Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga dator för bildbehandling (var "Hjälp mig")

Produkter
(logga in för att koppla)
Olika grafikkort, minnen, scsi-kort, ljudkort, moderkort i olika konfigurationer kan definitivt skapa kompabilitetsproblem med en ostadig dator som följd. Det är ett mindre problem nu förtiden men det händer fortfarande. Definitivt. Var noga när du väljer komponenter. Jag har varit med om dom mest besynnerliga problem som har haft sin grund i att vissa komponenter inte "gillar" varandra.

MVH//Jan
 
clavicl skrev:
Det nämndes att grafikkorten inte spelar någon roll, men det är ju upp till grafikkortet om det klarar en hög upplösning i 80+hz. FATTAR inte hur folk sitter med HZ under 80... Å när jag med lidande och kisande ögon ställer om det till 80 på skärmarna så ser de ingen skillnad! De måste ha förslappade synceller i ögonen eller nått.
EXAKT detta är jag med om ofta!

Kör man däremot TFT/LCD så slipper man ju bekymra sig om det..
 
Dajo skrev:
Om du känner till problemet och upplevt det själv, varför låtsas du då som att du inte hade en aning om det?
Jag har inte varit med om sådana problem de senaste fem åren.
Minnesproblem har jag aldrig stött på, grafikkortsproblem har hänt likaså strul med ljudkort.

Jag bad tidigare i tråden om något konkret exempel på minne o moderkort som inte trivs tillsammans.
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag bad tidigare i tråden om något konkret exempel på minne o moderkort som inte trivs tillsammans.

Så här skriver Tyan på sin hemsida: "We have not tested PNY Technologies or Atlas Precision memory & have received reports of compatibility issues between those brands and our motherboards."
 
a_lyckhammar skrev:
"Måste missförstå, eller sen när kan man köra olika profiler på olika skärmar på samma pc? Eller pratar vi mac? Men det funkar väl inte där heller..."


På min skäm kan man välja om man vill ha gultonad, normal eller sRGB färg...
(Det är en PC)

Detta med gultonad, normal eller sRGB färg är inte skärmprofiler. Det är bara förhandsinställningar som ändrar skärmens färgåtergivning. Eftersom Photoshop inte får reda på hur skärmen visar färgerna, så blir det ganska svårt att veta vad som är korrekt färgåtergivning.

Nej, satsa istället på en bra skärm och en kalibrator som mäter upp färgåtergivningen och gör en profil. Profilen fungerar som en beskrivning av skärmens egenskaper för Photoshop, så att bildens färger kan anpassas så att den ser så rätt ut som det går.

Och visst kan man ha olika profiler för olika skärmar på en Mac. Det går t o m på en del Windows-datorer.

MVH/Stefan
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag har inte varit med om sådana problem de senaste fem åren.
Minnesproblem har jag aldrig stött på, grafikkortsproblem har hänt likaså strul med ljudkort.

Jag bad tidigare i tråden om något konkret exempel på minne o moderkort som inte trivs tillsammans.

Jag skulle uppgradera en Compaq på förra jobbet, beställde samma typ av minne som satt i. Med det minnet blådumpade W2k ofelbart, fixade ett annat märke samma speccar funkade hur fint som helst. Jag bytte ett par olika gånger för att vara säker.
Jag hade liknande problem med några IBM-modeller, vägrade godta vissa minnen.
 
För Bildbehandling

Snabb CPU, P4 eller A-64
2-3 Gig RAM av bra kvalitet
Stor HD
Matrox grafikkort (bäst på 2D och har 2 utgångar)
2 st 21 tums CRT skärmar (Trinitron)
DVD brännare
Extern HD för backup.
 
Senast ändrad:
Tycker du ska börja med ett välbyggt, tyst chassi med god strömförsörjning.

Antec Sonata II 1195:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311799&cks=PRL

Ett moderkort med god prestanda.
Epox 9NPA+ Ultra 1129:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307396&cks=PRL
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2465&p=28

En prisvärd processor. 1495:-
AMD Athlon 64 3000+
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307201&cks=PLC

Prisvärda minnen.
Corsair TWINX1024-3200C2 2x512MB 1399:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302393&cks=PRL

Prisvärda grafikkort är Nvidia 6600GT och ATI X800GT. Ska du inte spela alls med datorn klarar du dig med mycket enklare och billigare kort.

Själv kör jag bara med hårddiskar från seagate. Tysta och pålitliga. Kan varken säga bu eller bä om andra märken då jag aldrig ägt nåt annat.

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ 1190:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302883&cks=PRL

Lägg till en DVD-brännare. 450:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310388&cks=PLS

6858:- exkl grafikkort och frakt.
 
Tycker alla snackar enbart burkar här. Bland de viktigaste delarna för mig är ju faktiskt den skärm som man ska se bilden på. Jag arbetar med bra platta skärmar, och tycker att de fungerar bättre än CRT-skärmar numera. Bättre när det gäller ljusstyrka, bättre när det gäller stabilitet. Det är också få bra CRT-skärmar kvar, nu när Sony har lagt ner Artisan och Barco verkar ha försvunnit.

Men när du har bestämt hur mycket pengar du är beredd att lägga ner på din dator, så tycker jag att sätt av 25-35% av dessa kronor till din skärm+kalibrator.

Stefan
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag har inte varit med om sådana problem de senaste fem åren.
Minnesproblem har jag aldrig stött på, grafikkortsproblem har hänt likaså strul med ljudkort.

Jag bad tidigare i tråden om något konkret exempel på minne o moderkort som inte trivs tillsammans.

Det som skrivits tidigare om kompabilitetsproblem med olika minnen och moderkort är faktsikt (tyvärr) helt sant. Tro mig, jag vet.
Det är dessutom inte så lätt, att ett visst märke inte fungerar med ett annat. Minnen från samma tillverkare men med olika revisioner på chipen behöver inte fungera i likadan konfigurationer. Om det är dubbelsidiga eller enkelsidiga minnen har också stor betydelse.
Felen kan uppträda på de mest konstiga sätt så det är inte alltid så lätt att komma fram till vart felet ligger. Felet syns inte heller alltid även om man kör ett minnestest.
Så köper man nya minnen...se till att testa dem ordentligt medans du har möjlighet att lämna tillbaka dem.
 
Intressant tråd det här. Ponera att det var en bil killen skulle köpa. Skulle alla här då rekomendera honom att sätta in nya dämpare, recaro-stolar, trim-chip, och sen fulborra cylindrarna?

Machodravel säger jag. Köp en färdig Dell eller ännu hellre en Mac, släng på lite lulllull direkt på beställningssidan och känn lugnet. Vill man ha ut max av det hela så är macen lättare att kalibrera och vill man ha bäst skärm så köp en dyr eizo(eller har jag fel?).

Just my 2 cents...
 
Anton W skrev:
Intressant tråd det här. Ponera att det var en bil killen skulle köpa. Skulle alla här då rekomendera honom att sätta in nya dämpare, recaro-stolar, trim-chip, och sen fulborra cylindrarna?

Machodravel säger jag. Köp en färdig Dell eller ännu hellre en Mac, släng på lite lulllull direkt på beställningssidan och känn lugnet. Vill man ha ut max av det hela så är macen lättare att kalibrera och vill man ha bäst skärm så köp en dyr eizo(eller har jag fel?).

Just my 2 cents...

Machodravel? Ponera att killen som vill köpa en bil vill ha en som är särskilt anpassad för att köras på oval bana... skulle du rekommendera honom en orginal Skoda då?

Vill man ha en dator som är speciellt anpassad för bildbehandling (vilket killen i detta fallet vill) får man ha lite krav. Vill man ha en standard dator (som visserligen fungerar okej för bildbehandling, men det var ju inte vad det handlade om) så visst, köp en Dell.
 
foto_mattias skrev:
Det som skrivits tidigare om kompabilitetsproblem med olika minnen och moderkort är faktsikt (tyvärr) helt sant. Tro mig, jag vet.
Det är dessutom inte så lätt, att ett visst märke inte fungerar med ett annat. Minnen från samma tillverkare men med olika revisioner på chipen behöver inte fungera i likadan konfigurationer. Om det är dubbelsidiga eller enkelsidiga minnen har också stor betydelse.
Felen kan uppträda på de mest konstiga sätt så det är inte alltid så lätt att komma fram till vart felet ligger. Felet syns inte heller alltid även om man kör ett minnestest.
Så köper man nya minnen...se till att testa dem ordentligt medans du har möjlighet att lämna tillbaka dem.

Bättre är att tala om för säljaren att man ska ha dom i en viss konfiguration eller ännu hellre köpa allt i samma affär. Då blir en ev inkompatiblitetsgrej reklamerbar.

Dell gör datorer som är helt OK. Eftersom dom har väldigt bra priser finns det ju då pengar över till en riktigt fin skärm.

Så... köp en standard Dell med massor med minne (1GB<) och deras standardskärm. Sedan köper man en större skärm att sköta själva redigerandet på och har den mindre till övriga fönster som man har uppe.

Själv har jag 3 skärmar och skulle känna mig väldigt handikappad med färre.
 
Om nu trådskaparen ska rekommendera en dator åt en fotograf som ska börja arbeta digitalt, så är inte hur mycket skärmkortsminne som finns tillgängligt den viktigaste frågan. Det är vad det finns för människor runt fotografen som kan digital bildbehandling och är beredd att hjälpa till med tips och förslag. För det kommer fotografen att behöva.

Om det är så att fotografens kollegor till största delen arbetar med Mac, då är det en ganska god idé att köpa en Mac. Om det är så att de framförallt arbetar med Windows, då är det den plattformen fotografen ska arbeta med. Mycket viktigare än om den är 2000 kr dyrare eller billigare, 10% snabbare eller långsammare.

MVH/Stefan
 
kompabilitetsproblem

Har själv byggt ett antal datorer och det finns tyvärr fortfarande en del kompabilitetsproblem

Ang specifika minnen som inte funkade med moderkort

så fick jag senast problem med Twinmos pc3200 minnen på ett ABit kt7e moderkort (P4 moderkort)
 
Re: kompabilitetsproblem

boston skrev:
Har själv byggt ett antal datorer och det finns tyvärr fortfarande en del kompabilitetsproblem

Ang specifika minnen som inte funkade med moderkort

så fick jag senast problem med Twinmos pc3200 minnen på ett ABit kt7e moderkort (P4 moderkort)

Det står på alla moderkorts tillverkares hemsidor vilka minnen som är kompatibla.
 
En av de största bovarna i dramat är att folk snålar på sina nätagg. Min gamla Chieftec-låda hade inte en suck att driva en P4 och ett GF6600GT. Ett typiskt fall där folk hade skyllt på inkompatibelt/defekt grafikkort.

Jag har byggt 6-7 datorer och varit med om inkompatibilitet en gång. (TwinMos PC2700 / MSI moderkort). Måste ändå säga att Twinmos gör fruktansvärt prisvärda minnen. Speciellt deras PC3200 med winbonds BH-5 chip.
 
Får nog ge mig om delar som inte gillar varandra.
Uppenbart har flera av er haft problem, så det är ju bara att inse att det händer än i dag...
 
ANNONS