Fotografiska rökringar

Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Dags att besöka optikern? Lär dig känna igen tecknen!

Har det känts lite suddigt ett tag? Gör ni konstiga miner? Ser ni helt enkelt lite knäpp ut? Jag gjorde för er skull i ordning två dokumentära illustrationer från kompaktkameran. Kvalitetsmässigt inte på topp, men jag är rädd att det ändå går att se vad bilderna föreställer.

Så här såg det ut i höstas. Ett klart varningstecken! Men ta det bara lugnt, det går att vidta åtgärder för att avhjälpa problemet.

Ni kan med mycket enkla medel anta ett mer representativt utseende! På det här sättet kan nog både en och annan luras att tro att det finns annat än fetvadd och gammalt sågspån innanför pannbenet.

Den viktigaste frågan då? Jo, jag kan använda tjockkameran utan att ta av glasögonen, men det är lite ovant. :) Ok, en åtminstone halvviktig sak kan också vara att visus steg till 1,2 på båda jacken. Så pass har det sannolikt aldrig varit tidigare. Utan korrigering ligger jag nu under vad som är tillåtet för tunga fordon, men över vad som gäller för lättare varianter...

Postat 2014-02-24 16:58 | Läst 990 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Det går som på räls - mitt på Hamngatan!

Spårvagnarna har ju fått något av en renässans och Spårväg City är en del av denna nya vurm för spårbunden trafik.

Vagnmodellen heter Bombardier Flexity Classic, vilket är samma modell som de nya vagnarna i Norrköping, och kallas av SL för A34. Här på väg att börja rulla uppför Hamngatan mot den tillfälliga ändhållplatsen precis innan Sergels torg. Sedermera är det ju tänkt att vagnarna ska rulla åtminstone en bit in på Klarabergsgatan.

Postat 2014-02-23 18:30 | Läst 923 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

"Världens bästa lok"

SJ:s Rc6 1409 har lite på kul kallats för världens bästa lok. Det är i dagsläget det enda kvarvarande som fortfarande är målat i "Blue X"-färgsättningen. SJ lät måla upp ett antal Rc6:or, växlade upp dem till 180 km/h (från 160 km/h) och littererade om dem till Rc7. Samtidigt renoverade man en bunt vagnar och målade dessa i samma färgsättning och meningen var att använda dem som ersättning för X 2000 (numera SJ 2000) när det blev fordonsbrist. Det där med 180 km/h blev det dock inte mycket av med, då man kom fram till att det skulle bli för dyrt att ordna så att man fick köra så fort med vagnarna. Därför växlades loken sedermera ned till 160 km/h igen och återfick littera Rc6. Av vagnarna finns det fler i den här färgsättningen kvar och de kan ofta ses i tågen mellan Stockholm och Dalarna, bland annat. Rätt trevliga så länge det inte är för varmt, men klädseln ser inte så kul ut längre.

SJ Rc6 1409 förra våren på Stockholm C, strax efter att det och numera svarta 1340 dragit Orientexpressen under sträckan i Sverige. Osedvanlig puts och studs då de förstås tvättades ordentligt innan specialuppdraget, och sällan brukar spår 10 till höger i bild vara så pass välstädat.

Nyligen ryktades det, igen , om att loket skulle bli svart då det var inne på en verkstadsgenomkörare. Sedan kom uppgifter om att det inte blivit det, och förra torsdagen råkade jag få syn på det när jag stod på Stockholm C. Bilden blev lite oskarp för jag slet upp kameran ur väskan och rattade in vad jag hann när loket gjorde rundgång.

Sedan bytte jag objektiv och klämde av en lite skarpare bild från sidan, kanske lite mer av dokumentativ karaktär. Vi får väl se hur länge loket lyckas hålla sig undan från begravningsentreprenörerna i lackverkstaden. :)

Postat 2014-02-20 18:09 | Läst 2177 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Vårfåglar som sörplar Jet A1

Temat med knepigt ljus fortsätter bland bilderna från förra våren. Här dessutom med mitt gamla tele som väl inte riktigt nådde upp till samma standard som det nya jag köpte förra sommaren. Jag fick för mig att stega ut längs RWY 01L/19R på Arlanda. På en del ställen var det rejält vattensjukt och på andra låg snön fortfarande kvar. Smart som jag var så hade jag givetvis vanliga lågskor... :)

Till slut lyckades jag tråckla mig fram till staketet där man röjt ned det mesta av slyn. Tyvärr var det ju en del ris på insidan. SAS Boeing 737-683 LN-RPY.

Turkish Airlines Boeing 737-800 TC-JGL

SAS Boeing 737-683 LN-RRD

Norwegian Boeing 737-800 LN-DYF

British Airways Boeing 767-336 G-BZHC

Oklart samband med bilderna ovan, men jag grävde lite på Spotify och stötte på Jackson Taylor & The Sinners - Crazy Again (albumet). Ganska habilt countryrockgung, om man nu gillar sånt.

Postat 2014-02-19 22:16 | Läst 833 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Under en (hyfsat känd) bro...

Solen skiner inte alltid på betongbroar kunde jag konstatera i slutet av december:

Från början var det två brobågar, men numera är det ju tre. Den nya är den som bara skymtar till höger.

Tunnelbanan går på den vänstra och de två andra är för bil och gångtrafik. Kanske inte något man tänker på om man kör eller går över bron.

Julstämning verkade inte råda...

Apropå Tunnelbanan: Kristinebergs station på Kungsholmssidan. De andra bilderna är tagna från Brommasidan. Jag gick över bron och det var inte direkt vindstilla, vilket blev "blåsning" nummer två eftersom jag tagit mig till Brommasidan via Alviksbron (Tvärbanans bro från Stora Essingen).

Postat 2014-02-18 16:45 | Läst 969 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
1 2 Nästa