Annons
Artiklar > TEST: Sony A7S II

TEST: Sony A7S II

Med inbyggd bildstabilisering och ovanligt bra hög-ISO-prestanda är Sony A7S II en utmärkt kamera för livets mörka stunder. A7S II är också en kompetent videokamera med både intern och extern lagring av video i 4K UHD.

Med A7S II är Sony klar med uppgraderingen av A7-serien till en andra generation. Gemensamt för den andra generationen är ett större grepp och framförallt inbyggd bildstabilisering. En stor fördel med att bygga in bildstabiliseringen i kamerahuset är att funktionen kommer alla objektiv till nytta. Bäst blir det när det finns både bildstabilisering i objektiv och kamerahus som samverkar eftersom stabilisering i kamerahuset är effektivast för vidvinklar och stabilisering i objektivet är effektivast för längre brännvidder.

Under testet hade vi nöjet att använda en manuellt fokuserad Canon FD 85/1,2 från 1970-talet ihop med en adapter på A7S II. Kombinationen av hög ljusstyrka, stor ljusfångande sensor och bildstabilisering gör det möjligt att fotografera i ljus där synen sviker en. Med bländare f/1,2 och porträttavstånd blir fokuseringen ett krävande precisionsarbete. Tack vare förstorad visning i den elektroniska sökare går det att sätta skärpan med en säkerhet som optiska sökare inte kan matcha.

I rättvisans namn ska vi nämna att Sony har ett växande utbud av ljusstarka autofokusobjektiv. Alla autofokussystem kan få problem i mycket svagt ljus, men Sony A7S II utmärker sig inte i detta avseende.

Det gör tyvärr däremot kameran när vi kommer till förmågan att följa rörliga motiv. Sony A7S II har till skillnad mot A7 II och A7R II bara kontrastavkännande autofokus, vilket fungerar utmärkt för stillastående motiv men inte för rörliga. Sony tvingas begränsa serietagningen till 2,5 bilder per sekund för att hinna kontrollera skärpan, och ändå blir det flera oskarpa bilder i en serie.

Utmärkta lågljusegenskaper. Kombinationen av lågt brus vid högt ISO och inbyggd bildstabilisering gör Sony A7S II till en av de bästa kamerorna i svagt ljus. Den inbyggda bildstabiliseringen fungerar med alla objektiv, som detta gamla Canon 85/1,2 från sent 70-tal. Bilddata: 85 mm, 1/80 sekund, f/1,2, ISO 6 400.

Helt tyst elektronisk slutare

Liksom föregångaren har A7S II elektronisk slutare som gör kameran helt ljudlös. Denna funktion kan visa sig mycket värdefull för den som vill dokumentera händelser i kyrkor, på museer, restauranger, möten och i andra ljudkänsliga miljöer. Tyvärr kan funktionen påverka bildkvaliteten negativt i vissa situationer. Bruset kan öka en aning. ”Rolling shutter”-effekter kan uppstå med rörliga motiv eller om kameran rör sig under tagning. Det syns enklast på att runda hjul kan se snett ovala ut. Vi noterade också att bilderna blev randiga i ljus från vissa ljusskällor, som gatlyktor utomhus och lysrör inomhus.

Med den elektroniska slutaren ställs kameran om till 12-bitars råformat. Det är bara vid de lägsta ISO-värdena som det kan påverka bildens tonomfång.

Extremexempel med elektronisk slutare. Med den elektroniska slutare aktiverad för både första- och andra slutarridå blir kameran helt ljudlös, men tekniken har även nackdelar. Som synes kan ränder uppstå med vissa ljuskällor. Bilddata:  85 mm, f/1,2, ISO 102 400.

Utmärkta mörkeregenskaper

Ett vanlig missuppfattning är att färre (och därmed större) pixlar ger bilder med lägre brus. Och då tas Sony A7S / A7S II med blott 12 megapixel och utmärkta hög-ISO-egenskaper som bevis.

I själva verket har Sony A7S / A7S II ”bara” 12 megapixel för att ge 4K UHD-video där i stort sett varje pixel inom proportionerna 16:9 används. Det ger högre bildkvalitet än om pixelrader behöver hoppas över. Dessutom blir det lite lättare för kameran att processa.

Det som avgör hur brusiga bilder en sensor ger är dels hur stor sensorn är och dels vilken teknik som används i sensorn. Jämför vi lika stort utskrivna bilder tagna vid ISO 102 400 med Sony A7R II och A7S II ser vi en liten skillnad i brusmängd, främst färgbrus. De små skillnaderna beror på att sensorerna A7R II och A7S II inte använder samma tekniska lösning. A7R II är optimerad för maximalt färgomfång istället för hög-ISO.

Kompetent videokamera

Redan föregångaren A7S kunde filma i 4K, men bara med lagring på en extern enhet via HDMI-kabel. Detta fördyrade och förtog lite av charmen med 4K i det lilla kamerahuset. 4K blev främst en funktion för proffsen.

Liksom A7R II kan A7S II lagra 4K-video på minneskortet vilket är enklare. Sedan kan extern lagring ge högre bildkvalitet eftersom mer data lagras. Men de flesta uppfattar nog den bildkvaliteten på den interna 4K-funktionen som fullt tillräcklig.

Det är tydligt att Sony ser A7S II som kamera för krävande videografer. I kameran finns det många videoinställningar, exempelvis kan kameran ställas in för Super 35-objektiv och det går att videofilma i full-HD med 120 bildrutor per sekund och 100 Mbit/s. För att få ut maximalt tonomfång finns profilerna S-Log 2 och 3. Att använda dem kräver en del inkörningstid.

Den petige kan notera att det kameran inte använder hela sensorbredden vid i UHD-läget utan 3 840 av 4 240 pixlar.

Slutsats

Sony A7S II är en mer mångsidig kamera än sin föregångare. Dels genom den inbyggda bildstabiliseringen och dels genom 4K-lagring på minneskort. Då A7S mest blev en kamera för videoentusiaster är A7S II en kamera som passar utmärkt för reportage, gatufotografering och allmän videoupptagning. Men A7S II hade gärna fått dela autofokus med A7R II.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2016-03-09. Läst av 12125 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


CyberPhoto I lager 24 785,00 Butiken
Hegethorns Foto Ej i lager 24 785,00 Butiken
FotoKungen Ej i lager 24 785,00 Butiken
Se fler priser
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2016-03-09 09:50   Dennis_foto
Det där med
"Vi blir inte förvånade om den tredje generationen kommer att kunna kombinera bildstabilisering i objektivet och i kamerahuset för att få ännu effektivare stabilisering. Panasonic gör det redan idag."
får ni gärna utveckla.
Med E-mount-objektiv med OSS kan generation II kombinera stabilisering i hus med det i objektivet. Se t ex http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-7-ii/6

Kan Panasonic göra något ytterligare med kombinationen?
Svar från froderberg   2016-03-09 10:34
Jag har ändrat formuleringen.
Sten-Åke Sändh   2016-09-29 10:53
Redan den IBIS som kom i sin första version i A7 II kombinerar bildstabiliseringen i native-objektiven med den i husen inbyggda.

Man skiljer ju på Yaw-Pitch, Roll och X-Y-stabilisering och det är alltså Yaw-Pitch (up och ner och höger-vänster) som sköts av objektiven.

Så det finns inget att vänta på så länge man använder nativeobjektiv. Med Sonys A-mount och adapters så har man dock inte denna funktion utan då får man nog välja att stänga av objektivens stabilisering eller IBIS.
2016-03-09 10:14   luminousoctaves
Sony tar täten! Gillar verkligen vad som händer nu med fullformat, spegellöst, elektroniska sökare och möjligheten att använda gamla manuella gluggar, till och med Canon FD! Det är som att manuell fokusering får en ny vår, vilket är underbart. Snart är det nästan värt att börja plåta digitalt på heltid. Fast Sony måste fila på designen, kamerahusen ser fortfarande ut som gamepads från 1990-talet.

... hiskeligt fula citroner i bokehn från Canon 85/1.2 förresten, hihi!
Svar från froderberg   2016-03-09 13:40
Jag har en del gamla Canon FD-objektiv, men alla är inte så fantastiska med dagens mått mätt. FDn 200/2,8 med innerfokusering är en pärla som funkar utmärkt med Sony A7-serien och särskilt den andra generationen med bildstabilisering. FDn 85/1,8 är kanske bäst av mina gluggar. FDn 50/1,4 och FD 85/1,2 beter sig lite inkonsekvent. Riktigt skarpa för porträtt på full glugg, men rätt softa på lite längre avstånd. Det är väl någon sfärisk aberration som kickar in. Kan iofs bli snyggt till rätt motiv.

Don't get me started ... ;)
luminousoctaves   2016-03-09 16:20
Bra att hitta en nisch som inte så många andra exploaterar. Canon FD-gluggar har inte varit direkt heta på begagnatmarknaden... fram tills nu. :)

Jag har själv flera av Olympus bättre OM-Zuiko-primes. De funkar rätt bra ihop med exempelvis Canon 5D MKII – bildmässigt. Det som är trist med moderna SLR är manuell fokusering, det är ju nästan noll respons även då man kör med AF-confirm och pipljud. Utvecklingen av EVF och alla dess valmöjligheter känns som en jätteviktig dörröppnare för oss som föredrar manuell fokusering.
2016-03-09 23:42   DjDiff
"Alla autofokussystem kan få problem i mycket svagt ljus, men Sony A7S II utmärker sig inte i detta avseende."

Betyder det att den får problem, som alla andra, eller att den inte har problem?
Svar från froderberg   2016-03-09 23:55
Autofokusen presterar sämre i svagt ljus på ett normalt sätt.
A.Dent   2016-03-10 07:42
Jag har för mig att jag jag såg ett test med riktigt svagt ljus då Canon och Nikon inte längre fokusera kunde A7SII fortfarande fokusera.

Merläsning

Publicera dina favoritbilder!

Nu har du chansen att få med bilder i Fotosidan Magasin på teman "Vinter" och "Fåglar". Publicerade bilder får feedback från en professionell fotograf. Läs mer...

Nya bilder i Fotosidan Galleri

Col du Marchairuz lights, Headlight trails from a car coming down from Col du Marchairuz (1447m)—a pass in the Jura mountains separating the Lake Geneva shore from the Vallée de Joux valley. Läs mer...

Fotoskola: Bättre bilder med filter

Plus Den digitala tekniken har inte gjort filtren överflödiga, tvärtom kan de vara till stor hjälp. Filtren kan spara mycket tid vid datorn och ge ett mer perfekt slutresultat. Läs mer... 15

Adobe Photoshop CC 2019 - alla nyheterna

Adobe har släppt en version 20 av Photoshop, som numer kallas Photoshop CC. I den nya versionen finns ett antal nya funktioner men också många förbättringar. Blanda annat kan du göra enkla uträkningar i numeriska fält. Fiffigt! Läs mer... 13

Nytt i Lightroom CC och Lightroom Classic CC

Adobe har släppt lite nytt i Lightroom-modulerna men inget är en riktig show-stopper utan mer av bra-att-ha-saker. Läs mer...

Adobe Photoshop CC till Ipad

Adobe Photoshop finns nu till iPad. Appen kommer ingå i Adobes molnbaserade prenumerationstjänst CC. Läs mer... 3

Späckat program på SPEGLA i helgen

Spegla är ett tre dagars evenemang i Norrköping med fokus i fotografi. Programmet består av utställningar, workshops och föreläsningar. Här är hela programmet och en rabattkod på inträdet. Läs mer...

Flyger du drönare måste du ha koll på dessa kartor

I nästa nummer av Fotosidan Magasin så har vi artiklar om att komma igång med drönarfotografering men det finns en mängd regler som är väldigt viktiga att ha koll för att inte riskera böter eller i värsta fall fängelse. Läs mer... 2

Rabattkod (95 kr rabatt) till Fotografiska PhotoMarket 9 - 11 nov

Plus För dig som är Plus-medlem så har vi fixat 95 kr rabatt på biljetten till fredagen på PhotoMarket. Biljetten ger dig exklusiva inspirationsföreläsare, lättare förtäring och alkoholfri dryck, mingel med fotografer samt nätverkande med andra fotoentusiaster. Pris 595:-. För Plus-medlemmar 500 :-. Läs mer...

PhotoMarket - ny fotomässa på Fotografiska

9–11 nov 2018 slår Fotografiska upp dörrarna till sin nya mässa som de kallar PhotoMarket | Cameras, Tech och Inspiration. Läs mer... 15

Elinchrom ELB 500 TTL To Go - Free Elinchrom Adapter