Fotografiska rökringar

Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Köksbänksrealism

Garanterat fritt från stativ, proffsig belysning, toalettpapper i hamburgaren eller sprayflaskor i högsta hugg. :)

Ja, vad sjutton, kameraväskan låg ju öppen och det satt ett objektiv på. En anledning så god som någon.

Postat 2012-04-26 22:51 | Läst 1063 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Sveriges fjärde stad / vardag / kl 20:20

Postat 2012-04-25 23:54 | Läst 1175 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Vädret skämta med mig aprilo! Både moln och flygplan tar mark...

Så här började det när jag fick den ljusa idén att viga den sena eftermiddagen åt lite fotografering. Visst ser det bra ut? Vi tar en promenad till Uppsala Resecentrum. Nyttigt och mindre miljödåligt än den råmande Volvo-femman. Billigare blir det dessutom med bensinpris på närmare 16 kronor och löjliga parkeringsavgifter på målet. Så långt möjligen rätt tänkt...

Det är ju inte för inte som första april är en skämtdag skulle det visa sig. Jag tog UL:s 801:a eftersom den går bort till Halmsjön, vilket ger att man hamnar vid utsiktsplatsen över Arlandas/ESSA:s tredje bana (RWY 01R/19L) och TWY W. Nu hade jag förstås inget hopp om trafik där, vilket också visade sig stämma. Någon förändring jämfört med tidigare kontroll av bananvändningen hade inte skett. Man landade på 2:an österifrån (RWY 26) och startade på 1:an norrut (RWY 01L) om jag minns rätt. Jag stegade bortåt början på RWY 26. Märk väl att landningsbanor är ganska långa, så det tar nog 15-20 minuter. Med fel objektiv och kameran nedstoppad missade jag både en polishelikopter och något gråaktigt flygplan av transporttyp. Rimligtvis tillhörande något flygvapen, men jag såg det mest skymta förbi. :(

Sedan rasslade det mest in en varieté av propellerkärror och som synes har nu himlen ändrat färg (?) betänkligt... 


NextJet British Aerospace ATP SE-MAK på final RWY 26

Det börjar plötsligt kännas lite kyligt samtidigt som jag flyttar på mig en bit. Vad tror ni börjar dra in? Temperaturen sjunker tydligt ett flertal grader och hamnar på minussidan. Jag ser det här komma och tänker att detta kan inte sluta väl. ;)

Det börjar blåsa kraftigt, de bara händerna förvandlas till isliknande formationer och det börjar hagla småspik. Allt blir bara en vit sörja och man ser inte särskilt långt. Allting kommer från sidan och träden saknar löv, så att ta skydd under något är bara att glömma. Krampaktigt klämmer jag ner kameran i väskan och stegar tillbaka så snabbt mitt för tillfället mindre medgörliga knä medger. Någon bild har jag inte, men jag kan säga att allt var bara ett vitt hav. Ungefär halvvägs tillbaka till utsiktsplatsen lugnar det ned sig något såtillvida att haglet övergår i snö. Givetvis kommer den fortfarande rakt från sidan och jag skrattar lite åt det smått absurda vädret. Något vanligt aprilskämt gick jag inte på, men vädergudarna fick in en fullträff rakt i mellangärdet.

Hursomhelst så kom jag tillbaka till utsiktsplatsen och jag hade också noterat att landningarna upphört på RWY 26. Det visade sig när jag närmade mig att man, inte helt oväntat med den nu lite kraftiga vinden från norr, börjat landa på RWY 01R. Det medför tacksamt taxning för många flygplan, beroende på vart de ska, på TWY W som går rakt nedanför utsiktsplatsen. Som tur var gav snöandet med sig efter en stund.


Eurowings Bombardier CRJ-900 D-ACNK på TWY W


SAS MD-82 OY-KHG "Alle Viking" på TWY W


SAS MD-82 OY-KHG "Alle Viking"på TWY W

Nu var ju bara kruxet att ljuset minst sagt började tryta då solen var på väg ned.

Här uppstod betänkliga problem då ljuset nästan bara exponerade den blåa kanalen och dessutom med väldigt lite ljus. De två följande bilderna är därmed tekniskt genomusla. ;) Den första är dock Flygvapnets Gulfstream, det vill säga ett "regeringsplan".


Swedish Air Force 102005 Tp-102D/Gulfstream 550

Jag tror att det närmaste planet är ett likadant Eurowings som det en bit ovanför och det i bakgrunden är nog ett Norwegian (därmed troligen Boeing 737-800).

Sedan gick jag bort till terminalerna och SkyCity, vilket är ytterligare en bra bit. Jag beställde lite mat och en välförtjänt (?) öl. Efter lite kaffe samt telefonsurf på Fotosidan så glodde jag på klockan och konstaterade att bussen nyss gått.

Swedavia SkyCity SE-OBL Obstinat lampa ;)

För att döda lite tid och plåga mitt stackars knä lite ytterligare tog jag en lov bort till T2 och tillbaka. En av Amapola Flygs Fokker 50 stod uppställd på samma plats som vanligt. Jag har fångat en dylik, dock inte samma, på bild förut i det här inlägget. T4 i bakgrunden (tagen från gången ut till T3).


Amapola Flyg Fokker 50 SE-LIP

Sedan blev det inte så många fler bilder, förutom den här avslutande som jag tog på väg tillbaka från T2.

Postat 2012-04-06 01:45 | Läst 1407 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera