Natur med mest fåglar, blommor och makro. I övrigt allt som kan verka intressant.

Varning för: En väldans massa veteranmarknadsbilder

Min oförmåga att välja - det blev många bilder, kanske som kompensation för frånvaron på Fotosidan under några dagar. Nåväl, efter skördefesten blev det veteranmarknad. Jag hade inte förstått att den började på e.m. dagen innan med uppackning och lite kombinerad handel/fest på kvällen, den egentliga marknaden hade börjat kl 06 på morgonen, och folk packade ihop när vi kom vid ett, hälften av fordonen var borta, resten försvann efter hand. Bl.a. mötte vi en Citroen SM, den hade jag gärna synat närmare. F.ö. håller jag på med systembyte just nu, nästan 20 paket på Tradera, hade inte förstått hur mycket jobb det är med denna handel, men det är kul att lära sig. Canon ut - Panasonic in (även Olympus funkar). Det kom efter funderingar om foto och livet, varför sju kameror och massor av objektiv, hur många bilder kan man ta på en spindel? o.s.v. En längtan efter en kamera som duger till allt. Har planer att nästa vecka dra till Malmö och träffa en herre på Fotosidan, första gången jag möter någon på riktigt här - spännande! Han har också fotopryl som jag länge och hett har längtat efter.   

  Så for vi iväg, stilenligt. Med rätt bil parkerar matt gratis mitt i.      vi fann en gul bil       lite badkarsliknande inuti, lättbegriplig instrumentering      och gott om plats att skruva, tätat grenröret hemma.      Fanns även godsaker för de frankofila.     Håller stilen      Rakt igenom svenskt, fina grejor! Möjligen är generatorn från Bosch.      Mitt i blickpunkten      Ovanlig syn       och en ovanlig bil, en BMW i perfekt skick.       Snyggt och fantasieggande, låter bekvämt och modernt.      Så snygg (ja, det är frun som speglar sig där)       Sätt den i rabatten och låt slingerväxterna täcka över - kanske en nygammal trend?        Endast fantasin sätter gränser vad som går att göra med denna pryl, säkert billig.       Tvåtaktsdrömmar har många nu för tiden      Är din Granada trögstyrd? Kanske ny servo?       Kan du inte sova? Denna litteratur kanske hjälper.      OOoohh! Lite händighet och de kurviga formerna far snart ut på vägen  i svindlande 30 knutar.      Nog en av de sista modellerna med remdrift. De remdrivna gick väldigt bra på grusväg minns jag, bra drag genom varvregistret.      Men här då! Känner du att din cykel går för långsamt, behöver du mer spänning än vad som är nyttigt? Då finns där motorsatser från Kina med drivlina, tank och allt utom bensinen. Kostar några tusen bara, och de största motorerna får upp trampcykeln i 80 knyck.       Mer tvåtakt,  nu lätt MC, lite dyr, men ett eftertraktat märke på den tiden.       Populära skyltar, men är de så gamla?      Mer som ser nygammalt ut, kanske någon uppvuxen i Stockholm känner till detta bageri?      Många bortlagda fiskedrömmar.      En säljare körde denna läckra vagn.     Musiken var inte dyr      och mycket som såg bekant ut.   

Inlagt 2017-09-06 20:53 | Läst 902 ggr. | Permalink
Ja, där fanns mkt att se och mkt känner jag igen! Och rätt bil där i första bilden är väl en Valiant kan jag tro?/ Björn T
Svar från Vibybo 2017-09-07 01:14
Helt rätt om Valianten Björn, min frus kusin har den, det är en import i orört skick.
Kul tycker jag! Man hamnar tillbaks till barndomen, även om jag är för ung med mina 61 för en hel del saker här..
Hälsn!
Svar från Vibybo 2017-09-07 01:18
Tack Jan, tänkte lite åt det hållet när jag gick där. Svårt att finna någon under 50 år, vad händer med alla prylar om 20 år, är de borta då och Berlingo är bilen som gäller?
BMW-n blev igen riktig hit. Designen var omsorgsfull men ansågs lite trubbig. Nu tycker jag den är riktigt snygg, man vänjer sig. Eller det är nog bilens skick och detta foto som drar upp!

Burken Stockholms Bageri-Aktiebolag köpte vi med 950 gram skorpor. Nytillverkad kopia på 1970-talet. Skorporna är uppätna för länge sen men burken den finns kvar.
Svar från Vibybo 2017-09-07 01:21
Tack Måns, då fick jag svar på burken. BMW:n var mycket fin, perfekt skulle jag vilja säga, t.o.m. avgasrörets ände hade en kromad snäcka med V8 märket på.