Fastän "anmäld" behöver man ju inte bli. Även här i Sverige skulle polisen komma om de hade tid och nån ringde och bara sa "det sitter nån i sin bil och beter sig skumt". Sedan frågar de typiskt vad man gör och kollar leg och är förklaringen bra och man gör ett reko intryck är det inget mer med det.
När jag var ute och plåtade för några veckor sedan, det var dåligt väder, så egentligen rekade jag intressanta fotoobjekt, körde jag runt i ett hamnområde i en mindre stad en söndagkväll, stannade, tittade, klickade på datorn, körde vidare osv. Efter ett tag såg jag att en polisbil följde mig, men jag brydde mig inte. När jag stod lite längre kom de och knackade på rutan. Jag förklarade vad jag sysslade med (letade efter intressanta industrier att plåta) och så var det bra med det ("jaha, kul, ja, ja förfallna kåkar finns det gott om här" typ) men jag fick en uppmaning att inte lämna fotoutrustning i bilen om jag hade tänkt knata runt för att det varit en stöldvåg i området.
Visa leg och blåsa fick jag f.ö. också, men såvitt jag vet hör det till rutinen när man kollar bilister. Sen åkte de därifrån och jag fotsatte som innan.
Personligen är jag förvånad över hur sällan (jag tror det är andra gången, jag har lockat fram nån väktare nån gång också med samma resultat "jaha, kul") jag har kollats. Jag skulle inte ta illa upp om det skedde oftare. I mitt fall kunde jag ju mycket väl rekat inför ett inbrott eller nåt annat fuffens.
Apropå titta på bilderna - får de det (i Sverige) utan beslut från åklagare eller motsvarande? Det är ju som att rota på din hårddisk eller liknande. Visserligen skulle jag inte protestera - jag visar gärna mina alster

- men om nån inte trodde mig och krävde att få se mina bilder skulle jag i alla fall bli lite förnärmad. Men å andra sidan är det ju ömsesidigt, har man själv ingen lust att medverka till en smidig lösning och poliserna har gott om tid eller är på dåligt humör har de ju också femtielva möjligheter att ställa till med en scen som bara gör att det tar en himla massa tid till ingen nytta...Då är det roligare att pladdra omkull folk genom att berätta vilken rolig hobby man har.