Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Stockholms Östra vid femdraget

En ordentlig promenad från Söder via Kungsträdgården, upp till Roslagstull och vidare mot Djurgårdsbron tog mig bland annat förbi Stockholms Östra. Roslagsbanan är numera ett svenskt unikum i egenskap av den enda smalspåriga järnvägen som inte är en museijärnväg.

Inlagt 2013-04-27 00:12 | Läst 1689 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Som gammal Vallentuna bo har man tillbringat en hel del tid både på perrongen och i tågen. De är dock modernare nu än på min tid, då använde de fortfarande gamla vagnar där de äldsta hade träinredning och det fanns en "uteplats" längst bak med tak där man kunde stå och åka.och ta ett bloss (jag var rökare på den tiden) :)
-affe
Svar från ztenlund 2013-04-27 12:11
Jo, de här vagnarna började ju levereras i slutet av 80-talet och leveranserna höll väl på en bra bit in på 90-talet innan den sista gamla vagnen "växlade ut". Nu är det ju dags igen på sätt och vis då man renoverar/moderniserar vagnarna något. De två som syns i den nedre bilden har fått sig en omgång hos Motala verkstad och Euromaint i Malmö. Öppen plattform får man nog leta efter idag utanför museijärnvägarna... :)
Hej Martin! Har också som Affe åkt mycket på den banan genom åren både gamla o nya vagnarna! Trevligt för det mesta tycker jag! Ha det!
Svar från ztenlund 2013-04-27 12:25
Jag har inte åkt så mycket med Roslagsbanan då jag mer hörde hemma vid Saltsjöbanan. Där bytte man vagnar "redan" 1976 till de tunnelbanevagnsbaserade man har idag, så där missade jag motorvagnarna i trä.

Det känns som att jag kanske borde ta ett varv med kameran på Lidingöbanan innan den stänger för renovering i sommar och de gamla Ängbyvagnarna försvinner. Ofta är det kul att ha efteråt. Roligare än när man nyss tagit bilderna...

Ha en trevlig helg!