Canalogg

Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

Att bila från Östersund till Frankrike på bara drygt en timme

Jag trodde själv att det inte skulle gå - men det gjorde det faktiskt. Att man därutöver får räkna med att inte kunna köra på allmän väg när man väl är framme i Frankrike -  det visar väl min bild, eller hur?

 

Nu måste det väl klargöras en fundamental sak i detta fall - det rör sig alltså om orten Frankrike i Jämtland, nära Oldfjällen - 37 km från Kaxås i nordlig riktning, någon mil bortom Rönnöfors - inte det stora EU-landet med samma namn. Lite lustigt är det väl ändå, att orten (som bara har ett par lite medfarna hus, och inget av dessa verkar vara någon permanentbostad) har fått detta namn? På 50- och 60-talet fanns det visst här ett gästgiveri/matställe som hette Frankrikegården, men var detta gästgiveri låg eller när verksamheten upphörde är obekant för mig.

I vilket fall som helst, dagen var tänkt att bli en trevlig utflykt en fin septemberdag, om inte annat för att åka runt i lite obekanta trakter och inte minst få ta lite höstbilder med naturen klädd i varma färger! Väderprognoserna hade ställt soligt och fint väder med måttlig vind i utsikt, så jag tänkte att det är bäst att passa på innan nordvästan med höststormarna sätter in.   

Så här års, när älgjakten till störst delen har bedarrat och turisterna har vänt hemåt, så är det inte mycket trafik på vägarna och det är oftast lätt att stanna varsomhelst efter vägen när man har sett ett fotomotiv.  Många fina bilder har jag nog missat under åren när jag kommit körande och inte kunnat stanna impulsivt just där ett fint fotomotiv dykt upp p g a tät trafik eller olämplig väg ! 

Bortom Kaxås och förbi Rönnöfors är det mestadels grusväg, men en väldigt fin och välskött grusväg som det visade sig. En fin grusväg som denna utan potthål och vägskador kan många gånger vara väl så bra som en dålig asfaltväg eller t. o. m. bättre!

Nära Rönnöfors finns resterna av ett gammalt järnbruk - jag gav mig inte in bland ruinerna där utan fastnade för ett höstmotiv alldeles där i närheten.

Lite längre fram, mellan Rönnöfors och Olden passerade jag en vägbro med fin utsikt - Vidjebackforsen ligger nån km uppströms. Fiskevatten? Det skulle inte förvåna mig och en och annan storöring lurar i det mörka vattnet här!

Vid utfarten av den långsträckta byn Olden ser man Oldklumpen avteckna sig - dess höjd är 879 m och på dess sydvästsida är växtbetingelserna så goda att ett flertal sällsynta mossor och lavar visst ska finnas där.

Vägen tog sedan slut i Frankrike, jag hade alltså då nått vägs ände - tur att jag hade kaffe i en termos med mig i bilen, att gå in ock fika nånstans efter vägen hade inte varit möjligt. Under juli med högsäsong för turisterna hade man kanske kunnat det, men inte nu i slutet av september. 

 Jag valde en annan väg hem än den jag kommit, norr om Landösjön och Näldsjön - och i byn Landön måste jag ju bara stanna och föreviga detta "limousine-garage"! Eller fanns det en garageport i bortre ändan också - för en vanlig bil till? Jag kollade aldrig, men en rolig konstruktion tycker jag ändå!

Ha det bra -

Hösthälsningar

/B  

Postat 2018-09-20 16:18 | Läst 1549 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Inlandsbanan och Hurtigrutten - en spännande fotoresa!

Jag har länge haft Inlandsbanan och Hurtigrutten på min "bucket list", och tidigt i våras hittade jag RESAN som skulle passa mej perfekt - på nätet...en paketresa sammanställd och administrerad av Inlandsbanan AB här i Östersund.

Resan började här på Västra Station i Östersund, egentligen två nätter innan jag anslöt till gruppen - att bo på hotell i sin egen hemstad föreföll lite väl lyxigt, dessutom har jag sett våra egna sevärdheter här på hemmaplan flera gånger förut, så jag tackade nej till sightseeingen och de två hotellnätterna här - mot prisreduktion förstås.

Bild 1 Karta över resrutt

Första etappen i Inlandsbanans rälsbuss började på fredagsmorronen 17/8 kl. 07:37 med målet att vara i Jokkmokk till kvällen...

Bild 2 Rälsbussen, lite gammal och sliten...men det är väl många av resenärerna också, inte minst jag själv!

Trots att jag är norrlänning son har rest mycket i vårt avlånga land, så insåg jag nu i än högre grad - det finns väldigt mycket skog! Resan upp till Jokkmokk blev ganska seg, trots att vi stannade för pauser efter vägen, och lunch i Vilhelmina. Matstället låg nära spåren, Bergmans Fisk & Vilt. Renskav - det var längesen jag åt! 

Bild 3 Somliga kan ju sova när man reser - men inte jag!

Tjappsåive ligger i närheten av Moskosel vad jag förstår... 396 m högt över havet, 1116 km från Stockholm! Det var snarare hållplats än järnvägsstation, och inga nypåstigna den dan!

Bild 4 Paus i Arvidsjaur - de båda rälsbussarna nord- resp. södergående möts här. Sedan man har sträckt på benen här gäller det att kliva på rätt rälsbuss...annars blir det en kort resa tillbaka till Östersund!

Bild 5 På perrongen hörs en riffad bluesgitarr...från stationshuset i Arvidsjaur. Beatleslåten "Come together" lirar han, riktigt svängigt med förstärkaren på hög volym...häftigt! Vilket mottagande! Innan vi anlände med rälsbussen, spelade han nog för älgen i förgrunden!

Hotell i Jokkmokk på kvällen, ett par TILL öl i hotellbaren på kvällen och hyfsat tidigt i säng. Många bilder togs med 5DMk3 och EF 24-105, kompakten G1x men också med min iPhone 6s - .dng råfiler med Lightroom-appen i smartphonen blir ju riktigt bra tekniskt sett!

Bild 6 Dispnentvillan i Malmberget - en utflykt nästa dag från Gällivare med tanken att flanera lite genom Kåkstan i Malmberget. Ovan ses den gamla förfallna villan, som tyvärr knappast är flyttbar till säkrare mark. Men vilken utmaning...att demontera resterna som finns kvar där och bygga upp disponentvillan "nut & bolt"-renoverad på en strandtomt nånstans! 

Bild 7 Nu är det klippt. Den övergivna frisersalongen visar på en dyster stämning numera i Malmberget - allt ska flyttas in till Gällivare, det finns fortfarande kvar gamla människor i stan som bott hela sitt liv här, men som nu tvingas flytta. Jag hörde att några pensionärer t.o.m med bara en månads varsel beordrats att flytta - till ny och dyrare lägenhet.  

Bild 8 Paus - för att inta ett Chiquita mellanmål...bilden är ett montage jag gjorde för ett par år sedan!

Inlandsbanan slutar här i Gällivare, sedan fortsatte vi nästa dag med SJ via Kiruna, Björkliden, och Abisko Turiststation över riksgränsen ända till Narvik. Så kom vi till atlanthamnen då - sista delen av resan från Abisko fram till Narvik var nog den bästa biten av tågresan med avseende på fotomotiv och spännande landskap.

Bild 9 Fin segelskuta vid kaj i Harstad.

En minibuss med plats för oss 8 personer i gruppen inklusive vår reseledare, mötte oss på järnvägsstationen i Narvik, för att köra oss de 13 milen till Harstad. Hurtigruttens fartyg M/S Midnatsol går inte in i Narvik, utan embarkering sker i denna lilla mysiga stad en och en halv timmes bilresa bort. 

Avgång med kryssningsfartyget efter att vi har kunnat äta frukost i lugn och ro ombord, i väntan på att våra hytter städas och görs klara efter disembarkerade gäster.

Anchors away! Nu är vi äntligen på väg, mot Lofoten!

Bild 10 Ju närmare Lofoten vi kommer desto mera imponeras jag av det vilda landskapet. Tur att jag hade gott om minneskortkapacitet!

Även om det inte var så mycket sol under resan, så var det heller inte regnigt. Lite oro i molnskyarna, lite vind och risk för regn gjorde att jag till slut bestämde mig för att inte åka med på den hafsörssafari som rederiet ordnade - 2 timmar i en mindre båt, typ fiskebåt, i det närmaste fullbokad och till det facila priset av 1390:- NOK per person. Jag kände också att jag inte hade packat ner tillräckligt med varma kläder för att vara ute i mindre båt på det sättet i det rådande klimatet!

Bild 11 Trollfjorden - "Storklas och Lillklas", det superlyxiga kryssningsfartyget "The World", en flytande bostadrättsförening eller en "Gated Community" till sjöss, har just varit inne och vänt i fjorden. Att äga en "barre" ombord på den kostar säkert en vacker slant! Vi fick förstås vänta på vår tur att åka in i återvändsgränden där.

Bild 12 Ett annat fartyg i Hurtigruttens flotta mötte oss sedan vi hade varit inne i Trollfjorden. Den här bilden togs med 5DMk3 och EF 24-105, jag hade inte telezoomen EF 100-400 till hands just då, och nere i min hytt gjorde den ju inte mycket nytta....

Bild 13 Första strandhugg på Lofoten var Svolvaer...Ett par timmar i land fick vi för att se oss omkring och bl a besöka Hurtigruttenmuseet. Fortfarande grått väder men fint ljus att fota i - sol och blå himmel är ju mycket svårare att bemästra fotomässigt tycker jag.

Bild 14 Resenärer av många nationaliteter hade några dagar att vara lat &  lyxig på...Trots att någon här på Fs skrev i en forumtråd att "M/S Midnatsol är antagligen det tråkigaste fartyget i Hurtigruttens flotta", jag tyckte däremot att fartyget var riktigt bra! Bekväma välutrustade hytter, bra mat, gott om plats att bara chilla...Hur ska då de andra fartygen vara - klart bättre enligt den foruminläggarens  mening?

Bild 15 En riktig "badjävel"...en viking som tar sig ett bad ute på däck i poolen, trots vinden och gråvädret!

Bild 16 Jag bad an annan resenär att ta en bild på mej med iPhonen...han var nog inte så van vid att fota med en telefon, utan han tryckte av flera gånger och råkade ta en selfie på sig själv (se bilden ovan), innan jag fick ändra fotoriktningen i telefonen så att han kunde se mig på displayen och ta min bild...

Bild 17 Frukostmatsalens överdådiga utbud...det var definitivt lite nyttigare/stadigare frukost än jag lagar till för mig själv hemma!

Bild 18 På väg med Inlandsbanan upp genom Lappland så korsade vi Polcirkeln första gången...och fick var och en ett diplom (certifikat) som bevisar detta...Samma sak på väg söderut längs kusten med Hurtigrutten, så passerade vi Polcirkeln än en gång - dock utan certifikat denna gång. Däremot så kunde man bli "nollad" med en hutt 4 cl fiskleverolja serverad av 1:e styrman ombord, för att inte glömma tilldragelsen!

Bild 19 Kompisar och reskamrater som har en fotosession - gulligt med lite "young love" , eller hur? (Panoramabild av två G1x raw-exponeringar, hopsydda i PS)

Bild 20 Sykkelheis - en spektakulär anordning för att ta sig uppför en brant backe på cykel! I Trondheim verkar det vara drag under galoscherna numera.... och "Nidaros" var ju sista anhalten på vår paketresa med både Inlandsbanan och Hurtigrutten.

Bild 21 Göran - en medresenär i vår grupp, väldigt trevlig Stockholmskille och entusiastisk fågelfotograf, som heller inte nappade på havsörnsafarin  - främst pga vädret. Vi hade några timmar att spendera i Trondheim, här på caféet vid Nidarosdomen.

Bild 22 Hemma igen med Norrtåg från Trondheim/Storlien via Åre och Krokom, efter en riktigt spännande resa med många fototillfällen.

Slutsats om att bära med sig min 5DMk3, EF 24-105 och telezoomen EF 100-400: På gränsen av vad jag vill släpa på under en resa! (och jag saknade faktiskt inte vidvinkeln EF 16-35 alls...)

Nu har jag ca 700 bilder att gallra och sortera - och förhoppningsvis kommer det att resultera i ett bildspel med ljudspår så småningom. Det här var ju bara ett begränsat urval av bilder...

So long - tills nästa resa!!

Börje 

 

Postat 2018-09-02 09:49 | Läst 2350 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Veteranbilsträff i sommarkväll

På onsdagskvällarna under sommaren brukar veteranbilsentusiasterna träffas, oftast på Stortorget här i Östersund men denna gång på Yrancampingen vid Storsjön nedanför Jamtli. Sedan gemensam cruising till kvällens utflyktsmål, nu Hara ångbåtsbrygga för en kvällsfika.

En brokig samling bilar, många olika bilmodeller, äldre och nyare men också i olika skick.Välputsade skinande blanka amerikanare, gamla T-fordar och europeiska sportbilar i en salig blandning.

Fint renoverad T-Ford (en hitrest norrman? Se registreringsskylten) 

Eftersom jag bor centralt i stan, brukar jag ge mig ut och ta med mig kameran på onsdagskvällarna för att se om det finns någon ny bil jag inte har fotat förut,  men många av veteranbilarna som var med denna kväll har jag redan fotat förut. Flera av de bilderna har jag publicerat på FS, i gruppen ”Veteranfordon”

En gammal Cheva i orenoverat bruksskick (bara lite medfaren i lacken) tilldrog sig en hel del intresse – notera den gamla Z-skylten (Jämtlands Län) som fått hänga kvar. Notera också skidhållarna på taket!

Chevrolet 1938

Opel GT (70-tal, tror jag)

 Ännu en riktigt gammal pärla, fint renoverad – säkert den allra äldsta bland kvällens  veteraner. Synd bara på personerna i bildens vänsterkant – särskilt den ”halva” lilla grabben, bäst hade ju varit om jag hade väntat tills dom försvunnit ur bild, eller att dom hade varit med som helfigurer. Jag gör ofta det misstaget att inte kolla ordentligt i sökaren innan jag trycker av! 

T-ford 

En av de lite mera spektakulära kärrorna, Auburn Speedster 1936. Men tyvärr är den här inte ”äkta”, utan en replika från 1984. Men visst är den häftig ändå! 

 

Auburn Speedster replika

Den här lilla Mercan var kvällens behållning för mig – en MB 170 S årsmodell 1950 – Fint skick, och en sådan här cab är nog inte alls så vanlig!  Se flera bilder av den längre ner i bloggen!

 

Mercedes-Benz 170 S, 1950

Den orenoverade Chevan, svartvit konvertering från RAW-filen. Det är antagligen ägaren som är vänd mot kameran, och som kanske får goda råd av en annan entusiast…

Chevrolet 1938 Får ägaren goda råd här? 

För att få lite bilder med annat stuk, stack jag iväg lite i förväg till Vallsundsbrons bortre ände där jag visste att dom senare skulle komma vid cruisingen ut mot Hara och kvällsfikat.  Jag tog plats i diket på andra sidan vägen, och beväpnade mig med telezoomen Canon EF100-400 på kamerahuset 5D Mk III. De tidigare bilderna på Yrancampingen tog jag med objektivet EF 24-105, en förträfflig walk-around-glugg!

En MC och en femtiotals-Cheva 

Bilderna från denna utsiktspunkt togs mestadels med objektivet tämligen mycket utzoomat, ca 350-400 mm brännvidd. Gör det att bilderna blir alltför tillplattade i perspektivet?  

En klassisk Rolls Royce följda av VW och Opel

Här är den förtjusande lilla Mercan igen – ett par bilder till! Det måste vara fantastiskt att få åka på en bilsemester sommartid i en sån pärla…

Mercedes-Benz 170 S, 1950  

Här är kanske den av kvällens bilder som jag själv är mest nöjd med. Trots den långa brännvidden och det tillplattade perspektivet är den här bilden mera levande än uppställda bilar sida vid sida på ett torg eller fält, tycker jag – 

Mercedes-Benz 170 S, 1950

Den bil som skymtar i bakgrunden på föregående bild, är Auburn Speedster-replikan. Så till sist, en bild till på den på väg ut mot kvällsfikat i Hara! 

Auburn Speedster-replika

Postat 2018-07-05 16:12 | Läst 1536 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

21st Springmeet 19 maj 2018 i Östersund

Under alla år som jag har haft mitt fotointresse, först analogt men sedan tidigt 2000-tal mest digitalt, har läckra veteranbilar varit regelbundet återkommande fotomotiv för mej - och jag börjar nu på att ha en hel del riktiga pärlor i mitt digitala bildarkiv. 

Den här strålande försommardagen skulle visa sig att bli ännu ett tillfälle att fylla på min samling - och särskilt hoppades jag på att få en en nyupptäckt favorit som jag råkade se ute i trafiken på stan tidigare i veckan. Då skulle jag nog inte hunnit åka ifatt den, och vad ännu värre var, jag hade då heller ingen kamera med mig i bilen! Inte ens min smartphone!

Buick Eight förkrigsjänkare - i suveränt fint skick

Att fota klassiska bilar, och då inte bara häftiga jänkare, engelska sportvagnar och italienska fullblod men också udda fordon från olika tidsepoker har alltid intresserat mig. Nu är den säsongen äntligen här igen, och började med ett välbesökt Springmeet på det lilla sportflygfältet i Ope några kilometer utanför stan. 

Mängden plåt på denna hade kanske räckt till 3 st Anglior (den grå till höger om Cadillacen)?

Varmt och soligt väder, solen strålade från blå himmel - kanske inte optimalt för att fota bilbilder men det får man ta som en utmaning...! Jag hade ju hellre sett att åtminstone lite soldis och ett och annat stackmoln kunde ha visat sig. I och med att jag också i hastigheten glömde motljusskyddet till objektivet (EF-S 17-55 IS f2,8) hemma, var motljusbilder knappast att tänka på. Några bilder tog jag också med min iPhone 6s, som ju heller inte är nån höjdare för motljusbilder även om dng-råformatbilderna ur den är helt ok tekniskt sett.

Jag började med en snabb översiktlig "rundpromenad" över större delen av utställningsområdet, och tog några mobiltetelefonbilder av vissa särskilt intressanta bilar för att komma ihåg att fota senare under dan. Jag hade också med mig Leica M6:an med 28 mm Zeiss-gluggen, för att få några analoga svartvita bilder också.

Min nyupptäckta favorit? Fanns den här? Nej tyvärr - men hans kompis som äger en annan Chrysler var där, och bekräftade att den kärra jag sökte finns de facto i stan men att ägaren förvisso befann sig på detta Springmeet men utan att ha med den häftiga cab jag tidigare i veckan hade sett på stan. Vad trist!

Kompisens Chrysler Imperial Coupé - favoriten är en Chrysler Imperial Crown Convertible 1957, svart

Många av mina bilbilder finns ju i intressegruppen "Veteranfordon" här på FS, som jag har fyllt på efterhand och där jag nu har ett 60-tal bilder, både med bilder av egna bilar jag har ägt under åren men också andras dyrgripar som jag har gillat särskilt mycket.

En fransk "Madame" - Renault Caravelle, ganska sällsynt cab i synnerhet här uppe i norr

Jag gjorde en egen reflektion över mina bilbilder nyligen - som foton kanske dom är rätt så "stereotypa" och har en ganska låg grad av nytänkande bildmässigt sett. Men vad är viktigast för mig med bilderna? Att få till en bild som bildmässigt sticker ut, eller få till en trogen dokumentation av en fin veteranbil? Helst ser jag att båda delarna kan uppfyllas i någon mån, men måste jag välja det ena eller andra tror jag dokumentationsuppgiften att visa en särskilt fin bil får vinna - må vara på bekostnad av det fotografiskt unika.

Ford Thunderbird 

I vilket fall som helst, är det ju många med mej som delar bilintresset och stort fotointresse i kombination därmed - jag har ju haft förmånen att ha varit med redan under 50- och 60-talet där bilarna, rockmusiken och tidsandan speglade så mycket framtidstro och livsglädje!  

Jag rundar av med en ruskigt fint renoverad Cheva Bel Air - kanske den är essensen av alla 50-talare i Sverige, alla tiders "raggarbil" som den väl kallades när det begav sig...

Chevrolet Bel-Air 

Hoppas vi alla får ännu en fin veteranbilssommar!

Postat 2018-05-23 09:57 | Läst 1863 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera