BJÖRNS BETRAKTELSER

Klick. Klick. Klick.

Tiltad tillvaro

Jag har under en längre tid haft ögonen på Jonas Peterson och Bobby Earls fotobloggar - båda framstående bröllopsfotografer, mästerliga på att fånga känslor och uttryck. De finns en look i många av deras bilder som jag gillar skarpt, ett kort skärpedjup, ibland endast i delar av bilden. Efter lite efterforskande kom jag fram till att båda använder sig av så kallad tilt/shift-optik, så när skatteåterbäringen kom lagom till midsommar åkte plånboken fram och ett Nikon PC-E 45 2.8 införskaffades.

               

För er som inte vet vad ett tilt/shift-objektiv är kan det lite enkelt förklaras som att optiken är ledad och kan vinklas åt olika håll. Tanken från början var att arkitekturfotografer skulle få till mer naturliga bilder utan perspektivfel (hus som ser ut att luta fast de inte gör det). Men på senare tid har den här sortens optik nyttjats bland annat för att skapa miniatyreffekter på landskap och numera har allt fler porträttfotografer börjat använda sig av just tilteffekten som ger ett smalt band av skärpa över bilden och lägger resten i vacker oskärpa.

Miniatyreffekt - Karlskrona.

Att använda den här typen av optik kräver en hel del tillvänjning, för det första är det manuell skärpeinställning som gäller. Och så kan man glömma ljusmätning så snart optiken tiltas. Det här kräver att fotografen tar kommandot och har koll på läget. Det gör dessutom optiken långsammare att jobba med än till exempel en vanlig fast glugg - på både gott och ont. Och så funkar det inte på alla motiv.

Båten Axel tuffar långsamt fram längs Nättrabyån.

Gluggen har åkt med på en hel del fotopromenader och här nedanför finns en del av bildresultaten. Gillar ni looken? Finns det fler därute som plåtar men den här typen av optik? Har ni några tips? Kommentera gärna!

Länk till Jonas Peterson: http://jonaspeterson.com/

Länk till Bobby Earl: http://bobbyearle.com/

Sommarkväll.

Småbåtar.

Röda bilen.

Spanarn.

Kingen.

I skogen.

Postat 2013-07-17 10:10 | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera