Natur med mest fåglar, blommor och makro. I övrigt allt som kan verka intressant.

Borta och hemma - blandat

Startar i en hamn med fisktärneparet som häckar där. De lockar att ta bilder på, fina och snabba, utmanande. 

den har stil och sitter på en båtskorsten

bräken i närheten, gillar bräken

trädgårdsborre, nära hamnen, nu till trädgården hemma

pionknopp

prästkragebestånd i gräsmattan

min granne - Elton

clematis

ros

rabarberfrön

vallmo

doftschersmin

blå ros med solitärbi

jag såg in i en petunia och såg universum vid Warp 7

Publicerad 2026-06-18 14:47 | Läst 215 ggr
syntax 2026-06-18 16:16
Det var den tidiga sommarens stuk - men tärna och granne och allt. Fint!
Svar från Vibybo 2026-06-20 14:49

Just nu ett par dagar med närmare 30 grader och vindstilla, lite för mycket sommar för oss, men så är det med åldern.
lersaker 2026-06-18 16:20
Tärnan med stil är väldigt fin, så även dina makro förstås!
Somrigt och grönt som det ska vara, härliga bilder!
Hälsn Anne-Sophie
Svar från Vibybo 2026-06-20 14:51

Jo, nu har vi här längst ned sommar med grönt och inte bränt, det är väldigt fint. Men närmare 30 grader senaste dagarna sätter ned orken en del.
Margareta Cortés 2026-06-18 18:05
Många fina bilder i den samlingen, tärnorna är fina.
Grannen Elton ser ut att be om lite uppmärksamhet.
Svar från Vibybo 2026-06-20 14:55

Jo, Elton han vill ha mycket uppmärksamhet, helst ska jag sno mjukisdjuret och springa iväg, sen ha dragkamp om det. Han är snäll och väluppfostrad.
Erik Madsen 2026-06-18 18:36
Hej Stefan.
Det är fantastiskt när man kan hitta motiv både borta och hemma.
Jag har valt ut några - nummer 3, 8, 9, 12, 14 och 15.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Vibybo 2026-06-20 15:07

Hej Erik! Ja, borta blir oftast utanför byn bara, trädgården hemma är en rik källa till motiv annars. Håller mig mycket runt hemmet på grund av fruns hjärtsvikt, den är opålitlig.
Carina H. Jacobsson ☮ 2026-06-18 20:39
Så himla snyggt från början till slut Stefan.
/Carina
Svar från Vibybo 2026-06-20 15:15

Tack så mycket!
pdahlen 2026-06-18 20:57
Fina närbilder på tärnan. Gillar också hunden och rosen lite extra
Svar från Vibybo 2026-06-20 15:25

Det är den vanliga omväxlingen, lite hemma, lite borta, men inte så långt borta. De senaste dagarna har vi känt hemma, sol, vindstilla och nästan 30 grader.
pisces 2026-06-19 00:11
de tre första bilderna är ju SÅ jäkla bra, på båtskorstenen. älskar dem! sen känner jag mig lite löjligt förtjust i den där superfina pionknoppen. den får mig att tänka på sammet och hur det känns under fingrarna. 🙏
Svar från Vibybo 2026-06-20 15:32

Jag försöker ibland få lite speciellt ljus på blommorna för att piffa upp dem. Just nu blommar det väldigt hemma sen en månad tillbaka, man får njuta så länge det varar, har en trädgård som är lite speciell, förmodligen sällsynt. I artrikedom och rörighet, men det ger olika rum, det gillar jag.
sveka 2026-06-19 11:44
En mycket vacker svit av bilder. Jag fastnar särskilt för det utsökta och lite mystiska ljuset i några av närbilderna som prästkragarna, vallmon, doftschersminen och ett par till. Hundporträttet med den outgrundliga och den nästan lite uppfordrande blicken är mycket suggestivt.
Hälsningar Sven
Svar från Vibybo 2026-06-20 15:36

Tack Sven! Jag försöker få till lite speciell ljussättning på mina blombilder, gillar bara att göra så. Det tidiga morgonljset är bäst och finast i mina ögon. Hunden försöker nog vara uppfordrande, helst ska jag försöka ta och springa iväg med leksaken, sen ha dragkamp med den.
Iwa 2026-06-19 20:15
Fin close up på fisktärnan. Man ser hur specialiserad den är.
Svar från Vibybo 2026-06-20 15:37

Ja, den är verkligen specialiserad, och så makalöst snabb i rektioner. Det har varit jämförelsevis mycket lite fågel i "mina" hamnar i år.
ehrsa 2026-06-21 21:58
Snyggt, gillar ju makro med en del skärpedjup som här , de blir behagligare att titta på.. Fisktärnan gillas ju också så klart!
Hälsn!