Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket verktyg är detta?
- Trådstartare musse1
- Start datum
Jewster
Aktiv medlem
Vevo skrev:
Ett annat sätt om man vill putsa med klonstaämpeln är att lägga ihop bakgrundslagret och näslagret genom att (nu kommer Jerrys favorit, en gymnastisk övning) trycka Shift+Ctrl+Alt+N+E
Men det funkar bara fredagar, udda veckor under ett skottår när påsken infaller i mars.
musse1
Aktiv medlem
Jo kan ge mig en an en bild, provade bara vilt nu. den där ctrl+shit+alt+n+e förstod jag inte riktigt hur man skulle göra.. kändes som jag bara ett dubbellager av bakgrunden.
skulle jag göra ett justeringslager av näsan, bara välja levels eller något och trycka ok, sen börja måla med svart eller vitt? får ingen förändring hittills iaf.
skulle jag göra ett justeringslager av näsan, bara välja levels eller något och trycka ok, sen börja måla med svart eller vitt? får ingen förändring hittills iaf.
Vevo
Aktiv medlem
Lägg samman synliga från det lager man råkar ha aktivt. Och om det lagret är t ex näsan så försvinner den in i sammanslagningen av synliga lager. Nej Christel, det var ingen bra idé om man vill behålla samtliga lager för eventuellt omarbete eller justeringar.Estethia skrev:
prova att skippa N och "bara" trycka ctrl+shift+alt+E och se vad som händer.![]()
Då skulle jag föredra ordningen shift+ctrl+alt+N för att först för att skapa ett nytt lager, sedan shift+ctrl+alt+E
mvh/Ove
Senast ändrad:
Estethia
Aktiv medlem
alltså, det gäller ju att ha det översta lagret markerat.
och man slipper ju trycka n för att få ett nytt lager eftersom det ingår i e-tryckningen. (härlig "svenska" men ni förstår nog ändå. ;o)
ctrl+shift+alt+E markerar allt, kopierar sammanslagna, gör ett nytt lager och klistrar in sammanslagningen i det nya lagret automatiskt.
allt på en gång.
utan att behöva trycka n.
en fingertryckning och en eller en halv sekund sparad. ;o)
och man slipper ju trycka n för att få ett nytt lager eftersom det ingår i e-tryckningen. (härlig "svenska" men ni förstår nog ändå. ;o)
ctrl+shift+alt+E markerar allt, kopierar sammanslagna, gör ett nytt lager och klistrar in sammanslagningen i det nya lagret automatiskt.
allt på en gång.
utan att behöva trycka n.
en fingertryckning och en eller en halv sekund sparad. ;o)
Vevo
Aktiv medlem
Ok, nu känns det som om vi ska ta och reda upp det här. Shift+Ctrl+Alt+E skapar inget nytt lager.
Vad Shift+Ctrl+Alt+E gör är att det lägger samman synliga på det markerade lagret och lämnar de andra orörda. Om man vill ha kvar sina lager i befintligt skick så måste man skapa ett nytt lager som man lägger samman synliga. Shift+Ctrl+E lägger ihop alla synliga lager till ett bakgrundslager. Vad alt i kombinationen gör är att det lägger samman synliga lager på markerat lager och låter de andra vara kvar och blir inte ett bakgrundslager..
mvh/Ove
Vad Shift+Ctrl+Alt+E gör är att det lägger samman synliga på det markerade lagret och lämnar de andra orörda. Om man vill ha kvar sina lager i befintligt skick så måste man skapa ett nytt lager som man lägger samman synliga. Shift+Ctrl+E lägger ihop alla synliga lager till ett bakgrundslager. Vad alt i kombinationen gör är att det lägger samman synliga lager på markerat lager och låter de andra vara kvar och blir inte ett bakgrundslager..
mvh/Ove
Estethia
Aktiv medlem
ett textlager är ju vektorbaserat och borde väl egentligen inte jämföras med alla andra typer av lager, men visst. blir det sådär är det ju inte bra om man nu alltid har textlager överst.
själv brukar jag lägga textlager i en grupperingsmapp (och sällan överst) så jag har aldrig upptäckt den där glitchen.
men bara för att den finns så är ju inte ctrl+alt+shift+E att helt förkasta/förakta. eller hur?
jag hoppas att du inte är lika putt som du låter.
jag försöker bara hjälpa.
sorry att det blev fel.
själv brukar jag lägga textlager i en grupperingsmapp (och sällan överst) så jag har aldrig upptäckt den där glitchen.
men bara för att den finns så är ju inte ctrl+alt+shift+E att helt förkasta/förakta. eller hur?
jag hoppas att du inte är lika putt som du låter.
jag försöker bara hjälpa.
sorry att det blev fel.
lastrand
Avslutat medlemskap
Vevo skrev:
Shift+Ctrl+Alt+E skapar inget nytt lager.
mvh/Ove
Jag måste gå på Christels linje här. S+C+A+E skapar ett nytt lager, åtminstone i mitt Photoshop. Kan det månne vara beroende av om man kör PC eller Mac..?
Vevo
Aktiv medlem
Christel: Nej jag är inte putt ;0) jag vill bara reda ut det så det inte blir något tok. Men att det skulle bero på vektorbaserde lager stämmer inte heller. Å sedan är det tyvärr svårt att vara kort och direkt i forum utan att det kanske känns som om man vore sur, men så är inte fallet. Pussar och kramar ;0)
Leif: Jag kör både Mac och PC men har aldrig fått ett nytt lager med Shift+Ctrl+Alt+E. Jag kör dock CS, men om det skulle vara något annat i en nyare version ska jag låta vara osagt. Men om de skulle ha ändrat något av de "dolda" kortkommando så skulle jag bli förvånad. Men än är inte undrens tid förbi.
mvh/Ove
Leif: Jag kör både Mac och PC men har aldrig fått ett nytt lager med Shift+Ctrl+Alt+E. Jag kör dock CS, men om det skulle vara något annat i en nyare version ska jag låta vara osagt. Men om de skulle ha ändrat något av de "dolda" kortkommando så skulle jag bli förvånad. Men än är inte undrens tid förbi.
mvh/Ove