Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

Inte särskilt kryllande i Krylbo - del 1

"Liket" har letat i arkivet och hittat en del ouppklarade saker... Förra våren tog jag en sväng till (Avesta) Krylbo -  med tåg förstås. Jo, det lyckades vara försenat på ditvägen på grund av ett, om jag minns rätt, växelfel någonstans mellan Stockholm och Uppsala. Mig gjorde det ingenting, men det var sämre för de som skulle byta tåg i Sala.

Hursomhelst så var det en riktigt fin vårdag, men löven hade inte slagit ut och det var synnerligen hårt ljus att brottas med. Det är rätt skönt att komma till Krylbo, för det råder ett sånt där mystiskt lugn som man inte tänker på att man saknar förrän man upplever det. Det bryts i stort sett bara när det brakar in ett tåg. Nu var det dessutom söndag, så  aktiviteten låg inte direkt på topp ens på den punkten. Först gick jag först bort till broarna över Dalälven, eller åtminstone var det där jag först tog några bilder.

Bron till vänster är den senaste versionen av järnvägsbro för banan mot Storvik. Till höger ligger den älsta bron som är idag är vägbro. På den högre delen av fundamenten har "mellanbron" legat, men den revs efter att den nyaste bron tagits i bruk.

Att man flyttat bron och byggt den med lätt kurvatur bör göra att kurvradien in mot Krylbo, jämfört med de äldre broarna, har minskat. Krylbo ligger alltså bakom min rygg och åt höger i bilderna ovan.

Jag har tagit bilden förr, men lite annorlunda.

Bangården är ganska stor trots att en del spår sanerats bort. Snett bakom lokomotorn närmast i bild skymtar ett Green Cargo Td-lok (moderniserat T44-diesellok).

Lokomotorn är DAL 1826B, även känd som Z67 650, ägt av Infranord.

Vidare bort mot stationen så kom TÅGAB:s Rc2-ÖBB 009 som återimporterats. De såldes urspungligen till det österrikiska statsbanorna. TÅGAB = Tågåkeriet i Bergslagen AB som lite skämtsamt ibland kallas för Yngtrack efter VD Lars Yngström.

Det var ett hyfsad omgång med containrar som loket hade på släp. De backades sedan tillbaka in på något spår åt samma håll som loket kom ifrån. Efter denna lilla sejour tyckte jag att de var läge för att besöka 56:ans Café som ligger i stationshuset. Det går ju aldrig att fika för mycket, tror jag i alla fall...

Fortsättning lär följa!

Inlagt 2014-02-06 17:26 | Läst 1091 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Min plan är att vi kör en Dagny i vår i Alunda,,,du fatttar var?
Svar från ztenlund 2014-02-07 00:58
Tänker du på modelljärnvägen?
Otten 2014-02-07 09:20
Ja exakt min tanke
Otten 2014-02-07 09:21
Ja exakt min tanke
Svar från ztenlund 2014-02-09 22:17
Jag har faktiskt aldrig varit där, så varför inte. Den lär väl vara lite mer rejäl jämfört med vad jag fick ihop med pappas Märklin. :)
Otten 2014-02-10 06:52
Jag hade en jättebana som barn, dock Fleichmann :-) och Lima fär deras svenska tåg.