Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Inte raka spåret, men fortfarande något på spåret

Alla bilder följer inte riktigt den stringenta röda tråden som de i det förra inlägget. Den gemensamma nämnaren finns dock där!

Upptågets X52 står och väntar på att avgå från Uppsala mot Gävle. Det gamla stationshuset sticker upp liksom domkyrkans två torn.

På övervåningen i SJ:s dubbeldäckare X40

Huvuddvärgsignal med upphållstavla på Stockholm C

SJ 2000 (X2) avgår söderut från spår 10 på Stockholm C, möjligen mot Malmö

Strömavtagare på en av SJ:s Rc6-lok med Waterfront i bakgrunden

SL:s X10 och SJ:s X40 på väg in mot Stockholm C, med en uppställd reserv-X60 emellan. Det var lite synd, tror jag, att jag högg av den avsolut bakersta delen av första vagnen på X40:an.

Centralhallen har alldeles nyligen fått en ny informationstavla med plats för fler avgångar och mer information. Tyvärr tycker jag att den på kuppen blivit lite mer svårläst.

Stressat och ostressat folk i början av rusningstid får avsluta. Tre sekunders exponering med kameran stående på ett räcke.

Inlagt 2013-02-06 22:53 | Läst 1686 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Roligt att få lite info om tågvärlden från dig. Ett räcke duger ju bra! Mvh Danne
Svar från ztenlund 2013-02-08 20:36
Tack Dan! Visst duger ett räcke bra, även om det här är lite bredare än ett standardräcke. Det största problemet är att det gäller att trycka kameran mot räcket för att den inte ska tippa framåt (och fotografera golvet). Objektivet jag använde är lite för tungt för att den ska stå själv. Med ett litet fast går det utan handpåläggning.
Nya grepp på Waterfront gillar jag! :-)
//ewa
Svar från ztenlund 2013-02-08 20:44
Tack Ewa! Det som jag inte tycker är så lyckat med Waterfront är att den höga delen nästan ser ut som den ska anfalla Stadshuset. Gå längs Söder Mälarstrand och titta om du inte har gjort det. Jag betvivlar att det var den fond Ragnar Östberg tänkte sig. ;) Inte för att Stockholm Klara var särskilt vackert (underdrift...) heller.