En mix av mer eller mindre konstiga bilder. Fokus på landskap i första hand, arkitektur och stadsmiljöer i andra hand. Åsså lite annat.

Brutal arkitektur

Blir betongbyggnader mycket brutalare än det den här? Kanske. 

Publicerad 2026-03-01 10:24 | Läst 442 ggr
Vibybo 2026-03-01 10:59
Ett praktiskt hållbart material sen romartiden, tyvärr används det ofta på ett sätt som gör att miljön känns omänsklig och frånstötande. När de stora betongområdena byggdes erbjöds en modern miljö med hög standard och gångavstånd till det nödvändiga, folk skulle bort från slum och orenhet. Men som tiden visat vill många människor inte bo så. Som så ofta: väl tänkt, men......
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:13

Det är så sant. Det var för ett gott syfte man började bygga betongkomplex. Sedan kan de se mer eller mindre trevliga ut. Tack så mycket för kommentaren Stefan!
Hälsningar Bjarne
morgondotter 2026-03-01 12:16
brutal arkitektur kan vara otroligt spännande
dom du tänker på är sannolikt dom betonghus som byggs där marken jämnas ut, allt levande fälls och räls läggs ut för att transportera betongelementen i rask fart
grund gjuts och elementen monteras raskt
alla hus i raka linjer
ser likadana ut
allt dött och betong
fult, fasansfullt att växa upp i
en ide' av rå brutalitet som finns som bostadsområden runt om
den råa brutaliteten sätter sina spår i uppväxtvillkoren för dom barn som växer upp där
det vet vi ju

men som sagt, det finns byggnader och bostadsområden där den råa brutaliteten fyller en positiv funktion
en politisk kulturell fråga
jag gillar betong som har ett syfte

/inger
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:15

Det är inte svart eller vitt, som så många gånger i livet. Betong är inte dåligt i sig. Man kan använda den på olika sätt. Tack så mycket för kommentaren Inger!
Hälsningar Bjarne
sveka 2026-03-01 15:05
Brutalismen hade från början en tydlig social agenda som betonade tillgång till moderna bostäder för alla, hållbara material och minimalistisk design. Den hade sin höjdpunkt under decennierna efter det andra världskriget för att fylla behovet av åter- och nybyggnation till växande befolkningar. Som både Stefan och Inger framhåller var det mycket som blev fel samtidigt som behovet var stort och grundtanken god. På senare tid verkar miljonprogrammet vara på väg att om- och uppvärderas.
Intrycket av din bild av ett hörn av en betongbyggnad dras ner av en papperskorg/soptunna, graffiti, elskåp och den hårda gallerdörren (också med graffiti).
Men jag tycker att själva byggnaden är intressant, särskilt den räfflade väggen till vänster med dess serie av successiva konvexa (och en konkav) linjer. För mig är detta en typisk brutalistisk estetik, som man kan gilla eller förkasta, men den antyder en klar avsikt från arkitekten att ge väggen ett estetiskt uttryck. Att det efteråt har tillkommit soptunna m.m. kan arkitekten inte rå för utan är mer ett tecken på hur hela miljön har tillåtits att förfalla. Det kan också vara så att byggnaden har en funktion (soprum, garage, allmänt förvaringsutrymme) som i sig kan ha en förslummande inverkan.
Som svar på din fråga skulle jag säga att ja, det kan bli brutalare än så här, i alla fall i betydelsen mer ointressant, fulare och mindre själfullt. För mig, som uppskattar brutalismen, är typexemplet de många okänsliga köplador som fyller många stadscentra och som representerar "brutalism" utan ens försök till estetik.
Hälsningar Sven
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:22

Den här frågan engagerar dig! Det finns en intressant historia här. Jag har tittat på TV-serien som jag inte är helt säker på namnet nu, men det var kanske "Så byggdes Sverige".
Det är verkligen en annorlunda betongbyggnad och det var därför jag stannade till och fotade den. Jag har dock en annan tanke om soptunnan, elskåpet och graffitin. Jag gillar ibland när det är något som stör och bryter av i bilden och det här är ett bra exempel. Fast jag förstår precis vad du menar. Det klart att elementen stör intrycket från byggnaden i sig - eller till och med förstör den! Betongbyggnader kan ju se olika ut också förstås och en del kan ha en positiv estetik. Tack så mycket för kommentaren Sven!
Hälsningar Bjarne
pisces 2026-03-01 17:34
jag sällar mig till kören som faktiskt gillar betong och brutalism. det är inte alltid kul, men när det är kul, kan det vara riktigt trevligt. jag tycker att betong ofta åldras vackert, och är överlag väldigt förtjust i det där skitiga som blir.

sen att mycket av sådant som byggts med betong är väldigt tråkigt är ju inte betongens fel.
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:24

Du har helt rätt. Det är inte betongens fel hur vi använder den! För egen del gillar jag att fota den, gärna när den blir lite skitig. Däremot vill jag nog inte bo i ett betongkomplex. Lite motsägelsefullt, men så är livet! Tack så mycket för kommentaren Malinka.
Hälsningar Bjarne
Erik Madsen 2026-03-01 18:53
Hej Bjarne.
Det finns många olika åsikter om betongkonstruktioner.
Jag tror att betong först användes för att bygga silos och fabriksbyggnader.
Höghus byggdes på 60-talet i Danmark. Man ville erbjuda nya lägenheter för att ersätta de gamla, läckande och fuktiga lägenheterna på Köpenhamns mörka bakgårdar.
De mest kända nya betonglägenheterna byggdes i Gladsaxe.
Bland annat skrevs det:'

"Bostadshuset Høje Gladsaxe väckte berättigad uppmärksamhet på grund av sina dimensioner, avancerade byggteknik och arkitektur, som avsevärt skilde det från samtida bostadshus."

Här i Roskilde finns Vikingaskeppsmuseet, som byggdes i betong och som senare skyddades för en ovanlig byggmetod - också på 60-talet.
Din bild ger ett blandat intryck, men jag gillar själva fotot.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:29

Hej Erik! Jag kan tänka mig att det finns en liknande historia i Danmark när det gäller bakgrunden till varför man började bygga i betong. Man kan absolut se på bilden på olika sätt. Tack så mycket för din kommentar!
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Lena Holm 2026-03-01 19:53
Brutal betong kanske men någon har ju ansträngt sej för att göra mjuka former här.
Hälsningar Lena
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:30

Ja, det är ju inte bara en slät vägg, så något har tänkt till! Tack så mycket för kommentaren Lena.
Hälsningar Bjarne
mojje 2026-03-01 20:10
Ja det här känns som en brutal bild, klottret gör att det känns som man är i "gangsters paradise" på något sätt. Spännande!
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:31

Kul att du tycker det är spännande. Jag var på väg till dagens arbete och kunde inte låta bli och stanna till och ta en bild. Tack så mycket för kommentaren Morgan!
Hälsningar Bjarne
gunte 2026-03-02 07:30
Verkar som att någon har tänkt till och ville mjuka upp det hårda, vete tusan om det blev så bra, känns inte bra i magen..
HaD/Gunte..
Svar från Bjarne 2026-03-02 10:33

Jo, någon har tänkt. Enligt mig, inte vackert, men intressant! Tack så mycket för kommentaren Gunte.
Hälsningar Bjarne