Från Mashavet och andra vatten

En fotograferande sjömans ord och bilder.

Thailand 2016: 6 Dansräkor, en katt, en djävul och en förnärmad muräna.

Onsdag 10/2

Under natten hade vi förflyttat oss till Koh Tachai, Pinacle. Väckning 06.30. Ett par snabba koppar kaffe, sen i våtdräkten och på med utrustningen och ner i vattnet igen. Som djupast var vi ner på 25 m. 40 minuter. Muränor, nakensnäckor och travellies plus massor av annat kul.

Giant Moray Eel. Den ser nästan lite förnärmad ut över vårt besök.

Ett par små Durban Dancing Shrimp.

Frukost och några timmars vila medan vi tog oss till Richelieu Rock. Vi var nere under ytan nästan innan båten hade stannat. 23 m, 52 minuter. Här var det lite sämre sikt men desto mer djurliv. Fiskar överallt! Longfinned Batfish blev min favorit här. Vi såg också Tomato Anemone Fish, Frogfish, flera sorters räkor, sjöhästar plus miljoner andra fiskar.

Här var det mycket fisk! Den stora tror jag är en Rabbitfish.

En riktigt ful fan, en Frogfish.

Dom här gillade jag. Longfinned Batfish. Ganska stora fiskar, dryga halvmetern.

Shaded Batfish. Inte fullt lika stor som den långfenade kusinen.

Vi skulle ha gjort fler dyk vid Rechelieu Rock enligt planen, men det blåste upp så vi gick tillbaka till Koh Tachai och gjorde dagens tredje dyk där. En Foursaddle Grouper på 25 meters djup blev min favorit i det dyket.

En koreansk katt (eller nåt).

Dykare och fisk.

Lionfish. Vacker, men försedd med gifttaggar.

Clownfish. Håller alltid till i anemoner.

En Hexagon Grouper.

Tillbaka till Koh Bon och ett dyk där strax innan det mörknade. Vi gick inte djupare än 18 m den här gången. 54 minuter.
En av de koreanska tjejerna förlorade sin kamera. Den sjönk ner och gömde sig bland korallerna på djupt vatten. Tråkigt! Jag hoppas att hon hade tagit backup på fotona eller i varje fall bytt minneskort nyligen så hon inte förlorade alla foton med kameran.

Det här lilla djuret tycker jag liknar nåt slags märkligt gosedjur. Velvet-blue Sponge Snail, Coriocella hibyae.

Rena folksamlingen!

Min finske hyttkamrat hade egna grejor. Allt utom bly och flaska. Han verkade alltid ha fantastiskt fin balans i vattnet med vingen.

Kinesen hade horn och svans.

Våra gamla vänner mantorna fanns kvar.

Med modern teknik kan man uppleva dyket en gång till strax efter.

11 Att få vakna i ett lyxtält med utsikt över djungeln.

Postat 2016-08-08 11:41 | Läst 4496 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Thailand 2016: 5 En barracuda och mantor, mantor, mantor!

Tisdag 9/2

Besättningen purrade oss redan 06.30. Efter lite kaffe och briefing var vi i vattnet igen. Den här gången vid Elephant Head Rock vid Similan Island #7. Ett ganska djupt dyk, nästan 28 m. 46 minuter. En bläckfisk var nog det mest spännande, men vi såg också triggerfish, bluespotted stingray, grouper och en massa andra fiskar.

Bra ordning på grejorna ombord.

En remora tyckte att instruktören behövde putsas lite.

Frukost och lite slötid, sen dyk vid Christmas Point, Similan Island #9. 24 m, 52 minuter. Några trånga passager, massor av färggranna fiskar i olika storlekar. Under säkerhetsstoppet såg vi en riktigt stor barracuda. 1,7 m lång enligt min instruktör.

Vi simmade igenom några trånga passager.

En blyg masked porcupinefish tittar fram lite försiktigt.

Fusilier har jag kommit fram till att de här vackra blå fiskarna är.

Barracudan var lite för långt bort för att bli bra på bild. Jag har justerat rätt mycket i Lightroom för att få den att synas alls.

Lunch under färd mot Koh Bon, sen ner i djupet igen, vid West Ridge. 22 m och 50 minuter den här gången, och ganska strömt på några ställen.

En liten räka fick vara med på bild.

Efter ett tag kom en manta sakta glidande, sen en till. Och en till... Totalt 4 eller 5 stycken. En av dem med en unge intill. En mäktig syn! Den största var ungefär 6 m mellan vingspetsarna och de simmar inte som andra vattenlevande djur. De svävar och glidflyger. Uppe igen var det jubel i båten och vi ritade mantor på whiteboarden.

Här kommer den första...

...och en till.

En tredje kommer svävande.

Majestätiska djur som rör sig med stor värdighet.

Vi var många dykare på platsen.

Dags att ta sig upp.

En av mantorna gjorde en sväng under oss.

Här kommer Camic och hämtar oss.

Måste kolla så att mantorna verkligen fastnade på minneskortet.

Våra mantor på whiteboarden.

Efter några timmar ombord var det dykdags igen. Koh Bon, West Ridge igen. 24 m 51 minuter.Vi simmade genom stora stim av gula och blå fiskar, tittade på små räkor, en bläckfisk, scorpionfisk och en massa annat vackert och spännande, sen kom mantorna igen. Bara två stycken den här gången, men de kom mycket närmare.

Koh Bon såg inte så inbjudande att gå iland på.

Big Eye Snapper tror jag att det här är.

Cornetfish. En smal sak som kan bli 2 m lång. Den här var nog inte fullt så lång.

Här kommer mantorna igen.

Närmare den här gången.

Jag fick intrycket att mantorna gillar att simma runt och titta på de där konstiga dykarna som trillar ner uppifrån och simmar så långsamt och klumpigt.

11 Att få vakna i ett lyxtält med utsikt över djungeln.

Postat 2016-08-07 10:37 | Läst 5462 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Thailand 2016: 4 Äntligen! Under ytan vid Similand Islands.

Måndag 8/2

Strax efter fyra på morgonen startades maskinerna och vi gav oss iväg. Grov sjö, vi rullade mycket i början. På plats vid Similan Islands i åttatiden.

Första dyket var vid West of Eden nära Similan Island #7. Vi var nere 50 minuter, som djupast till 25 meter. Förutom alla färgglada, intressanta fiskar tittade vi mycket på små nakensnäckor, krabbor och räkor.

Äntligen fick jag dyka vid Similan Islands! Vad jag hade sett fram emot det.

Nakensnäcka. Möjligen en Chromodoris bullocki.

Bluespotted grouper.

En av mina favoriter, Moorish Idol

Frukost.

Frukosten nyss avdukad. Lite tid över ytan mellan dyken att fördriva.

Varför kallas den här platsen Donald Duck Bay?

Granskning av morgondykets foton.

Thailändske Kitty sköter briefingen inför nästa dyk. Svenske Chris och kanadensiska Wendy assisterar.

Nästa dyk blev vid Turtle Rock, Similan Island #8. 45 minuter, 24,5 m. Många nya sorters nakensnäckor och vi såg en stor sköldpadda på avstånd under säkerhetsstoppet.

Över ytan blir det inga bra foton med kameran i UV-hus.

En Phyllidia varicosa, tror jag.

Lunch.
Dagens tredje dyk var vid Eagle Rock, Similan Island #9. 47 minuter, 23,2 m. Jag såg triggerfish och mina första två stingrockor.

Fantastiska koraller, massor av fisk.

Chris spanar efter små, små nakensnäckor att visa oss.

Clownfiskar.

Försök inte, jag ser dig allt, lilla stingrocka!

Under eftermiddagen var vi några som passade på att gå iland och titta på utsikten från Sail Rock på Similan Island #8.

Det hade samlats rätt många dykbåtar i bukten.

M/V Camic lite från ovan.

Italienarna var gärna med på bild.

Det här rödögda krypet är nog det enda djur jag har fotograferat och gått bet att identifiera. Tips?

En av italienarna tog det här fotot på mig.

Kinesen tar en selfie.

Några gjorde ett nattdyk, men jag kände mig alldeles för oerfaren för att testa att dyka i mörker.

Nattdykare på väg i.

11 Att få vakna i ett lyxtält med utsikt över djungeln.

Postat 2016-08-06 11:11 | Läst 6702 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Thailand 2016: 3 Utanpå bussen till Phuket Town, bläckfisk på pinne och M/V Camic.

Lördag 6/2

Efter frukost och kaffe på hotellet gick jag hela vägen till Kata Beach, ca 5 km enkel väg. Precis där jag kom ner till stranden satt ett par, mannen i beppehatt som det stod Sverige på. Jag frågade på svenska om han kunde hålla lite koll på mina grejor medan jag badade. Han visade sig komma från Gagnef, bara en mil hemifrån! Inga snäckor på den här stranden heller, men jag var i och simmade en stund sen satte jag mig och snackade med Gagnefsparet. Promenad tillbaka till hotellet.

Det här tornet verkar vara en del av tsunamivarningssystemet.

Efter en stunds läsning på balkongen tog jag "bussen" (d.v.s. en lastbil som ser ut som en boskapstransport med bänkar på flaket) mot Phuket Town. Det var totalt smockfullt. Jag stod på plattformen bakpå och höll i mig hela resan. Det gick inte speciellt fort, troligen aldrig över 60 km/h, och i de brantaste uppförsbackarna bara i promenadfart med full gas på lägsta växeln. Synd att jag inte hade en hand ledig för kameran, men jag prioriterade att hålla i mig. Bussen stannade ungefär halvvägs till Phuket Town och chauffören gick runt och tog betalt, sen fortsatte vi. Resan kostade 30 bath, mindre än en svensk tia. Sträckan var ca 15 km och tog 1½ timme.

Bussen till Phuket Town.

I Phuket Town tog jag mig till Night Market. Jag köpte några T-shirts och kalsingar extremt billigt. Egentligen var jag på jakt efter ett par jeans, men nej. Det mesta var originaltrasiga jeans enligt rådande mode. De få hela jeans jag hittade var lite för dåliga kopior för att jag skulle vara intresserad.

Nattmarknaden är en jätteanläggning under ett enkelt plåttak.

Bland alla kläder, väskor och annat krafs fanns några som sålde husdjur. Katter, hundar, möss... De flesta hade fotoförbud, men hos igelkottsförsäljaren fick jag fota. Stackars små djur.

Färsk frukt fanns givetvis. All frukt är mycket godare här än när man köper den i Sverige.

Squid på pinne, färdiga att äta.

Skulle man bli sugen på friterade larver och gräshoppor så fanns det också.

Hellre kokt majs än insekter.

En välutrustad bar i en gammal folkabuss. Det skulle vara något att åka runt med på marknaderna i Sverige det.

Taxi tillbaka till hotellet kostade 600 bath, 20 gånger busspriset. Trevlig kvinnlig taxichaufför som pratade bra engelska

Söndag 7/2
Frukost på hotellet, sen skön back- and shouldermassage på ett ställe runt hörnet. Inte den bästa jag har fått, men bra.

En Zebra Dove som jag fotograferade på hotellets takterass.

Lunch nära hotellet, sen blev jag hämtad med minibuss för mitt dykäventyr som jag hade bokat hemifrån. Fyra dygn på en "liveaboard". Vi hämtade upp fler människor på olika platser på Phuket. Det tog tid, men jag fick se rätt mycket av ön. Totalt blev vi 8 pers i minibussen innan vi satte full fart mot Khao Lak. Det var mörkt när vi kom fram.

I trafiken på Phuket.

Vid Similan Seven Sea Clubs butik mitt i Khao Lak träffade vi instruktörerna och fler deltagare och vi provade ut dykutrustning. En del hade nästan komplett utrustning med sig. Jag hade bara mask, snorkel (som aldrig kom till användning), dykdator och givetvis kamera med undervattenshus.
Vi fick åka lastbilsflak till hamnen en bit söder om Khao Lak. Vi gick ombord på M/V Camic, fick lite info och sen käk. Vi gäster var jag, två till svenska killar, en finne, två koreanska tjejer, en kines, en dansk/spansk familj, några italienare och fransoser. Jag var nog den minst erfarne dykaren i hela gänget. Instruktörerna var en svensk kille, en italienare, en thai och en kanadensisk kvinna. Ett internationellt gäng alltså. Besättningen var alla thai. Totalt vi var 15 gäster, 5 instruktörer och minst 7 i besättningen. Jag fick dela en hytt med fyra kojer med den finska killen, som inte kunde ett ord svenska. Engelska funkade bra.
Vi lämnade kaj, men ankrade i lä strax utanför p.g.a. blåsväder.

Äntligen dags att gå ombord.

När vi hade ankrat sköt maskinisten av lite fyrverkeri i fören.

11 Att få vakna i ett lyxtält med utsikt över djungeln.

Postat 2016-08-05 11:28 | Läst 3955 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Thailand 2016: 2 En bulbul, en djonk och äkta och falska damer.

Fredag 5/2

Varmt och skönt men inte strålande sol.

Den här sköna snubben med mohawkfrisyr fotade jag från balkongen. En yellow-vented bulbul.

Jag gick till stranden närmast hotellet. Tvärs över vägen bara. Hotellets hjälpsamme och alltid glade trafikvakt stoppade givetvis trafiken så jag slapp ta eget ansvar. Men... Inga snäckor på stranden! Bara sand. Visserligen finkornig och mjuk härlig sand, men jag vill ha snäckor!

På eftermiddagen tog jag en tuk-tuk till Patong och gick runt på stan ett tag. Jag käkade en panengcurry som av någon obegriplig anledning innehöll gröna ärtor, sen tillbringade jag många timmar i jättevaruhuset Jungceylon, som mest består av fina märkesbutiker. Inga piratkopior här inte! Jag köpte inte mycket. En långärmad rashguard (tunn tröja med högt UV-skydd) och lite småprylar bara.

Här hittade jag massor av snäckor, i en butik som sålde smycken och annat av snäckskal.

Jag tog en timmes skön fotmassage.
Är man i Patong måste man ju kolla lite på Bangla Road och kommersen där.

I dagsljus är Bangla Road en ganska normal gata...

...med mopperestauranger...

...fruktförsäljare och barer.

Starbucks har någorlunda bra kaffe och är ett bra ställe att sitta på med kameran och fota gatuliv.

Men strax innan solnedgången börjar det hända saker. Här är en av flera lastbilar som kommer med is till kvällens drinkar.

Neonljusen tänds...

...de enorma barerna öppnar på allvar.

Enorma ljusshower, massor av folk.

Gatuförsäljarna går fortfarande runt. (Hur packad behöver man vara innan man inser att man behöver lysande katthuvuden och rosetter?)

Den här lilla gumman fotograferade jag för fem år sen. Jag blev lite förvånad över att hon fanns kvar där och sålde likadana enkla halsband som då.

Dom här damerna säljer nog också något.

En del damer är inte alls damer.

Dam eller inte dam?

När jag var här för 5 år sen var det nog bara ladyboysen som hade fuskpattar. Nu var det nog väldens silicontätaste gata. Både äkta och falska kvinnor såg rejält uppblåsta och vanskapta ut. Även ljudnivån hade ändrats. Senast var det högljutt. Nu var det smärtsamt.

Jag gick tillbaka till varuhuset Jungceylon för lite kvällsfotografering.

Den pampiga huvudentrén.

Det kinesiska nyåret firades så allt var extra pyntat.

Här har vi nog djonken till Ceylon, eller vad nu Jungceylon kan betyda.

Tuk-tuk tillbaka till Karon Beach och hotellet.

11 Att få vakna i ett lyxtält med utsikt över djungeln.

Postat 2016-08-04 14:04 | Läst 5511 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera