Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka nyckelord

Produkter
(logga in för att koppla)

Wake

Avslutat medlemskap
Jag är på gång att sortera upp bland mina digitalbilder och tänker ge bilderna IPTC nyckelord via Photoshop.

Jag tänker mig att skriva in "Rubrik", "Beskrivning", "Copyright" och ett gäng nyckelord för varje bild. Hur lägger man på bästa sätt in vilka som är med på bilden? En grupp nyckelord eller nåt speciellt IPTC-fält?

Hur har ni valt ut vilka nyckelord ni ger era bilder? Använder ni fotosidans nyckelord, nån bildbyrås nyckelord eller har ni egna och i så fall vilka och varför.

Alla tips mottages tacksamt så jag slipper göra om allt bara för att jag inte tänkt färdigt innan...

Jag är i precis samma tankebanor som du - att komma på hur mycket och vad/var jag ska skriva in informationen i mina IPTC-fält. (fast jag gör det i C1... samma sak...)

Jag funderar på att skriva in personernas namn i nyckelordsfältet. Alternativet skulle kunna vara att namnge bilden med namnen, men det kanske är en mindre bra idé. Det finns även ett IPTC-fält som heter "people" Kanske kan det också vara ett alternativ att skriva in namn...

Som sagt... det är ett intressant ämne att vädra, för det finns många smarta lösningar som man kommer på allt eftersom.

Jag har gjort några "prov-katalogiseringar" och provat på vad som kan bli bättre och vad som inte funkar. Det är tidskrävande att expremintera, men när jag väl kör "skarpt" på alla mina bilder, så har jag ju också ett förhoppningsvis igenomtänkt upplägg.

/Peter

Jag hakar på den här tråden i stället för att skapa en ny, hoppas det är OK.

Efter att ha funderat över vad man egentligen ska fylla IPTC-fälten med så googlade jag och fann dessa länkar som jag tycker är intressanta:

http://www.sinus.ch/iptctable.html
http://www.controlledvocabulary.com/whatsnew.html
http://www.iptc.org/NewsCodes
http://www.tt.se/tekspec/ttnitfv3_3.pdf

När man läst igenom allt det där är man ganska less på IPTC-koder... Men den första länken är ju vettig som vägledning.

Allt beror ju på vad man använder sina bilder till, i familjealbumet kan man nog göra som man behagar, men om man ska sälja sina bilder så kan det vara bra att hålla sig till det som är "standardiserat"

peter_wahlström skrev:
Jag har gjort några "prov-katalogiseringar" och provat på vad som kan bli bättre och vad som inte funkar. Det är tidskrävande att expremintera, men när jag väl kör "skarpt" på alla mina bilder, så har jag ju också ett förhoppningsvis igenomtänkt upplägg.

/Peter

Om man i stället använder ett arkivprogram som iMatch behöver man inte bestämma sig för en struktur från början.
Man bygger upp ett träd med kategorier och kan närsomhelst lägga till eller ta bort kategorier, flytta omkring kategorier (och bilderna som är koppplade till dem) i trädet- Byta namn på kategorier. Otroligt smidigt.

Sedan finns det också funktioner för att fylla ITPC-fält med de kategorier man kategoriserat bilderna under.

Kolla här:
http://www.photools.com

Jag har själv nyligen skapat en tråd med liknande fråga men inte fått några direkta svar.

Jag är ute efter samma sak som Åke, men min "oro" är att det förmodligen lätt kan bli otroligt mycket kategorier och sökor och att det därför inte blir hanterbart.

Dessutom vill jag att informationen lagras direkt i bilden, och inte i någon separat databas. Om jag kopierar/flyttar/skickar bilden så ska informationen följa med.

Mats: om jag förstår dig rätt kan man alltså skapa sin struktur i iPhoto och sedan låta det fylla i informationen i själva bidfilerna? Är det ett system som fungerar även med tusentals bilder?

erro_67 skrev:
Jag är ute efter samma sak som Åke, men min "oro" är att det förmodligen lätt kan bli otroligt mycket kategorier och sökor och att det därför inte blir hanterbart.

Det är därför iMatch rockar fett!
Man har inte sökord man har en hirearki av kategorier.

En bild kan tex vara kopplad till följande 4 kategorier:

Scannade - Dia - KodaChrome
Personer - Familjen - Nisse
Tema - Högtider - Släkt - Bröllopp
Bedömning - Skärpa - Något Oskarp

Dvs Denna bild är tagen på Kodachrome dia och inscannad, föreställer Sune när han gifter sig.
Den är lite oskarp.

Klickar du i trädet på "Familjen" får du upp alla bilder som föreställer familjemedlemmar, klickar du på "Släkt" får du upp alla bilder på släkten, snacka om att man hittar bilderna snabbt.

Sen är det individuellt hur mycket bilder man vill samla i en kategori, men blir den för full är det bara att skapa underkategorier och flytta ner bilderna dit.

erro_67 skrev:
Mats: om jag förstår dig rätt kan man alltså skapa sin struktur i iPhoto och sedan låta det fylla i informationen i själva bidfilerna? Är det ett system som fungerar även med tusentals bilder?

Japp, man kan importera data från iMatch till fält i ITPC-datat t.ex.
Är du riktigt krävande kan du skriva egna script i Visual Basic och göra precis vad du vill!

Dimage7d skrev:

Dvs Denna bild är tagen på Kodachrome dia och inscannad, föreställer Sune när han gifter sig.
Den är lite oskarp.

Klickar du i trädet på "Familjen" får du upp alla bilder som föreställer familjemedlemmar, klickar du på "Släkt" får du upp alla bilder på släkten, snacka om att man hittar bilderna snabbt.

Sen är det individuellt hur mycket bilder man vill samla i en kategori, men blir den för full är det bara att skapa underkategorier och flytta ner bilderna dit.

Japp, man kan importera data från iMatch till fält i ITPC-datat t.ex.
Är du riktigt krävande kan du skriva egna script i Visual Basic och göra precis vad du vill!

Det där låter ju rätt intressant. Om man i kategorin "Bedömning" vill lägga in ytterligare en aspekt, t.ex. "Exponering" som då skulle kunna vara överexponerad/underexponerad/normal, låter det sig göras? Eller får man skapa en ny separat kategori? Vad jag egentligen undrar är alltså: kan en bild tillhöra flera underkategorier av en huvudkategori?

Dimage7d skrev:

Den är lite oskarp.

Eller om det är fler än Nisse på bilden, kan bilden då kopplas även till Anna, Pelle och Hasse i kategorin Personer/Familjen?

erro_67 skrev:
Eller om det är fler än Nisse på bilden, kan bilden då kopplas även till Anna, Pelle och Hasse i kategorin Personer/Familjen?

Jajjamensan!

En bild kan ingå i hur många kategorier som helst. Man kan med fördel ha olika "träd" parallellt med olika typ av kategorier; teman, platser, innehåll, teknik.
Så ser man till att varje bild skall ha en kategori (minst) från varje träd.

Och som sagt, finner man att man vill organisera om kategorierna är det bara att flytta/kopiera/byta namn på dom närsomhelst!

erro_67 skrev:
Det där låter ju rätt intressant. Om man i kategorin "Bedömning" vill lägga in ytterligare en aspekt, t.ex. "Exponering" som då skulle kunna vara överexponerad/underexponerad/normal, låter det sig göras? Eller får man skapa en ny separat kategori? Vad jag egentligen undrar är alltså: kan en bild tillhöra flera underkategorier av en huvudkategori?

Antag att fölajnde träd finns:
<pre>
Teknik - Original - DIA
- Färgneg
- Svartvit - TMax 100
- TriX
- Digital
- Exponering - Perfekt
- Underexp
- Överexp
- Skärpa - Knivskarp
- Ok
- Oskarp
</pre>
En bild kan då t.ex tillhöra "Teknik-Original-Svartvit-TriX" och "Teknik-Exponering-Perfekt" och "Teknik-Skärpa-Oskarp",

men den kan likaväl tillhöra "Teknik-Original-Svartvit" och "Teknik-Exponering-Perfekt" och "Teknik-Skärpa-Oskarp",

I fall 2 tillhör den alltså "Svartvit" och inte underkategorin "TriX", det kan helt enkelt vara så att det inte spelar nån roll, eller att man inte ids detaljera.

Antag nu att du har 340 bilder under "Teknik-Skärpa-Oskarp" och att vissa av dom faktiskt är riktigt snygga med oskärpan. Då kan du skapa en kategori under "Oskarp" som heter "Konstnärligt oskarp". Sedan markerar du kat "Oskarp" (alla oskarpa bilder visas då), därefter Ctrl-klickar du på de bilder som är konstnärligt oskarpa. Nästa steg är att du väljer att flytta de markerade bilderna till den nya kat "Konstnärligt oskarpa".

Vad har då hänt? Jo om du klickar på "Oskarp" kommer du fortfarande att se alla oskarpa bilder, men om du klickar på "Konstnärligt oskarp" ser du bara de få som är just det, konstnärligt oskarpa.

Det är ju detta som är så fantastiskt smart med iMatch och som skiljer det från alla andra arkivprogram jag sett. Nyckelord och annat håller inte när man fått många bilder.
Med iMatch kategorier lever kategoriträdet och svarar alltid upp mot behoven som bilderna och du ställer, och detta utan att ta i så du storknar.

KÖP!

Jag kan pusha iMatch med en finess som jag brukar utnyttja:
När jag väl har kategoriserat alla bilder, och de flesta tillhör då mer än en kategori, så brukar jag söka fram bilder genom att skapa en kategori som jag kallat "_Dynamisk". Den är då tom till att börja med, men jag kan lägga till ett urval av bilder från mina andra kategorier, tex. "porträtt AND utomhus AND barn NOT vinter".
Urvalet gör man enkelt med musen och man kan sedan välja om bilderna ska tillhöra även den nyskapade kategorin, jag brukar tacka nej till det och bara använda metoden för att söka bilder.

Tomasz skrev:
Jag kan pusha iMatch med en finess som jag brukar utnyttja:
När jag väl har kategoriserat alla bilder, och de flesta tillhör då mer än en kategori, så brukar jag söka fram bilder genom att skapa en kategori som jag kallat "_Dynamisk". Den är då tom till att börja med, men jag kan lägga till ett urval av bilder från mina andra kategorier, tex. "porträtt AND utomhus AND barn NOT vinter".
Urvalet gör man enkelt med musen och man kan sedan välja om bilderna ska tillhöra även den nyskapade kategorin, jag brukar tacka nej till det och bara använda metoden för att söka bilder.

Precis!

Det är nästa bra sak att man kan skapa "virtuella" kategorier som är uppbyggda av "riktiga" kategorier med villkor tillagt.

För att underlätta kategoriseringen och veta vilka bilder som jag ännu INTE kategoriserat har jag gjort en virtuell kategori för varja "träd" (Teknik, Tema, Personer osv). Den virtuella kategorin visar alla bilder som INTE har någon kategori från det trädet. Dvs bara att kategorisera dom.

"@EJKAT_TEKNIK = NOT @Teknik"

Skulle visa alla bilder som inte blivit kategoriserade i Teknik (om jag inte minns fel).

Senast ändrad:
Dimage7d skrev:
Antag att fölajnde träd finns:
<code>
Teknik - Original - DIA
- Färgneg
- Svartvit - TMax 100
- TriX
- Digital
- Exponering - Perfekt
- Underexp
- Överexp