Fotografiska rökringar

Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Fotofika på f.d. Halmsjöns flygplats. Behöver man veta något?

Dagnys har ju påannonserats i flera bloggar, bland annat i Raunis. I kommentarerna dök det bland annat upp lite historia om Arlanda, som kallades Halmsjöns flygplats i början av dess tillblivelse. Namnet är mycket logiskt eftersom det faktiskt ligger en sjö vid flygplatsen som heter just Halmsjön. Idag står inflygningsljusen till RWY 19L på ESSA på en bank som går rätt över sjön. Jag tänkte återkomma lite till dessa, för en del kanske till synes obegripliga, beteckningar. Någon expert är jag dock inte, men kanske lite mer intresserad än medel. ;) Råkar jag skriva något faktamässigt tokigt nedan får ni förstås gärna påpeka detta.

Så här kan det te sig om man står på den borte sidan Halmsjön (till vänster i bilden ovan alltså) och krämar på med lite tele. Inflygningsljusen fortsätter en bit bakom ryggen också.

Det om Halmsjön. De här konstiga beteckningarna då?
Till att börja med så heter som sagt Arlanda "ESSA" och Bromma heter "ESSB", för att ta ett annat exempel. Det är så att de här beteckningarna är av ICAO-typ, där de två första bokstäverna talar om vilket land det rör sig om, men undantag finns då större delen av USA och Kanada har 1/3-struktur. Den första av dem är en regionbokstav, som i det här fallet är norra Europa och den andra landet - Sverige. SA är själva flygplatsens beteckning. Det finns en Wikipediaartikel i ämnet. Märk väl att just ESSA är osedvanligt logiskt sett till bokstäverna, vilket det inte behöver vara.

De korta beteckningarna man som passagerare ser talar inte om var någonstans flygplatsen finns. Dessa är det IATA, som ligger bakom. Där heter ju Arlanda "ARN" och Bromma "BMA".

Så hur var det med de där konstiga numren på landningsbanorna, som RWY 26 nedan?

Det är faktiskt ganska logiskt. Arlanda har tre landningsbanor/rullbanor som i vardagligt tal brukar kallas bana 1, 2 och 3. Den senare är den nyaste och den till vilken inflygningsljusen i bilderna ovan hör. Numren som förekommer är helt enkelt derivat av banornas kompassriktning, i den riktning som flygplanet färdas/har nosen riktad! RWY står så klart bara för "runway", dvs landningsbana.

Bana 1 heter 01L/19R, bana 2 08/26 och bana 3 01R/19L. Bokstäverna efter är där eftersom bana 1 och bana 3 är parallella och därför har samma kompassriktningar. L och R är helt enkelt vänster och höger, så när planet kommer söderifrån och ska landa på 01L betyder det att det ska landa på den vänstra banan med kompassriktningen 10 grader. I Arlandas fall alltså bana 1. Här finns en liten karta som visar hur Arlanda ser ut på ett ungefär.

Sedan finns det ju en hel flora av förkortningar som jag har marginell koll på både vad de betyder och var de finns. "Vägarna" där planen taxar har t ex också "namn" i form av bokstäver, t ex TWY W. Med bokstaveringsalfabet blir det Taxiway Whiskey. Hursom så finns det andra som är bättre beskaffade än mig att instruera i dylikt.

Som sagt så är det Dagnys fotofika, den här gången ute på Arlanda, imorgon lördag 7/1. Nytillkomna tittare är såklart välkomna om de hinner se det här inlägget, men missat de tidigare som annonserat saken. Tiden är ungefär som klockan nedan, men lägg på en kvart. ;) För övriga detaljer se det inlägget som jag länkade till i första meningen.


(Bilden kan vara lite manipulerad)

Nästa gång du är ute på Arlanda tycker jag att du ska titta hur medvetet t ex Terminal 5 faktiskt är utformad på insidan. Om jag säger flygplanskropp och du tittar på bilden ovan, vad säger du då? :)

Hoppas att du blev i alla fall lite klokare, eller hittade något att göra imorgon förmiddag.

Postat 2012-01-06 23:05 | Läst 2397 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Ett svin av den sötare sorten

Postat 2012-01-05 00:33 | Läst 802 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera