Artiklar > Vi testar Canon EF 35/1,4L II USM

Vi testar Canon EF 35/1,4L II USM

När ljusstyrkan behövs. Canon EF 35/1,4 II är främst tänkt för reportagefoto där det både kan krävas hög ljusstyrka och ett objektiv som tål tuffa tag. (35mm, f/1,4 1/200s ISO 25 600)

 

Sedan Sigma 35/1,4 Art lanserades 2012 och visade sig prestera bättre än Canons motsvarighet har pressen varit stor på Canon att komma med en ny 35/1,4. Nu är Canon EF 35/1,4L II här och förväntningarna är höga.

Canon EF 24/1,4L och 35/1,4L lanserades på 90-talet. 24:an ersattes av en ny version 2008, så förväntan på en ny 35/1,4 har funnits länge.

Under tiden vi väntat har Canon utvecklat ett nytt optisk material som kallas BR (Blue Spectrum Refractive) och som ska ger lägre kromatisk aberration (missfärgning vid konturrer). Våra testbilder visar inte någon kromatisk aberration, så BR-materialet verkar göra jobbet. Flera befintliga Canon-objektiv som EF 24/1,4L II, EF 50/1,2L och EF 85/1,2L II uppvisar tydlig kromatisk aberration vid stor bländaröppning. Det kan alltså bli aktuellt med nya versioner av dessa objektiv med BR-glas.

Klassisk brännvidd. 35 mm är den klassiska brännvidden för gatufoto. Men en så här pass ljusstark trettiofemma blir lätt lite otymlig om man ska långa promenader i stan. Canon EF 35/2 IS och Tamron 35/1,8 VC ett lättare alternativ som dessutom har inbyggd bildstabilisering. Från f/2,8 och med mindre bländaröppningar är det svårt att skilja skärpan åt mellan dessa objektiv och Canon EF 35/1,4L II. Bilddata: Canon Eos 6D, 1/320s, f/8, ISO 200.

Svårt att hitta brister

Förutom viss vinjettering vid de största bländaröppningarna så är det svårt att hitta några optiska brister hos Canon EF 35/1,4L II. Distortionen är nära nog obefintlig - objektivet kan sägas vara helt raktecknande. Och som sagt ser vi ingen kromatisk aberration.

Vi har fotograferat mot solen och kan konstatera att motljusegenskaperna är mycket bra tack vare så kallad SWC antireflexbehandling.

Skärpan är naturligtvis viktigast och här kan man inte vara annat än helnöjd. Vi har jämfört med Sigma 35/1,4 Art som hittills ansetts vara skarpast. Canon EF 35/1,4L II är ännu skarpare, men skillnaden är så liten att det mer är av akademiskt intresse.

Jämför vi med föregångaren 35/1,4L från 1998 så är skillnaderna vid f/1,4 mycket tydliga. Vid f/2 är skillnaderna betydligt mindre. Vi kan också jämföra EF 35/2 IS och vid samma bländaröppningar blir inte skillnaderna jättestora, men nya EF 35/1,4L II presterar alltid bäst.

Föregångaren saknar vädertätning. Den nya versionen har fått vädertätning – en ovanligt kraftig sådan. Även om föregångaren var rejält byggd har Canon gått ”all-in” och gjort den nya versionen extremt tåligt. Det visar en isärplockning av objektivet som vi tagit del av.

Tydlig förbättring. Vid f/1,4 är skillnaden stor mellan Canon EF 35/1,4L II (mitten) och föregångaren (till vänster), men redan vid f/2 presterar de ganska lika. Jämför vi med Sigma 35/1,4 Art (till höger) vid f/1,4 ser vi att det nya Canon-objektivet ger marginellt bättre skärpa och mindre kromatisk aberration. Skillnaderna är mycket små och syns bara vid en direkt jämförelse i stor förstoring.

SLUTSATS

Canon EF 35/1,4L II är objektivet för den som vill ha det bästa utan kompromisser. Det är en av de mest felfria vidvinklar vi någonsin testat. Men jämfört med Sigma 35/1,4 Art är det svårt att se skillnader i bildkvalitet, samtidigt som prisskillnaden är mycket stor. Sigmat är också välbyggt, men saknar vädertätning. Sigma är det klokaste valet för de flesta.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-04-07. Läst av 10210 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2016-04-07 14:32   reim
Har ni gjort någon jämförelse av autofokusens träffsäkerhet mellan objektiven? Är ju av ganska stor vikt med tanke på det korta skärpedjupet och vissa Sigma-objektiv fått kritik för att inte fungera lika bra ihop med kamerahusen som Canon-motsvarigheterna i detta avseende.
Grevture   2016-04-07 15:25
Vi har pratat om sådana tester, men tyvärr varierar fokusnoggrannhet med individuella kameror och med individuella objektiv vilket innebär att man skulle behöva testa med många objektiv och många kamerahus för att få någorlunda säkra resultat. Som om inte det räckte så fungerar dessutom olika kamera-/objektivkombinationer olika bra med olika motiv och i olika ljus ...

En person som har unika möjligheter (och utrustning + tålamod) att verkligen mäta med många kamerahus och objektiv är ju übertekniknörden Roger Cicala på Lensrentals. Han har bland annat skrivit en serie blogginlägg om fokusnoggrannhet och just det här avsnittet illustrerar lite av problemen med att testa det:
https://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras
reim   2016-04-11 15:58
Intressant information och länk, tack så mycket! Synd att det är så här; det blir så mycket hörsägen vad gäller autofokusens prestanda, som ju trots allt är en mycket viktig parameter vid val av objektiv.

Merläsning

Lasse gjorde en fotobok om stadslivet i Lund

Fotosidan-medlemmen Lasse Sandström har ett långt yrkesliv bakom sig som reporter Sydsvenskan. För något år sedan väcktes hans gamla fotointresse till liv och han gav nyligen ut en bok som visar olika miljöer i lärdomsstaden Lund. Han är redan på gång ut med en helt annan fotobok. Läs mer... 2

Test: Sigma och Tamron 24-70/2,8

Plus Varför betala dyrt för Canons eller Nikons 24-70/2,8-zoomar när du kan få ett billigare från Sigma eller Tamron? Vi har testat Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art och Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD G2 Läs mer... 3

Joel Marklund - Sportfotograf med tävlingsinstinkt

Plus Framför Joel Marklunds kamera tävlar all världens idrottsmän och kvinnor om medaljer och topplaceringar. Bakom kameran är det han själv som tävlar: ”Mitt mål är alltid att få den bästa bilden – oavsett vilka andra fotografer som är på plats.” Läs mer... 2

Fotoskribenten Stefan Ohlsson är död

Stefan Ohlsson har utbildat många av Sveriges yrkesfotografer och har under fler decennier skrivit om fototeknik i Fotografisk tidskrift. Han avled på morgonen den 17 september med sina närmaste närvarande. Han blev 66 år. Läs mer... 22

Krönika: Ett krig om unika konsertbilder

Frilansfotografen Sara Arnald är ny krönikör i Fotosidan Magasin. Hennes andra krönika handlar om att fotografera konserter. Läs mer... 3

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Lars Tunbjörk hyllas i bok och stor utställning

Lars Tunbjörk skildrade under flera decennier Sverige med sin egna, något absurda blick. Fotografiska har samlat en stor del av hans bästa bilder under namnet "Tunbjörklandet - blicken från sidan" som visas under hösten. Samtidigt släpps boken "Lars Tunbjörk – retrospektiv". Läs mer... 12

Wild Nature och Fotosidans fotodag på Fotografiska

Wild Nature fotoresor och Fotosidan.se är stolta att kunna presentera en heldag med inspirerande föreläsningar med några av Sveriges kunnigaste naturfotografer på Fotografiska museet i Stockholm. Läs mer... 3

EU-parlamentet säger ja till omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentet har röstat ja till ett lagförslag som innehåller omstridda paragrafer om länkavgift och upphovsrättsfilter. Efter hård kritik har kompromisser i lagtexten gjorts så att små företag och organisationer inte ska drabbas. En annan del av lagförslaget kan innebära fotoförbud på sportevenemang. Läs mer... 31

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Elinchrom ELB 500 TTL - Get the Right Shot