Fotografiska rökringar

Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Tågbrand på Stockholm C den 18/11

Jag satt på Saltsjöbanan mot Slussen och surfade in på SJK:s Postvagnen i telefonen. Där hade det snabbt lagts ut en tråd om att ett "SJ 2000" (f.d. X2000) fattat eld på Stockholm C. Ni förstår nog vilken riktning jag valde när jag kom till Slussen. Jag hamnade i samma tunnelbanevagn som en SJ-anställd och jag är rätt säker på att denne upptäckte vad som hänt när, vad jag förmodar var, tjänstetelefonen slogs en flukt på. Ansiktsuttrycket sade en del.

När branden uppstod stängdes strömmen i kontaktledningen av helt, så alla tåg stoppades och plattformarna utrymdes. Detta medförde förstås stora men för trafiken och så här såg det ut när jag kom upp i Centralhallen. Nu var Stockholm C delvis igång, men det var ju inte riktigt planenligt. Dyrkandet av den stora tavlan ovanför utgången till spår 10 var stor.

Efter ett blindskott där jag försökte gå ut genom dörrarna vid norra säcken, som fortfarande visade sig stängda, så lyckades jag tränga mig upp vid spår 11-12. Tåget stod på spår 8, vilket är "samma" spår som 10, men den norra delen. Branden var vid det här laget släckt, men tågsättet stod alltjämt kvar med kontaktledningen skyddsjordad mot spåret. Den rödgula tavlan till höger är en så kallad hindertavla.

Det tågsätt som drabbats var det som har X2 2008 (X2 är litteran på drivenheten, medan "vagnarna" har egna littera). Här får jag be om visst tålamod med bildkvaliteten som är lite varierande då detta är mer eller mindre sämsta stället ur ljussynpunkt på stationen. Det som ser ut som blixt nedan är det inte, utan det är ljusreflexer i plåten.

Vagnen som fattade eld och blev mest illa medfaren var UB2 2838, en andraklassvagn. Brandlukten var tydlig, även om elden var släckt vid det här laget.

Den såg inte så rolig ut efter att eld, rök och brandmän gjort sitt. Som jag förstått saken hade tåget ankommit tidigare och passagerarna redan lämnat tåget då vagnen fattade eld.

Det var inte så lätt för trafikinformatörerna att hålla styr på skyltarna. Ropandet om spårändringar pågick ideligen eftersom flera spår var indisponibla och förseningar uppstått. För tåget ovan som alltså skulle gå mot Sundsvall var skyltningen korrekt från början, men skylten ändrades innan tåget, försenat, avgått. Nu gick jag och åt middag, men nyfiken som jag är så återvände jag senare...

När jag kom tillbaka spreds ett mysigt tomgångsmuller vid norra säcken och en omisskännlig arom av diesellok. Loket är TMZ 1419 - ett svensktillverkat diesellok med amerikansk motor från GM(-EMD). Det tillverkades av NOHAB (Nydqvist och Holm AB i Trollhättan) åt "danska SJ" DSB, men flera sådana diesellok har sedan järnvägsavregleringen i Sverige återimporterats.

Loket skulle förstås användas för att dra bort det brandskadade tågsättet. För att göra det så monterar man ett övergångskoppel på X2:an då tåget inte har ett vanligt skruvkoppel som "vanliga lok och vagnar".

Trafikverket hade en utredare på plats, vilket är mannen näst längst till höger. SJ lär rimligen också utreda vad som hänt. I bakgrunden syns den värst skadade vagnen till höger med det trasiga fönstret.

Och vad gör man när man väntar på att det egna tåget ska avgå? Tittar på spektaklet förstås! :)

Postat 2012-11-19 23:45 | Läst 2025 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Ibland känns det som att det blir rundgång (!)

Får du ibland känslan av att du tagit en bild förut? Ibland känns det som att det blir återvinning, men det är ju å andra sidan inne.

Som ovanstående bild till exempel. Det är inte samma brännvidd eller samma plats riktigt, men om jag beskär bilden ordentligt så kommer jag att ha samma bild som andra bilden i det här inlägget, mer eller mindre.

En skillnad är i alla fall att det var beckmörkt ute, vilket det inte var då. Fast den bilden var ändå tagen klart senare än de ovanstående. Ljuset verkar inte återvinnas lika väl eller också är det bara långa ledtider.

SJ 3000 eller littera X55 står och väntar på avgång mot Gävle och Sundsvall. Här var det nog mindre återvinning, för jag har inte så många bilder på just denna modell. Vinkeln fick jag delvis välja med hänsyn till de tända strålkastarna, men den fungerar nog ändå.

På tal om rundgång så kan det kanske passa här. ;)

Men först avfurnering (red: fel, halva motsatsen stödfurnering, enligt uppgift) vad det verkar... Själv borde jag nog göra det motsatta med kylskåpet.

Nästa helg på lördag är det förresten Hjulmarknaden i Frihamnshallen. Jag har aldrig varit där, men det kostar inget så varför inte. Samma helg är det för övrigt dags för Fotomässan i Älvsjö för nörderier av en annan sort. Klart sämre pris på entrén  måste jag dock tillstå. Förmodligen en hel del rundgång där också, men klart mindre återvinning. ;)

Postat 2012-11-16 18:36 | Läst 1401 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Tre tunnelbanestationer...

När beckmörkret överfaller så blir det att hålla tillgodo med artificiellt ljus...

Vattenintaget

Slussen

Farkosten, men var?
Tillägg: Tekniska Högskolan

Postat 2012-11-15 01:37 | Läst 1279 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Någon som har sett en fartkamera för tåg?

Nej, inte jag heller, men det finns saker som har obehagliga likheter... Egentligen inte helt slumpmässig förvisso.

Lådan till och med utsänder sådana där obehagliga blixtar!
I något slags folkbildningssyfte så känner jag mig manad att meddela att det är en så kallad KIKA - KolslItskeneKAmera. Den fotograferar automatiskt av strömavtagaren på loket eller motorvagnen när den passerar för att se om kolslitskenan, som utgör "slitbana" mot kontaktledningen, är trasig. I så fall får DLC - DriftLedningsCentralen - el(d) i baken och ser till att få stopp på tåget innan det river ned ledningen. Tyvärr finns det ju inga garantier då rivningar händer lite då och då, men man försöker i alla fall undvika dem.

Postat 2012-11-12 17:47 | Läst 1510 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera