Till och Från

Jag plåtar framför allt till och från jobbet. Varje morgon går jag från Södermalm över Skeppsbron eller Gamla Stan in till City där jag jobbar. Ofta finns det fåglar, turister eller annat intressant att plåta.

On est champion!

Befinner mig i Bordeaux. I går gick som bekant en viss final i fotboll, som fransmännen vann. Bordelaisarna gick man ur huse för att heja på de sina. Det var en bra dag att vara ute med en kamera. 

Lugnet före stormen. Somliga laddar upp framför Le Miroir, vattenspegeln som blivit Bordeauxs signum. (Hur skriver man Bordeaux i genitiv? Känns krångligt). 

Supportrarna samlas vid Le Brixtol. Pubar med skärmar är i dag det enda som gäller. 

Matchen börjar. Då: ett skyfall väller in över staden! Det har inte regnat på några veckor. Just då, vid exakt fel klockslag, vräker regnet ned. Det går inte se på matchen. Man tvingas söka skydd mot regnet. Halva första halvleken går förlorad. 

Då: Frankrike tar ledningen! Publiken trotsar regnet. 

Sedan blir det klang och jubel. Griezmann sätter straffen! 2-1! 

Mbappe gör mål! 4-1! 

C'est fini! On est Champion! 

Allons enfants! 

Nu börjar det. glada fransmän går man ur huse, marscherar till det glada segerropet: On est champion! 

Fordon som passerar muddras av den segerrusiga massan. 

Plötsligt: Bordeauxs ultras dyker upp! 

ON EST CHAMPION!

Les miserables. Gripande scener när samhällets olycksbarn tar sig upp på barrikaderna för att slåss mot samhällets orättvisor. 

Nej, det är inte barrikaderna. Upp på fontänerna! Bröd och skådespel. Det slår mig: fotbollen ingår i överhetens plan. Fotbollen är folkets opium. Kommer denna generation att ta upp kampen, kommer den att slåss mot orättvisorna, nu när Frankrike har fått en andra stjärna på fotbollströjan? Kommer man att slåss för höjda studiebidrag? Ivar-Lo hade rätt: jag tvivlar på idrotten. 

Publicerad 2018-07-16 09:51 | Läst 2861 ggr 1 Kommentera

Vive La France!

Har varit mycket New York på bloggen ett tag. Som omväxling meddelas därför en bild från Paris. 

Paris, den frejdade staden. Sista söndagen i januari, alltid, anordnar staden det vittberömda loppet Prix d'Amerique. Är det något som fransmännen kan så är det spektakel. Så därför ser man trikoloren vaja på banan Vincennes. En mäktig färgshow i blått, vitt och rött. Reportage från tävlingarna finns här

PS. Travvärlden har två stora söndagar: sista söndagen i januari - och sista söndagen i maj. Då är det Solvalla, Stockholm som gäller. Elitloppet, alltid på mors dag. Och för några dagar sen blev det klart: Bold Eagle kommer! Den franska demonhästen. Förra året gäckades han på segern. Men nu är han bättre än nånsin och han vill ha revansch. Så varför inte ta mor'en dit i år? Ett stalltips på trevlig present. 

Publicerad 2018-03-15 19:15 | Läst 3268 ggr 0 Kommentera

På kändisjakt med New Yorks paparazzi

För ett tag sen var jag i New York. Jag var uppe tidigt i ottan, ty jag ville plåta. 

Jag befinner mig i Midtown. Skolbussarna hämtar sina elever. Går till FN-skrapan, men där finns inget liv. FN-byråkraterna sover ännu. Går längs fyrtioandra gatan. Passerar Grand Central Station, där newyorkborna väller ut, hastar till jobbet. Hamnar så småningom vid Times Square. 

Trots den tidiga timmen är det fullt pådrag. Souvenirförsäljarna är ute. Va' e're som händer? 

TV-bolaget ABC har sina lokaler vid Times Square. Morgonshowen Good Morning America sänder live, utomhus. Fullt med åskådare. Entusiastiska på amerikanens vis. George Stephanopolos, den gamle Bill Clinton-medarbetaren är där och agerar värd tillsammans med några kollegor. Som åskådare hamnar man mitt i the set. Festligt, folkligt, fullsatt. TV-personligheter, celebrities, såpastjärnor. Uppsminkning i det fria. Ändå får man känslan att det inte är the main event. Vem är morgonens stjärngäst? 

Då kommer hon: Katie Holmes! Skådespelerskan som gifte sig med Tom Cruise. 

Ännu en bild på Katie! 

Katie intervjuas. Efter ett tag går hon och sätter sig i en lite mer avskild del. Man har placerat några konstgjorda buskar vid kanten till studioområdet för att skapa en avskild yta. Jag smyger omkring, kliver in i buskarna. Se, där är Katie! Lyckas plåta en candid. Märker att en vakt närmar sig. Kliver ut ur buskarna. Då hör jag någon ropa: 

- Hey! You! 

Blir nervös. Vänder mig om: 

- You talkin' to me? 
-  Yes, you! Come over here! 

Det är dock ingen vakt. Det är den svarte killen i bilden. 

You come over here. Yeah, that's right, you stand here with us and then you hold the camera like this (visar porträttläge), so you get a good shot. Like a paparazzi, hahaha!

Det är New Yorks paparazzi som bjuder in mig att plåta med dem! Det här är stort! Antagligen såg den svarte killen mig när jag smög omkring i buskarna med ett teleobjektiv. Han förstod att jag var en själsfrände.

New Yorks paparazzi på rad för att plåta Katie när hon ska gå tillbaka till ABC:s studiolokaler. Lägg märke till killen längst bort. Hur många celebrities har den killen under sitt bälte? 

Spana in paparazzo-riggen. Blixt naturligtvis, men inte i sko utan i skena. I yrket kan som bekant handgemäng uppstå och då måste grejerna sitta stadigt. 

Vad gör kollegan i svängdörren? Katie hade gått in och kollegan försöker få en bild. USA har som bekant hårda lagar för trespassing. Befinner man sig utanför på gatan kan man göra vad man vill. Men om man är innanför kan ägaren i stället göra vad han vill. Då kan de skjuta en. 

Här ser man mångfalden hos New Yorks paparazzi-kommunitet. En svart, en jude, en asiat, en hispanic. Och så en svensk. 

Jag och the boys står vid svängdörrarna, försöker få en bild på Katie. Mänskor passerar bakom: 

- Who are they?
- Oh, they're paparazzi.  

Det här var helt klart höjdpunkten på min resa till New York. Ett äventyr att berätta om för barnbarnen. Och jag är säker på att av oss paparazzi var det ingen som fick en så bra bild som min candid på Katie. 

Publicerad 2018-03-13 08:16 | Läst 3009 ggr 5 Kommentera

Prix d'Amerique

Meddelar några bilder från Prix d'Amerique, som gick av stapeln på Vincennes utanför Paris förra helgen. Prix d'Amerique är världens största travlopp. Alltid en av höjdpunkterna på travåret. Men i år var det extra intressant. Två av de tre största favoriterna var svenska hästar. Normalt brukar de svenska hästarna få spela en mer undanskymd roll till de franska kanonerna. Så lusten blev oemotståndlig: jag måste åka ner. Ett brott i vintermörkret. Lämnade kyliga Stockholm och styrde kosan till Paris. 

Söndagen den 28 januari. Ett varmt Paris, 8 grader. Jag kommer ut till banan strax innan första loppet. Ett montélopp (ridtrav), som vinns av hästen DEXTER FROMENTRO med den franska ryttarinnan Camille Levesque. Obs! Spana in kolstybben! 

På läktarna var det fullt. Många svenskar där. Enligt arrangörerna var det knappt fyrtiotusen besökare, varav 5 000 svenskar. Det verkade stämma. Överallt på Vincennes hör man svenska (och finska) röster. Många landsmän hade tydligen tänkt som jag, att det var mödan värt att styra mot Paris den här helgen. 

De stora kanonerna börjar värma inför Prix d’Amerique. Se, där är han: BOLD EAGLE. Den störste av dem alla. Den franska stjärnhingsten har vunnit Prix d’Amerique två år i rad. För någon tid sedan ansågs han vara oslagbar. Han kom som den stora stjärnan till Elitloppet förra året. I försöket lekte han med motståndet och satte världsrekord. Men sedan hände något i finalen: hästen kom bara in som fyra. Inför uttagningsloppen till Prix d’Amerique har hästen fått se sig besegrad i tre lopp: två gånger av Bird Parker, en gång av Propulsion. Många fruktar att kejsaren är död. Men nu har hästen varit och laddat på beachen i Normandie, hästen sägs vara mer laddad än någonsin. Dramaturgin säger att kejsaren kommer att återta tronen, vinna Prix d’Amerique tre år i rad och bli odödlig. Det är vad många fransmän hoppas på idag..

Den främsta utmanaren: READLY EXPRESS. Den svenska stjärnan, körd av Björn Goop. I två år har han hållit hov i Sverige i alla de stora årgångsloppen. Innan jul kom han så till Paris och Vincennes, där han vann uttagningsloppet Ténor de Baune i överlägsen stil. Stumma fransmän frågade sig: är detta den nya travkejsaren? 

Den tredje hästen i trekejsarslaget: PROPULSION. Här med tränaren Daniel Redén i sulkyn. Sveriges och världens snabbaste häst. Kommer att köras av Örjan Kihlström i finalen. Vann uttagningsloppet Prix de Bourgogne i skön stil, där han slog Bold Eagle. Om han kommer in i hyfsat slagläge in på slutrakan kan han spurta ned allt..

Den franske hingsten BIRD PARKER. Fyra i rankingen innan loppet. Sverigebekant: under elitloppslördagen 2016 vann han Harper Hanovers lopp. I år har han varit bättre än någonsin. Har slagit Bold Eagle två gånger inför Prix d’Amerique. Kan han överträffa förväntningarna ännu en gång? 

Snyggingen i gänget: BELINA JOSSELYN. Jean-Michel Bazires stjärnsto var tvåa i förra årets upplaga, slagen av Bold Eagle på upploppet. I uttagningarna har hon inte varit på topp. Men alla vet att JMB, mästarnas mästare, har ställt i ordning inför det stora loppet. Skorna rycks, allting toppas. Kommer Belina först i år? 

Nu nalkas det. Det republikanska gardet drar en trudelutt inför publiken. Bara minuter kvar nu...

Starten blir en utdragen affär. Startsystemet är speciellt på Vincennes. Hästarna samlas i en fålla, sedan går man ut på led ut på en starträcka. Det finns inga särskilda spår: man kubbas om de bästa platserna. Det bli många omstarter. Bold Eagle tjuvstartar. Propulsion tjuvstartar. Efter varje omstart är det meningen att hästarna ska samlas upp i fållan för att sedan gå ut på banan igen. Men Björn Goop går aldrig ner i fållan. Han håller sig ute på banan och tjuvar in sig i ledet när de andra kommer. Det är som att han har bestämt sig: han tänker inte låta någonting komma i vägen för att Readly Express får en bra start. The gloves are off..

Efter varje omstart sprider sig en allt nervösare stämning bland publiken. Det är allvar nu. Stämningen går bokstavligen att ta på. Så, efter fem omstarter kommer de iväg..

Readly Express får en bra start, likaså Bold Eagle. In i den första kurvan har Björn Goop lyckats hitta andra par ytter med 8 READLY EXPRESS. Franck Nivard, som kör 18 BOLD EAGLE, har på magiskt sätt lyckats hitta rygg på Björn Goop. 10 PROPULSION hamnar i tredje ytter, kör fram till ledningen. BIRD PARKER trycker på och får överta ledningen. Positionerna är nu intagna. Alla vet vad som kommer att hända. En marsch i stenhårt tempo, uppför backen på bortre långsidan. Sedan kommer Björn Goop att kasta loss Readly Express i sista sväng, med Bold Eagle bakom..

Under veckan har Bold Eagles tränare Sebastien Guarato förklarat taktiken: Bold Eagle ska ta rygg på Readly Express, sedan spurta förbi in på upploppet. Och taktiken har hittills fungerat till fullo. 

Hästarna kommer in i sista sväng. Björn Goop tar sig ut i tredje spår, med Bold Eagle i rygg. Bold Eagle klättrar i ryggen på Goop, verkar ha ton av krafter kvar. Örjan Kihlström sitter instängd med Propulsion, försöker ta sig ut. In på upploppet kopplar Readly Express greppet på Bird Parker. Bold Eagle vrids nu ut och spurtar om Readly Express. Det är ett öronbedövande jubel från publiken. Fransmännen runt omkring mig blir lyriska: "Bold, il va gagner!". Men sedan händer det. Readly Express ger sig inte, han kontrar. Stenhård kamp mano a mano mellan världens två bästa hästar. Jag börjar skrika: "Kör Readly! Han vinner!" READLY EXPRESS sätter nosen först. BOLD EAGLE tvåa, PROPULSION trea. Det är otroligt mäktigt. Det börjar rycka i tårkanalerna. En äldre fransman i hatt tittar på mig, ler. Jag börjar rusa mot målområdet, korsar publikhavet, en euforisk känsla av triumf. Härlig upplevelse att vara svensk idag på Vincennes. 

Sedan börjar le sacre, kröningen. Och dagens man var Timo Nurmos. Den finske tränaren till Readly Express. Man har alltid uppfattat honom som en tystlåten, lite butter finne. Men efter segern visade han enorm segerglädje. Nurmos sprang ut på banan och skuttade runt på kolstybben som en förälskad skolpojke, till publikens stora förtjusning. Trav, liksom musik, ska byggas utav glädje. Timos smittande segerglädje hjälper till att hela franska själar i publiken som hade hoppats att Bold Eagle skulle ta sin tredje raka.  

Björn Goop tillsammans med Helen Johansson. Helen vann Prix d'Amerique år 1995 tillsammans med Ina Scot. Den enda kvinnan hittills som vunnit loppet. Fransmännen uppkallade ett lopp efter henne och varje år är hon nu på Vincennes under Prix d'Amerique för att dela ut pris i Helen Johanssons lopp. För mig har Ina Scots seger 1995 varit den hittills största travupplevelsen. Men frågan är om den inte slogs av Readly Express seger idag, upplevd på plats. Rätt av Björn och Helen att uppträda tillsammans på podiet. 

...Apropå Helen Johanssons lopp. Det skulle visa sig att dagens lyckofrukter ännu inte hade sinat. Det är ett lopp för ston, går som lopp sju, två lopp efter Prix d'Amerique. Jag hänger kvar på banan, njuter av stunden. Spanar in programmet. Får syn på häst nummer 7 SHADOW GAR. Pippo Gubellinis häst: en riktigt bra häst. Under elitloppslördagen hade den städat av allt motstånd. Jag tänker att den gör det igen. Hästen står i fem gånger pengarna. Jag bestämmer mig för att lägga ett lir: 100 kronor vinnare-plats. Jag tar upp mobilen, knappar in liret...

När spelkvittot dyker upp märker jag att jag har knappat fel. Jag har inte lirat 7 SHADOW GAR utan istället nr 6 SHARON GAR. Hästarna heter nästan likadant och ligger bredvid varandra i startlistan: det är lätt att göra fel. Jag kollar in oddsen: hästen står i tjugotre gånger pengarna. En riktig högoddsare. Nej! Jag har alltså kastat bort tvåhundra kronor. Ska jag ändå lägga ett lir på Shadow Gar? Nej, tärningen är kastad, det får bära eller brista.

Loppet börjar...hästarna varvar...nu kommer de in på målrakan...

...och va´e´re som händer? In som segrare spurtar nummer 6 SHARON GAR! Shadow Gar kommer in som tvåa. Helt otroligt! Misstaget visade sig inte vara ett misstag. Tjugotre gånger pengarna, det är tretusen kronor ner i plånboken. Parisresan betald! Det är sånt som händer när man befinner sig i flytet. Hjärnan styr omedvetet handen till seger. 

Sporten i all ära, men hjärtat i travet är ändå spelet. Readly Express? Visst, det var ju kul att han vann. För mig var ändå dagens vinnare Sharon Gar. 

Publicerad 2018-02-09 21:15 | Läst 6178 ggr 2 Kommentera

Äventyr i Lissabon

Har tagit påsksemester och åkt till Lissabon. En trevlig liten stad. Meddelar några bilder. 

Första dagen har ägnats åt att turista på heltid. Lissabon är en gammal stad som innehåller en massa mysiga backar och smala gränder. Här får man knata. Och uppför dessa gränder letar sig stadens trademark-spårvagn. 

Se, där är den! Spårvagnen som alla vill plåta! 

Annars är det lite jobbig trafik uppe på kullarna. Hade inte gärna velat vara chaffis i den här stan. 

Allt dock inte gränder. Här Praca do comercio. Men var är kommersen? 

Stöter på några landsmän. Trevligt! 

Och se! Där är spårvagnen som alla vill åka! Linje 28! 

När man väl letat sig upp på kullarna har man milsvid utsikt. Helt klart värt besväret. Vi turister trivs som fiskar i vattnet. 

Ah! Levane citronträd! Som svensk har man oändlig respekt för sådana länder. Det är förresten 24 grader varmt idag. Hur är vädret i Sverige? 

Spårvagnen i all ära. Men det coolaste samfärdsmedlet är nog funikulan. En slags spårvagns-hiss-linbana. Lägg märke till att folk går på spårbanan. En del kör till och med bil där . Här i Lissabon råder en fri stämning. Man gör det som faller en in. What a country. 

Publicerad 2015-03-31 23:55 | Läst 3909 ggr 2 Kommentera
1 2 3 ... 15 Nästa