I fotonernas värld

En mix av mer eller mindre konstiga bilder. Fokus på landskap i första hand, arkitektur och stadsmiljöer i andra hand. Åsså lite annat.

Januarimörker i Gamla Stan

Jag hamnade i Stockholm i veckan och strosade runt lite i stan. Det blev några skott, men till slut blev fingrarna så kalla att jag fick lägga ner fotograferandet och värma mig med en cappuccino. 

Ibland smyger jag inte lite teknik också, och känner att jag vill göra det den här gången. Jag har tidigare berömt Olympus effektiva bildstabilisering, och den hjälpte mig ordentligt i mörka gränder i Gamla Stan. Alla bilder är frihandsskott med tider mellan 0,5 och 0,8 sekunder, vilket gjorde att jag kunde hålla ISO mellan 320 och 500 trots att jag bländat ner lite för skärpedjupets skull. Därmed upplever jag inte av den mindre m43-sensorn som ett problem. Kameran jag använde är en OM-D E-M5 Mark II.

#1

Österlånggatan

#2

Svartmangatan

#3

Gränd från Köpmangatan

Publicerad 2019-02-02 16:06 | Läst 2303 ggr 8 Kommentera

Let's play

Jag fick för mig att börja testa med dubbelexponering direkt i kameran. När jag väl började sätta mig in i hur kameran fungerar, så förstod jag att första bilden visas överlagrad med sökarbilden, vilket underlättar när jag ska komponera så att båda exponeringarna blir bra ihop. Om jag vill, så kan jag ta en tredje bild, med de första två som grund, där jag då ser dubbelexponeringen överlagrad med sökarbilden när jag gör den tredje och så vidare. Dessutom sparas resultatet som JPEG eller RAW eller både och om jag har det inställt. 

Här nedan kommer första försöket som är en bankbyggnad i centrala Stockholm. Jag har använt RAW-filen från dubbelexponeringen som grund.

Publicerad 2019-01-31 21:09 | Läst 2400 ggr 8 Kommentera

Ingen leker på morgonen

Det är tomt på isen och lekplatsen denna decembermorgon. Inte så konstigt kanske, precis i gryningen och fuktigt och rått.

#1

#2

#3

Publicerad 2018-12-21 18:00 | Läst 1279 ggr 5 Kommentera

Ibis

Nej, det handlar inte om en fågel. Inte om In Body Image Stabilisation heller. Fast det var väl halvsant. IBIS har hjälpt mig att hålla ISO:t nere på 500. Det jag egentligen tänker på är att bilden är från trapphuset på hotell Ibis Styles Stockholm Odenplan.

Publicerad 2018-12-16 11:15 | Läst 1733 ggr 3 Kommentera

Löv utan kravlista

Vissa Lööf har kravlista, men det har inte de här. De bara finns, eller förmodligen fanns. Ojdå, 'kung' blev ett tema här också.

#1

Kungsträdgården

#2

Kungsholmen

Publicerad 2018-12-09 10:05 | Läst 1361 ggr 6 Kommentera
Föregående 1 ... 10 11 12 ... 26 Nästa