Annons
Annons

Proffsfoto

TEST: Sigma 24-35/2 DG HSM Art

Sigma 24-35/2 DG HSM Art är ett lite udda objektiv som främst är tänkt för bildjournalister som idag byter mellan 24/1,4 och 35/1,4. Men objektivet har även en annan målgrupp.

 Det är sällan objektivtillverkarna överraskar med helt oväntade objektivkonstruktioner. Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM Art är inspirerad av framgångarna för ett annat ovanligt objektiv, 18-35/1,8 DC HSM Art som är anpassat för APS-C-sensorer. Det objektivet har blivit mycket populärt bland videografer. Sigma räknar även med att 24-35/2 ska falla denna kundgrupp i smaken. Att Sigma tänkt på video märks på att zoom- och fokusringarna går silkeslent.

En 24-35-zoom är udda, men Sigma 24-35/2 är inte först med detta omfång. Dagens ljusstarka vidvinkelzoomar härstammar från Canon FD 24-35/3,5 SSC Aspherical som lanserades 1978. Idag har vidvinkelzoomarna större omfång och ljusstyrka upp till f/2,8. Med 24-35/2 har Sigma gått tillbaka till ett mer begränsat zoomomfång för att istället kunna höja ljusstyrkan ytterligare. Med f/2 blir det inte samma uppoffring i ljusstyrka att gå från fasta brännvidder och hög ljusstyrka till att börja använda en zoom.

Utmärkt inomhus med bra skärpa redan vid f/2. (35 mm, f/2, /80s SO 6400)

Mycket skarp i mitten 

Många vidvinklar, och särskilt de ljusstarka, har genom åren lidit av dålig kantskärpa. För objektiv som främst används för reportage har detta ursäktats med att bildjournalister ändå sällan har sina motiv ända ute i bildkanten. På senare tid har det kommit många bra vidvinklar som ger bra kantskärpa. Sigma 24-35/2 skäms absolut inte för sig när det gäller kantskärpan. Den är nästan i nivå med de bästa. Vid f/2 och 24 mm är kantskärpan bara obetydligt sämre än med Canon EF 24/1,4L II. Vid nedbländning förbättras kantskärpan och vid f/5,6 och f/8 avtar skärpan knappt märkbart ut mot kanterna.

Men det är mittskärpan som Sigma prioriterat (det är ju främst bildjournalister som ska använda objektivet) och 24-35/2 imponerar verkligen. Redan på bländare f/2 är skärpan i mitten krispig och står sig bra i jämförelser, förutom mot Sigmas egen 35/1,4 Art.

Distorsionen är mer påtaglig än för de bästa vidvinklarna med fast brännvidd.

Priset för så här fina optiska prestanda är hög vikt. Objektivet väger in på 940 gram utan motljusskydd. Alltså mer än de flesta 24-70/2,8-zoomar. Å andra sidan blir kameraväskan lättare om objektivet ersätter både 24/1,4 och 35/1,4.

Hörnskärpan är bra redan vid f/2 (ovan) och blir ännu bättre med nedbländning. Men jämför vi med Sigma 35/1,4 Art vid f/2 så ger det objektivet ännu bättre skärpa och kontrast samt mindre vinjettering. Men det är inte så förvånande, 35/1,4 Art är ett exceptionellt bra objektiv.

SLUTSATS 

Trots fina optiska och mekaniska egenskaper kommer Sigma 24-35/2 inte bli någon storsäljare. Det här är ett utmärkt objektiv för reportage, men zoomområdet är lite väl begränsat för andra användningsområden. De flesta kan tänka sig att offra ett bländarsteg och istället få ett större zoomomfång på 24-70 mm.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-01-30. Läst av 8767 personer.
2017-01-30 10:54   jag_petter
De jpeg-bilder du visar, är de direkt från kameran?
6D, till skillnad från Nikon, gör väl ingen korrigering av CA etc för objektiv andra än egna sparade så det vi ser är prestandan hos objektivet strikt?
Svar från froderberg   2017-01-30 13:05
Det är inte pålagt någon korrigering för distorsion, vinjettering eller kromatisk aberration.
2017-01-30 13:10   tormig
24-35 mm, hur många (fot)stegs skillnad till motivet är det med en fast brännvidd, säg 28mm? Två steg framåt, kolla 35mm, två steg bakåt, 24mm!
zingiber   2017-01-30 13:34
eller jmf nerklippning med fast 24mm. 35mm motsvarar då ~50% av pixlarna.
Men som MF påpekar om tänkta målgruppen - att stega och klippa är sällan optimalt för videografer.
Grevture   2017-01-30 14:37
Brännvidd handlar långt ifrån enbart om avstånd till motivet. Och just med ett vidvinkel händer det rätt mycket bildmässigt på 11 mm.

Plus att om du ökat zoomomfånget hade det snabbt blivit väldigt stort, tungt och framför allt dyrt med så här bra ljusstyrka. Visst hade de kunnat gå ned ett snäpp i ljusstyrka och då ökat omfånget, men 24-70/2,8 finns det ju redan många varianter av.
Svar från froderberg   2017-01-30 18:03
Trots allt är det många bildjournalister som växlar mellan 24/1,4 och 35/1,4. Det blir inte så snyggt att gå nära och ta porträtt med 24 mm. Och det går inte alltid att backa och få med allt med 35 mm.
MattiasL   2017-01-30 19:43
Det skulle absolut kunna vara ett tänkbart objektiv för mig. 24-35 på ett hus, 85 på ett vore en snabbjobbad kombination. Det ser förresten ut som att zoomringen går åt rätt (Nikon) håll!
2017-01-30 14:34   Damm på sensorn
1kg objektiv. Känns som man kommer lessna rätt snabbt.
2017-01-30 22:00   c5j
Jag har den i kombo med Sony A7R2. Supernöjd. Fotograferar mycket från helikopter och då är det svårt att skifta mellan fast 24 och fast 35, Hade en Sigma 35/1,4 Art innan. Skillnaderna i skärpa är marginella i repotage-jobb. För landskap så...

Merläsning

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 56

Nikon D850 är snabb och högupplöst

Nikon D850 har en bakbelyst 45-megapixelsensor och kan ta upp till 9 bilder per sekund. D850 kan även filma i 4K med hela sensorns bredd och har samma 153-punkters som autofokus Nikon D5. Läs mer... 63

TEST: Sony A9

Plus Sony A9 har utsetts till Årets kamera av EISA. Även Fotosidan ger kameran högt betyg. Sony A9 klarar 20 bilder/sekund, har nästan 700 fokuspunkter och översamplad 4K-video. Kameran håller vad den lovar, men det finns några irriterande småmissar. Läs mer... 45

Patent- och marknadsdomstolen fäller Wikimedia

Patent- och marknadsdomstolen har, i linje med Högsta domstolens tidigare beslut, fastställt att Wikimedia och andra som vill lägga ut omfattande samlingar av konst i offentlig miljö på nätet måste söka en bildlicens. Läs mer... 136

Dubbla processorer i Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD G2

Tamron SP 24-70/2,8 Di VC USD var världens första 24-70/2,8 med bildstabilisering. Nu har Tamron gjort om det populära objektivet med bättre mekanik, vädertätning, effektivare bildstabilisering och snabbare autofokus. Läs mer... 22

Zeiss Milvus 35/1,4 är ljustark och videoanpassad

Det tionde objektivet i Zeiss Milvus-familjen är en ljusstark och väderskyddad vidvinkel, främst tänkt för reportage, gatufoto och video. Läs mer... 29

4K och nytt råformat i Canon Eos C200

Canon utvidgar sitt Cinema Eos-system med C200 som blir den billigaste modellen med 4K. Canon Eos C200 är först ut med det nya råformatet Cinema RAW Light. Läs mer... 6

Triss i vidvinklar från Nikon

Nikon lanserar tre nya objektiv – alla med kraftig bildvinkel. En ljusstark supervidvinkel, en prisvärd ultravidvinkelzoom samt en fisheye-zoom. Läs mer... 34

Vi provar Sonys nya zoomar

Fotosidan har fått möjlighet att prova Sonys nya vidvinkelzoomar FE 16-35/2,8 GM och FE 12-24/4 G samt den nya telezoomen FE 100-400/4,5-5,6 GM OSS. Tre imponerande objektiv som utökar Sonys sortiment i bägge ändar av brännviddsskalan. Läs mer... 8

Fel på AF i vissa Canon-objektiv

Canon har upptäckt att visa objektivserier har defekt autofokus. Det är gratis att att få objektivet reparerat. Här kan du se om du är drabbad. Läs mer... 1

TEST: Panasonic Lumix GH5

Plus Panasonics GH-modeller är bra stillbildskameror, men deras fokus har hela tiden varit video. Nya GH5 tar videoprestanda och videofinesser till nya höjder. Dessutom utlovar Panasonic att att GH5 ska få ännu fler funktioner framöver. Läs mer... 9

Två vidvinkelzoomar från Sony

Sony utökar sitt objektivprogram på vidvinkelsidan med två nya vidvinkelzoomar, ett G-objektiv och ett GM-objektiv. Läs mer... 10

Profoto B1X ger mer kraft

Profotos batteridrivna blixt B1 ersätts av B1X som ger mer kraft i batteriet, med inställningsljuset och i HSS-läge. Dessutom lanseras fler OCF-ljusformare. Läs mer...