Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sigma 24-35/2 DG HSM Art

TEST: Sigma 24-35/2 DG HSM Art

Sigma 24-35/2 DG HSM Art är ett lite udda objektiv som främst är tänkt för bildjournalister som idag byter mellan 24/1,4 och 35/1,4. Men objektivet har även en annan målgrupp.

 Det är sällan objektivtillverkarna överraskar med helt oväntade objektivkonstruktioner. Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM Art är inspirerad av framgångarna för ett annat ovanligt objektiv, 18-35/1,8 DC HSM Art som är anpassat för APS-C-sensorer. Det objektivet har blivit mycket populärt bland videografer. Sigma räknar även med att 24-35/2 ska falla denna kundgrupp i smaken. Att Sigma tänkt på video märks på att zoom- och fokusringarna går silkeslent.

En 24-35-zoom är udda, men Sigma 24-35/2 är inte först med detta omfång. Dagens ljusstarka vidvinkelzoomar härstammar från Canon FD 24-35/3,5 SSC Aspherical som lanserades 1978. Idag har vidvinkelzoomarna större omfång och ljusstyrka upp till f/2,8. Med 24-35/2 har Sigma gått tillbaka till ett mer begränsat zoomomfång för att istället kunna höja ljusstyrkan ytterligare. Med f/2 blir det inte samma uppoffring i ljusstyrka att gå från fasta brännvidder och hög ljusstyrka till att börja använda en zoom.

Utmärkt inomhus med bra skärpa redan vid f/2. (35 mm, f/2, /80s SO 6400)

Mycket skarp i mitten 

Många vidvinklar, och särskilt de ljusstarka, har genom åren lidit av dålig kantskärpa. För objektiv som främst används för reportage har detta ursäktats med att bildjournalister ändå sällan har sina motiv ända ute i bildkanten. På senare tid har det kommit många bra vidvinklar som ger bra kantskärpa. Sigma 24-35/2 skäms absolut inte för sig när det gäller kantskärpan. Den är nästan i nivå med de bästa. Vid f/2 och 24 mm är kantskärpan bara obetydligt sämre än med Canon EF 24/1,4L II. Vid nedbländning förbättras kantskärpan och vid f/5,6 och f/8 avtar skärpan knappt märkbart ut mot kanterna.

Men det är mittskärpan som Sigma prioriterat (det är ju främst bildjournalister som ska använda objektivet) och 24-35/2 imponerar verkligen. Redan på bländare f/2 är skärpan i mitten krispig och står sig bra i jämförelser, förutom mot Sigmas egen 35/1,4 Art.

Distorsionen är mer påtaglig än för de bästa vidvinklarna med fast brännvidd.

Priset för så här fina optiska prestanda är hög vikt. Objektivet väger in på 940 gram utan motljusskydd. Alltså mer än de flesta 24-70/2,8-zoomar. Å andra sidan blir kameraväskan lättare om objektivet ersätter både 24/1,4 och 35/1,4.

Hörnskärpan är bra redan vid f/2 (ovan) och blir ännu bättre med nedbländning. Men jämför vi med Sigma 35/1,4 Art vid f/2 så ger det objektivet ännu bättre skärpa och kontrast samt mindre vinjettering. Men det är inte så förvånande, 35/1,4 Art är ett exceptionellt bra objektiv.

SLUTSATS 

Trots fina optiska och mekaniska egenskaper kommer Sigma 24-35/2 inte bli någon storsäljare. Det här är ett utmärkt objektiv för reportage, men zoomområdet är lite väl begränsat för andra användningsområden. De flesta kan tänka sig att offra ett bländarsteg och istället få ett större zoomomfång på 24-70 mm.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-01-30. Läst av 9893 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.


Logga in för att kommentera

2017-01-30 10:54   jag&bilden
De jpeg-bilder du visar, är de direkt från kameran?
6D, till skillnad från Nikon, gör väl ingen korrigering av CA etc för objektiv andra än egna sparade så det vi ser är prestandan hos objektivet strikt?
Svar från froderberg   2017-01-30 13:05
Det är inte pålagt någon korrigering för distorsion, vinjettering eller kromatisk aberration.
2017-01-30 13:10   tormig
24-35 mm, hur många (fot)stegs skillnad till motivet är det med en fast brännvidd, säg 28mm? Två steg framåt, kolla 35mm, två steg bakåt, 24mm!
zingiber   2017-01-30 13:34
eller jmf nerklippning med fast 24mm. 35mm motsvarar då ~50% av pixlarna.
Men som MF påpekar om tänkta målgruppen - att stega och klippa är sällan optimalt för videografer.
Grevture   2017-01-30 14:37
Brännvidd handlar långt ifrån enbart om avstånd till motivet. Och just med ett vidvinkel händer det rätt mycket bildmässigt på 11 mm.

Plus att om du ökat zoomomfånget hade det snabbt blivit väldigt stort, tungt och framför allt dyrt med så här bra ljusstyrka. Visst hade de kunnat gå ned ett snäpp i ljusstyrka och då ökat omfånget, men 24-70/2,8 finns det ju redan många varianter av.
Svar från froderberg   2017-01-30 18:03
Trots allt är det många bildjournalister som växlar mellan 24/1,4 och 35/1,4. Det blir inte så snyggt att gå nära och ta porträtt med 24 mm. Och det går inte alltid att backa och få med allt med 35 mm.
MattiasL   2017-01-30 19:43
Det skulle absolut kunna vara ett tänkbart objektiv för mig. 24-35 på ett hus, 85 på ett vore en snabbjobbad kombination. Det ser förresten ut som att zoomringen går åt rätt (Nikon) håll!
2017-01-30 14:34   Damm på sensorn
1kg objektiv. Känns som man kommer lessna rätt snabbt.
2017-01-30 22:00   c5j
Jag har den i kombo med Sony A7R2. Supernöjd. Fotograferar mycket från helikopter och då är det svårt att skifta mellan fast 24 och fast 35, Hade en Sigma 35/1,4 Art innan. Skillnaderna i skärpa är marginella i repotage-jobb. För landskap så...

Merläsning

Tre objektiv från Tamron för fullformat

Tamron aviserar tre nya objektiv som ska komma ut på marknaden till sommaren. Två av objektiven är för spegelreflexkameror och ett är med Sony E-fattning. Läs mer... 5

Tetenal räddas av personalen

Personalen på Tetenal kommer att ta över varumärket och tillverkningen av kemi med start den 1 april. Läs mer... 2

Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom

Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S. Läs mer... 16

Sex nya RF-objektiv från Canon

Canon avslöjar vilka objektiv som kommer att lanseras under 2019. Läs mer...

Snabbare kalibrering med Spyder X Elite och Pro

Datacolor har lanserat en efterträdare till sin skärmkalibrator Spyder 5. Den nya kalibratorn Spyder X är bland annat snabbare än föregångaren. Läs mer... 1

Frøydis Geithus: 'Facebook är ute - det är på Instagram man når kunderna'

Den prisbelönte bröllopsfotografen Frøydis Geithus är på turné runt Norden med Nikon och Profoto. Vi passade på att prata en stund med henne när hon var förbi Stockholm för andra gången. Hon delade frikostigt med sig av tips till alla som vill ta bättre bröllopsbilder. Läs mer... 17

Många fotografer missar att dela på 13 miljoner

Alla som fått bilder publicerade i tidningar eller böcker under 2018 kan söka ersättning, så kallad individuell reprografiersättning. Förra året fick 1855 bildskapare dela 13 023 642 kronor, men bland dessa är fotograferna underrepresenterade. Läs mer... 4

Fler objektiv på gång från Pentax

Förutom de två objektiv som nyligen lanserats är Pentax på gång med ytterligare sex objektiv. Läs mer... 4

Panasonic Lumix S1R - första intryck

Vi fick chansen att under några timmar fotografera med nya Panasonic Lumix S1R och de tre objektiven. Här kommer lite första intryck och funderingar. Läs mer... 7

Bowens återuppstår

Blixttillverkaren Bowens återuppstår. Nya ägare har blåst liv i det anrika blixtmärket. Först ut i produktportföljen är en batteridriven TTL-blixt. Läs mer...

Två nya objektiv från Pentax

Pentax lanserar två nya objektiv. Det ena är ljusstark zoom för APS-C-kameror. Det andra är en kompakt vidvinkel för fullformat. Läs mer... 1

Slutet nära för Tetenal

Kemitillverkaren Tetenal har misslyckats med att hitta nya investerare. Därför läggs tillverkningen ner den 1 april. Nedläggningen påverkar inte bara Tetenals egna produkter utan även andra märken till vilka Tetenal är underleverantörer. Läs mer... 8

Kodak Ektachrome kommer i större format

I ett avsnitt av poddradiokanalen Sonny 16 avslöjar Andy Church på Kodak Alaris att Kodak är på gång med diafilmen Ektachrome i större format. Även den högkänsliga svartvita filmen P3200 kan komma i större format. Läs mer... 3

Ny telekonverter: Kenko Teleplus HD Pro

Kenko har ersätter sina Teleplus Pro300 telekonvertrar med nykonstruerade Teleplus HD Pro. Läs mer...

GP har anställt fyra pressfotografer

Nu är rekryteringen av fyra pressfotografer till Göteborgs-Posten klar. Den 1 mars börjar de nya fotograferna sina nya anställningar på tidningen. Läs mer... 3

Telezoom till Fujifilm GFX

Fujifilms nionde objektiv till mellanformatsserien GFX är en relativt lätt telezooom: Fujinon GF 100-200 mm f/5,6 R LM OIS WR. Läs mer...

Nya funktioner till Nikon Z6 och Z7

I samband med CES-mässan i Las Vegas har Nikon tillkännagivit att de håller på att utveckla fler funktioner till Nikon Z6 och Z7. Läs mer... 12

Nikon Z 14–30/4 S: Ultravidvinkel med filterfattning

Nikons nya Z-fattning gör det möjligt att konstruera objektiv som tidigare inte var möjliga. Nikon Z 14–30 mm f/4 S är ett exempel på detta. Till skillnad från andra zoomar med 14 mm brännvidd för fullformat så har objektivet filterfattning. Läs mer... 6

Panasonic avslöjar mer om Lumix S

Panasonics spegelfria fullformatare närmar sig. I samband med CES-mässan i Las Vegas avslöjar Panasonic mer om kommande Lumix S1 och S1R. Läs mer...

Test: Nikon Z7

Plus Efter åratal av rykten och kryptiska intervjusvar kom så Nikon till slut till skott och presenterade det alla väntat på: ett nytt spegelfritt system riktat till entusiaster och proffs. Första modellen ut är Z7, på många sätt en spegelfri D850. Läs mer... 28

Lastolite HaloCompact