Från Mashavet och andra vatten

En fotograferande sjömans ord och bilder.

Ny kamera + dykhus

Eftersom jag "råkade" bli dykare under min Thailandsemester i vintras ville jag naturligtvis ha fotoutrustning som klarade mer än snorkling. Efter mycket funderande föll valet på en Canon PowerShot G7 X med Canons eget dykhus.
Jag var länge tveksam till den kameran trots fina betyg i tester och rekommendationer från privatpersoner. Det som gjorde mig tveksam är att jag normalt är en typisk telefotare som vill ha lång brännvidd. Zoomomfånget i G7 X (motsv. 24-100 mm) verkade vettigt under ytan, men skulle jag vara nöjd med den som resekamera i övrigt? Efter att ha provfotat lite på land tror jag det. Den fina bildkvalitet som kameran levererar gör att fotona tål att beskäras hårt. Det vill säga att jag kan använda digital zoom. Det brukar annars vara det första jag stänger av i en ny kompaktkamera.

Beträffande dykhus var jag inne på att köpa ett betydligt dyrare Ikelite, men blev faktiskt övertalad av en försäljare att välja det billigare från Canon. Han motiverade det med att om jag inte kommer att gå djupare än 40 m så är Canons tillräckligt bra utan att vara bäst. Det "Open Water"-cerfikat jag har nu tillåter mig att gå ner till 18 m. Snart har jag förhoppningsvis "Advanced" och då får jag dyka till 30 m. Väl inom gränsen alltså. Prisskillnaden mellan Canons hus och Ikelite var precis kamerans pris. Formulerat på det viset var det inget svårt beslut, jag fick ju kameran "gratis".

Kameran är tung. Mycket tung i förhållande till sin storlek. Jag gillar det, det ger en robust kvalitetskänsla. Den känslan blir inte mindre efter att ha fingrat lite på kameran och tagit några provfoton. Den verkar också lättjobbad med vettiga reglage och väl uttänkta menyer.

Några data:
Upplösning: 20 megapixlar
Optisk zoom: 4,2 x (motsvarar 24-100mm i 35mm formatet)
Skärmstorlek: 3"
Max videoupplösning: 1920 x 1080/60p
Närgräns: 5 cm
Bildstabilisering: Ja, optisk
Sensorstorlek: 1" (13,2 x 8,8mm)
Sensortyp: BSI-CMOS
Tillbehörssko: Nej
Storlek (BxHxD): 103 x 60 x40 mm
Vikt: 304g (med batteri)

Några provfoton på vad-som-helst-som-hamnade-framför-kameran, så bry er inte om motiven. Fotona är tagna i jpg och helt oredigerade.

1/20 sek. f/2.8 ISO 1250

1/50 sek. f/1.8 ISO 800

1/80 sek. f/1.8 ISO 800

1/1250 sek. f/4.0 ISO 250

Jag köpte även till den fina skinnväskan, även den med en härlig kvalitetskänsla. Positivt är att den är försedd med bältesfäste på baksidan, negativt att halsremmen är "fast". Det går givetvis att lägga ner jobb på trä ur den och ännu mera jobb när man vill ha den där igen, men jag tycker det var snålt av Canon att inte montera små karbinhakar på remmen.

Postat 2015-08-30 14:33 | Läst 3690 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Andetag fångade på bild

Jag tog det här fotot med min vattentäta lilla Pentax när jag snorklade ovanför några dykare utanför Alanya i Turkiet. Det kan bli rätt intressanta former när utandningsluften stiger mot ytan. En del små, andra stora. En del runda som ballonger, andra ser ut som ufon, maneter, zeppelinare, pitabröd...  nästan hur som helst.

Postat 2015-07-01 14:08 | Läst 2201 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Ao Nang februari 2015. Del 2: Matlagningskurs, mina första dyk och dykcert

Lördag 14/2

Nu hade jag bestämt mig. Jag skulle testa att dyka!
Hotellägaren körde in mig till stan i sin tuk-tuk. 50 bath mot normala 100. Jag gick in i Kon-Tikis butik och bokade in mig på "Discover Scuba Diving".

Färsk frukt till lunch, sen gick jag till Starbucks och drack en halv liter riktigt gott kaffe.

En jättekopp kaffe. Bea Uusmas bok om Andrées polarexpedition passade fint i den sköna thailändska värmen.

På väg tillbaka till hotellet strövade jag i sanden längs den 3 km långa Nopparattara Beach.

Nog har jag sett intressantare baddräkter, men tjejerna gjorde sig ändå bra på bild.

Eftersom det var lågvatten gick jag också ut till de närmaste små öarna och kikade på snäckor och krabbor.

Torrlagd ö

En till som letade skaldjur. Common Sandpiper, tror jag.

Härligt åkdon som skjutsade folk till stranden. Tyvärr verkade det mesta bestå av murket trä.

Matlagningskurs hos Ao Nang Cookery School på kvällen. Vi gjorde fem rätter; Papaya sallad, Tom kha kai, Phad thai, Chicken with cashew nuts och min favorit Panang curry. Inte första gången jag går matlagningskurs utomlands. Jag har gjort det tidigare i Thailand och i Vietnam. Rekommenderas!

Jag beställde ett par skjortor hos en skräddare.

Söndag 15/2

Till Phi Phi med Kon-Tiki. Testade att dyka tillsammans med handledare efter en kort genomgång av de mest grundläggande säkerhetsrutinerna. Vi började vid ett rev som heter Maya Corner. Det var bokstavligt talat "hålla handen" i början. Efter ett tag fick jag slippa lös, men handledaren var nog aldrig mer än två meter ifrån mig. En fantastisk upplevelse samtidigt som som jag kände mig klumpig och otymplig. Jag är van simmare och har dykt mycket utan utrustning som ung, men nu satt det fenor på fötterna som hindrade mig från att simma normalt. Att andas med utrustningen gick däremot bra. Som djupast var vi på 8,5 meter. Bland allt spännande jag såg fanns Giant Trigger Fish, Giant Puffer Fish och Crown of Thorns Starfish.

Här är jag tillsammans med handledare Charlie. Foto: Cathy Ridsdale.

Efter första provdyket hade jag bestämt mig för att gå vidare och skaffa "Open Water Diver"-certifikat så till andra dyket, vid Hin Klai, fick jag byta handledare till en mer erfaren instruktör för att kunna genomföra några "skills". Tömma masken under vatten, låna luft av annan dykare och liknande övningar. Nu gick vi också lite djupare, ca 12 m. Fenorna kändes inte lika hindrande den här gången. Jag hade den stora lyckan att i mitt andra dyk få se en leopardhaj (som jag senare har fått veta att det egentligen var en zebrahaj). Tydligen är det inte så vanligt, även de erfarna instruktörerna som dyker i de här vattnen nästan dagligen blev jätteglada av att få se den. Jag såg också Pacific Lion Fish, Clown Fish och en massa annat spännande.

Den låg stilla på botten och lät sig inte störas av dykarna. Ca 2 m lång har jag för mig. Foto: Cathy Ridsdale.

De här thailändarna la långrev ute vid Hin Klai. Vad de förväntade sig att få för fisk vet jag inte.

På kvällen besökte jag Kon-Tikis butik, betalade för Open Water Diver-kursen och fick ut kurslitteratur på svenska. Pluggade sen på hotellet flera timmar.

Måndag 16/2

Jag blev hämtad tidigt utanför hotellet, sen teorilektioner hela förmiddagen. Praktiska övningar i 2 m djup bassäng hela eftermiddagen. Jag gick kursen tillsammans med ett ungt par från Polen, så allt var på engelska. Vår lärare/instruktör Matilda var dock svensk, så det gick bra att ställa frågor på svenska lite vid sidan om.

Flera timmars pluggande under kvällen.

Nopparattara Beach var rätt fin på kvällen också.

Tisdag 17/2

Open Water-kurs hela dagen. Övningar i bassäng under förmiddagen. Jag kände mig fortfarande otymplig och hade dålig balans under vattnet.
En riktigt fin färggrann fågel, någon slags sunbird, höll till vid bassängen men det var inte läge för fotografering.
Teori med några prov efter lunch.

På kvällen när jag var på väg in till stan såg jag en ägretthäger nära hotellet. Jag hämtade de skräddarsydda skjortor jag hade beställt tidigare och käkade sen en härligt chilistark green curry. Det kom en kraftig regnskur medan jag åt.

Flera timmars pluggande på hotellrummet.

Onsdag 18/8

Med Kon-Tikis lilla båt ut till Ao Nang-öarna. 3 dyk med "skills". Jag lyckades äntligen få skaplig balans och lite känsla av viktlöshet tack vare några extravikter längst ner på flaskan. Tyvärr inte lika fin sikt i vattnet som ute vid Phi Phi.

Mina polska kurskamrater närmast kameran, vår instruktör och lärare Matilda längst bort.

En av Ao Nang-öarna.

Sista teoriprovet ombord på väg tillbaka mot Ao Nang Beach. Godkänd! Dykcert! Open Water Diver innebär att jag får dyka till ett maxdjup av 18 meter.

Jag tog det lugnt under kvällen och njöt av att slippa sitta och plugga. Käkade på en enkel restaurang nära hotellet. De hade inte thaimat, men en enda gång fick man väl stå ut med det.

< Del 1  -oOo-  Del 3 >

Postat 2015-06-23 11:44 | Läst 4130 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Ao Nang februari 2015. Del 1: Snäckor, fiskar, fåglar och massage.

Jag reste ensam. En riktig spontanresa, jag bokade en torsdag och reste på tisdagen veckan efter. Jag fick sista platsen i planet och hade två enkla hotell att välja mellan, ett i Krabi Town och ett nära Ao Nang. Jag valde Ao Nang. Mitt i en stad vill jag inte bo.

Tisdag 10/2

Avresa från Insjöns järnvägsstation 09.21. Byte i Borlänge.
Eftersom alla former av rälsbundna färdmedel har den fula ovanan att haverera när jag finns ombord hade jag valt avgång med god marginal. Nu blev det dock inget haveri denna gång, bara lite obligatorisk försening, så det blev många timmars väntan på Arlanda.

Jag hade plats i planet i mittraden allra längst akterut. Skönt, tänkte jag, inga ungar bakom som sparkar på ryggstödet. Sant, men istället gick det inte att luta ryggstödet. Lite jobbigt på en långflygning. Ingen utsikt heller från mittraden. Men bokar man sent får man ta det som finns... Grannar i stolsraden var ett trevligt par från Frösön.

Onsdag 11/2

Landade på Krabi flygplats kl. 10 lokal tid. Lång och långsam kö till passkontrollen.
Jag tog taxi till mitt hotell, Baanthara Guest House en bit utanför Ao Nang. Hotellet visade sig vara väldigt enkelt och lite småruffigt, saknade pool, balkong, trädgård och restaurang. Det var dock skapligt rent och sköttes av en thailändsk familj som verkligen gjorde sitt bästa för att man skulle trivas. Deras engelska var inte den bästa så det blev en del pekande i broschyrer och kartor och  skissritande, men viljan att förstå var det inget fel på.

Baanthara Guest House. Rummet längst upp till höger var mitt.

Jag konstaterade glatt att jag hade en liten gecko inne på toa. Såna är vackra, kul att titta på när de jagar, och de käkar irriterande flygfän.
Jag sov en stund och gick sen de tre kilometrarna in till Ao Nang. Käkade en god curry och bokade en snorkelutflykt med det svenska företaget Kon-Tiki.

Jag såg och hörde de härliga fåglarna Common Myna och såg en Pied Fantail på mycket nära håll. Den hade sitt bo på utsidan av en restaurang där det passerade folk hela tiden på två meters avstånd.

Common Myna. En av mina absoluta favoritfåglar.

Pied Fantail (tror jag). Kul liten pippi. Lättfotograferad.

Torsdag 12/2

Med Kon-Tiki på dyk- och snorkelutflykt till några rev utanför Phi Phi Island. På vägen ut serverades vi färsk frukt. Vattenmelon, ananas och bananer. Speciellt ananasen är mycket, mycket godare här än den är när man äter den i Sverige.

Kon-Tikis största båt.

På väg ut mot Phi Phi Island.

Jag och en av dykinstruktörerna var de enda svenskarna, och jag var den ende som inte dök utan bara snorklade. Redan här började det dyka upp några tankar på att "tänk om, kanske man skulle prova på att gå lite djupare..?." Jag fick i alla fall se Moorish Idol, Emperior Anglefish, Neon Damsel, Parrot fish och många andra färggranna, vackra fiskar och koraller. Min vattentäta lilla Pentax var givetvis med.

Moorish Idol heter den gulsvarta. I överkant tror jag det är en Puffer Fish.

Papegojfisk. De käkar koraller och det hörs i vattnet hur de knaprar.

Massor av fisk. De är inte speciellt skygga heller, man får se dem på nära håll. Man kan nästan hamna mitt i ett sånt här stim.

Här har några av dykarna kommit upp. Den röda korven är en markeringsboj som de blåser upp med luft från tuben.

Fredag 13/2

Jag gick omkring på stranden närmast hotellet, Nopparattara Beach, och plockade vackra snäckskal. Många arter som jag aldrig hade sett förr. Tänk vad jag hade längtat efter just det! Gå på en sandstrand i sol och värme och titta på miljoner snäckskal och små krabbor. Helt underbart! Fast lite knäppt är det ju också.

Nopparattara Beach. Eller i alla fall en liten del av den 3 km långa stranden.

Massor av snäckskal!

De små krabborna skapar såna här mönster.

Här bor en lite större krabba.

Strandpromenaden blev inte sämre av att det fanns många mynafåglar där. Som bonus satt jag och tittade på en jättestor svart fjäril medan jag drack kaffe på ett strandfik.

Fjärilen ville inte vara still för att bli bra på bild. Jag har inte lyckats identifiera den.

På eftermiddagen gick jag in till stan. Strövade runt bland souvenirbutiker, fotograferade mycket och käkade gott. Som alltid när jag besöker något spännande land besökte jag en frisör. Det är inte i första hand priset som gör att jag gärna klipper mig utomlands. Det kan vara en intressant upplevelse också, fast just den här gången gick det ganska normalt till. Jag unnade mig också en hel timmes skön fotmassage.

Det här är riktigt skönt!

Den här skylten fotade jag utanför ett annat ställe. Matmassage är inget jag vill prova.

Tuk-tuk tillbaka till hotellet.
Tyvärr hade min lilla gecko försvunnit.  :-(

Del 2 >

Postat 2015-06-22 11:34 | Läst 5368 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera