Annons

Min websida

Produkter
(logga in för att koppla)

ssilva

Aktiv medlem
Hej,

Har jobbat med min egen websida i ett par månader och det blir mer och mer spännande och alvarligt.
Jag lärt mig så mycket här på Fotosidan och på många sätt har det uppmuntrat mig att börja ett eget fotoprojekt.

Skulle vara roligt att få lite kritik/åsikter/förslag på det.

www.metalblastphoto.com

Tackar,
Sofia
 
Plocka bort länken till Gästboken.

Det ser oproffsigt ut att tala om att "här skall det finnas något" om man sedan möts av "Det här har vi inte tid med"
 
Tack Per,

har funderat mycket om jag ska ha Gästboken. Vill ha det men hinner faktist inte .

Sofia
 
Senast ändrad:
Jag måste nog säga att det ser bra ut. Det känns att dina bilder är i fokus. Bättre än många andra försök till privata fotosidor man sett.

Typsnittet är lite vågat att ha i webbsammanhang kanske. På en TFT-skärm med högre kontrast än en CRT blir den ruskigt grötig med versaler och fetstil som det är i menyn. Men du vill förmodligen förmedla någon känsla jag inte känner till :)
 
Joel Höglund skrev:
Typsnittet är lite vågat att ha i webbsammanhang kanske. På en TFT-skärm med högre kontrast än en CRT blir den ruskigt grötig med versaler och fetstil som det är i menyn. Men du vill förmodligen förmedla någon känsla jag inte känner till :)

Vad föreslår du?

Sofia
 
Tycker nog att en bildbyrå bör ha en prislista direkt på webbsidan. Annars är det nog många som vänder sig någonstans där man får den informationen direkt.

Sen tycker jag sidan kändes lite seg, kanske kan vara servern?

Även språket kan förbättras något tycker jag. Som det är nu innehåller det rena stavfel och hopskrivningar som bör undvikas.

Annars var det snyggt och stilrent, med bilden i fokus!

Mvh Magnus
 
Ren och snygg design. Fina bilder, också de skarpa, rena och snygga. På min TFT-skärm (splitter ny Samsung på jobbet) ser allt mycket bra ut.

Det enda jag har att anmärka på är att alla menyval inte finns på alla sidor vilket är lite störande.

Se om du inte kan få tag på en färdig gästbokslösning du kan plugga in. Ditt Webhotell kanske har en? Risken är förstår att designen avviker vilket vore synd.
 
Tack för alla åsikter, det hjälper verkligen!

Magnus, jag är mycket noggrant med språket eftersom jag är utländsk och vet hur viktigt är att prata bra svenska i Sverige. Sidan kollades av mer än en svensk person så jag är lite överraskade med din kommentar. Kan du berätta vad du hittade för stavfel så jag kan rätta till?

Jonas, gästboken har jag redan tagit bort helt enkelt. Kommer nog tillbaka när jag har mer tid och energi. :)

Sofia
 
ssilva skrev:
Magnus, jag är mycket noggrant med språket eftersom jag är utländsk och vet hur viktigt är att prata bra svenska i Sverige. Sidan kollades av mer än en svensk person så jag är lite överraskade med din kommentar. Kan du berätta vad du hittade för stavfel så jag kan rätta till?

Sofia

"Metal Blast Photos VISION / AFFÄRSIDÉ är att bli den ledande och bästa bildleverantören inom hårdrocksbranchen. Vår STRATEGI är att leverera fotografier av hög kvalitet och att skapa en hög kundtillfredsställelse."

bransch är den korrekta stavningen.

Sen finns det lite andra språkliga anmärkningar. Ex. blir det lite talspråk att använda "ska", skall ser bättre ut i skrift. Vidare låter den inledande meningen lite konstig. Att säga att man enbart har bilder på hårdrockskonserter samtidigt som man säger att man även har promobilder på band blir lite syftningsfel.

Edit: hittade ett till stavfel: leveransvillkor (inte leveransvilkor),
 
Ska rätta det, tack!

Var jag menar med "enbart" är att det inte finns någon bildbyrå inriktad enbart till hårdrock. Måste alltså skriva det på ett bättre sätt.

Sofia
 
Hej!

Jag tittade lite mer under skalet på din sida.
Det verkar som du blandat "doctype" i kodningen och använt attribut som inte finns i den doctype du valt
(<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Om man validerar tex hem.htm hittar jag 32 fel:
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.metalblastphoto.com/hem.html
Det kan ställa till problem i en del webbläsare.

Tittade även i css-filen och där behövs lite mer putsning också:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/.../css/metalblastphoto_style.css&usermedium=all


mvh Mattias
 
Layouten är trevlig.

Rullgardinsmenyn borde ej ha text i fetstil för det blir svårt att läsa, med den fonttyp du nu har. Gillar för övrigt fontvalet.

Jag tycker att bilderna i bildgalleriet är för små för att jag skall kunna avgöra ifal de är bra. 500 px bred eller hög tycker jag är minimum.

För att få en enklare och standardiserad sida rekommenderar jag att du skapar stilmallar, dvs CSS. Det blir mindre kod och enklare att redigera och uppdatera sajten. Med mindre kod laddar sajten snabbare.
Du borde även skaffa ett huvud(header) och en fot(footer) som innehåller den information som finns på alla dina sidor t.ex. logga och copyright.
 
Tack Mattias och Erik för dem tekniska detaljerna.
Ska kolla med webdesigner vad vi kan göra åt det.

Sofia
 
ssilva skrev:
Ska kolla med webdesigner vad vi kan göra åt det.
Majoriteten av felen är rätt självklara slarvfel (avsaknad av citationstecken där det krävs eller att den som skrivit sidan säger att han följer en modern standard med kodar med utgågna saker (t.ex <SCRIPT LANGUAGE="Javascript"> istället för <script type="text/javascript">). Borde vara rätt lätt för honom/henne att fixa (och förhoppningsvis nyttig kunskap).
 
Det är inget fel att inte ha med priser på webben - det är snarare bättre. Är kunden intresserad så hör dom av sig. Att jaga priser är inte det primära hos de kunder som söker bilder, utan BRA bilder.

Det har mina kunder insett - jag har inte heller några priser på min sida (www.hollandare.se)
 
Peter.H skrev:
Det är inget fel att inte ha med priser på webben - det är snarare bättre. Är kunden intresserad så hör dom av sig. Att jaga priser är inte det primära hos de kunder som söker bilder, utan BRA bilder.

Det har mina kunder insett - jag har inte heller några priser på min sida (www.hollandare.se)

Jo, så kan det nog vara kanske. Men då är det ingen vidare bra ide att ha en särskild rubrik som säger "prislista". Tycker själv det är rätt irriterande om man ser en rubrik som säger "prislista" och man möts av en text som säger "kontakta oss för priser" eller liknande.

Men sen tror jag att många kunder jagar bilder hos bildbyråer med kort varsel, låt säga en dagstidning några timmar innan pressläggning, och då vill man se priser direkt för att spara tid och överhuvudtaget ha möjlighet att få en prisuppgift. Säg att pressläggningen är 02.00 och bildredaktören sitter kl 22.00 och letar en bild till en artikel. Är det då säkert att det går att få fram en prisuppgift genom att kontakta bildbyrån? Bara en tanke...
 
Jo Magnus, you have a point.

Att vara tillräkligt snabb är viktigt nyförtiden.
Jag föredrar att satsa på bild, men förstår att om jag sitter i en tidning och behöver en bild NU vill jag helst inte slössa tid på att leta efter priser.
Men en tidning som vill en bild på ett visst band slösser också på tid genom att kolla efter rätta bild.
Är jag naiv när jag tror att den flesta tidningar vet i förhand "vem har vad" och har redan prisuppgift från bildbyråar?

Sofia
 
ssilva skrev:
Är jag naiv när jag tror att den flesta tidningar vet i förhand "vem har vad" och har redan prisuppgift från bildbyråar?

Sofia

nej, det fungerar förmodligen bra att köra som du gör. Kör på det :)!

Men jag kan fortfarande inte förstå vitsen med att ha en rubrik som heter "prislista" i sådana fall. Men det är ju små detaljer bara, inget att bry sig om egentligen. Det är bara jag som har något emot den formen av vilseledande. Men det är ju ännu värre att ha det som en länk/avdelning som man klickar på bara för att få veta att det inte finns några priser. Och det har ju inte ni i alla fall...
 
ANNONS