Bara bilder

Morgonpromenad med en gammal kamera

Jag gillar verkligen min Sony RX1r, den är perfekt att ta med på morgonpromenaderna med hunden

Postat 2021-09-27 00:10 | Läst 1816 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Led-belysning eller inte, det är frågan

Jag har i alla år sökt bra utrustning för att ta inomhusbilder och jag har försökt med olika typer av blixtuppsättningar, softboxar osv. men har aldrig varit riktigt nöjd.
Softboxar tar stor plats och det tar tid att ställa upp utrustningen.
Jag har aldrig varit riktigt nöjd med ljuset i bilderna som ofta har sett lite hårt ut, trots softboxar.

För ett år sedan läste jag en del om led-ljus, som jag har varit tveksam till, nu bestämde jag mig för att prova i alla fall och här kommer slutsatser efter ett års användning.

Fördelar med ledbelysning är:
Storleken, de är lätta att ta med sig, de tar liten plats och kan enkelt tas fram samt stuvas undan.
Man ser direkt i kameran hur bilden kommer att bli, så det är lätt att göra bilderna.
Det är enkelt att få mjukt ljus som jag själv tycker känns naturligt.
De fungerar både till stillbilder och till video.
Färgtemperatur kan anpassas till omgivande ljus.
Om man använder flera ljuskällor kan man enkelt skapa stämningsljus i bilder och video.
De är billiga

Nackdelar med ledbelysning är:
De inte är lika ljusstarka som blixtar.

De led-belysningar som jag har är:
Aputure AL-MW, CRI +95, 4000 lux på 0,3 m. (vattentät och kraftfull, ryms i en ficka och fungerar i hemmastudion)
Litra Pro, CRI +95, 1200 lm på 1m. (suverän utomhus)
Litra Torch 2.0, CRI +90, 500 lm på 1m. (2 st som jag numer alltid har i kameraväskan)
Nanlite Pavotube II 6C, CRI +95, 520 lm på 1 m (bra alternativ, men inte så ljusstark)
Phottix M200R, CRI +96, 1200 lux på 0,5 m (bra och användbar, ryms i en ficka, många effekter)
Phottix Nuada R4II, CRI +96, 1800 lux på 1m (min favorit i hemmastudion)

Testbilder i svartvitt eftersom jag arbetar i svartvitt: Kameror Nikon D750 eller Fujifilm X-H1

Phottix Nuada R4II, på stativ.
Jag tycker att ljus och skuggor blir lagom mjuka, det känns som naturligt dagsljus.
Jag kan jobba med lite kortare skärpedjup tack vare kraftigt ljus ljus.

Standardinställning som jag använder:
Jag arbetar oftast med 100% ljusstyrka, vilken kan ändras upp 1800 LUX vid 1 meters avstånd, samt 5600K för att likna dagsljus eftersom jag när det är möjligt fotograferar intill fönster.
Längs ytterkanten av den runda panelen sitter 180 LED st med 3200K samt 180 st LED med 5600K vilket gör att man kan ändra färgtemperatur steglöst. Det är perfekt när ljuset ska mixas med befintligt ljus från glödlampor eller dagsljus.
Den är välbyggd med kraftigt ljus, perfekt för hemmastudion men kan även användas ute.

Litra Pro, handhållen med 50% ljusstyrka och 5600 K
Den ger på grund av storleken ett hårdare och mer koncentrerat ljus med mer markerade skuggor men trots det ingen hot spot utan ganska mjukt ljus.
Färgtemperaturen kan anpassas mellan 3000K - 6000K.
Den är vattentät till 30m, vilket gör den användbar utomhus i alla tillfällen.
Den är lätt att justera med mobilen som fjärrkontroll.
Byggd för hårda tag och passar på grund av storleken i vilken ficka som helst, perfekt när man skall ut i skog och mark.

Phottix M200R, båda bilderna handhållet med 50% ljusstyrka och 5600K
Jag tycker att ljus och skuggor blir lagom mjuka, det känns som naturligt dagsljus, men tack vare den krafiga ljusstyrkan kan jag 
jobba med lite kortare skärpedjup.
Färgtemperaturen kan anpassas mellan 3200K - 5600K.
Den är vattentät till 30m, vilket gör den användbar utomhus i alla tillfällen.
Den kan användas som powerbank för mobilen vid behov.
Smidig, praktisk många effekter och ger ganska bra ljus.
Den är välbyggd och ryms i en vanlig jackficka eller i kameraväskan.

2 st Litra Torch 2.0 en på bord och en i handen.
Här har jag kört på 100% ljusstyrka utan diffusor för att få lite mer detaljer. Med diffusor blir ljus och skuggor mjukare utan hotspot.
De kan användas för att simulera naturligt dagsljus, men tack vare den krafiga ljusstyrkan kan jag 
jobba med lite kortare skärpedjup.
Färgtemperaturen är 5700K.
Den är vattentät till 20m, vilket gör den användbar utomhus i alla tillfällen.
De här små undren kan jag inte vara utan, jag har ofta en eller två i fickan när jag går ut.
Byggda som stridsvagnar och passar på grund av storleken i vilken ficka som helst, perfekt när man skall ut i skog och mark.

Nanlite Pavotube 6CII, på bordsstativ (selfie)
Jag tycker att ljus och skuggor blir mjuka tack vare rörets längd, ljuset känns som naturligt dagsljus, men tack vare den krafiga ljusstyrkan kan jag 
jobba med lite kort skärpedjup.
Färgtemperaturen kan anpassas mellan 2700K - 7500K.
Lättanvänd, känns stadig, ej vattentät men bra allmänbelysning, ryms inte i en ficka eller i kameraväskan.

Aputure AL-MW, på belysningsstativ 100% ljusstyrka 5700K (även denna en selfie)
Den ger på grund av storleken ett hårdare och mer koncentrerat ljus med mer markerade skuggor men trots det ingen hot spot utan ganska mjukt ljus.
Färgtemperaturen 5600K, men den levereras med 6 filter så att färgtemperatur kan ändras.
Den är extremt ljusstark 4000 lux på 0,3 m och med boost mode 6000 lux på 0,3 m
Den är vattentät till 10m, vilket gör den användbar utomhus i alla tillfällen.
Den är välbyggd och ryms i en lite större ficka eller i kameraväskan.

Postat 2021-09-05 11:33 | Läst 927 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera