I fotonernas värld

I bloggen delar jag med mig av en del av mina bilder. Sådana som jag känner för att visa upp kort och gott.

Sommarkväll i sydöstra Stockholm

I förra inlägget berättade jag om den långa kvällsvandringen från Solsidan till Norra Bantorget. Jag utelämnade dock några bilder jag tog på slutet, när jag kommit fram till stan, vilket blev vid Sickla.

Vid Sicklasjön.

Hus vid Sickla strand.

#3

Jag försökte få en någorlunda fri vy på det här molnet en bra stund. Till slut blev det tillräckligt öppet för att jag skulle kunna fånga det över Henriksdalsberget.

#4

Från klaffbron vid Danvikstull.

Postat 2015-07-08 16:35 | Läst 2414 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Från Soliga sidan till stan

Om jag har en övernattning i Stockholm under årets ljusaste tid, så brukar jag göra en lång vandring genom Erstaviksskogen och Nackareservatet, sedan genom Stockholm fram till mitt hotell. Även i år blev det ett sådant tillfälle. Jag tog bussen, som ersätter Saltsjöbanan under renoveringen, till Solsidan. Strax innan jag kom tillbaka till hotellet vid Norra Bantorget, tänkte jag kila in på 7-Eleven. Jag drog i dörren, men den var låst. De skall ju ha öppet till 11! Sedan tittade jag på klockan. Oj, halv tolv! Då hade jag gått i 5 timmar och 50 minuter. Ja, det blev förstås fika- och fotopauser också.

Tidigare har jag begränsat antalet pixlar till 1200 på längsta sidan. Nu har jag ökat liggande bilder till 1400 pixlar. Jag vill inte ladda upp bilderna i full upplösning med tanke på dem som har lite långsammare uppkoppling. Ja, jag är själv en av dem, och ibland tar det tid att få fram de förstorade bilderna om de är uppladdade med hög upplösning. Så är det att bo på landet!

#4

Jag vet inte vad det är för vita blommor i skogen.

#5

Det här tror jag är skogsfräken i alla fall.

#6

Som vanligt dyker det upp en del mountainbikecyklister i Nackareservatet.

#7

Jag upphör visst inte att fascineras av de här ramperna som motiv. Det är inte första gången de fastnat på minneskortet.

Postat 2015-07-05 12:44 | Läst 2513 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Haväng och söderut

Tredje och sista inlägget från den dag som började med gamla fordon vid Brösarps station, en vandring i utkanten av Brösarps backar och slutade framåt kvällningen vid havet vid Haväng. Det är denna avslutning som dessa bilder handlar om. Jag vandrade helt enkelt en bit söderut längs stranden, mot Vitemölla, och sedan tillbaka.

Sandnejlika.

#3

Ovanför branten, söder om de öppna ängarna vid Haväng, finns en nästan djungelliknande skog.

#4

Det blåste kraftigt och ganska kyligt den kvällen.

Verkeåns utlopp.

#6

Postat 2015-07-02 20:15 | Läst 2428 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Runt Brösarps backar på eftermidda'n

Som jag berättade i förra inlägget, så var jag på väg mot Haväng, när jag såg skylten om 50-talsdag vid Brösarps station. Innan jag for vidare till Haväng, så gick jag en runda ner mot Verkeån och Brösarps backar. Lite diverse motiv dök upp under den vandringen. Här följer ett axplock.

#5

Postat 2015-06-28 11:00 | Läst 3654 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

50-talet på Österlen

För några veckor sedan var jag på väg till Haväng på Österlen, då jag passerade infarten till Brösarps station. Där stod en skylt med "50-talsdag". Det blev jag nyfiken på och svängde in. Det visade sig vara en nostalgidag med diverse fordon från 50-talet, bilar, traktorer, motorcyklar m.m. Ja, allt var inte 50-tal, men mycket. Brösarp är också utgångspunkt för museijärnvägen på Österlen, så där var förstås full fart med tåg dragna av ånglok och diesellok.

Volvo Duett med husvagn.

En Oldsmobile.

#3

Picknickbordet och verktygslådan får i alla fall plats i Saabens lilla bagageutrymme.

En Duett till.

Blänkande amerikanskt krom!

#7

En Mercedes.

#8

HD:n lär vara yngre än 50-tal, men blänker gör den.

#9

Ångtåget rullar genom Brösarps backar. Nu talar vi om äldre än 50-tal.

Postat 2015-06-25 16:52 | Läst 4498 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera