Mattias Lundblad

Ur en utlandssvensk frilansfotografs synvinkel

Årsredovisning

Det är ett årsslut som många längtat efter. Det har varit konstigt, med mycket oro och ovisshet. För mig har det varit annorlunda på så sätt att det varit svårt att jobba. Eller så missförstod jag i själva verket situationen och hade kunnat jobba hur mycket som helst. Egentligen har jag haft ett ganska bra år, men tyvärr har jag inte kunnat vara hemma i Sverige som jag brukar. Några i min närhet har blivit sjuka, men tack och lov har det gått bra, och familjen har hållit sig frisk så här långt. Ett halvproduktivt år blev det för mig. Bland de första jobben jag gjorde var för en rad svenska tidningar i samband med Demokraternas primärvalssäsong som tog sin början i Iowa.

Sedan direkt vidare till St Louis, för ett reportage för Café om deras enorma problem med vapenvåld. Vi fick bland annat åka med polisen i East St Louis. 

Det var då man började höra talas om den nya sjukdomen som man identifierat i Kina och började ana att det skulle komma hit. Det blev mycket tid hemma.

Och min fru Kim fick börja undervisa yoga över Zoom (med assistans).

Många utflykter med egna och andras hundar.

Mycket umgänge med grannarna, och särskilt tvååringen.

Vi tränade till ett maratonlopp och gjorde träningen till en söndagsritual att se fram emot, med frukost på uteservering.

Det blev ett år då svartas rättigheter och säkerhet togs på större allvar än på länge. Här en cykeldemonstration genom ett regnigt New York på uppdrag av Socionomen.

Jag och kollegan Jonas bilade sedan till Pennsylvania, en av de viktiga swingstates som gick från blått till rött förra valet, och tillbaka i år. Stämningen var klart spänd och det blev ett reportage i norska Aftenposten Innsikt.

Sedan till Arizona, en av valets stora skrällar, en vanligtvis pålitligt republikansk delstat som svängde till Demokraternas fördel för reportage i ETC, Frihet och Sändaren/Kyrkans tidning. Det var också en av få delstater som ansågs säkra att resa till från New York, Connecticut och New Jersey, och som inte krävde karantän. Men väldigt försiktig fick man förstås vara.

Väl hemma sov jag på kontoret ett par nätter, tog ett coronatest och så gav vi oss av och sprang den där maran, på Cape Cod i Massachusetts. Det blev ett virtuellt lopp, så vi fick skicka in våra siffror, och så kom det medalj och souvenirer på posten. Vi tog oss runt! 

Grannarna hade coronasäker bandrepetition ute i trädgården tills det blev för kallt, någon gång i slutet av november.

När det till sist blev kallt, höll vi oss varma i bastun.

Och kalla i snön.

Så kom den efterlängtade nyheten om att Pfizer och Moderna fick fram vaccin på rekordtid. Dagens Nyheters bildchef ringde och bad mig träffa Pfizers svenske forskningschef, Mikael Dolsten utanför New York. Han intervjuades från Sverige över videokonferens och jag fick komma hem till honom.   

Några glimtar från ett år som trots allt inte blev så dumt, på det högst personliga planet. Betydligt knepigare för världen i stort. Vi hoppas på att det vänder nu. Gott nytt år!

Postat 2020-12-31 03:28 | Läst 1008 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

En glad överraskning och en harmonisk liten kompanjon

I september var jag och min kollega Jonas i Pennsylvania för att göra ett reportage inför valet. Jag har på senaste tiden fått lite svårt att sova på hotell, så jag var uppe tidigt, och bestämde mig för att köra in till Erie för att ta lite miljöbilder. Så brukar jag göra när jag har en stund över, och det har också lett till en egen serie som jag arbetat med mer eller mindre medvetet och strukturerat under de år jag jobbat i USA. Det är de slitna miljöerna i städernas utkanter, småföretag som ekonomin trots allt vilar på, men som får kämpa. Det är något särskilt med den typen av byggnader som jag fascineras av. Färger, former, patina, historia. 

Jag la upp en bild på mitt instagram, och en redaktör jag ofta jobbar med hörde genast av sig. "Älskar bilden, vi tänker omslag, kan du sätta ihop en serie?" Och sånt blir man ju glad av. Det blev en svit om sex bilder i Tidskriften RUM, och en stark motivation att fortsätta arbeta med serien.

De första bilderna i serien är från 2015, då jag under en bussresa mellan Chicago och Fairfield, Iowa, utrustad med en GX1 och en Olympus 17mm, insåg att jag var något på spåren. Det leder mig in på det praktiska med att jobba under lång tid. Man behöver kunna matcha bilderna. Helst jobbar jag med min Nikon D810, en PC-28 och 50mm till detta, men det är inte alltid de är med, för bilderna kommer ofta till när jag är ute och cyklar eller är på väg någonstans. Jag har därför en "alltid-ha-med"-kamera. Kriteriet är att den ska rymmas i min minsta Domkeväska, och tidigare har jag haft olika Panasonic-kameror och en Fuji X70, men ingen av dem matchar Nikons färger, hur mycket jag än kämpar med råfilerna. Panasonic drar lite åt magenta, Fuji känns lite blek. Olympus har funkat bra när jag lånat. 

Men eftersom jag inte hann låna ett Sonyhus för en artikel om vintageobjektiv jag skrev för Fotosidan Magasin, köpte jag i all hast en gammal Sony Nex-7, med planen att genast sälja den igen. Den visade sig ge filer som är alldeles förträffligt lika Nikonkamerans, såpass att jag oftast inte kan skilja dem åt, medan Panasonicfilerna stack ut som en sårig tumme. Sonyn fick alltså stanna i Domkeväskan, och parades dessutom ihop med det ljuvliga Zeiss Touit 32/1,8. Det var den jag tog omslagsbilden med. Med ålderns rätt är fokuseringen vansinnigt långsam – jag tror att en Nikon F801s från 1988 är snabbare – och höga isotal är inte så kul. Men jag älskar designen och så bråttom har man oftast inte. Mest står den ändå mellan iso 100 och 400. Det funkade ju förr.

Postat 2020-12-17 23:08 | Läst 776 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

En fin resa och en "sleeperkamera"

Häromdagen skrev Mikael Good om den gamla Leica M8, och den fina gråskala man får ur den. Inspirerad av det blogginlägget, kom jag att tänka på en annan "sleeper", men mycket billigare. Av någon anledning har jag märkt att den urgamla Panasonic GH1 är en väldigt trevlig svartvitkamera. Jag har ingen aning om varför, men gråskalan blir trevligare än det mesta jag använt. År 2014 åkte jag och min vän och kollega Johannes Frandsen till Peru för tre veckors reportagejobb. Vi var i Lima, Cusco och Puerto Maldonado, och gjorde ett gäng reportage. Bland annat om den väg som förbättrats mellan Cusco i bergen och Puerto Maldonado i djungeln, och har reducerat restiden drastiskt och därmed förändrat bosättningsmönster med stor inflyttning i Puerto Maldonado. Vi tillbringade mest tid där, och plåtade en hel del på gatorna.

Jag reste lätt på den resan. En GH1 och en GH3 och tre objektiv, och det gick bra det med. En bra påminnelse för mig som gärna överlastar kameraväskan för säkerhets skull. Igår kollade jag igenom de gamla bilderna och gjorde en nyredigering av några av dem. Jag fann att GH1-bilderna var extra kul att jobba med, och att de var lätta att få dit jag ville, särskilt i svartvitt. Inte så illa för en kamera man kan hitta för någon tusenlapp. Den gör sig förstås bäst på iso 100, men gör inte bort sig på 400 heller. Ett ganska trevligt korn. Däromkring höll man sig ju oftast som mest med svartvit film också. En rolig upptäckt. Men hur det än är med det tekniska så handlar det ju om att vara närvarande, och det var väldigt roligt att göra ett återbesök till den resan. Det är ett väldigt privilegium att man kan snacka ihop sig med en kär vän man inte sett på länge, mötas upp på en flygplats någonstans i världen, umgås dygnet runt och jobba ett tag. 

 

Postat 2020-12-07 03:25 | Läst 860 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera