Stefans bilder
Mer struktur än färg
Som herr Engström kommenterade till mig: jag har nog hittat min grej. Det kan stämma, för en period nu har jag fotograferat skogens små detaljer i en liten upptäcktsfärd, upptäckt att jag gillade det, och att det passade mig i övrigt. Också funderat på att bättra mig på olika sätt i bilderna, får se hur det går. Man lär sig efter hand. Det började med att min vän med lupp bad mig fotografera några pyttesmå svampar på en trädstam, sen var jag fast. I dagens bilder handlar det om form mest, struktur. Som vanligt bör de ses på stor skärm.
en stubbe på gränsen till mull
när träd växer uppåt får de nedersta grenarna (dvs löven) i skogen för lite sol, då fäller trädet de grenarna själv. kvar blir dessa ögonliknande former
bark, liggande
tänker lite monster och spenat, men det är på ett träd där en ticka börjat falla sönder
badrumskran eller stor näsa?
fallna lövs skönhet
bildar mull
ett löv har fallit på en fjäder
alkotte
sepiafärgat
Lavar och sånt
Bilder sen några veckor bak, som vanligt skogens detaljer, i huvudsak lavar denna gång, de bildar mönster i form och färg i lite förstoring och med rätt utsnitt i bilden. Stackade oftast, men om jag inte låser kameran helt still - som i stativ med självutlösare - kan det bli underligheter i bilden vid noggrann detaljgranskning. Så stativ är ju bäst, men som jag kravlar runt får stativet vara lika flexibelt som i Kalle Ankas jul.
ett fuktigt parti på en stor fallen eks bara ved, overkligt färgrikt
Veckan som gått
Lite spridda bilder tagna här och där, ingen genomgående tanke eller ordning.
Den stilige herr Fasan, helt ensam utan damsällskap ute vid fälten, så är det hemma också
här har han funnit en håla att sola sig i trädgården
stiliga vårfjädrar
ja så stilig, men inte en höna syns till
en grå kråka har alltid koll
en äter en spanar, troligen har de valt sin plats för bo här
rödhaken
huskaja, det är alltid ett par kajor som har tomten hemma som revir, de känner igen mig
gladan snurrar fram
tranor på väg mot
Pulken där det var ovanligt få, kanske hade många redan gett sig iväg
herr Grönfink
fru Grönfink
herr Gulsparv
pilfinkar är det färre av i år hemma
en ovanlig mossart. osäker vilken, fann flera intressanta arter och tog bilder, hade satt annat kamerahus på objektivet, så när jag kom hem stod inställningen på "bracketing" och inte "stacking", lite snopet och hade inte ork att lära mig ladda in det i Photoshop, så det fick bli endast denna bild på f 8.
Strukturer
från gamla fallna stammar, grova, fulla med karaktär och historia, där finns saker att studera, ta in i sinne och sensor, lite extra skärpedjup i denna bild då jag blivit en riktig stackare, som Gunte sa, klokt sagt
grova klossar
utstuderad skulptur
inklämd i väntan
något har lossnat
men här, där barnen gjort en bild av föräldern, i mitten har äggen legat under barken, sedan har larverna gnagt sig ut genom virket i ett typiskt mönster
uppkommen ur jorden
historia, karaktär
spöklik
till sist ett försiktigt leende
Judasöra och blåskinn
Rubriken är namnen på svampar, jag är ganska säker på arterna, men som vanligt inte helt, är verkligen ingen mykolog. De ser lite ovanliga ut jämfört med de vanliga folk tittar på. Först judasörat, har visat det innan, det är en trädväxande matsvamp som används i asiatisk matlagning, jag själv avstår, men det finns gott om att köpa i torkad form. När jag såg på en enorm fallen trädstam fanns en liten märklig form på barken
så jag började spana runt, de är lätta att missa
så fick jag i närheten se dessa kuddar
sökte vidare och fann de mer utvecklade
här börjar det likna något
öppnar sig
jo, lite som utstående öra i motljus
fortsatte att söka på samma stam, fann
blåskinn, aldrig sett innan, men fin
mörknar med åldern
och blir snart, liksom judasörat svart av ålder innan det försvinner.































































