Fika vid Hornstull, men mest till och från
För en lätt svältfödd på fotofika så verkade Claes påa om lite fika vid Hornstull lockande. Är man inte redan där så får man ta sig både dit och därifrån:
Tåget gick måttligt lugnt i spåret så det tog ett antal försök att få till någonting hyfsat skarpt, men med rörelseoskärpa utanför. Det här var innan invasionen av folk med väskor på Arlanda C...
Vi blev några stycken och som mest var vi sju stycken, om jag inte tappat räkningen. Riktigt trevligt!
Efter att ha stått och fortsatt samtalet ett tag utanför haket så tog jag till apostlahästarna. Vid Skeppsbron noterade jag att M/S Birger Jarl nu fungerar som hostel efter att kryssningarna lagts ned på obestämd tid. Svårigheter med lönsamheten ligger bakom.
Via Norrbro och Brunkebergstorg siktade jag på Plattan och vidare mot Centralen. Att fasaden på bl a Åhléns City är så upplyst beror på en reklamskylt av bildskärmsliknande typ, och inte fasadbelysning. Hmm...
I ett utslag av stor skarphet tänkte jag inte på när sista pendeln till Uppsala gick. Jag fick ta pendeln till Märsta istället, där den inte var synkad med 583 som gick först när nästa pendel kom. En halvtimme i Märsta alltså, och sedan 20-25 minuter eller så på Arlanda innan 801 gick... Klantigt, men det gick det också.






-affe
Affe: Birger Jarl är gamla Baltic Star och var inget systerskepp med Jätten Finn. Birger Jarl är cirka 10 år äldre och större än vad Jätten Finn var: http://www.faktaomfartyg.se/stena_nordica_1965_b_5.htm
Jätten Finn mår inte så bra längre: http://www.faktaomfartyg.se/santa_ana_1965_b_3.htm
Bra att veta, lite vidare sökning gav att Jätten Finn (eller Stena Nordica) bara användes mellan Stockholm och Mariehamn under ca 2,5 månader mellan oktober och december 1965, det gav mig möjlighet att tidsbestämma resan också. :)
-affe
Vid närmare efterforskning visar det sig att flera båtar som trafikerade Stockholm-Mariehamn vid olika perioder kallades Jätten Finn, jag har för mig att vi reste på sommaren vilket skulle stämma dåligt med Stena Nordica.
-affe
Detsamma Affe!
Apropå storleksklass var det rätt intressant när Birger Jarl kon stävande mitt bland dagens jättefartyg. En riktig plutt med dagens mått mätt, för det är ju i princip bara skärgårdsbåtarna som är mindre. Betydligt vackrare dock, även om påbyggnaden i aktern inte riktigt stämmer med resten. Den är lätt att se på nära håll också eftersom den är svetsad och inte nitad.
Det är lurigt med fartygsnamn. Stena Line har ju t ex för vana att döpa om sina fartyg efter vilken trad de går på.