Annons

Överge Adobe ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Gratis låter ju alltid trevligt. En del kan ju åka många mil för att få en gratis korv med mos.
Är det gratis betalar man som konsument ofta på något annat sätt. Inte sällan genom att kartläggas och information om vad man gör på nätet och handlar på sina kort och alla andra källor analyseras och informationen om en säljs sedan vidare.

Gimp är givetvis något annat. Fast skall man ha en lösning som ger riktigt bra kvalitet och kunna hantera det mesta utan att behöva ta till PS så får man betala för nöjet.

Capture One är det bästa alternativet för de som fotar med Fuji. För andra är det ett alternativ som ger snygga resultat. Dyra uppdateringar.
Danska Capture One förbättrar sig en hel del i varje ny version. Gör mycket tutorials som är mycket professionella

On1 raw 2020 är nog de som satsar mest på att bli ett alternativ till LR/PS. De satsar hårt. Har fått lite dåligt rykte på grund av alla problem de hade i början. DE av oss som var med om när LR startade för 15 år sedan känner igen oss. Dagens On1 är något helt annat. Gillar skarpt deras communty som man får betal extra för men som också ger många 100 timmar av tutorials om både programvaran men också om allmänna områden vad gäller fotografering.

Adobe Classic kan tyckas stå still men det är inte riktigt sant. Deras problem med Fuji X-Trans är ganska marginell idag. De är fortfarande inte bäst men ger oftast ett helt acceptabelt resultat utan artefakter.
För alla andra kameratillverkare är de väldigt jämförbara med de andra raw-konverterarna.

Skulle jag tvingas att endast använda endast ett raw-program skulle jag få beslutsvånda. För de jag äger är bra på lite olika saker.

Det har blivit extra tydligt nu när jag inte tar lika många nya bilder. Inte på grund av Covid-19 utan av en smärtande rygg somgör längre promenader med kamerautrustning omöjlig.
Det gäller att hitta rätt ställning i arbetsstolen som gör så lite ont som möjligt. Att sedan ta sig ur stolen kan ta 5-15 minuter för att smärtan inte skall explodera i ryggen och få mig se stjärnor.

Det har fått mig att sortera och rensa ut bland gamla bilder. Också att redigera om mängder av gamla lyckade bilder och slänga mängder med bra att ha varianter.

Skulle jag tvingas med kniven mot strupen att välja ett program blev det nog trots allt LR/PS. Skulle visserligen tvinga mig att lära mig PS ordentligt. Något som skulle ta väldigt mycket tid.
LR/PS är fortfarande en väldigt komplett lösning. Det finns ingen annan programvara som täcker lika många områden.
 

alfin

Aktiv medlem
För alla som fortfarande använder LR 6, här finns en lista på uppdateringar sedan dess:


Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare! 🤑

 

Ventures

Aktiv medlem
Faktiskt för få användbara förbättringar i de senare versionerna att jag skulle ge upp 6.14. Den dagen jag måste byta till en kamera som inte har stöd i 6.14 får jag väl tänka om kanske men jag har fortfarande inte haft någon Nikon D850 som var den sista.
Både D500 och D5 har jag också kvar att prova :).
Det jag saknar mest i Lr är kartmodulen. Jag skulle t.o.m kunna betala några kronor för att få den att fungera, men inte 120.
 

thommya

Aktiv medlem
Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare! 🤑

Den som lever får se, men jag tror mer på Peter Kroghs artikel från 2017.
Just as the advent of Lightroom did not kill Photoshop, the introduction of Lightroom CC will not kill Lightroom Classic. It’s a hugely popular program for an important part of their customer base. And creating a cloud-native version of the software, instead of trying to shoehorn the program into a workflow it did not fit, frees up resources to make Lightroom a better desktop application.

Thommy
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kör man win7 är det lugnt. Det kommer inga fler uppgraderingar:)
På gott och ont.

Så länge du inte ansluter till internet borde det vara OK ur säkerhetssynpunkt, för jag förmodar att även säkerhetsfixar upphört vid det här laget, och om inte kommer det att ske förr eller senare
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Att fortsätta med Win7 blir som att sätta sig i karantän 👊 så fort man surfar på nätet är man oskyddad. Tycker Win10 är bra, det går att installera Win10, använda det gamla serienumret för Win7 och få en laglig licens.
 

esbtse

Aktiv medlem
Nej varför då? Virusmakarma borde ha litet eller inget incitament att tillverka virus för ett operativ som "ingen" längre använder.
Fick problem med XP då bredband leveratör stängde av min dator. Kör Win 7 fortfarande på FS datorn tills det händer igen. Har inte råd att köpa ny PS dator under de närmaste åren. CO-19 gör att man inte lägger ut på något som inte absolut nödvändigt. Befintlig dator för omordärn för att uppdatera till Win 10.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För alla som fortfarande använder LR 6, här finns en lista på uppdateringar sedan dess:


Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare! 🤑

För alla som fortfarande använder LR 6, här finns en lista på uppdateringar sedan dess:


Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare! 🤑

Tack för intressanta länkar. Adobes agerande är verkligen mystisk. Det har aldrig funnits fler som försöker avsätta dem från tronen.
LR är väl fortfarande den med störst marknadsandelar fast andra som C!PRO och ON1 ökar säkert en hel del.

Trots det går det inte att komma ifrån att LR är den med störst bredd.
Ett svar på varför det inte händer mer kan ju också vara att Adobe jobbar hårt med att skapa ersättaren till LR. Kanske en version där man kombinerar PS med LR för fotografer..
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Nu verkar tråden i synnerhet handla om Lightroom, men för dem som är intresserad av att ersätta Photoshop, Illustrator och InDesign, så är det just nu 50% på Affinity-sviten som är just utmanare till dessa. 299 kr/st – otroligt prisvärt om du frågar mig! :)
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Nu verkar tråden i synnerhet handla om Lightroom, men för dem som är intresserad av att ersätta Photoshop, Illustrator och InDesign, så är det just nu 50% på Affinity-sviten som är just utmanare till dessa. 299 kr/st – otroligt prisvärt om du frågar mig! :)
Med tanke på att man får hela CC sviten:

  • Photoshop
  • Illustrator
  • InDesign
  • Adobe XD
  • Lightroom
  • Acrobat Pro
  • Animate
  • Dreamweaver
  • Premiere Pro
  • Premiere Rush
  • After Effects
  • Dimension
  • Audition
  • InCopy
  • Lightroom Classic
  • Media Encoder
  • Character Animator
  • Prelude
  • Fuse
  • Bridge
  • 100 GB molnlagring, Adobe Portfolio, Adobe Fonts och Adobe Spark
för 478 SEK/ månad så är Affinity inte speciellt billigt ....
 

Ventures

Aktiv medlem
Det skulle ju vara kul att ha hela adobesviten. 478/mån är väl ok pris - om man lever på foto/video/bildhantering, har firma med rätt att göra avdrag och har användning för allt som ingår.
För oss som är "amatörfotografer" och på sin höjd använder Ps förutom Lr regelbundet är det annat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med tanke på att man får hela CC sviten:

  • Photoshop
  • Illustrator
  • InDesign
  • Adobe XD
  • Lightroom
  • Acrobat Pro
  • Animate
  • Dreamweaver
  • Premiere Pro
  • Premiere Rush
  • After Effects
  • Dimension
  • Audition
  • InCopy
  • Lightroom Classic
  • Media Encoder
  • Character Animator
  • Prelude
  • Fuse
  • Bridge
  • 100 GB molnlagring, Adobe Portfolio, Adobe Fonts och Adobe Spark
för 478 SEK/ månad så är Affinity inte speciellt billigt ....
Efter ett år har du alltså spenderat 5736 kr, medan den som köpt de tre programmen från Serif spenderat 897 kr. År två får du fortsätta betala 5736 kr till, om priset inte höjts, medan Serif-köparen kan fortsätta använda sina program och spenda 0 kr. 11472 kr mot 897 kr. Jag tror att många skulle notera en skillnad på över 10000 kr på bankkontot. Om man sedan behöver Adobe-programmen kan man förstås tycka att det är ett vettigt pris, men det är något annat.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag tror Jens missade "per månad" vs "per år". Don't beat a dead horse!

Sen kan man ju diskutera om Affinity's programvaror mäter sig fullt ut med Adobe's. Det gör de inte på långa vägar. Uppväger det prisskillnaden? It's up to you!
 

alfin

Aktiv medlem
Tack för intressanta länkar. Adobes agerande är verkligen mystisk. Det har aldrig funnits fler som försöker avsätta dem från tronen.
LR är väl fortfarande den med störst marknadsandelar fast andra som C!PRO och ON1 ökar säkert en hel del.

Trots det går det inte att komma ifrån att LR är den med störst bredd.
Ett svar på varför det inte händer mer kan ju också vara att Adobe jobbar hårt med att skapa ersättaren till LR. Kanske en version där man kombinerar PS med LR för fotografer..
Kombinationen LR och PS är väl ACR och PS? Själv har jag aldrig varit speciellt förtjust i LR, jag har nästan alltid öppnat råfilerna i ACR och sedan PS. Har man inte haft behov av databasen i LR, har Bridge fungerat utmärkt för att öppna råfilerna i ACR. Dock har jag mest använt Capture One de senaste åren och öppnat till PS därifrån. Nu verkar Capture One få lagerhantering i nivå med PS, och om det stämmer kan man kanske äntligen pensionera gamla Photoshop CS6!
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det har nämnts i tråden vad som händer när Adobe/Lr försvinner och vilka alternativ som finns. Jag tror att det är precis tvärtom, de är de små utvecklarna av mjukvara som är sårbara. Kanske ingen slump att det är 50% off på Affinity?
 

thommya

Aktiv medlem
Med tanke på att man får hela CC sviten:

  • Photoshop
  • Illustrator
  • InDesign
  • Adobe XD
  • Lightroom
  • Acrobat Pro
  • Animate
  • Dreamweaver
  • Premiere Pro
  • Premiere Rush
  • After Effects
  • Dimension
  • Audition
  • InCopy
  • Lightroom Classic
  • Media Encoder
  • Character Animator
  • Prelude
  • Fuse
  • Bridge
  • 100 GB molnlagring, Adobe Portfolio, Adobe Fonts och Adobe Spark
för 478 SEK/ månad så är Affinity inte speciellt billigt ....
Var hittar du detta erbjudandet?
På Adobe.se är priset 598.75 SEK/månad.

Thommy
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För alla som fortfarande använder LR 6, här finns en lista på uppdateringar sedan dess:


Personligen tror jag som författaren till nedanstående artikel, att LR Classic kommer att fasas ut och LR CC uppdateras med funktionerna från Classic på sikt. Prenumerationen kommer att innefatta molnlagring. De som plåtar mycket får betala häftigt för prenumerationen och Adobe blir ännu rikare! 🤑

Nu är det länge sedan jag helt lämnade LR 6.x och bortsett från haveriet med Adobes användardatabas då våra kortdata spreds på nätet och som fick mig att dra, så tog det ju inte länge innan de städade bort 6.x från min sida hos Adobe. Annars var det ju där man både hittade key codes och programkod. Så funkar det ju både hos DXO och Phase One fortfarande. Var det någon som ville installera om så var det t.o.m. svårt att hitta programfilerna. Adobe visade väldigt tydligt att de tänkt helt städa bort den gamla eran.

Menar du att folk kommer tvingas lagra i Adobes moln? Kan man inte ens lagra lokalt om man vill det? Är det verkligen så?
 
ANNONS