Stefans bilder
Blandat från senaste månaden
Det startar med fåglar, tidigare visat flygande som jag gillar mest att ta som fågelbilder, men det kan ju vara andra också, som denna gås stillsamt promenerande i grönskan, mitt i maten, gåsen är suddig, men just här stör det mig inte, det kändes rätt
familjen grågås i sin bestämda ordning med koll på barnen
skärfläckan
ruvar bland gravänder
hanar, då honorna ännu ruvade, men för ett par dagar sedan fick jag se de små ungarna
anka
krickor
snäppor, kärrsnäppor?
hämpling, sen bär det in i skogen
gillar stigar som denna, mycket detaljer, stillsamt
fann en blomma - jordreva - med ett mygg på toppen, kanske sorgmygg
sniglar jag inte kan artbestämma
till sist ett motiv jag brukar se om vintern, någon svamp har bildat ett mönster, troligen honungsskivling har bildat dessa rhizomorfer under bark på dött träd, tätpackat svampmycel för näringstransport.
Lärkfalk, svarttärna
Ja, det blir bara de 2 fågelarterna, men de är rätt fina. Bilder tagna hemma vid dammarna en söndag när fågelskådarna var där och fåglarna visade sig villigt från sin bästa sida. Bingo. Nästa dag vid samma tid, plats och väder fanns det knappt en enda fågel att se, men så är det med fågelspaning.
insekt vid vingen
ätande trollslända, men nu till svarttärnorna
ibland vill jag ha himlen med
Bilder från 16 maj
Visade utan speciell ordning, först blommande ramslök
den börjar bli överblommad nu, sedan en liten liten fluga
en styltfluga kan det kanske vara
gravand muddrar näring, om en gravand snabbt närmar sig en annan i denna position så bör den andra flytta på sig, snabbt
kråkor och skärfläckor går inte ihop
ruvande då, men nu är äggen kläckta
de vitkindade har en vacker gråskala
vildäppleblom
det är ingen brist på gravänder vid Åhus
hämplingen, och till sist en bagge
som kallas vivel
Lite nyare bilder, men inte de nyaste
Har inte riktigt tid och ork med blogg, eller att alls följa Fotosidan, vardagen tar min tid, dock blir det enstaka fotoutflykter, att komma ut är så viktigt. Först några bilder från början av maj
först en bofink i skogen jag stannat till i, den bara dök upp när vi satt där och pratade
sedan ut på ängarna, där blommade ängsbräsma och inte mycket mer, i det närmaste tomt på fåglar, ja alla mina "säkra" fågelställen är så tysta och mer eller mindre tomma på fågel, med enstaka undantag lyckligtvis. Gott om gravand och näktergal t.ex, normalt med kärrhök, lärkfalk och svarttärna. Men riktigt alla ställen tar jag mig inte till längre.
en gulärla fanns det dock på ängarna, men nu till en liten skogspromenad för 2 veckor sen
den blev en serie om 2 bloggar egentligen - "små saker som finns i skogen" och jag startar med de som liksom bara hänger där i luften där mitt framför näsan, som denna mätarlarv, knepig att ta bild på när den sakta gungar i vinden
annars är det mest lite allmänt fnas som hänger där i trådar, sådant som ingen bryr sig om, och sådant kan ju alltid vara intressant att se på
här syns inte tråden, nog en del av en blomma från toppen av ett träd
en vanlig sorts spindel vid vatten (sträckspindel), det är väl spindlar som gör trådarna som allt det andra hänger i
sen låg där lite annat också på löv, s.k. skräp, som såg intressant ut
och till sist
mitt på stigen var ett litet hål, där hade en humla sitt bo
ja, det var lite bilder på små saker i vardagen




























































