmanat till från medlemmar som betalar er lön och inte kräver någon betalning tillbaks för den tid dom lagt på den här diskussionen.
 
ANNONS