Bilderna i bloggen kan med fördel förstoras!

"Världens bästa lok"

SJ:s Rc6 1409 har lite på kul kallats för världens bästa lok. Det är i dagsläget det enda kvarvarande som fortfarande är målat i "Blue X"-färgsättningen. SJ lät måla upp ett antal Rc6:or, växlade upp dem till 180 km/h (från 160 km/h) och littererade om dem till Rc7. Samtidigt renoverade man en bunt vagnar och målade dessa i samma färgsättning och meningen var att använda dem som ersättning för X 2000 (numera SJ 2000) när det blev fordonsbrist. Det där med 180 km/h blev det dock inte mycket av med, då man kom fram till att det skulle bli för dyrt att ordna så att man fick köra så fort med vagnarna. Därför växlades loken sedermera ned till 160 km/h igen och återfick littera Rc6. Av vagnarna finns det fler i den här färgsättningen kvar och de kan ofta ses i tågen mellan Stockholm och Dalarna, bland annat. Rätt trevliga så länge det inte är för varmt, men klädseln ser inte så kul ut längre.

SJ Rc6 1409 förra våren på Stockholm C, strax efter att det och numera svarta 1340 dragit Orientexpressen under sträckan i Sverige. Osedvanlig puts och studs då de förstås tvättades ordentligt innan specialuppdraget, och sällan brukar spår 10 till höger i bild vara så pass välstädat.

Nyligen ryktades det, igen , om att loket skulle bli svart då det var inne på en verkstadsgenomkörare. Sedan kom uppgifter om att det inte blivit det, och förra torsdagen råkade jag få syn på det när jag stod på Stockholm C. Bilden blev lite oskarp för jag slet upp kameran ur väskan och rattade in vad jag hann när loket gjorde rundgång.

Sedan bytte jag objektiv och klämde av en lite skarpare bild från sidan, kanske lite mer av dokumentativ karaktär. Vi får väl se hur länge loket lyckas hålla sig undan från begravningsentreprenörerna i lackverkstaden. :)

Inlagt 2014-02-20 18:09 | Läst 2129 ggr. | Permalink

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.





(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Blue X var en trevlig färgsättning.
Kul att det finns något lok kvar i den :-)
Svar från ztenlund 2014-02-21 11:22
Helt klart en av de bättre färgsättningarna. :)
Det där är snyggt (både loket och bilderna), fast visst ska det väl ändå vara orangebrunt om det ska vara på riktigt? ;)
Svar från ztenlund 2014-02-21 11:26
Tack Anders! Tja, kanske... Det finns faktiskt ett Rc4-lok i orange hos Green Cargo. De har aldrig varit i någon annan färg och de lät nylacka det i orange igen till järnvägens 150-årsjubileum 2006. Typografin på inidividnummer och lite annat stämmer inte med orginalutförandet, men annars så. Ett populärt objekt att jag bland insnöade. Jag hade velat se det framför SJ:s svarta vagnar (fast det har för låg topphastighet). Det borde se rätt häftigt ut med ett orange lok mot allt det svarta. :)

Annars så heter ju den "bruna" färgen som var på vagnarna och de äldre loken SJ-röd. Den är faktiskt rödbrun och inte brun, men med mycket smuts på så... ;)
Kul info och snygga lokbilder! Har du det som intresse eller jobbar du i den svängen Martin?
Svar från ztenlund 2014-02-21 11:30
Tack Dan! Jag är bara lite allmänt insnöad, men jag har faktiskt sökt till lokförarutbildningen en gång. Jag klarade mig till de sista urvalstesterna (det är flera steg), men där blev det "nära skjuter ingen hare på fortet". Om jag minns rätt så var det då något i stil med hälften som föll bort i varje steg, så det blev väl omkring 12,5 % som kom ut i andra änden av de som lämnade in en ansökan. Kanske några enstaka procent till, för det är ju ett överslag.
Fina bilder.
Gillade färgsättningen som Blue X hade.
Lite långdraget blev det när man skulle köra dessa som ersättningståg i stället för X2000 på sträckan Stockholm - Malmö. Man var ganska mör vid ankomst Malmö:-)) Både jag som förare och resenärerna önskade nog att man hade kunnat köra i 180 km/h.
Anledningen till att det inte blev något av med ombyggnaden av vagnarna var att det krävs magnetskenbroms för hastigheter över 160 km/h och det skulle bli för dyrt.
Efter en urspårning i Norge pga. axelbrott så blev det nedsättning av hastigheten på vagnarna till 130 km/h under en lång tid. Så planerna på 180 km/h för vagnarna kanske inte var en så bra ide:-)
Svar från ztenlund 2014-02-21 11:42
Tack! Jo, det tar ju ett tag även med X2:orna till Malmö, så jag kan tänka mig det. Lokdraget tappar ju både fordons-STH och överskridande... Jag känner till det där med magnetskenbromsarna, men jag försökte att inte snöa in för mycket. :) Nedsättningen efter Skotterud hade jag faktiskt förträngt. Jag minns att jag sett någon video som någon filmade precis efter att tåg gått ur spår. Ingen höjdarsyn, men det gick ju rätt bra ändå efter omständigheterna. Ett annat frågetecken med 180 km/h måste ju vara gångegenskaperna. På en del ställen går det inte alltid så lugnt ens i 160 km/h, även om vagnarna i medel klarar sig rätt bra med tanke på åldern.
Fint med lite tåghistoria. tror inte att det finns någon "gubbe" som inte är mer eller mindre fascinerade av tåg, för tankarna till barndomen och Märklin för egen del. ;)
-affe
Anders F. Eriksson 2014-02-20 20:08
Samma här - de fantastiskt detaljerade Märklinloken är fina.
Otten 2014-02-20 22:53
Många använde Fleischmann, tex jag för att den fula plåtbanvallen på Märklin var så orealistisk. Och på Fleichmann kunde man köpa många svenska tåg, tex Lima som hade VIKINGEN, ett special tåg i början på -70 talet.
http://www.tradera.com/item/180704/199453228/lima-tagset-tag-11-vikingen Exakt ett sånt hade jag.
Svar från ztenlund 2014-02-21 11:46
Tack Affe! Jag körde också lite Märklin. Pappas fanns ju kvar, så jag brukande anlägga järnväg i farmors kök. :)
En annan annorlunda färgsättning var den här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/355060/3075626.htm

Christer
Svar från ztenlund 2014-02-21 11:50
Det finns ju en del olika udda färgsättningar som passerat genom åren och provloket Rz är onekligen en rätt annorlunda sådan. Rätt snyggt faktiskt! En annan sak man kan notera är att det har tunna ramar runt rutorna och inte tjocka som Rc-loken har idag. Relativt slimmat utseende vid luftintagen också och inte lika boxigt som senare Rc-lok (och äldres eftermonterade). Fast det mest intressanta var förstås bakom plåten. :)
Tung grej på flera sätt!
Misstänker att en liten snövall inte får det här loket att spåra ur! ;)
/B
Svar från ztenlund 2014-02-21 13:50
Strax under 80 ton vad gäller tyngden som anges i metersystemet. Det spårar förstås inte ur i första taget, men någonstans går ju som alltid gränsen.
Gillar dina tåghistorier./bilder.
Svar från ztenlund 2014-02-21 13:50
Tack Per! :)
Som du vet jag är älskare av lok
Tack för dessa härliga bilder.
Visst är det vackert.
##Gun-Inger
Svar från ztenlund 2014-02-21 13:51
Tack och varsågod Gun-Inger!