En mix av mer eller mindre konstiga bilder. Fokus på landskap i första hand, arkitektur och stadsmiljöer i andra hand. Åsså lite annat.

Edit Hanö

En bild till från Hanö hösten 2019. Nu tänkte jag fokusera på bildbehandlingen. Första bilden visar den obehandlade raw-filen. Jag har följt receptet ETTR (Expose To The Right), vilket gör bilden blek och kontrastlös. Den ser inte särskilt trevlig ut så. 

#1

Bild #2 har fått global bildbehandling i Lightroom och då pratar vi om färgbalans och de olika ljus- och kontrastreglagen. Dessutom är bilden beskuren till 3:2-formatet. Med de editeringarna kommer jag närmare en användbar bild, men jag är inte nöjd där. 

#2

Därefter är det dags för lokala justeringar och då är det fråga om ett antal maskeringar med efterföljande justeringar.

1. 'Välj himmel' samt mörkat ner och justerat kontrasten i himlen.

2. Pensel över träden samt ökat ljusstyrkan där och ökat färgtemperaturen ett snäpp.

3. 'Färgområde' där jag valt den bruna färgen på skogen samt överlappat den masken med en pensel för att inte påverka andra bruna områden. Därefter har jag ljusat upp det bruna.

4. Radiell övertoning som delvis ligger utanför vänster kant där jag ljusat upp lite lätt samt lagt på aningen värme (gult). Den editeringen är subtil och nätt och jämnt märkbar. 

5. Radiell övertoning längst ute på udden där jag dragit ner högdagrarna lite eftersom jag tyckte det var lite för ljust där. 

6. Linjär övertoning från botten på bilden där jag mörkat ner lite för att blicken ska fortsätta in mot de ljusare områdena.

7. Pensel över vattnet där jag använt negativ klarhet och textur för att göra vågorna lite mjukare. Jag tyckte de tog över lite för mycket annars.

Sådär ja! Nu har jag fått till det på ett sätt som jag känner mig nöjd med. Det finns förstås inte en sanning om hur man ska bildbehandla. Jag försöker att använda devisen 'kännas men inte synas', d.v.s. bildbehandlingen ska vara trovärdig och det är inte den man ska lägga märke till när man tittar på bilden. Om det är bildbehandlingen som betraktaren främst lägger märke till, så tycker jag att jag har misslyckats. Fast jämför man tre bilder som här, så är det ju uppenbart att editering skett. De här tankarna använder jag för naturtrogna landskapsbilder i färg. I andra sammanhang kan jag tänka annorlunda. 

#3

Publicerad 2026-02-10 10:32 | Läst 487 ggr
Erik Madsen 2026-02-10 18:11
Hej Bjarne - WOW.
Jag tycker att så omfattande bildbehandling är en hel fotohobby i sig. Och det är en riktigt rolig del av alltihop. Jag har varit där.
Det var länge sedan jag fotograferade med RAW-filer.
Och sedan starten av min Fuji-period är det bara jpg och helt färdig justerade bilder i kameran, som du vet :-)😊
Färgerna i nummer 1 kanske påminner mig lite om Nikons standardfärger, som hyllas vida omkring. I nummer 3, är vi kanske lite på väg mot en HDR-bild? Jag gillar resultatet - oavsett vilken efterbehandling som har använts.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Färguppfattning är ett mycket subjektivt ämne, som du också vet.
Svar från Bjarne 2026-02-11 14:03

Hej Erik! Tack så mycket för din återkoppling. Vi har valt olika vägar, JPEG och RAW. Olika sätt att nå nirvana:) Bild 3 är ju ganska kontrast- och färgrik. Kul att du gillar resultatet! Stort tack för din kommentar.
Många vänliga hälsningar, Bjarne
RolfEric 2026-02-10 19:34
Det blir fint att se. Bilden målas fram från raw-filen. Men vilken bild är mest verklighetstrogen? Det går nog inte att säga, tänker jag. Om jag är på dåligt humör och trött så ser "verkligheten" ut som den obearbetade raw-filen. Men om jag är pigg och glad så blir det mer som den bearbetade versione.
Svar från Bjarne 2026-02-11 14:04

Du har helt rätt. Humöret påverkar hur man ser både motiv och färdig bild. Jag tror i alla fall inte att jag såg motivet så kontrastlöst som i bild 1. Då hade det nog inte blivit någon exponering. Tack så mycket för kommentaren Rolf!
Hälsningar Bjarne
pisces 2026-02-11 01:45
jättespännande att se din process. jag tycker att det är superintressant att se hur andra jobbar med sin bildredigering, särskilt eftersom jag själv gör så oerhört lite sådant. hur lång tid tar det dig att göra klart bildbehandlingen av en sån här bild, tills du är nöjd?
Svar från Bjarne 2026-02-11 14:08

Jag har gjort mer med den här bilden än jag brukar göra. Hmm, hur lång tid kan det ha tagit? Jag gissar på en halvtimme eller så. Själva 'handgreppen' tar inte så lång tid om man känner till reglagen, men det är ju också det här med att fundera på vad jag vill göra och till vilken grad. Tack så mycket för kommentaren Malinka!
Hälsningar Bjarne
Lena Holm 2026-02-11 08:02
OJ, vilken redigering. Så här omfattande är det sällan jag redigerar en bild, men jag håller med om att den inte upplevs som för "överredigerad" på slutet. Jag gillar att himlen har blivit något mörkare och att det rosa på klipporna syns lite mer. Det enda som möjligen känns lite väl kraftigt är det gula bland träden. Men det är ju din bild och du som bestämmer hur du vill att det ska se ut. Mycket intressant att få ta del av.
Hälsningar Lena
Svar från Bjarne 2026-02-11 14:17

Det är ovanligt att jag också gör så många justeringar på en bild, så det var ett lite mer extremt exempel. Det gula på träden sticker ut och eftersom det var hösten 2019 minns jag inte hur det såg ut i verkligheten. Den skillnaden blir extra tydlig när man ser alla tre bilderna tillsammans. Tack så mycket för kommentaren Lena!
Hälsningar Bjarne
pdahlen 2026-02-11 10:01
Det blev skillnad det och visst ser urbilden blek och intetsägande ut, fast jag tycker nog också att slutresultatet blev lite för påträngande. Mycket blev bra men kanske dra ner svärta eller kontrast något så den blir lite behagligare för ögat.

Jag har pillat ganska länge med min framkallning av raw, det började med att jag tog samma bild i raw och JPG i kameran och sedan drog i spakarna för raw så att den liknade JPG bilden. Därefter sparade jag ner denna inställning som en preset som jag startade all redigering med, det var nog för en tio år sedan. Efter det så har jag efterhand uppdaterat denna preset lite efter hur jag oftast drar spakarna när jag utgick från preset’en och sparat ner detta. Nu är det så att jag väldigt sällan gör så mycket mer än att trycka på min preset och utföra beskärning samt lägga någon lokal skärpa med penseln, detta fungerar oftast på 95% av bilderna medan det är några som får någon specialbehandling
Svar från Bjarne 2026-02-11 14:19

Det är ju smidigt med presets, men jag brukar ändå behandla varje bild för sig. Det här är ett ganska extremt exempel och slutresultatet blev kontrastrikt. Du har säkert helt rätt i att en mjukare kontrast kan kännas skönare för ögonen. Tack så mycket för kommentaren Peter!
Hälsningar Bjarne
sveka 2026-02-11 10:57
Det är inte ofta som man får inblick i hur bilder som presenteras här på FS (eller i andra fora) har bildbehandlats, och därför blir din redogörelse extra intressant.
På ett personligt plan kan jag konstatera att vi verkar tänka ganska lika om bildbehandling, både vad gäller val av åtgärder och målsättningen att arbetet med bilderna inte skall vara alltför påtagligt för betraktaren (vilket inte är ovanligt i en del landskapsfoto). Samtidigt tycker jag själv att arbetet "in post" är både roligt och viktigt och en integrerad del av den slutliga bilden.
Beträffande ditt bildexempel har jag funderat en del över resultatet. Såvitt jag kan se är skillnaden mellan bild 2 och 3 din bearbetning av träden i bakgrunden. Att de behövde ljusas upp i bild 2 framgår av hur de ser ut i bild 1, men jag får intrycket att den effekten, inklusive ökningen av färgmättnaden, blir lite för stark. Jag undrar också över de gula partierna på klipporna (nedanför träden) om de kanske också är lite väl mättade i sin färg.
Det kan förstås vara övermaga att ha synpunkter på en annan fotografs bildbehandling, särskilt inte om man själv inte var med vid fototillfället. Men eftersom du är öppen med din process, tänkte jag att du bjuder in till återkoppling. När det gäller dina intima landskap har jag alltid accepterat bildbehandlingen som helt naturlig och självklar.
Hälsningar Sven
Svar från Bjarne 2026-02-11 14:25

Absolut bjuder jag in till återkoppling och det är jag tacksam över att få! Effekten av bildbehandlingen av träden är påtaglig och jag kunde varit lite mer varsam där. Jag har inte ökat färgmättnaden specifikt, men ökad kontrast påverkar ju färgmättnaden indirekt. Det gula på klipporna, tänker du på lavarna i strandkanten? De har också en ganska intensivt gul färg, som kunde varit svagare. Det är 6½ år sedan, så jag minns inte hur det såg ut! Som några andra påpekat så är det en ganska kraftig editering och kanske hade det varit bra att sänka kontrasten lite överlag? Tack så mycket för din givande kommentar Sven!
Hälsningar Bjarne