"Måla med ljus"
Pressmeddelande den 9 maj 2010 – Greetings from Latvia
Under parollen "Om folk inte kommer till en fotoutställning får fotoutställningen komma till folket." slår Gallerian Port 9 i Örnsköldsvik upp sina portar för fotojournalisten och skribenten Mikael Goods nya fotoutställning:
"Greetings from Latvia"
I bild- och textform får du ta del av personliga möten med lettiska familjer från både städer och landsbygd som drabbats hårt av den ekonomiska krisen. Utställningen finns på plats 17/5 - 30/5 och behållningen från utställning kommer att gå till Hoppets Stjärnas arbete i Lettland.
Utställningen öppnas med en vernissage 17 maj klockan 16.30 då bland annat Lennart Eriksson från Hoppets Stjärnas är med och invigningstalar. 
© Mikael Good, 2010
Fotojournalisten Mikael Good ser inte sig själv som en professionell fotograf trots att många anser det, han ser sig som en amatör. Ordet amatör kommer från franskans "amateur" som betyder älskare och Mikael älskar verkligen att få vara med och hjälpa andra människor som lider brist på något genom det han kan och är bra på.
"Jag kanske är naiv men jag tror att fattigdomen kommer att utrotas när rika och fattiga möts. Genom mina foton och texter hoppas jag att jag kan få till stånd detta möte mellan rika och fattiga."
© Mikael Good, 2009
Bilderna i utställningen är tagna under ett flertal reportageresor till Lettland som Mikael har gjort under åren 2008, 2009 och 2010 för biståndsorganisationen Hoppets Stjärnas räkning och hans bilder och texter har publicerats i många månadsbrev och tidningar. Mikaels bilder och texter präglas av både kärlek, respekt och känsla för dem han mött. Han har kommit många av familjerna som han mött nära och betecknar dem som sina lettiska vänner och engagerar sig privat för att de ska få det bättre.
© Mikael Good, 2009
"Den ekonomiska krisen har slagit hårt mot Lettland, landet befinner sig i en djup ekonomisk depression. Situationen i Lettland påminner mycket om hur det var i Sverige på 1930-talet efter Kreugerkraschen och våra lettiska grannar behöver mycket hjälp för att åter komma på fötter. Hjälpbehoven är idag lika stora som när Lettland blev självständigt år 1991 och fick ta över ett land som hade blivit totalt kört i botten av den sovjetiska ockupationsmakten. Sverige och Lettland har en lång gemensam historia bl.a. var Riga (Reval) Sveriges största stad på 1600-talet."

© Mikael Good, 2010
Tanken med utställningen var redan från början att pengarna på något sätt skulle gå tillbaka till dem som finns på bilderna. Då räcker det inte att ställa ut på "vanligt" sätt på ett galleri för en liten ganska begränsad publik. Tack vare ett samarbete med Gallerian Port 9 i Örnsköldsvik och biståndsorganisationen Hoppets Stjärna kan vi nå en betydligt bredare publik enligt parollen: "Om folk inte kommer till en fotoutställning får fotoutställningen komma till folket". Mikael var den första att ställa ut foton på ett IKEA varuhus i Sverige när han i september förra året ställde ut "Möten i mitten av mitten rike" på IKEA A6, Jönköping inför en stor publik.
Tavlorna, med bilder som framkallats av Crimson på fotobeständigt papper och ram + syrafri passepartout från IKEA, säljs till förmån för Hoppets Stjärna, pris 1 200 kronor för en tavla i storlek 40x50 cm och 3 200 kronor för en tavla i storlek 70x100 cm. 
Varmt välkomna!
Mikael Good
Två fotoutställningar söker sponsorer
Det har varit ganska så tyst i min blogg och dåligt med mitt kommenterande i andra bloggar den senaste veckan och det beror främst på att jag har väldigt mycket att göra just nu. Jag håller på att skriva ihop texter, en pressrealese, göra en resumé och en A3 affisch inför min kommande utställning i Ö-vik. Jag har fått en del förfrågningar om att ställa ut på andra platser i Sverige och får jag bara tag på sponsorer som står för alla kostnader runt utställningen så gör jag gärna det!
© Mikael Good, 2010
Jag har två färdiga utställningar som söker sponsorer. Den ena heter "Möten i mitten av mittens rike" och består av 24-30 bilder på människor ur den tibetanska urbefolkningen i Qing Hai i Kina i storlek 30x40 och den andra heter "Greetings from Latvia" och består av 20-30 bilder på människor som drabbats av den ekonomiska krisen i Lettland i storlek 30x40 & 60x70.
© Mikael Good, 2009
© Mikael Good, 2010
Jag har fått blodad tand på att ställa ut mina foton och jag håller på att skissa på ett antal olika utställningar, bla den här: Ghost Town. Nackdelen är att det kostar mer än det smakar att ställa ut och min nuvarande ekonomiska situation tillåter inte några ekonomiska risktaganden som fotoutställningar.
© Mikael Good, 2010
Dagens låt: (I´m) Stranded - The Saints
//Chasid
Greetings from Latvia

Då
var det dags för en fotoutställning igen :) Jag håller som bäst på och
lägger sista handen på bilderna innan de ska skickas till Crimson för
framkallning.
Platsen är spikad men tiderna kan komma att ändras. Jag kommer att
skriva om det i bloggen i så fall.
Varmt välkomna på vernissage!
//Chasid
Det går ju inte att leva på så lite pengar!
Fick en fråga av en ung kille som ville bli fotojournalist, han undrade om hur han skulle gå tillväga för att nå sitt mål. Jag tipsade honom att han skulle skaffa sig en bra utbildning och läsa både foto och journalistik för att få en bra bredd. När jag förklarade för honom vad jag har i lön, utbrast han förvånat:
– Tjänar du inte mer än så, det går ju inte att leva på så lite pengar!
Många unga är tyvärr bara intresserade av att tjäna pengar och det är egentligen inte så konstigt om man tänker på vad det är för samhälle som har fostrat dem. Jag är 42 år och har trots en gedigen utbildning och rejält med arbetslivserfarenhet bara tjänat drygt 20 000 kronor i månaden som mest. Idag har jag betydligt mindre pengar än så att röra mig med... Men så länge jag har pengar till mat, kläder och husrum så är jag nöjd med det och klagar inte, men jag skulle helt klart inte tacka nej till ett par extra tusenlappar så att jag kunde dela med mig till dem som behöver. Solidaritet är inte bara ett tomt ord för mig utan något som jag försöker leva ut!
Fördelen med att ha ont om pengar är att det fungerar som en kreativ booster för mig och jag håller som bäst på att jobba ihop en stor utställning om Lettland som antagligen kommer att gå av stapeln i nästa månad och jag har börjat samla ihop material för en kommande bok. Det kommer inte att bli en ren fotobok utan den kommer även att innehålla en hel del text.
© Mikael Good, 2010
Katten på bilden har inget med innehållet i artikeln att göra!
Dagens låt: Fight the Good
Fight - Triumph
//Chasid
Leica M; Gräset är oftast grönast där du står!
Det har varit en hel del snack om Leica M och objektiv i bloggarna den senaste tiden. Det är nästan som att jag börjar tro att Fotosidans blogg är sponsrad av Leica, eller att en ljusskygg lattedrickande Leicasekt använder Fotosidan som en plattform för att värva nya medlemmar :)
Ni som inte är intresserade av att läsa ett långt inlägg som till stor del lutar åt det tekniska hållet får gärna dröja kvar och titta på bilderna, de är alla tagna med ett objektiv för under tusenlappen. Bilderna är tagna under ett besök i Lettland i december 2008, då jag bodde på ett slitet Hostel/studenthem i utkanten av Riga som skämtsamt brukar kallas för Riga Hilton! Klicka på bilderna för att se dem i större format.
Utsikt från
Riga Hilton © Mikael Good, 2008
Det är många som är frestade av Leica M-kameror och jag kan förstå varför. De är robusta, pålitliga och håller för många års användning. Men å andra sidan kostar Leica M enligt mig på tok för mycket och nypriserna på orginaloptiken är nästintill orimlig. Även om analoga Leica M är klassiska kameror för fotojournalister så är de tyvärr allt för begränsade för min arbetsmetod och att köpa en Leica M6 med en 35´a att bara ha som en flanörkamera och ta runt tio rullar film med per år är inte riktigt ekonomiskt försvarbart för mig... En digital Leica är tyvärr allt för dyr och begränsad för mig. För andra fotografer kan dock en Leica M vara ett viktigt redskap för bildberättandet, det beror helt enkelt på vad man vill ha sagt med sina bilder och vilken metod man väljer.
Utsikt från
Riga Hilton © Mikael Good, 2008
Leica M är suverän med vidvinkelgluggar men så snart man går över 50 mm så är det mycket svårt att sätta skärpan rätt. Hade Leica varit lite mer affärsmässiga hade de kunnat utrusta sina digitalare med skärmvisning och då hade skärpeinställningen med ett 90 eller 135 mm varit en barnlek. Men tyvärr är inte Leica M8 och M9 så vidare värst bra på höga ISO och ett M9 hus kostar mer än hela min kamerautrustning.
Utsikt från
Riga Hilton © Mikael Good, 2008
Blir det då bättre bilder med Leicaoptik? I mitt tycke så levererar Leica och även Carl Zeiss aningen bättre bilder än ex. Canon. Med bättre bilder menar jag faktorer som snygg oskärpa, motljusegenskaper, distorsion, vinjettering, kontrast, hög- och lågdagerteckning, de faktorerna är faktiskt viktigare för mig än om ett optik är knivskarpt i mitten. Faktum är att jag inte behöver jobba lika mycket med RAW-bilderna när jag använt Leica eller Carl Zeiss optik som när jag använder Canon optik. 
Riga Hilton © Mikael Good, 2008
Leica det är dyrt tycker säkert de flesta men faktum är att jag bara betalat mellan 600 kronor och 2500 kronor för min manuella Leica-R och Carl Zeiss optik! Det går att fynda riktigt bra optik! Men begagnat priserna är tyvärr på väg uppåt. Det är många Canon fotografer som har upptäckt förträffligheten i att använda gammalt tyskt glas på sina kameror och då framförallt vid filmning. Jag har tre olika hus som jag använder som bakstycke till min Leica och Carl Zeiss optik. Ett s.k. fullformatshus, ett hus med 1.6 ggr förlängning och ett hus med 2 ggr förlängning två av dem är utrustade med Live View.
Parkeringen vid Riga Hilton © Mikael Good, 2008
Trots att jag sitter på en hel del bra optik till mina kameror så använder jag främst ett grått Canon EF 24-85 mm objektiv när jag jobbar. Det objektivet köpte jag billigt på Tradera för ett par år sedan och det levererar bilder av förvånansvärt hög kvalitet som räcker gott och väl till affischer i A2-format och för uppslag i magazin. Jag har valt en liten zoom som arbetsverktyg trots dess begränsningar främst för att jag inte vill se ut som en julgran med flera kameror och objektiv runt halsen när jag är ute på jobb och jag vill inte heller ha ett stort tungt zoomobjektiv som skrämmer slag på människorna som jag möter. Det är lättare att se cool ut med en liten kamera och ett litet objektiv :)
Bästa
35´an till Canon? © Mikael Good, 2009
Kom ihåg att det viktigaste är inte vad man har för utrustning, det viktigaste är vad man vill säga med sina bilder och hur man får det sagt och det kan man lika väl göra med en kamera och ett objektiv för ett par hundralappar som med en kamera och ett objektiv för runt 100 000 kronor. Det är vanligt att jag får frågor om vad jag har för kamera och objektiv till mina bilder men jag har konstigt nog aldrig fått frågan om vad jag har för penna och diktafon till mina reportage.
Välj den kameran och det objektivet som passar bäst för just ditt berättande, men kom ihåg att gräset oftast är grönast där du står!
Som avslutning kommer här en kort instruktionsvideo om RAW-formatets stora fördelar gentemot JPG: RAW Power - The Stooges
//Chasid
