Canalogg

Allt som händer och fötter, tankar och betraktelser men inte minst bilder i både färg och svartvitt!

Analogt vs. digitalt

Analogt vs digitalt...

Är det inte så, att gatufoto med en hel-analog mätsökarkamera (t ex en Leica M4 som inte ens har ett batteri - dvs ingen exponeringsmätare) kräver lite mer av fotografen betr. tekniskt fotokunnande?

Dvs jämfört med en modern kompaktkamera som har både autofokus, exponeringsautomatik, bildstabilisering, vikbar skärm etc, när fotografen vill göra ”höftskott” eller fota i snabbt uppkomna situationer med kameran i midje-/brösthöjd hängande i remmen om halsen?


Jag vill i a f hävda det....

Får jag mothugg? (jag har samma "provokativa"text ) i Klotterplanket / FS-gruppen Streetphoto by Sweden - ett svar där, https://www.fotosidan.se/groups/iao/listwall.htm)

I väntan på det kan jag berätta:

På bilden ovan ses min 50-tals Linhof Technika som jag (tyvärr) sålde 2008 - och som jag både ångrar och inte...Den hade jag köpt billigt i Umeå i mitten på 70-talet, 500:- för hela utrustningen med alla tillbehören som syns. Dels var den rätt sliten och skulle behöva en fackmans översyn, dels hade alla 3 objektiven /fungus/slöjning och gav inte så bra skärpa och kontrast.

Men för att köpa motsvarande utrustning idag i gott skick får jag nog slanta upp lite mer gissar jag. Men med tanke på alla inställningsmöjligheter, tilt/shift, bälgutdrag, både planfilmskassetter och 120-filmmagasin skulle det va kul att ha en idag!

mvh
/B

Postat 2020-09-15 17:15 | Läst 260 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Mina Lithbilder från förra seklet

Jag såg på fotosidans forum att en gammal (tråd sedan 2002) hade nyligen väckts - ett svar med några bildexempel kom in, och då mina egna erfarenheter av lithbilder är lite annorlunda kanske det är av intresse att se min stapplande försök från tidigt 1970-tal!

Jag befann mig i Umeå då, och var materialförvaltare för fotolabbet  som som Studenternas Fotoklubb hade där på Universitetet, och med detta följde tillgång till ett välutrustat mörkrum!!  Minns att en av förstoringsapparaterna var Leitz Focomat III för småbild...suveränt bra!

Att göra lithbilder blev en ny teknik då för många, jag köpte mig en förp. lithfilm, bladfilm 6X9 i en 100-ask - på Fotocentralen i Umeå - (det som sedermera blev Cyberphoto idag?).

Vanliga svartvit negativ, oftast Tri-X 400 asa, fick utgöra underlaget/början och kopiering gjordes (kontaktkopior) till lithfilmen.

Hur framkallningen gjordes är jag nu osäker på - soppade jag bara i pappersframkallaren?

Nåväl, först fick jag ju "ett dia", en positiv bild alltså, så ytterligare en kontaktkopiering krävdes ju för att få en negativ lithbild. Dom lithbilder som jag fortfarande har kvar idag, kan jag ju nuförtiden antingen scanna som svartvita dia eller som negativ i min filmscanner Minolta Dimage Dual Scan III för småbild. 

Några av negativen förstorade jag i Leitz Focomaten, ända upp till 50x60 cm på Agfa-papper - de framkallningsskålar (mittåt - bänkfasta framkallnings och fix-"hoar") som fotolabbet hade, rymde dessa stora pappersformat utan vidare.

Jag har inte länge kvar nån lithfilm och inget "våtlabb"/analogt mörkrum, så jag får nöja mej med det jag har kvar i sedan dess i negativalbumen!

 Några exempel på bilder kommer här, jag visar både filmscannade original Tri-X negativ, tillsammans med lithbilderna.

Först, kanske det bästa resultatet jag uppnådde då - dvs den gamla tvättstugan vid Nylandsbäcken, där man för länge sedan tvättade för hand i bäcken. Kokade vittvätten i en stor vedeldad gryta och sköljde sedan i bäcken intill, både vinter och sommar!

Bild 1 a) Lithbilden av tvättstugan

Bild 1 b) Originalnegativet fotat på Tri-X 400 asa

Bild 2 a) Lithbild (kan vara ev felvänd...iofs oväsentligt) "Jam for Bread"

Bild 2 b) Originalbilden (?) "Jam for Bread" ,fotad på Trix-X pressad t 3200 asa, ursprunglig version från publicering här på Fs - 

Bild 3  a ) Lithbild, "Skog" ett experiment av tvivelaktigt värde...jag tycker mig minnas att här har jag lagt ihop en positiv lithbild med en negativ dito, och förskjutit de båda bladen vertikalt en aning för att få denna effekt (och kopierat den sandwichen för att bibehålla förskjutningen?)

Bild 3 b) Originalet "skog" från tidigt 70-tal, taget på Tri-X 400 asa, filmscannat

Bild   4) Lithbild, negativ efter 2:a kontaktkopieringen, filmscannad häromdagen. Ref annan porträttbild på sv-vit film med samma modell, som ev kan vara en 6x6 Zeiss Ikoflex-bild, tagen under samma "fotosession" 1968. Se länken nedan...

https://www.fotosidan.se/member/photos/editpic.htm?portfolio=188363&ID=940170

Hoppas att det här känns igen av er andra gamla rävar, "analog-nördar" som jag, och kanske min blogg också intresserar nyblivna unga sådana!

Skål!

Eder TILL-givne (innan Corona, för länge sedan lärde jag mig att gilla öl på TILL-bryggerier här i Östersund...)

/B

 

Postat 2020-05-14 09:51 | Läst 613 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Nyframkallad

Nu har jag också kommit till skott med ett par filmer jag har haft liggande - så igår eftermiddag soppade jag två Tri-X 400 filmer och scannade sedan ett 20-tal rutor från den ena. Yes! Jag är helnöjd med resultatet - skärpa, kontrast, gråskala tycker jag knappast kunde vara bättre under de givna förutsättningarna. Det var ju inget idealväder för att fota med Tri-X 400 lördan den 27/7 - sol, blå himmel, hög kontrast med skarpa skuggor överallt.  Den här filmen är lite FÖR känslig i det här vädret, man måste ligga på slutartider 1/500 - 1/1000-del och bländare 11 - 16 ungefär. Man får ju ett stort skärpedjup och liten risk för skakningsoskärpa, men det är lätt att ljusa partier blir utbrända i bilderna.

Bild 1) S/S Östersund - förtöjd i Badhusparken under yranveckan, för kort-turer med turister dagtid och musikturer på kvällarna (Leica M6, Zeiss Biogon 28 mm f 2,8)

Men trots det så tycker jag att filmen (och inte minst kameran!) levererar...Det är såå roligt att fota analogt när det går bra!

Här är två bilder till på ångaren - en sv/v och en bild tagen med iPhonen 6s vid samma tillfälle...det är väl en smaksak vilken man föredrar, men den svartvita räcker långt för min del! Att ladda ner en iPhonebild i datorn ger inte riktigt samma tillfredsställelse som att se det svartvita negativet framkallat, fixerat och sköljt, och att vänta på torkningen så att negativet kan scannas!

Bild 2) Flera fotoentusiaster på motivjakt...(Leica M6, Zeiss Biogon 28 mm f 2,8)

Bild 3) Direkt ur kameran - iPhone bilden i färg (Apple iPhone 6s)

Jag tror också att det har betydelse att jag i detta fall hade en helt purfärsk framkallare, en påse D-76 pulver för en liter lösning som jag blandande till bara några timmar innan framkallningen - jag har framkallat flera svartvita filmer tidigare i år och förra året, med en D-76 som kanske hade passerat bäst-före-datum...Jag tillredde den för ett bra tag sedan, pulverpåse för 1 gallon i en 5-liters plastdunk. Trots att den framkallaren var oanvänd vid framkallningen så tror jag att bäst-före-datum passeras redan efter ett par månader! Att framkallaren också hade gulnat lite var nog ytterligare ett tecken på det...

Så när jag jämför Tri-X filmen jag framkallade igår och det tidigare framkallade filmerna (men tagna med samma kamera/optik) så tycker jag att resultatet är klart bättre nu!

 

Bild 4) En man och hans Fiat - får han sålt nåt tunnbröd? (Leica M6, Zeiss Biogon 28 mm f 2,8)

Bilden ovan tänkte jag låta ingå i min kollektion med bilder på den pimpade Fiat 500 som jag har i albumet Forza Italia! bland mina vanliga bilder här på Fotosidan. Hoppas den platsar här i bloggen också! 

Till sist - Bengt: jag såg en bild tidigare du hade i din blogg som visade när du sköljer filmen - 

Så här gör jag, jag har en sköljslang till Paterson-dosan som jag inbillar mig ger en bättre genomströmning i dosan vid sköljning. Men det kanske bara är ett sätt av flera!

Bild 5) Äntligen sköljning!

Tills nästa blogg -

/B

Postat 2019-08-05 06:58 | Läst 1013 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera

Retro-Nostalgi för en fotonörd

Nu när det snart börjar dra ihop sig (5 veckor kvar) till en av mina drömresor som jag länge har fantiserat om, nämligen flodkryssning på Donau med strandhugg i flera historiska städer, så måste jag snart också bestämma mig för en ambitionsnivå på fotandet, under resan...

Jag har ju en ganska omfattande digital utrustning, med två rejäla kamerahus (7D MkI och 5D MK3) och en bra uppsättning med gluggar som täcker brännvidder från 10 mm upp till 640 (crop-sensorn på 7D), 16 -400 mm på fullformat. Jag hade inte tänkt dra med mig en stor systemkamera med flera utbytbara objektiv, främst för att det blir för mycket att bära på och sannolikt minskar min lust att se nya sevärdheter, men också för den ökade stöld- och skaderisken på dyr utrustning. Det känns också jobbigt att gå igenom alla omfattande säkerhetskontroller på flyget och frågan om incheckat bagage/tillåtet handbagage och därmed förknippade risker att tappa/skada objektiv mm. 

Nä, så det får nog bli den lilla G1x:an igen, som jag ju hade med mig på Italienresan till Mille Miglia i våras - den funkade ju jättebra för det fotandet - trots slutarfördröjningen, som kunde vara lite "opraktisk" när jag ville panorera och följa bilar som kom körande. 

Och nu kommer jag till min retro/nostalgi-fantasi: 

Utöver min förhållandevis lilla och hanterbara kompaktkamera Canon G1x, så skulle jag mycket gärna ha med mej en gammaldags analog kamera, laddad med Tri-X för att kunna ta spännande miljöbilder i Bratislava och Budapest...Så en gammal dröm om att äga en Leica i M-serien med ett ljusstarkt 50 mm objektiv har vaknat till liv igen. Jag kan ju fota med svartvit film, framkalla den hemma själv i min Paterson-dosa från 70-talet och scanna negativen i min filmscanner - för att på så sätt digitalisera dem och kunna bildbehandla i Mac:en. Jag har börja undersöka vad en M6 (med ljusmätare) och ett bra objektiv, t ex helst i A, A- eller B+ skick skulle kosta, och tillsammans med ett välvårdat Summicron 50/2,0 objektiv är man ju uppe på i runda slängar drygt 20 000.  Är det värt det? Och inte minst - duger jag till den typen av "gatufoto" jag fantiserar om? Leicans hanterbarhet (storlek, vikt) föreställer jag mej vara klart bättre än en "präktig" systemkamera med flera gluggar, därtill också lättare att resa med samt den behöver kanske inte vara så "iögonenfallande" på stan annat än för andra "retro-nördar" med M-Leicor...

Jag har snokat upp en säljare som har de Leica-prylar jag suktar efter, men "snålvargen" i mig säger till mej oupphörligen att "nöj dig med den digitala G1x:an - du kan ju alltid konvertera dess råfiler till sv/v närsomhelst...och till praktiskt taget ingen kostnad..." 

Jag önskar ju nästan att nån annan "analog-nörd" skulle försöka att övertala mej att "go for the Leica - that is what you REALLY want, isn´t it? Ja ja - strax innan resan kanske jag ändå "fegar ur"...vi får se!

En annan bild som bra illustrerar ett annat av mina svartvita fotominnen är den som kan ses i länken här:

http://msnbcmedia.msn.com/j/MSNBC/Components/Photo/_new/pb-111108-sinatra-frazier-ps.photoblog900.jpg

Tungviktskampen i mars 1971 mellan Mohammed Ali och Joe Frazier som jag tror ägde rum i Madison Square Garden blev de facto också fotograferad av ingen mindre än Frank Sinatra - se bilden som isar hur flera andra fotografer plåtar den fotograferande "Frankie Boy". Jag har länge haft en övertygelse i bakhuvudet att Frank Sinatra fotade som frilans vid några tillfällen då för LIFE Magazine - och att han av Canon hade försetts med deras nya "superkamera" dvs Canon 7S med det extrema normalobjektivet 50 mm/f. 0,95! Nu tycker jag mej se på bilden i länken, att kameran snarare är en av Nikons proffsmodeller från den tiden - kanske är det en förhastad slutsats som jag har gjort, att han vid den boxningsmatchen använde just Canons kamera med supergluggen...Jag har ju under hela min "fotografiska karriär" varit Canon-nörd, och den kameran 7S med 50 mm 0,95 har i sig varit en "drömkamera" utöver "kamerornas Rolls Royce" dvs Leica M-serien. Då på 60- och 70-talet var ju en Leica nåt som bara riktiga pressfotografer hade råd med. Jag såg just på en annons på E-bay, att någpn där sålde en Canon 7S med supergluggen för ca 25000:- Är samlarvärdet så högt?

En annan Canon-kamera som det också skulle vara roligt att äga, är en Canon Dial 35-2. Det är en halvformatskamera för 35 mm film med ett karakteristiskt utseende - tror att den också har ett visst samlarvärde men kanske inte så högt som superkameran. En sådan skulle jag kunna ha i fickan under min förestående resa - kanske det finns nån till salu i Sverige?

Nåja - nu får det vara nog med drömmandet och de fria fantasierna för denna gång! Jag hoppas att jag kan visa lite intressanta bilder i en kommande blogg från Donaukryssningen - digitala färgbilder eller t.o.m "äkta" sv/v analoga...vem vet?

"Den som gör en resa har ju alltid något att berätta" heter det ju - vi får se!

Börje Norhager

 

 

 

Postat 2016-09-25 10:30 | Läst 2665 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Nystart ?

Analog resekamera ? För både film och plåtar 6x9 cm

Min sista (?) analoga Canon systemkamera - jag saknar den fortfarande!


Så här på årets första dag - när inte bara jag utan vi alla är ett år äldre jämfört med förra nyåret, tillåter jag mej att drömma lite:


I år kanske jag borde göra den där resan - drömresan...

Först köper jag mig en bättre begagnad Leica M6 eller liknande med normalobjektiv, vidvinkel och kanske ett kort tele (jag kan just inget om Leicorna, vet bara att det var drömkameran som alla ville ha när jag först började fota).En STOR förpackning med svartvit film, helst Tri-X och kanske några Ilford FP nånting, och lär mig hantera den hjälpligt. 

Sedan flygbiljetten, jorden runt, med stopp utplacerade på lämpliga tidsavstånd och på platser som jag skulle vilja uppleva på nära håll. En s.k. "öppen" flygbiljett, där jag kan välja att stanna kortare eller längre tid på särskilt intressanta platser. Jag bokar nog hotellrum för åtminstone en natt på varje "stop-over-plats", och försöker att inte planera för mycket detalj före avresan. Kanske kommer jag att vara borta nån månad eller så (eller varför inte 80 dagar?) när vädret är som bäst och lämpligt för långresa, augusti/september eventuellt. 

Utöver Leican tar jag nog med min lill Canon G1x, för att också kunna få med mig bilder i färg och råformat när tillfället så kräver!

Väl hemma igen, kommer jag säkert att ha massor med bilder att redigera och visa, och min gamla Paterson-framkallningsdosa ska jag nog inte sälja av utan den kommer väl till pass för alla de svartvita rullar som ska framkallas! 

Nåja, till att börja med (idag, nyårsdan) tar jag väl mej en kopp kaffe så länge...medan jag funderar vidare. Vad kommer hela äventyret att kosta? Nåja, att drömma kostar inget!


GOD FORTSÄTTNING på fotoåret 2016 till alla på Fotosidan!

/B

Resekamera ? För både film & plåtar, 6x9 cm - stor och tung men den var rolig att experimentera med!



Postat 2016-01-01 10:06 | Läst 3004 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera