I fotonernas värld

I bloggen delar jag med mig av en del av mina bilder. Sådana som jag känner för att visa upp kort och gott.

Dovrefjell och myskoxar

För dem som följer min blogg är det nog uppenbart att jag inte har några ambitioner att komma med inlägg i kronologisk ordning. För några veckor sedan hade jag två inlägg från första dagen på en resa till Norge. Fem dagar återstår alltså. Här kommer fortsättningen, dag 2. Den utspelar sig på Dovrefjell, då min kompis Håkan och jag bestämt oss för att följa med på en myskoxsafari med guide.

#1

Vi samlades för genomgång inför vandringen vid den mycket vackra Hjerkinn station. Förutom guiden var det två norrmän, två tyskar, en fransyska samt Håkan och mig. Här frågade Håkan fransyskan: "Do you like it in Sweden?" Jag var tvungen att upplysa honom om vilket land vi var i...

#2

Det var en strålande höstdag. Här har vi kommit upp till trädgränsen.

#3

Lite senare befinner vi oss på kalfjället, en ganska stor fjällhed. Vita toppar på avstånd. Vilken dag!

#4

Fjällbäckar finns det förstås gott om.

#5

Jag är lite stolt över att det var jag som hittade myskoxarna först, före guiden. Vi kom inte supernära, men med ett 100-400 mm objektiv och lite beskärning, så blev det inte så tokigt. Förresten skall man hålla ett säkerhetsavstånd på minst 200 meter.

Majestätiska djur!

#8

På vandring tillbaka efter en härlig dag. Gula björkar var det gott om.

#9

Snøhetta, Dovrefjells högsta punkt, 2286 meter över havet. Nästan 200 m högre än Kebnekaise. Fast det är inte Norges högsta fjäll. Det lär vara Galdhøpiggen eller Glittertind, beroende på om man räknar istäcket eller inte.

Postat 2013-11-23 10:04 | Läst 3505 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Dimmigt vid Ivösjön och Kjugekull

En morgon i oktober åkte jag till Kjugekull, som ligger intill Ivösjön i nordöstra Skåne. Dimman låg delvis tät på vägen dit, så det var lovande fotografiskt. Väl framme fanns det en hel del dimma över låglänt terräng och över sjöarna. Höstfärgerna fanns kvar också, så det gjorde att det fanns mycket att rikta kameran emot. Jag tycker det blev en riktigt bra fotoförmiddag.

#1
Dagens första bild. Solen har precis gått upp, men döljs av dimmorna över Ivösjön.

Ivösjöns strand.

#3

Mot Bromölla och vad som måste vara Iföverken.

På stranden.

#6

Det här trädet har trillat långt innan stormen Simone!

#7

I bergstrakter är det inte ovanligt att vara ovanför molnen, men det är inte så ofta jag upplevt det i Skåne. Då får man passa på att använda kameran!

#9

Utsikt mot Kiaby.

#10

Kjugekull är berömt för att många som praktiserar bouldering åker hit. Det innebär att man klättar på klippblock utan några hjälpmedel utom en madrass nedanför. Det här är inte bland de största stenarna. Det finns riktigt stora klippblock här.

#11

Postat 2013-11-16 10:08 | Läst 3375 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Lövö

Tredje och sista blogginlägget om Ulfs och mitt besök på Store Mosse. De tidigare inläggen har handlat om turen "Blådöpet runt". Den här gången är bilderna tagna vid Lövö, som verkligen ligger som en liten ö, eller åtminstone halvö, ute i mossen. För att utnyttja dagen till max, så gick vi också en runda en bit norrut innan hemfärd.

#7

Postat 2013-11-14 20:46 | Läst 3191 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Blådöpet 2:2

Då kom äntligen ADSL tillbaka tidigare i veckan. Det var borta drygt en vecka efter stormen Simone, så det blev inget blogginlägg förra veckan. Nu funkar det igen!

Det här handlar om fortsättningen på min och fotokompisen Ulf Arvidssons besök i Store Mosse nationalpark. Förra inlägget innehöll första delen av vandringen på stigen "Blådöpet runt". Nu har vi helt lämnat själva mossen bakom oss och vandrar tillbaka genom skogen.

#1

Stigen går delvis på spänger, och det här är väl en klassisk bild.

#2

Motsvarande motiv fast med kamerarörelse. Vilket blev bäst?

#3

Ulf hade en nästan identisk bild. Jag blev helt enkelt tvungen att göra något annorlunda och valet föll på en ganska hård svartvit konvertering.

Lingon om lummer.

#7

På vägen tillbaka går vi på infartsvägen till Lövö.

#8

Trädkrameri! Fast av träden själva den här gången.

Postat 2013-11-09 16:03 | Läst 3300 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera