Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lämplig ratio Given kommentar per ny uppladda bild

  • 1:1 (1 kommentar:1 bild)

    Röster: 217 30.5%
  • 2:1 (2 kommentarer:1 bild)

    Röster: 267 37.6%
  • 4:1 (4 kommentarer:1 bild

    Röster: 124 17.4%
  • 8:1 (8 kommentarer:1 bild

    Röster: 31 4.4%
  • 1:2 (1 kommentar:2 bilder)

    Röster: 72 10.1%

  • Totala väljare
    711
Just nu ligger det 201358 stycken bilder i "Bildkritik". Att du inte skulle kunna hitta en enda annan bild att kommentera så att du "tvingas" att kommentera en bild du inte gillar är ganska osannolikt. Bara från de senaste fem dagarna finns det just nu 232 okommenterade bilder. Jag har svårt att tro att du inte skulle kunna hitta en enda bild som du skulle kunna tänka dig att skriva några rader om, om du nu vill lägga upp en egen bild för kritik. Varför ska DU få kritik om du inte GER kritik till någon annan?

Bra. Precis vad jag tänkte.
 
Hej!

Jag startade en ny tråd i dag som behandlar problemet med okommenterade bilder och vad man skulle kunna göra åt det. Förslaget bygger på att en större grupp av frivilliga medlemmar tar på sig ansvaret att kommentera bilder som ej fått någon kritik. Med över hundratusen medlemmar borde man kunna få ihop en större grupp av medlemmar som tillsammans ansvarar för att se till att bilder som läggs upp på fotosidan framöver ej förblir okommenterade. För den enskilde medlemmen i denna "kritikgrupp" lär det inte bli någon större börda är min åsikt. Om medlemmarna i gruppen hjälps åt vill säga..

Kolla gärna in tråden här.. --> http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=112523#post1398335
 
Det känns som väldigt mycket baseras på konstig avundsjuka numer i diskussionen. "Om en bild redan fått kommentarer", "om personen är nöjd med sin bild", så ska den minsann inte ha rätt o få fler osv osv.

Om alla gör sisåhär ;) : varje gång ni tänker nåt om hur andra ska göra, överhuvudtaget, hur omvärlden ska se ut så den passar er bättre. Stanna upp och tänk "vad kan jag bidra med för att göra nuvarande situationen bättre, inte ändra den, eller ändra andra. Då skulle knappast nåt av dom här problemen, som nu verkar ha blivit luftslott i mina ögon, inte ens existera.
Bra inlägg – jag håller med! :)
 
Nu håller vi på att jaga upp oss igen

Jag och som jag tycker mig märka Azzar ogillar tvånget,det kanske är åldersrelaterat,hur vi än vänder och vrider så är vi i runda slängar
8st som reagerar,för att starta en pool som skulle innehålla så många som vi behöver så borde det vara runt en 100 inlägg,blir vi färre så hamnar vi oundvikligen i att vi måste ge kritik när vi inte vill/orkar/eller hittar något vi gillar,Hr Walle skrev att man borde hitta något när det fanns si och så många okommenterade bilder,jag själv har jobb hundar hustru bilar hus o.s.v så jag kanske inte orkar kolla mer än 15-20 sidor, kan inte hur mycket jag än önskar kolla mycket mer.OCH
jag ger inte kritik heller när jag inte känner för bilden/bilderna.
Sen blir man less när man ger kritik,bild information och inte får ett skit till svar.Så vi är kanske tvungna att köra på så mycket vi orkar
så kanske vi får med oss fler och allt blir bra?
Sköt om er.M.V.H Janne
P.S Finns det en som är negativ så behövs det 12 positiva för att uppväga detta,så positivitet är nyckelordet.
 
Jag är en i sammanhanget sporadiskt besökare på Fotosidan tillika en medelmåttig fotograf men ändock medlem på Fotosidan och laddar med jämna mellanrum upp bilder jag tycker, med mina mått och mitt bildöga, i sitt sammanhang passar för en vidare audiens. I min (falska?) ödmjukhet är jag fullt införstådd med att denna åsikt om mina bilder inte alls är i samförstånd med många eller alla bildbetraktare här på Fotosidan och därmed kan jag inte kräva, och vill inte ha, oskälig kritik på eller om mina bilder. Det är just det som är essensen i min tanke.

En bild som tilltalar en individ gör det av många skäl, personliga, kulturella, sociala plus andra emotionellt- och erfarenhetsbaserade grunder vilket präglar både bildsyn likväl som bildkreativitet. Där är vi som unika bildbetraktare sällan i fas med mängden. Förslaget som ligger är ett hot mot mångfalden på Fotosidan tillsammans med en säker värdeminskning av just bildkritiken.... tror jag. Vad blir mervärdet av att få en övermåttan kortfattad, oengagerad och fadd kritik där man vet att målet för kritiken är egenintresse hos kritikern?

Jag får sällan kritik på mina bilder, däremot ser jag att det är en del som betraktar mina bilder vilket i sammanhanget räcker för mig. Den gång det är någon som finner någon bild tillräckligt tilltalande för att ge kritik är desto mer upplyftande och kittlande. Då känns en vibrerande tillfredställelse och samhörighet, på det plan som Fotosidan skall representera, med skriftställaren, vare sig kritiken är positiv eller negativ. Jag tar hellre en ärlig kritik än 100 bildpoolssuktande slarvkommentarer.

Jag tycker jag tittar väldigt mycket på bilder här på Fotosidan, det är ett ymnighetshorn av konst och som all konst så är den mer eller mindre bra utifrån betraktarens syn. Jag är, överlag, väldigt noga med att försöka vara ärlig och konstruktiv i min kritik. Jag lyckas inte alltid.Dock vill jag inte "tvingas" att ge kortfattade kommentarer av tveksamt värde för att kunna ladda upp bilder i den omfattning jag önskar. Det gynnar ingen. Det är betraktelsen av bilden som ger mervärdet, är bilden tillräcklig intressant eller provocerande så föds behovet ur det att kommentera bilden och ur det behovet kommer den sanna relationen till bilden fram. Den relationen stärker både fotografen och betraktaren.

Den relationen riskerar att förvandlas från guldkorn till sandkorn om förslaget genomdrivs. Tänk efter före............

//Peter\\
 
Mitt totalt respektlösa förslag: för det första, sätt som tekniskt villkor (en programmerad spärr) för placering av bild i pool/grupp att samtliga befintliga bilder i poolen/gruppen är kommenterade. Är så lite som en endaste bild (eller tillåt säg tio st) okommenterad är det alltså tekniskt omöjligt att lägga en bild där; det blir din sak, om du väljer det, att betrakta det alstret, tänka till och skriva något uppbyggande. Därefter kan du placera din egen bild i poolen/gruppen ifråga.

För det andra, sätt som riktlinje att man skriver något om vad man vill ha kritik på (åtminstone i det fall det handlar om en kritikpool). Det ger fotografen en tankeställare inför uppladdning/placering i pool, och det hjälper betraktaren. Vill man veta vilken känsla bilden förmedlar, kan man skriva det. Vill man ha kritik på vad som helst, då kan man skriva det. Vet man inte vad man vill ha kritik på, då kan man skriva det. Vill man veta om bilden är säljbar, eller varför uppdragsgivaren inte köpte bilden, då kan man skriva det. Etcetera. Som man ropar får man svar.

Saken är ju den, att bilder som idag kommenteras, är i huvudsak bilder som är bra. De förmedlar en känsla, de är vackra, välbalanserade, tankeväckande, färgmässigt trendiga och sticker ofta ut litegrand också. Men den bild som saknar precis allt av detta, och lite till, förtjänar också en kommentar. Vi befinner oss alla på varsin utvecklingsnivå, och det är inte konstruktivt att ignorera bilden (men kanske mänskligt). Det är väl det som Fotosidan handlar om? Vi är här för att utvecklas.

Jag är rädd att det blir oerhört många "skräpkommentarer" som inte ger fotografen så värst mycket. Som exempel "fult" "snyggt" etc.
Jag har hellre få konstruktiva kommentarer än 100 som inte ger mig något. Sen är det ju så att vissa bilder säger en absolut ingenting.
Jag tror att folk kommer att tappa lusten att vara här då.
Om de skall tvingas till att kommentera alla bilderna i en pool.


Sen till det förslagna ratiosystemet. Det tycker jag däremot mer känns som en jättebra ide´. Däremot att låta alla gamla kommentarer ingå det tycker jag inte om.
Jag har inte den minsta lust att sitta och kommentera över 400 bilder för att komma upp i ratio 1:1
Jag är säkert inte bland de som har störst skillnad i ratio (jag ligger ungefär 0:5 i ratio.
Vem har tid att sitta ner och kommentera en 500-1000 bilder (å då konstruktivt?
Återigen, då om något blir det ju bara skräpkommentarer för att komma upp i sin ratio. Nä bättre då att börja med de bilder som läggs in från den dagen beslutet fattas.
 
Sen till det förslagna ratiosystemet. Det tycker jag däremot mer känns som en jättebra ide´. Däremot att låta alla gamla kommentarer ingå det tycker jag inte om.
Jag har inte den minsta lust att sitta och kommentera över 400 bilder för att komma upp i ratio 1:1
Jag är säkert inte bland de som har störst skillnad i ratio (jag ligger ungefär 0:5 i ratio.
Vem har tid att sitta ner och kommentera en 500-1000 bilder (å då konstruktivt?
Återigen, då om något blir det ju bara skräpkommentarer för att komma upp i sin ratio. Nä bättre då att börja med de bilder som läggs in från den dagen beslutet fattas.

För femtielfte gången i denna tråd: ;-)
Hur många kommentarer du fått har ingenting med förslaget att göra. Det har att göra med hur många bilder du själv lagt in i bildkritik versus kommentarer du givit andra.
 
...Förslaget som ligger är ett hot mot mångfalden på Fotosidan tillsammans med en säker värdeminskning av just bildkritiken.... tror jag. Vad blir mervärdet av att få en övermåttan kortfattad, oengagerad och fadd kritik där man vet att målet för kritiken är egenintresse hos kritikern?

...

Jag får sällan kritik på mina bilder, däremot ser jag att det är en del som betraktar mina bilder vilket i sammanhanget räcker för mig. Den gång det är någon som finner någon bild tillräckligt tilltalande för att ge kritik är desto mer upplyftande och kittlande. Då känns en vibrerande tillfredställelse och samhörighet, på det plan som Fotosidan skall representera, med skriftställaren, vare sig kritiken är positiv eller negativ. Jag tar hellre en ärlig kritik än 100 bildpoolssuktande slarvkommentarer.

...

Jag tror att rädslan för oengagerade slarvkommentarer är alldeles för stor, och detta kvotsystem skulle troligen inte drabba så värst många i slutändan. Man gör en höna av en fjäder här tror jag.

Jag erkänner att jag kommenterar mycket p.g.a. egenintresse. Jag utvecklar på det viset mitt bildseende, och får bättre synlighet för mina egna bilder då folk man gett en kommentar åt ofta tittar in i min profil. Vissa ger också en motkommentar, som inte är mindre glädjande för att den givits i artighetens tecken. En annan orsak till att jag kommenterar är också att det är kul att se hur glada de flesta blir av en kommentar. Oberoende om en kommentar är given p.g.a. "tvång" (läs hellre poolregel), är det ju alltid väldigt roligt att få kommentarer på sin bild.

De flesta pooler har redan som krav att man ska kommentera minst lika många bilder som man själv laddar upp. Innehåller dessa pooler mycket mer skräpkommentarer än de övriga? Nej, jag tycker inte det i alla fall.

Kommentarer ska enligt mig först och främst vara sakliga, med synpunkter på bl.a. komposition, färger, kontraster, ljus och stämning, samt gärna innehålla nånting om vad bilden berättar en och vad den ger för associationer. En bild behöver inte vara toppenbra för att denna sorts kritik ska kunna ges, och man får ju kommentera bilder man inte gillar också, så länge kritiken framförs sakligt i en konstruktiv ton. Detta ser man däremot väldigt sällan och jag måste erkänna att jag själv också ofta lämnar en bild okommenterad om jag hittar väldigt lite positivt att säga om bilden eller har något konstruktivt förbättringsförslag....

Fotosidan är ju en sida för seriösa fotografer, såväl på amatör- som proffsnivå, och en som kallar seriös bör också kunna ge bildkommentarer. Om man inte kan bedöma andras bilder, hur kan man då bedöma sina egna?

Idag är det ofta =0 att lägga in en bild i bildkritik då inflödet är alltför stort. Bilden drunknar i mängden. Idag finns en gräns på 1 bild per vecka eller 2 för bronsmedlemmar som jag, vilket hjälper föga för att öka andelen kommentarer på bilderna. Det begränsar säkert inflödet lite, men jag skulle hellre se att man ska kommentera 4 bilder i bildkritik för att kunna lägga upp en bild där, än att ha endast en tidsbunden spärr. Problemet är ju inte mängden bilder där utan att så många blir utan kommentarer....
 
<...>

Kommentarer ska enligt mig först och främst vara sakliga, med synpunkter på bl.a. komposition, färger, kontraster, ljus och stämning, samt gärna innehålla nånting om vad bilden berättar en och vad den ger för associationer.

<...>

Detta inlägg tycker jag väcker en intressant fråga: borde det inte vara på sin plats att revidera de gemensamma betygsdefinitionerna? Att t ex betygsätta några olika parametrar var för sig enligt en skala 1-5, och utan någon beskäftig förklaring av precis vad de olika stegen på skalan betyder. Det räcker att säga 1=sämst, 5=bäst.

Parametrarna kan t ex vara ljus/kontrast, färg, beskärning, komposition, motivtolkning.

Jag tror ett sådant system skulle underlätta kommenterandet, och utrymme finns ju alltid dessutom för en textkommentar, ifall man vill ge en.
 
För femtielfte gången i denna tråd: ;-)
Hur många kommentarer du fått har ingenting med förslaget att göra. Det har att göra med hur många bilder du själv lagt in i bildkritik versus kommentarer du givit andra.
Då ber jag om ursäkt. Då har jag helt missuppfattat det hela.
Ja då ligger jag ju till och med på pluskontot ;-)
 
Webb beteende

Nu har denna tråden somnat in lite, men skriver ändå.

Jag har inte läst alla över fyrahundra inläggen bara de första hundra..


En sak har nog inte kommit fram ännu och det är hur webbeteendet är hos de flesta. En avhandling i ämnet har jag tummat på och sammanfattningsvis kan man säga att:

90% är iakttagare

9% deltar

1% konstruerar

inom de sociala nätverken på webben typ facebook, twitter, myspace och troligen Fotosidan.

Slutsats: Merparten av medlemmarna här på Fs, är nog BARA iakttagare, vill, vågar inte eller är helt enkelt nöjda med att vara passiva?

Det är påfallande många bland forumdeltagarna som inte har en enda egen bild som man kan få vila ögonen på (man kan undra varför).

Då detta inlägg är "off topic" så startar jag en ny tråd i ämnet.
 
Nu har denna tråden somnat in lite, men skriver ändå.

Jag har inte läst alla över fyrahundra inläggen bara de första hundra..


En sak har nog inte kommit fram ännu och det är hur webbeteendet är hos de flesta. En avhandling i ämnet har jag tummat på och sammanfattningsvis kan man säga att:

90% är iakttagare

9% deltar

1% konstruerar

inom de sociala nätverken på webben typ facebook, twitter, myspace och troligen Fotosidan.

Slutsats: Merparten av medlemmarna här på Fs, är nog BARA iakttagare, vill, vågar inte eller är helt enkelt nöjda med att vara passiva?

Det är påfallande många bland forumdeltagarna som inte har en enda egen bild som man kan få vila ögonen på (man kan undra varför).

Då detta inlägg är "off topic" så startar jag en ny tråd i ämnet.

Intressant att även denna tråd somnat in, den var rätt stökig ett tag med många ilskna känslor och tjatiga trätor. Nu tycks till och med redaktionen har tappat intresset för saken. Eller? Hur går det med tankarna kring att reformera kritikpoolerna? Jag vill påstå att de inte alls fungerar i dag. Om man inte gör något kan de lika gärna avvecklas.
 
Intressant att även denna tråd somnat in, den var rätt stökig ett tag med många ilskna känslor och tjatiga trätor. Nu tycks till och med redaktionen har tappat intresset för saken. Eller? Hur går det med tankarna kring att reformera kritikpoolerna? Jag vill påstå att de inte alls fungerar i dag. Om man inte gör något kan de lika gärna avvecklas.

Jag håller med om att inte poolerna fungerar. Det var därför jag startade denna tråd för många inlägg sedan :) Jag är precis som du mycket intresserad av vad redaktion har för planer kring kritikpoolerna. Jag hoppas att en förbättring kommer tillstånd eftersom jag gärna vill fortsätta att se Fotosidan som ett bra ställa att få konstruktiva kommentarer på mina bilder.

/Anna
 
Det kanske är så att man måste acceptera att merparten av de som hänger på webben är passiva iakttagare, åskådare. Då tror jag att kritikpoolerna (läs Bildkritik) nog fungerar ganska bra trots allt. Det är ju så att när man går in där så är många av bilderna ett "jasså" eller "aha" och inget mer..det finns helt enkelt inget att säga..Själv har jag säkert laddat in bilder där utan att vara riktigt självkritisk, har då bilden inte fått någon kommentar på ett par veckor så försöker jag plocka bort bilden. Den bilden som jag laddade upp för fem dagar sedan (091007) och ännu inte har fått någon kommentar, hör säkert inte hemma där.

En annan sak som ter sig lite märklig är att om man "tvingar" fram kommenterer med en ladda-upp-bild/kommentars frekvens, skall man då behandla betalande medlemmar lika som icke betalande? Fs är ju trots allt en kommersiell sida.
Själv har jag ganska gott samvete, hela sju bilder kan jag ladda upp (förutom de sjuhundraarton som jag har betalat för).

Jag tror att Fs ledning behöver skapa andra incitament för att öka kommentars frekvensen, vad vet jag inte.
 
Det kanske är så att man måste acceptera att merparten av de som hänger på webben är passiva iakttagare, åskådare. Då tror jag att kritikpoolerna (läs Bildkritik) nog fungerar ganska bra trots allt. Det är ju så att när man går in där så är många av bilderna ett "jasså" eller "aha" och inget mer..det finns helt enkelt inget att säga..Själv har jag säkert laddat in bilder där utan att vara riktigt självkritisk, har då bilden inte fått någon kommentar på ett par veckor så försöker jag plocka bort bilden. Den bilden som jag laddade upp för fem dagar sedan (091007) och ännu inte har fått någon kommentar, hör säkert inte hemma där.

En annan sak som ter sig lite märklig är att om man "tvingar" fram kommenterer med en ladda-upp-bild/kommentars frekvens, skall man då behandla betalande medlemmar lika som icke betalande? Fs är ju trots allt en kommersiell sida.
Själv har jag ganska gott samvete, hela sju bilder kan jag ladda upp (förutom de sjuhundraarton som jag har betalat för).

Jag tror att Fs ledning behöver skapa andra incitament för att öka kommentars frekvensen, vad vet jag inte.

Det är ju det, att det inte är så lätt att komma på vilka incitament som kan fungera. FoQus-gruppen har ju tagit ett kreativt grepp på detta, *alla måste vara aktiva* och kommentera *alla uppladdade bilder*, den som inte håller tempot åker ur. Det upplägget garanterar faktiskt att medlemmarna i gruppen får kommentarer på sina bilder (hur intresselösa de än må vara, om nu det är poblemet).

Visst håller jag med om att man inte har lust att kommentera många bilder, och inte bör vara förvånad om andra känner detsamma inför ens egna. Men om idén med kritik ska funka, då måste man faktist ha chansen att få synpunkter även på bilder som kanske inte är alltför upphetsande.

Min egen lösning på det där är att blogga i stället. Då är det lättare att få kommentarer, både på bilder och annat.

Men jag tycker ändå att något måste göras åt kritikpoolerna, de är rena farsen nu. Och det ska inte krävas att man själv är elitfotograf för att få lite uppmuntran och synpunkter. Det är ju inte meningen med fotosidan, att den bara är för de allra främsta.
 
Jag håller med om att inte poolerna fungerar. Det var därför jag startade denna tråd för många inlägg sedan :) Jag är precis som du mycket intresserad av vad redaktion har för planer kring kritikpoolerna. Jag hoppas att en förbättring kommer tillstånd eftersom jag gärna vill fortsätta att se Fotosidan som ett bra ställa att få konstruktiva kommentarer på mina bilder.

/Anna

Vi är många som är intresserade av redaktionens planer och idéer. Vilket väcker en helt annan fråga, nämligen att det är frustrerande svårt att få någon respons från redaktionen på frågor, hur välmotiverade de än är. Det hjälper inte ens att skriva en fråga i någon av de ansvarigas gästbok. Jag kan väl förstå att de är strängt upptagna och inte hinner med att respondera på allt, men på något sätt måste de förbättra kommunikationen med medlemmarna. Enda gången jag fick ordentlig respons var när jag klagade på animerade annonser. Då fick jag veta att de inte har någon avsikt att begränsa annonsörerna, ingen alls. Trots att de är väl medvetna om att sannolikt de flesta medlemmar avskyr dessa annonser. Nåväl, jag stoppar alla blinkande annonser jag kan med adblock. Med lite pyssel kan man stoppa 100% och slippa se dem.

Det finns tillfällen när det bara blir alltför tydligt med de kommersiella motiven. Vi måste väl förstå att ingen skulle vilja hålla en sådan här sajt i luften utan att tjäna pengar på det, men det är ju trots allt oss medlemmar de lever på. Så jag efterlyser lite större möjligheter till ömsesidig kommunikation.
 
Nu har jag läst hela tråden (puh) och vill koppla ihop detta inlägg med det ovan #471

Förslag för att öka kommentarerna i Bildkritik, så att medlemmarna på Fs blir bra fotografer:

#1 Fs ökar sina inkomster (kommersiellt JA), med "Bedömnings pool, av proffs", 2:-/bild?

#2 Fs ökar sina inkomster, med Platinum medlem, xxx:-/år, typ fri bildbedömning, av proffs?

#3 En väntesluss, bilder på väg in i Bildkritik, på sin egen sida, två per månad. Duger Bilden?

#4 Efter en viss (kort) tid åker okommenterade bilder ut ur Bildkritik?

#5 Om man gått in i poolen Bildkritik, kommer man inte ur om man inte har kommenterat?

#6 När man går in i Bildkritik kommer alla okommenterade upp först?

#7 Tävling, de mest konstruktiva kommenterarna får ngt?

#8 Olika kampanjer på Fs, vecka 5 är stora kommentarsveckan?

#9 En ny medlem måste vänta x månader innan man kan ladda upp bilder i Bildkritik?

#10 Topplista, veckans bästa kommentar på första sidan?

Några fler förslag?
 
Lagom är bäst, slitet uttryck men kanske...

... att det stämmer i detta fall. Och då menar jag 1:1-förhållandet, man får lika mycket som man ger. Rätt så logiskt och kanske en bra början?

Sen tycker jag man ska tänka på att man inte bara kommenterar bilder man tycker är bra, utan även mer "amatörmässiga". De behöver en extra push i rätt rikting och uppmuntran på ett konstruktivt sätt.
 
Det beror på hur man betraktar och tänker.

Jag personligen delar inte in bilder i professionella eller amatör,det
är inte det som får mig att hajja till inför en bild som skapar mitt
intresse,jag har ju skrivit lite tidigare på den här tråden,och då varit otydlig i mitt sätt att handskas med bildbetraktande kan tänkas.För det är faktiskt som jag skrivit tidigare ,att ibland hittar jag inget som fångar mig och då skriver jag inte,och jag kommer INTE att ändra på detta.Ulf Aspeqvists lista är nog det mest konstruktiva greppet i nu
läget,sen kan man ha åsikter på pkt.7 o 9 men endast det enkla är genomförbart.
Janne
 
Jag personligen delar inte in bilder i professionella eller amatör,det
är inte det som får mig att hajja till inför en bild som skapar mitt
intresse,jag har ju skrivit lite tidigare på den här tråden,och då varit otydlig i mitt sätt att handskas med bildbetraktande kan tänkas.För det är faktiskt som jag skrivit tidigare ,att ibland hittar jag inget som fångar mig och då skriver jag inte,och jag kommer INTE att ändra på detta.Ulf Aspeqvists lista är nog det mest konstruktiva greppet i nu
läget,sen kan man ha åsikter på pkt.7 o 9 men endast det enkla är genomförbart.
Janne

Som jag har skrivit tidigare så finns det tusentals bilder i poolen ifråga, så du lär inte behöva ändra på dig, eftersom du ändå knappast kommer att ha några problem att hitta bilder att kommentera. Allt frid och fröjd altså :)
 
ANNONS