Annons

Min D850 är här

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Iofs har man hårdvaran så räcker det att registrera en enskild firma så är man kvalificerad för nps.
Detta skulle inte hålla för medlemskap i NPS.


För NPS (Nikon Professional Services) gäller bl.a.:

Vem kan bli medlem i NPS?
-----------------------------------------
Medlemskap i NPS är tillgängligt för alla professionella fotografer som i sin yrkesutövning använder Nikon professionella kameror, objektiv och annan utrustning.
---
- Du ska kunna visa att du är professionellt yrkesverksam som fotograf genom att tillsammans med ansökan skicka kopia av presskort, anställningsbevis, registreringsbevis för egen firma eller liknande dokument som visar på yrkesmässigt utövad verksamhet.
---

För säkerhets skull upprepar man just detta villkor en TREDJE gång:

Yrkesverksam fotograf
------------------------------------
För att bli medlem i Nikon Professional Services - NPS - måste man kunna styrka att man är yrkesverksam som fotograf. Detta kan bekräftas genom kompletterande dokumentation såsom t.ex kopia av presskort, F-skattsedel, registreringsbevis för egen firma, anställningsbevis eller liknande.


***********************************

Nikon erbjuder även en begränsad service för 'entusiaster och avancerade användare av Nikon professionella kamerahus och objektiv', kallad för NPU (Nikon Professional User).

Där kan man ansöka om medlemskap ifall man innehar specificerade objektiv resp. kamerahus av dem som Nikon definierar som "professionella".
Bland de förmåner man INTE får som NPU-medlem är t.ex. förtur vid kamerabeställningar och prioritering vid service. Vilket åtminstone i mina ögon får anses vara helt förväntat. Ifall man lever på att ens fotoprylar fungerar så erbjuds man mer och snabbare service. Denna grundtanke har funnits i samtliga PRO Service-medlemskap jag hittills sett och får anses vara helt rimlig, i alla fall enligt min uppfattning.
.
 
Senast ändrad:

Umi71

Aktiv medlem
Ja och om man har egen firma har man registreringsbevis för egen firma så den dokumentationen har man ju.

Du ska kunna visa att du är professionellt yrkesverksam som fotograf genom att tillsammans med ansökan skicka kopia av presskort, anställningsbevis, registreringsbevis för egen firma eller liknande dokument som visar på yrkesmässigt utövad verksamhet.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jo jag väntar fortfarande på min förbokning. Sa bara att det var möjligt att bli NPS om man hade egen firma och rätt hårdvara. Jag saknar 1 glugg för NPS.

Är nu helt kamera lös då min D750 e på service och legat 1 vecka utan att blivit rörd så har ingen förväntan att få tillbaks min D750 denna månad heller.
 

iSolen.se

Guest
Jo jag väntar fortfarande på min förbokning. Sa bara att det var möjligt att bli NPS om man hade egen firma och rätt hårdvara. Jag saknar 1 glugg för NPS.

Är nu helt kamera lös då min D750 e på service och legat 1 vecka utan att blivit rörd så har ingen förväntan att få tillbaks min D750 denna månad heller.
NPS säger två kameror, var är den andra? Eller räknas D850 ;-)
 

horvendile

Aktiv medlem
För att återkoppla bakåt:
jag hade vägarna förbi Scandinavian Photo på Sveavägen i Stockholm igår.
Jag lade min order hos dem på morgonen den 24 augusti och är inte NPS.
Jag verkar nu ha plats 7 i kön hos dem; 7 av 23 om jag minns rätt. Obs att dessa 23 är enbart för Sveavägen - åter, om jag minns rätt.

Om det nu hjälper någon annan att kalibrera sin förväntan!
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det handlar faktiskt INTE ALLS om respektlöshet. Alla tillverkare har väl gjort samma avvägning? Sony har gjort det, och Canon också (åtminstone för deras bästa proservice-nivå, vilken är den enda jag tittat på).

Denna avvägning har inte att göra med hur mycket prylar man köper, utan med ifall man lever på att grejerna funkar, dvs att man är professionell i dess egentliga betydelse. För att vara professionell behöver man inte köpa fotoprylar för astronomiska belopp, man behöver faktiskt inte ens ha något speciellt märkvärdigt bildsinne. :)
Det är andra faktorer som har större betydelse ifall man ska lyckas som pro.

Således - förlorar du PENGAR ifall prylarna inte funkar, då kan du få denna specialtjänst som ger snabb service. Är du amatör och "bara" förlorar fototillfällen, så är du inte berättigad till detta enligt den gräns tillverkarna drar. Som amatör blir man förstås precis lika frustrerad som en pro-fotograf ifall man får vänta, men pro-servicen är förmodligen ganska dyr för tillverkarna så vi kan nog knappast förvänta oss någon ändring i denna sak framöver.
Nej andra ger inte förtur på kameror, det är endast Nikon vad jag vet.
Det är en sak att ha förmåner som lånekameror och så vidare, något helt annat att få gå före i kön på alla butiker.
 

Cope1

Aktiv medlem
Informationen jag fick idag var att det skeppas betydligt färre kameror till Europa/Sverige än förväntat. Nikon Nordic visste inte själva hur stora dom kommande leveranserna är.
Efterfrågan verkar hög och man kan kanske ana att det är något som felar i produktionen då dom har svårt att möta efterfrågan??
 

martinot

Aktiv medlem
Informationen jag fick idag var att det skeppas betydligt färre kameror till Europa/Sverige än förväntat. Nikon Nordic visste inte själva hur stora dom kommande leveranserna är.
Efterfrågan verkar hög och man kan kanske ana att det är något som felar i produktionen då dom har svårt att möta efterfrågan??
Kan mycket väl vara så, eller så har de varit väldigt konsevativa i sina prognoser på efterfrågan (verkar lite ha tagit dom på sängen).
 

Umi71

Aktiv medlem
Jo kanske dags att låta bygga lager innan man gör en release. Tycker samt att butiken ska uppdatera varje vecka med vilken köplats man har i kön. Tror inte jag kommer se min D850 innan årets slut tyvärr.
 

Cope1

Aktiv medlem
Jo kanske dags att låta bygga lager innan man gör en release. Tycker samt att butiken ska uppdatera varje vecka med vilken köplats man har i kön. Tror inte jag kommer se min D850 innan årets slut tyvärr.
Enligt Hegethorns, lade man en order idag skulle man vara glad om man fick den innan årsskiftet. Eftersom du redan står i kön så borde den dyka upp innan årsskiftet iaf :)
 

Umi71

Aktiv medlem
Jo jag gissar att den dyker upp under November men vem vet hur Cyberphoto ligger till i kö samt antal bokade där.

Men gissar att rätt många har bokat på Cyberphoto.
 

Umi71

Aktiv medlem
har ringt 2 gånger det enda dom säger är att dom inte vet och inte kan säga någonting om hur många dom får per leverans.

Så nästa gång blir det att ställa sig i kö på alla ställen som har förbokningar fast jag är personligen mot det.
 
ANNONS