Stefans bilder
Mossa
Bilder lite ur tiden, från mars månad.
Mossa, skogens gröna glädje den kalla kala årstiden, mossan trivs i fukt och lagom ljus, lyser upp med färg var den än återfinns. Den sprids genom sina sporkapslar - s.k. pilledutter, men kan också spridas effektivt genom fragmentering, så mossrivare är en mycket effektiv mossspridare. Här är den fotograferad i mars månad i skogen,
här en mossa som växer ut i avläggare över fuktig ved
men vanligen ser den ut så här, en grön mjuk kudde
eller bara lite dekorativt
i mossan satt en purpurlöpare (en sorts jordlöpare) ganska stillsam i den kyliga marsdagen, annars ett snabbt rovdjur
några sporkapslar av någon mossa, cypressfläta?
liknar ett ensamt litet träd, ska bli en mera mossa där
busig mossa, som frisyren efter en lyckad dag
ännu en "vem bor här?" bild - en liten stig in
skogens färgklick
mossa med dekorativa löv
inte mossa, men ett litet litet frö som kan bli ett stort stort träd
till sist en fasanhöna i trädgården hemma bland rosa mundipinnar, vårstjärna och blad av prydnadslök
Tiden går
Det blev ett plötsligt uppehåll i mina bloggar, vi fick båda sjukdom hemma, när vi nu rätar upp oss något, ja då blir det på en långsammare nivå. Vad det finns för tid och ork framöver ger sig. Men några bilder har jag tagit nyligen, de visar jag här nu. Inget nyskapande direkt. Fåglar har jag inte sett många, faktiskt är det rent märkvärdigt hur få jag ser under spaning, lutar åt minsta antal någonsin.
Men lite har jag sett.
mulet, kallt och blåsigt, men ett par skärfläckor fanns där
de lagt boet just där gravänderna brukar passera, då blir det lite bråk
hane - hona
vanliga ankor
och grågäss
sånglärkan på väg upp
och ner
en fästmögåva?
två kajor har flyttat in i ett litet hus jag byggt under takutsprånget, de har ungar nu
solitärbi i makros
en tidig liten och till synes obetydlig vårblomma, jordrevan som ska smaka grilla kött sägs det, jag testade inte
en lökväxt hemma som trivs, mörk klocklilja, det är en fritillaria art
förgät mig ej , ett minne från svärföräldrarnas stuga i bokskogen
till sist lite äppelblom
Ute 7/4
Tog en runda om ängarna så berömda för alla fåglar, men där var helt dött, kanske de kalla kraftiga vindarna förtog lusten att visa sig. Svängde om dammarna, fann en gransångare i en pil
talgoxe i al
i vassen vajade sävsparven hej vilt
gällde att trycka av när den for förbi, lyssnade under tiden på rördromen
över mig seglade ett par kärrhökar lekande runt varandra i luftakrobatik, tyvärr hade jag ratten kvar på P så de bilderna blev inte bra
i vasskanten där grodorna mest håller till stod storken, likgiltig för mig 30 meter bort
fick syn på en gammal ticka på en al, blev en närbild, tickor torkar inte ut så fort
men på en gammal aprikosgren hemma hade dessa rötsvampar redan torkat, aprikosträd blir inte jättegamla, men den första blomman på det aprikosträdet kom idag!
päronknoppar
gräsmattan
där blommar lite allt möjligt, den här blommar mitt i ramslöksrabatten också, den närmast blomman slängde till under stackingen, blev lite dubbel.
Konstrunda igår
En liten konstrunda blev det, måttlig, men många bilder dock. Först till Bäckaskogs slott mellan sjöarna
dit folk kom trots blåsten, ja det blåste rejält, en bit bort i Blekinge gjorde jordstormen att 31 människor var i krock på motorvägen, plötsligt såg ingen något. Men i slottet var det lugnt.
en rad olika lokaler fanns för ändamålet
slottets djupa fönster gillar jag mycket
stora fina lokaler, ingen trängsel än
var och en satt vid sitt, mycket hantverk fanns där
hattar t.ex
alltid kul prova hattar, men just dessa modeller passade inte mej, å andra sidan var jag den ende som gick med hatt där just då
frånsett denne korgmakare
en dam som satt med ett milt leende mot alla
tavlor var där också, den som imponerade mest på mig visar jag inte här, men den föreställde ett par träd, varav en tall med bark på nära håll, så fin! När jag såg närmare efter var den gjord i ull, denna konstnär Sigrid gjorde ulltavlor, även av pyttesmå svampar, och oj vad jag gillade det! Vi hade mycket att tala om.
jag fick en känsla av gatufoto
här lockade inte utställningen mest, utan en spricka i väggen undersöktes mycket noga
sen blev det nästa utställning, Humletorken i Näsum
lite styrkande innan färden hem, macka med tuppfilé och chokladruta.
Svampar som inte många tänker på
Ja, så blev rubriken, de återfinnes i liggande - stående gammelskog hela den svala fuktiga tiden på året, ibland även i gammalt virke. Många gånger små eller pyttesmå. Finns på död ved eller det som skall bli det. Börjar med en mer bekant, allt fotograferat i mars månad
Vårtig röksvamp, kan ätas när de är unga, spänstiga och vita. De här har redan skickat iväg sporerna.
en fin klibbticka i sina bästa år
torra färglösa tickor - plattickor, har använts förr som brunt färgämne eller att göra papper av
en inte ovanlig syn på hösten - svamp som är nästan uppäten
sidentickan kan vara mer eller mindre färggrann, här syns det hur tickor först växer ut som en klump innan de får sitt "vuxna" utseende
den finns att köpa som naturmedicin på nätet, nej tack säger jag, i stor omfattning
den gör sig bäst i skogen
kopparoxidfärgade lavar, mossa och en svamp som ser ut som ett öra - vet ej arten
ingen aning
typisk rötsvamp av någon art
vårtkrös heter denna svamp
vårtkrös
små orange prickar på en död gren, ser ut som små hjärnor, kan vara slemsvampen vargmjölk som är lätt intorkad eftersom vargmjök normalt är slät
så små, så små var de, som små gula trådnystan i en gelkapsel, kan vara slemsvampen trollsmör, har sett flera arter uppbyggda så här, de utan gelkapsel är av fina trådar som kamerans autofokus inte finner någon riktig yta på, försökte ta bilder närmare, men det gick inte alls, blev konstigt
till sist detta - helotiales - det är disksvampar då de är formade som diskar, en grupp svampar som finns i en rad fascinerande utseende











































































