Artiklar > TEST: Nikon 24-70/2,8E VR ED

TEST: Nikon 24-70/2,8E VR ED

Pressfotografens verktyg. Stabilisering gör 24-70/2,8 ännu mångsidigare, snabbare fokus gör jobbet enklare. Notera frånvaron av flare trots en spotlight rakt i kameran. (52 mm f/5 1/400s ISO 6 400). Foto: Martin Agfors

 

För proffs och för många entusiaster är en ljusstark normalzoom ofta det mest använda bruksobjektivet. Nikon har nu moderniserat sin 24-70/2,8 där den mest slående nyheten är stabilisering. Men även den elektroniska bländaren kan visa sig viktig.

Förra versionen av Nikons ljusstarka proffsnormalzoom kom 2007 och har varit ett omtyckt objektiv. Men det har muttrats lite om mjuka hörn och kanter. Där ser vi faktiskt tydlig skillnad mellan den nya och gamla versionen. Skärpan i hörn och kanter är tydligt bättre genom hela omfånget. Det här gör objektivet mer lättanvänt, du får en mer förutsägbar skärpa även när du komponerar med motiv utåt kanterna.

I mitten av bilden är skärpan ungefär som gamla versionen, utom vid 70 mm där även mittskärpan är lite bättre. Vilket lär uppskattas för porträttbilder. På tal om det så är oskärpeteckningen trevligt nog lika bra som hos det gamla objektivet, mjuk och med ovanligt snygga oskärpecirklar för en normalzoom. Även förmågan att hantera starka ljuskällor i bilden är bra, det finns flare, men den är överraskande måttlig för ett så komplext objektiv.

Objektivet klarar motljus bra.

Nya AF-S 24-70 mm f/2,8E VR är 170 gram tyngre och 22 mm längre än sin föregångare. En del av detta är säkert orsakat av stabiliseringen. Men i praktisk användning märks detta överraskande lite. Vi har kört bägge versionerna sida vid sida, inte ens på en relativt lätt kamera som en D610 är skillnaden speciellt märkbar under fotografering.

Något vi däremot märkte när vi körde bägge versionerna sida vid sida var hur mycket snabbare fokuseringen är i den nya. Vi körde en del med D610 i svagt ljus, där dess autofokus lätt blir lite velig. Här fungerade det märkbart bättre med nya 24-70.

Stabiliseringen fungerar mycket bra och är genuint hjälpsam. Visst, stabilisering är ännu viktigare i till exempel en 70-200, men det  är trots allt en bra hjälp även här.

En nyhet som idag bara märks genom att du ser nedbländning i live view är den elektroniskt styrda bländaren. Mer intressant är att den kan möjliggöra snabbare serietagning i kommande kameror. Du slipper en mekanisk länkning som tar plats och det borde dessutom göra det lättare att köra objektivet med adaptrar av olika slag.

SLUTSATS

Nikons nya AF-S 24-70 mm f/2,8E VR har jämnare kvalitet över bildytan än sin föregångare. Stabiliseringen är hjälpsam och fungerar bra, fokuseringen är snabbare och säkrare. Det här är ingen måste-uppgradering för de som har en 24-70 idag, men det har gjort ett bra objektiv både bättre och mer mångsidigt.



Martin Agfors
Publicerad 2016-03-27. Läst av 12413 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2016-03-27 19:54   rayoflight
Elektroniskt styrd bländare hade ju Canon redan vid introduktionen av EOS-konceptet på 1980-talet. Då talades det bara om att de övergav FD-fattningen. Hur blir det med bakåtkompatibiliteten hos Nikon nu då? Blir det både mekanisk och elektronisk styrning av bländaren?
bomalt   2016-03-27 20:50
Enligt Nikon är objektiv med elektronisk bländare kompatibla med följande kameror: D5-serien, D4-serien, D3-serien, Df, D810-serien, D800-serien, D750, D700, D610, D600, D300-serien, D7200, D7100, D7000, D5500, D5300, D5200, D5100, D5000, D3300, D3200 och D3100. Sätter man objektivet på andra kameramodeller än ovan kan det endast köras på "full glugg", dvs 2,8 i det här fallet.
Svar från Grevture   2016-03-27 21:26
De första Nikon-objektiven med elektronisk bländare kom faktiskt 2008 (PC-E-objektiven med tilt/skift där en mekanisk koppling blir extra krångligt). Nu senaste åren har man gradvis börjat använda det i allt fler objektiv, som senaste generationen av stora supereteleobjektiv, nya lilla 300/4 PF eller 200-500. Dels handlar det nog om att man få en enklare konstruktion (mekaniska kopplingar är alltid krångliga) men dels också om att klara snabbare serietagning.

Det är ju del av en allmän utveckling i hela kameravärlden: mekaniska kopplingar försvinner och ersätts av elektroniska.
PMD   2016-03-30 00:22
RImligen borde då alla Nikonkameror sen 2008 klara att styra objektiv med elektrisk bländare och det stämmer nästan med Bos lista ovan. D300S var väl för fast i äldre hårdvara.
Svar från Grevture   2016-03-30 01:23
Enkelt uttryckt: Från och med D3 och D300 (som presenterades hösten 2007) och framåt kan kameror ställa bländaren i objektiv med e-bländare precis som med entraditionell bländare

Med många äldre kameror (digitala före D3/D300, och tillbaka en bit in i filmtiden, F100, F80 osv) kan man komma runt det med det Nikon kallar "One-touch preset aperture operation" i sina bruksanvisningar. Avtrycket triggar inte nedbländning, utan man får först trycka på nedbländningsknappen för att blända ned objektivet från maxbländaren.

Per: Men vad skulle problemet med D300s vara menar du? D300 klarar ju e-bländare ...
PMD   2016-03-30 01:50
Jag läste slarvigt. D300 finns ju faktiskt med i Bos lista.

Intressant med "One-touch preset aperture operation". Nedbländningsknappen triggar alltså nedbländning elektriskt, men inte avtryckarknappen? Det tycks mig som en liten miss, men numera är det väl få som besväras av det.
iSolen.se   2016-03-30 09:23
Tycker också det verkar väldigt konstigt, jag får väl leta fram någon gammal kamera och prova om det går att blända ner detta objektiv med tex gamla F501 från 80-talet med nedbländningsknappen.
Svar från Grevture   2016-03-30 09:47
2016-03-28 00:36   iSolen.se
Fotar väldigt mycket med detta objektiv, jag uppgraderade från gamla 24-70 och är jättenöjd, fokus och skärpa är klart bättre men jag köpte det för VR.

En detalj att nämna är filterdiametern som nu är 82. Det gör att man inte kan låta lock "gå runt" mellan objektiven och värre; jag måste köpa ny uppsättning av ND och polaroidfilter så det blir mer pengar och mer att kånka på.
Palletheking   2016-03-31 22:18
Jag hade optiken hemma och snabbtestade lite. Tyckte inte den var skarpare än äldre modellen. Skickade tillbaka den omgående pga att den var betydligt mjukare när man fotade nära objektet
2016-03-29 09:18   snap01
Till Martin som testar mycket optik. Har en fråga jag har alltid upplevt att Canon pro optik har bättre motljus egenskaper än nikon dito. Oftast tecknar dom kraftigt motljus snyggare nedbländat med (stjärneffekt). Är canons motsvarighet till nikons nano coating böttre ?
Svar från Grevture   2016-03-29 12:16
Jag tror det mest handlar om lite prioriteringar i designen, snarare än att man är olika skicklig på antireflexbehandling.

Jag har ju själv i det längsta fortsatt använda en gammal (och i mitt fall dessutom lite trasig) AF-S 17-35/2,8 mycket just för att den hanterar starka ljuskällor i bilden så snyggt. Och det är en design från 90-talet helt utan modern nanocoating. Visst hjälper bra antireflexbehandling - det är ett av de områden där man ser en generell och rätt tydlig fördel hos modernare objektiv jämfört med äldre - men man måste ändå i grunden ha en optisk konstruktion som är bra på motljus.
2016-05-20 12:09   Erik Schalin
Jag är nyfiken på hur den står sig emot Tamrons 24-70 med stabilisering.
Är den värd 2,5 stycken Tamron?
Svar från Grevture   2016-05-20 13:29
Det blir ganska olika svar beroende på vem som ställer frågan: För en hobbyfotograf med begränsad budget, nej. För en heltidsarbetande yrkesfotograf, definitivt. De flesta här på Fotosidan hamnar väl någonstans på vägen mellan de två ytterligheterna.
Erik Schalin   2016-05-20 17:26
Jag håller med dig om att värderingsuttrycket aldrig kan få ett svar. Det beror ju också på hur många man tänkt förbruka.....
Fast jag tänkte mer på synbara skillnader:
Skärpa
AF säkerhet
AF snabbhet
AF i dåligt ljus
Färg, om de diffar mycket
Motljus
Är skillnaderna tydligt märkbara eller är det bara nyanser.
Svar från Grevture   2016-05-20 19:24
Jag jämförde huvudsakligen mot Nikons äldre version, och i viss mån mot Canons variant. För att ge svar på dina frågor skulle jag behöva köra det här objektivet sida vid sida med Tamrons variant. Men jag har hört från andra som först kört Tamron och sedan bytt till antingen den förra Nikon-varianten eller den här nyare, att det mest märkbara är en skillnad i snabbhet/säkerhet i AF plus att oskärpan är annorlunda (bättre/sämre där är ju mycket en smaksak). Skärpemässigt är det så vitt jag vet ganska små skillnader, i alla fall i mitten av bilden.
Erik Schalin   2016-05-20 21:28
Tack så mycket
2016-05-24 01:31   lonian
Bytte ut mitt Nikon 24-70 den utan VR till Tamron 24-70 med VR. Med VR och lättare i handen känner jag mig riktigt nöjd med bytet. Visst är det kul att ha Nikons egna gluggar, men ibland blir det nästan överdrivet dyrt och tungt tycker jag.
Svar från Grevture   2016-05-24 16:28
Som jag skrev i svaret till Erik så är nog Tamrons objektiv svårt att slå för konsumenter, för många är prisskillnaden för stor för att kunna motiveras.

För yrkesfotografer ser det ju lite annorlunda ut, där kan kostnaden för en missad bild snabbt äta upp skillnaden i inköpspris och det är ju mycket därför man ofta är beredd att betala rejält mycket mer även för vad som kan kännas som små skillnader.
2016-05-24 09:09   snap01
testade du den emot canons 24-70 2,8 L II som har varit klassledande med deras nya ? Den fick en kraftig förbättring på kantskärpan mot föregångaren. Min 24-70 nikons gamla är rätt mjuk på full öppning visserligen kör jag nerbländat för det mesta men frågan är viilken är skarpast canon (nya) 24-70 eller nikons nya ?
Svar från Grevture   2016-05-24 16:24
Jag jämförde skärpa, och konstaterade att jag inte såg så mycket skillnad i mitten, men att Nikon-objektivet var skarpare utåt kanterna.

Roger Cicala på Lensrentals har kollat det mer vetenskapligt, och av deras test framgår att Canon har en aning bättre prestanda i mitten, men Nikon är bättre i kanterna.
https://www.lensrentals.com/blog/2015/10/nikon-24-70mm-f2-8-ed-af-s-vr-sharpness-optical-bench-testing

Merläsning

Hallå där: Åsa Jakobsson

Fotografen och hundinstruktören Åsa Jakobsson har skapat boken KLICK – hundfotografering med glädje. Det lät som en lite ovanlig fotobok vilket gjorde oss nyfikna. Läs mer...

Gnestaplanket lockar stora skaror

Fler än tusen fotointresserade väntas besöka årets upplaga av fotoplanket i Gnesta, det nionde i ordningen. Flera Fotosidan-medlemmar ställer ut liksom några yrkesfotografer. Läs mer...

Oro för prisdumpande dansk bildbyrå

Den danska bildbyrån Byrd News som redan är verksam i Danmark vill etablera sig även i Sverige. Journalistförbundets tidning Journalisten rapporterar om oro för att detta skall leda till prisdumpning. Läs mer... 5

Dokumentär: Ett äventyr genom objektivet

Naturfotografen Audun Rikardsen har gjort sig känd för sina spektakulära bilder av livet både ovanför och under havsytan i den arktiska havsmiljön i hemtrakterna i nordligaste Norge. En bild föregås av omfattande förberedelser och själva fotograferingen kan vara nog så äventyrlig. Se en norsk dokumentär om honom på SVT Play. Läs mer... 4

Tillbaka från fotbolls-VM med nya bilder och upplevelser

Joel Marklund fotograferade fotbolls-VM och följde i synnerhet det svenska laget, en resa som blev längre än planerat. Här sammanfattar han intrycken. Läs mer...

10 tips för bättre äventyrsbilder

Plus Äventyr, friluftsliv och extremsporter blir allt populärare, och därför ägnar sig allt fler åt äventyrsfoto För att du ska kunna fånga de bästa ögonblicken från dina sommaräventyr har Fotosidan tagit fram tio tips. Läs mer...

Scandinavian Photo lägger ner i Bankeryd - flyttar till Borås

Tidigare i år stängde Scandinavian Photo ner sin butik i Bankeryd. Efter sommaren läggs även all annan verksamhet ner i Bankeryd och flyttlasset går till Borås. Läs mer... 18

Nikon 1-systemet är nedlagt

Idag har Nikon officiellt bekräftat det många anat ett bra tag: Nikons spegelfria 1-kameror tillverkas inte längre. Troligen har Nikon istället valt att kraftsamla inför det nya spegelfria system man länge gett antydningar om. Läs mer... 11

Rösta fram bästa Maestro-bilden

De nationella vinnarna i EISA Maestro Photo Contest har utsetts. Svensk vinnare är Åsa Fredh. Nu kan du rösta på dina favoritbilder bland vinnarbilderna. Läs mer...

Sista veckan för Fotosidan Masters 2018

Söndag den 15 juli är sista dagen att se Fotosidan Masters utställningen på Galleri Kontrast. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot