Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Istället för resenären blir spåret mätt...

Jag tog en promenad genom Uppsala för att studera den något välfyllda Fyrisån, men jag tog ett varv förbi centralstationen också.

Hmm, undra vad det är för lok som står där borta och jäser? Det här stämmer inte med normalt beteende för lok i ordinarie trafik!

Ehum, se där ja! Den hyfsat färska InfraNord-mätvagnen IMV200. Det är alltså en vagn som maskinellt kan mäta diverse parametrar, såsom spårets läge och kontaktledningens status.

Enligt uppgift är det en före detta utrikisk (Schweiz) restaurangvagn från början av 90-talet som byggts om till mätvagn.

Den är lokdragen och fungerar också som manövervagn så att det går att köra åt båda hållen på ett enkelt sätt, utan att göra rundgång. Apropå ett tidigare inlägg kan jag säga att den här bilden hade inte gått att ta med mobiltelefonen. Inte utan att halva bilden blivit utfrätt i alla fall.

Inne i vagnen finns det typ ett konstorsutrymme med datorer där allt möjligt kul kan läsas av. Den har också egen strömavtagare som här är "vidarekopplad" till loket med teleskopstänger för att det ska få ström. Strömavtagaren är en del av mätutrustningen.

Jag tycker alltid jag missar dessa lite mer udda fordon när de bara bränner förbi. Nu hade jag tur att den stod ett tag, först på spår 7 och sedan dessutom växlade över till spår 8. :)

Inlagt 2013-04-22 11:26 | Läst 2357 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Lättare med stillastående tåg helt klart men lite fart ibland kan pigga upp såklart! Fina tågbilder idag!
Svar från ztenlund 2013-04-22 18:08
Tack Dan! Jovisst kan fart pigga upp lite, men det underlättar i så fall om man är beredd på fart. Det är där det brukar brista när sånt här dyker upp. Då blir det gärna en suddig bild med en massa kontaktledningsstolpar ivägen...
Tur att det är någon som blir mätt då det gäller SJ.
Inte så lätt att bli mätt då man åker tåg annars.
Svar från ztenlund 2013-04-22 18:28
Nja, det gäller inte SJ AB eftersom Banverket och verks-SJ delades för 25 år sedan. ;) Infranord som äger vagnen ifråga är den bolagiserade varianten av Banverket Produktion.

Annars går det väl att äta om man väljer rätt tåg, även om det kanske inte går att få in en kvarnhjulsstor pizza. Just regionaltågen har ingen servering alls, men både det SJ 3000 och IC-tåget jag åkte med igår hade/har servering. Och det är så det är tänkt att vara. Nu tog jag inte mer än en kaffe och en muffins på IC-tåget, men nog fanns det något att äta ändå. Sedan händer det förvisso ibland att furneringen inte fungerar riktigt som tänkt...

Annars kan man åka Blå Tåget, som har riktig restaurangvagn med matlagning ombord, om man ska till/från Göteborg och några orter längs sträckan. Fast det förutsätter förstås att tiden passar...
Ja det var en ovanlig kombo.