fotoberoende

tankar i färger och ljus

inspiration

Fotomässigt är bilderna sisådär, för att min resa handlade inte om foto, utan jag var på akvarellkurs. Olympus följde bara med. Annars skulle jag vara arg på mig själv. Tog med mig allround zoom, men det mesta fångades ändå med mobilen eller inget alls. Valde att koncentrera mig på kursen och måleri. Fast själva resan gav mig mycket mer. Det blev några målningar och några foto att minnas eller inspireras... jag kom hem med två inspirerande böcker och massor av energi. Dessutom träffade många underbara människor med samma intresse och än så länge håller vi kontakt via sociala medier.

Min osociala själ fick en liten kick och verkade trivas på resan ;-)

En stund undrade jag om jag borde skämmas över att jag flög till Malaga... Borde jag avstå från resan? På något sätt var de tankarna som en liten skugga över mig..., men jag skäms inte och kommer inte göra några jämförelser eller förklaringar. Vårt liv på jorden är mer komplicerat än så och flygande bidrar till föroreningar, likaså allt annat som har med det moderna livet att göra...  Jag flög och flygplatser jag passerade var överfulla...

Varje dag köper människor massvis med prylar, som produceras inte så miljövänlig alla gånger... (som till exempel, kameror, penslar papper, färger, skrifter, utskrifter, väskor, böcker, porslin, gardiner, sängar, våra hus osv...) Varje dag slängs det tonvis med skräp, matsvinn, klädsvinn och många andra svinn... varje dag, varje människa...

I alla fall jag är glad över min resa, trots några skuggor och de inte ljusa tankarna.

Det verkar som att min kropp och själ behövde det.

(...och jag vill inte starta någon miljödebatt, ville bara markera att jag valde flyget fullt medvetet).

På bilderna utsikten jag hade från terrassen och en akvarell.

och Alhambra:

Postat 2023-09-20 17:25 | Läst 498 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

att landa...

Väldigt sällan åker jag bort under sommarmånaderna. Tycker mycket om svensk sommar och föredrar vara hemma, men i år var det skönt att stänga av allt i en hel vecka i Andalusien. Var där på akvarellkurs i Garden of Lemons med Marianne Gross, en underbar dansk akvarellist och mycket bra kursledare. Kursprogrammet var varierande och det fanns mycket tid för annat också, vi besökte bland annat Alhambra och vandrade runt i fina Granada, samt det var mycket att njuta av runt gården vi bodde i.

Vädret kunde varit en aning bättre, jag menar det var liiite för varmt för mig, särskilt vid besöket i Alhambra då temperaturen stigit över trettio grader och svett bara rann som floder över kroppen...

En vecka gick snabbt. Måleri, vandringar och härligt sällskap med gudomlig mat. Det var skönt att glömma bort omvärlden, alla nyheter och annat. Växlade bara några ord på kvällarna med min man och var som i en bubbla, överlycklig! Bland citronträd och olivträd fick jag fotolust och livsglädje tillbaka. Samt kom hem med två kokböcker med fina recept på citroner och tomater!  (Henrik Vilain och Ingo Schauser driver Garden of Lemons och gav ut fyra kokböcker, bland annat Citroner och Tomater.)

Efter en sådan intensiv vecka hade jag svårt att landa... Det tog mig nästan hela veckan att samla mig tillbaka hahaha....

Igår tog jag en lååång sväng till havet, med Olympus!, och efter ca 8 tusen steg var jag hemma igen... borta bra men hemma bäst!

På bilderna "min" fina Haverdalsstrand och några akvareller.

och akvareller:

Postat 2023-09-17 11:09 | Läst 431 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

delad...

Sommaren var mycket händelserik och fylld av överraskningar av olika slag. De flesta positiva. De mindre glädjande händelser hade ändå bra slut så jag är glad. Synd bara att allt gick så fort. Och nu knackar hösten på dörren. Björkar börjar gulna och kvällarna är mörkare. Sommargäster lämnade sina stugor och bara enstaka turister vandrar på stranden... Sakta återvänder tystnad.

Jag gillar just den tiden på året väldigt mycket. Tycker om ljuset och det lite kyligare vädret.

Grupperar bilder och tankar för kommande bloggar. Först tänkte jag visa mina sommarblommor i alla regnbågsfärger, men ändrade mig och idag blir det om en akvarellkurs i vackra Andalusien på Garden of Lemons.

När jag anmälde mig fanns det inga platser kvar, men någon gång i mitten på sommaren fick jag meddelande om avbokning och fick bestämma mig snabbt. Hurra! skrek jag bara och den första vecka i september njöt jag av 30 graders värme bland olivträd. Det var som att hamna i paradiset. Jag är tillbaka nu, fysisk, men en del av mig är kvar i Andalusien...

Den resan gav mig inte bara akvarellkurs, men också spännande vyer och detaljer för fotografering, samt nya intressanta bekantskaper och oförglömliga matupplevelser. Som jag skrev, jag är lite splittrad nu och behöver organisera bilder och tankar... Mer om det hela kommer senare.

På bilderna utsikt från gården, en trappa och en mysig katt som heter Lulu. Och två nya akvareller :-)

och akvareller:

Postat 2023-09-11 19:38 | Läst 448 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera